21. 9. 2022 08:24 − 2780× − 0

Jubilejní čtyřicátý ročník Hellendoorn Rally po francouzsku

Největší holandská soutěž se o víkendu odehrála v okolí Hellendoornu a bylo skutečně na co se dívat.

Těch podíváních si letos měli holandští diváci vychutnat neobvykle vysoké množství, když se v původní verzi kalendáře objevila hned celá osmička domácích rally. Stejně jako v koronavirových letech se ale kalendář začal bortit jako domeček z karet. Tentokrát tím důvodem ale nebyla žádná epidemiologická opatření. Nejprve šampionát přišel o závěrečnou soutěž Actronics Achterhoek Rally. Té prostě vstup do nizozemského mistrovství není přán, když už byl odložen po třetí. A možná také definitivně, když byl důvodem nesouhlas místních samospráv a obyvatelstva s touto akcí. Restart poprvé od roku 2019 se nepodařil ani pořadatelům Visual Art Rally. V jejich případě rozhodla o zrušení zvyšující se administrativní zátěž spojená s pořádáním rally a vyčerpání pořadatelského sboru. Zájem o oživení soutěže už ale projevily nové tváře a tak by tato rally příští rok v kalendáři neměla chybět.

Naštěstí žádné takové problémy nepostihly Hellendoorn Rally, což by v případě jubilejního čtyřicátého ročníku byla obzvlášť škoda. Na startu se sešla na tamní poměry velmi bohatá skladba startujících, celkem 88 vozů. A zajímavá nebyla jen kvantita startovního pole. Zajímavý host se nacházel hned pod startovním číslem 1. To si totiž na svůj Citroen C3 Rally2 nalepil lídr sousedního belgického mistrovství Stephane Lefebvre. Pak tu byl ještě další hodně zajímavý Citroen, tentokrát se startovním číslem 8. A za jeho volantem otec úřadujícího mistra F1 Jos Verstappen. Společně s ním pak startovali další dva jezdci Citroenů, známý holandský businessman a okruhový pilot Roger Hodenius a pak Richard Pex. Ten je hodně spjatý s rodinou holandských pilotů F1, když v jeho kartingové stáji vedle tří vlastních synů startoval i Max Verstappen. Hodenius s Pexem ale v soutěži úplně kartami nemíchali a pohybovali se na konci top ten. Rychleji se s ostrými 164 kilometry popral Hodenius, když s devítiminutovou ztrátou dojel sedmý. Speciálů hlavní kategorie Rally2 odstartovalo třináct a favorizovaného Lefebvra měla prohánět hlavně holandská špička, které momentálně vládne Hans Weijs jun. startující s Fordem Fiesta Rally2. V boji o titul jej, zatím marně, nahání vítěz Prima-Acon Vechtdal Rally Jim van den Heuvel. To už více bodů sesbíral úřadující mistr Bob de Jong, který ale se svým Hyundaiem i20 R5 ještě žádnou letošní rally nevyhrál.

A teď už víme, že se v této statistice nic nezměnilo ani o uplynulém víkendu. De Jong se od začátku rally držel na třetím místě absolutně a v rámci národního šampionátu si jel pro druhý nejvyšší bodový příděl. V desátém testu ale jeho Hyundai skončil mimo trať. A jelikož se týmu s největší pravděpodobností poškozený vůz nepodaří na říjnový poslední podnik opravit, sezóna úřadujícího mistra tím skončila. Že předčasně a bolestivě neskončila i pro dalšího jezdce Hyundaie, to je dost zázrak. Kevin van Deijne si letos domů pořídil zbrusu nový Hyundai i20 N Rally2. Ovšem slova chvály na něho rozhodně nepěje. I tentokrát bojoval se špatně fungujícími brzdami a už z tohoto nedořešeného problému začíná být dost frustrovaný. S tímto handicapem mohl van Deijne těžko bojovat s nejlepšími. Hellendoorn Rally dokončil na šesté příčce. Na výsledek v první pětce měl políčeno Erik Wevers, který svůj Volkswagen Polo GTI R5 letos poprvé prohnal po holandských cestách plných šotolinových úseků. A právě jeden zrádný šotolinový úsek jej v pátek večer vytrestal. Na převážně asfaltové rally zapadnout v písku jako na Safari, to se hned tak nevidí. Lopaty do rukou, šikovné ruce diváků k tomu a po jedenácti minutách je Polo vysvobozeno. Těch diváků se naštěstí tentokrát podél trati sešlo obrovské množství. Jedním z hlavních lákadel byl i Verstappen. Bývalý pilot F1 už může těžit ze zkušeností se soutěžáckým podnikem MS a dost možná i díky nim se pohyboval mezi nejlepšími jezdci holandského šampionátu a soutěž dokončil na čtvrtém místě. Weijs jun. letos dvakrát vyhrál a jednou jej porazil van den Heuvel. Duel těchto dvou se tentokrát konal tak trochu na dálku. Pilot Fordu si na svého soupeře už během pátku vyjel náskok přes půl minuty. Nic se nezměnilo ani v druhé etapě, která stejně jako ta první končila až po setmění. Aby těch těžkostí nebylo málo, pořádně si s posádkami pohrálo i proměnlivé počasí. Weijs jun. dál navyšoval náskok na van den Heuvela až na finální dvě minuty. Přesto tentokrát pilot Fordu nemohl slavit vítězství. I s Holanďany totiž sehrál svou oblíbenou hru Lefebvre. A drtivě je porazil stejně jako v případě jejich belgických sousedů. Tedy až na drobný rozdíl. Nevyhrál stylem start – cíl, do čela se dostal až po druhé zkoušce.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!