13. 10. 2022 13:45 − 1578× − 0

Andrea Crugnola to s Citroenem umí

Po protrpěném roce za volantem Hyundaie se Andrea Crugnola vrátil zpátky do kokpitu, ve kterém se už jednou mistrem Itálie stal.

Tehdy v roce 2020 dokázal odolat útokům ze strany velezkušeného Giandomenica Bassa s Volkswagenem Polo GTI R5 a stal se poprvé ve své kariéře národním šampiónem. Vloni ho právě Basso, v tomto případě už zase zpátky za volantem škodovky, ale o obhajobu připravil. Letos italský král vsadil na techniku korejské značky a z boje o titul vypadnul dříve, než šampionát vůbec dospěl do svého závěru. V závěrečném podniku se ale Basso ještě mohl posunout na stupně vítězů. Na bronzovém stupínku se před startem rally držel Fabio Andolfi, ale toho asi zajímal jen titul a hájit svou třetí příčku do Verony vůbec nepřijel. Pro Bassa to znamenalo, že mu v cestě za posunem na třetí místo konečného pořadí stál už jen Stefano Albertini. Pilot Škody Fabia Rally2 evo před startem letošní sezóny jistě pomýšlel na jiné souboje než o pouhou třetí příčku, ale narozdíl od loňska nedokázal žádnou ze šesti dosud odjetých soutěží vyhrát a před finále měl na Bassa náskok pouhých pěti bodů. Ten se ztenčil hned po odjetí úvodní Power Stage, kde Albertini soupeři s Hyundaiem podlehnul o jednu desetinu vteřiny. Samostatně bodovaná zkouška v délce zhruba dvou kilometrů zařazená na samotný začátek harmonogramu a celá vysílána živě na internetu, to je italská specialita od loňské sezóny. Teď na Rally Due Valli mohla předčasně rozhodnout o novém mistrovi Itálie.

Před kamerami se to Crugnolovi opravdu podařilo. Jeho jediný zbylý soupeř Damiano De Tommaso zajel až čtvrtý čas, zatímco pilot C3 zvítězil. A nejrychlejší čas zajel i ve zbylých dvou zkouškách páteční etapy, které končily už po soumraku. Důležitější věci se odehrávaly za jeho zády, kde spolu o třetí mistrovskou příčku bojovali Basso s Albertinim. První den zvládnul lépe první jmenovaný a do sobotního klání si odvážel náskok 8,2 sekundy. Albertini mu nestačil ani v sobotu ráno a jeho ztráta už stoupla na více než dvacet sekund. Vzhledem k výsledkům úvodní Power Stage se rozdaly karty jasně. Třetí pozici měl vybojovat ten, kdo by toho druhého porazil. Ač Basso nezažil zrovna nejlepší sezónu, její závěr mu sednul dobře. Na vedoucího Crugnolu sice ani tentokrát neměl a musel se smířit s tím, že si z letošního roku neodveze ani jedno vítězství v některé z mistrovských rally, ale druhou příčku si udržoval s přehledem. Albertinimu ujel i v poslední sekci a třetí místo Basso v konečném hodnocení šampionátu získal o pouhých půl bodu. To druhé samozřejmě zůstalo De Tommasovi, kterého lze právem označit za nejpříjemnější překvapení roku. Mladý pilot škodovky vyhrál slavnou Targu Florio a pak ještě větší podnik, do ME zařazenou Rally di Roma Capitale. Když ale po tomto senzačním úspěchu místo na sedadle spolujezdce opustila půvabná Giorgia Ascalone, jakoby si s sebou odnesla i klíč k De Tommasově rychlosti. Pod taktovkou Massima Bizzocchiho se mladý pilot nejprve protrápil Rally Mille Miglia a konkurenceschopných časů se mu nedostávalo ani teď ve Veroně. Stejně jako v Brescii dojel De Tommaso do cíle na šestém místě.

Kromě titulu italského mistra absolutního pořadí se na Rally Due Valli rozhodovalo i o mistrovi juniorů. Alessandro Casella před víkendem vedl před Davidem Nicellim o dva body. Oba piloti Renaultů Clio Rally5 měli na svém kontě po dvou vyhraných soutěžích a v závěrečné rally se očekával jejich přímý souboj o titul. Do něho vstoupil ještě vítěz minulé Rally Mille Miglia Mattia Zanin a soutěž dokončil na druhém místě. Předělil tak oba bojovníky o titul. Casella získal ve Veroně třetí letošní triumf a stal se tak novým juniorským mistrem Itálie, kterého by měl příští rok čekat program v mistrovství Evropy. V Evropě letos závodil i Andrea Mabellini a s Renaultem Clio Rally4 vyválčil i domácí titul ve dvoukolkách. Jeho hlavní soupeř Fabio Farina sice se svým Peugeotem 208 Rally4 poslední soutěž vyhrál, zatímco Mabellini tam havaroval, ale to už bylo pozdě. Pilot Renaultu se stal mistrem při rovnosti bodů díky většímu počtu vyhraných soutěží. Rally Due Valli byla na poslední chvíli zařazena i do italského asfaltového mistrovství, když z jejího kalendáře vypadla nově zařazená soutěž v Modeně. Za jejím zrušením stál nedostatek ubytovacích kapacit v místě a době konání rally. Příští rok se o postup do druhé italské ligy pokusí znovu. Lídři mistrovství Marco Signor a Corrado Fontana do Verony nepřijeli, zato se tam objevil vítěz Rally Lana Corrado Pinzano. Pilot Volkswagenu Polo GTI R5 tam svedl krásný souboj s Giuseppem Testou ve škodovce. Pořadí si během soboty několikrát prohodili, ale nakonec to byl Pinzano, který před rozhodující soutěží Trofeo ACI Como získal druhý triumf sezóny. Favorizovaný Simone Campedelli, který ostatně v úvodu soutěže v klasifikaci C.I.R.A. vedl, doplatil u své Fabie na defekt levého zadního kola v šestém testu. Na defektu pak dojel do cíle už druhé zkoušky i Nikolay Gryazin. Ruský jezdec se ale v sobotu trápil s nastavením své Fabie a nakonec nevyhrál ani jednu zkoušku. Cíl spatřil na čtvrtém místě.

Konečný stav italského šampionátu: 1. Crugnola 145,5, 2. De Tommaso 105, 3. Basso 74,5, 4. Albertini 74, 5. Andolfi 69

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!