Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
11. 11. 2022 17:31 − 9622× − 16

Co stálo za požárem Sordova auta? To se možná nikdy nedozvíme…

Španělský matador nebude na letošní Japonskou rally vzpomínat zrovna v dobrém, jeho Hyundai lehl už na druhé zkoušce popelem.

Pokud bychom soudili čistě podle počtu startů, patří Dani Sordo mezi nejzkušenější jezdce historie MS, avšak v posledních letech startuje pouze na vybraných podnicích, kde však i díky zpravidla výhodné startovní pozici umí řádně míchat kartami na čele. Ostatně jen letos to byla 3x bronzová příčka a jedno páté místo, přičemž podobnou statistiku pódiových umístění sbírá v posledních letech pravidelně. Avšak v Japonsku svou sbírku medailí nerozšíří, protože už na druhé rychlostní zkoušce jeho Hyundai kompletně shořel a jak se nechává slyšet tým, zjistit příčinu požáru bude nejspíše nemožné s ohledem na totální rozsah poškození. Jak se na místě konce v soutěži nechal Dani Sordo slyšet pro server Dirtfish, už od čtvrtka v autě byl cítit benzin a tento problém se postupně zhoršoval, až vygradoval požárem. Byť si španělský jezdec myslel, že by vůz mohlo jít uhasit, veškeré snahy ukončil moment, kdy vzplála baterie hybridního systému. "Na začátku byl malý oheň v zadní části auta. Snažil jsem se jej uhasit, ale pod baterií nebo někde blízko se to už rozhořelo a s malým hasičákem v autě jsem jej nedokázal eliminovat. O hasící přístroj jsem poprosil i Guse Greensmitha, ale jakmile se jednou požár auta rozhoří, tak se hasí špatně," vrací se ke konci soutěže Dani Sordo.


Foto: Dirtfish

Příčiny požáru zatím v týmu netuší, ale předběžně vyloučili, že by Sorda potkal podobný problém s benzínovými výpary v kokpitu způsobený problémy na výfukovém systému, který na začátku roku ukončil účinkování Olivera Solberga v Rallye Monte Carlo. "Zatím přesně nevíme, co se stalo a s ohledem na to, kolik toho z auta zbylo nevíme, zda někdy příčinu najdeme. Když Dani zmiňoval, že měl nějaké problémy, tak jsme všechno prověřili a všechny auta byla stejná. Nic se nezměnilo proti Monaku, takže těžko říct, data nemáme, protože všechno shořelo. Je jasné, že budeme mít hodně hypotéz, ale která bude ta pravá, to asi nikdy nezjistíme," říká ke konci Sorda v soutěži Julien Moncet


Foto: Dirtfish

Sám Dani Sordo se taktéž přiklání k tomu, že jeho problém byl jiný, než ten Solbergův v Monaku. ""Myslím si, že teď byl problém jinde. Před Rallye Monte Carlo jsem jel se všema autama, takže i se Solbergovým a vím, jaký kouř měl v autě Oliver. U něj to bylo způsobeno výfukovým systémem, ale tady to smrdělo palivem nebo něčím a v jednu chvíli muselo něco prasknout, potkat horkou součástku v autě a puf…" Jako předběžné opatření v servisu u Hynudai zkontrolovali všechny zbývající auta a problém na palivovém ani výfukovém systému nenašli. Pokud by byl problém na těchto dílech, vypadá, že byl izolovaný jen na Španělovo auto a Hyundai po soutěži odepíše jen jeden speciál. "Však mě znáte, přesnou částku, která v podobě auta shořela, vám neřeknu. Někdy nemůžu novinářům dát odpovědi, které by chtěli slyšet, ale můžu říct, že jsme jednoznačně ztratili pořádnou částku. Ale peníze bokem, nejdůležitější je, že Dani i Cándido jsou v pořádku a pokud bych chtěl hledat nějaké světlé body okolo požáru auta, tak je to fakt, že Japonsko je stejně poslední soutěž roku a bylo to naposled, kdy jsme konkrétní exemplář plánovali nasadit. Takže jsme spálili hromadu peněz, ale všichni jsou v pořádku a to je to hlavní," uzavírá šéf Hyundai motorsportu.

Komentářů celkem: 16
11. 11. 2022 18:341
2 2
zeptal bych se pana Vlčka, ten má na svém facebooku o příčině zcela jasno smajlík
11. 11. 2022 19:212
1 0
Nešlo by sem interpretovat?FB nemám ,
11. 11. 2022 20:123 Upraveno 20:14
3 2
Podle Vlčka je příčina samozřejmě hybrid, to mu bylo jasné hned, když to začalo hořet... Ale pravdu se prý veřejnost nikdy nedozví, tak nevím.. A je jedno, že sám Sordo říká něco úplně jiného, samozřejmě je asi zaprodaný nebo tak smajlík V těch komentářích je to solidní mentální gymnastika
11. 11. 2022 21:044
0 0
No někde psali (šef Hundai) od pravého zadního kola a tama že vede výfukové potrubí.Pravdu se asi nedozvíme.Tak jak havárku Henriho Toivonena.Taky jen shořelý skelet.Bohužel tady tragicky.
11. 11. 2022 22:115
0 0
Hujere, Hujere... to srovnání s Toivonenem... sorry... všechny blondýny nejsou Marylin
11. 11. 2022 22:236
2 0
Ja nevim, ale Vlcak na facebooku nepsal nic o pricine.
11. 11. 2022 22:267
5 1
Jen napsal, ze elektrosilenstvi nepatri do rallysportu. Coz ma pravdu, jinak by haseni bylo pravdepodobne jednodussi. Trochu jste to tu prekroutili.
11. 11. 2022 22:508
0 0
Ve videu na DirtFish Dani mluvil o tom, že auto bylo cítit spáleninou už delší dobu, a že ta spalenina byla cítit jako palivo (několikrát zmínil petrol a fuel). Předchozí den v servisu nic nenašli, a když začal hasit, tak to hořelo nejvíc kolem baterie. Takže težko řict, co bylo příčinou. Mohl to být něco na nádrži (předpokládám že je vzadu v autě, tedy blízko hybridní jednotky), případně něco jiného. Když včera přijel tuším Evans do stopky, tak kolem předního kola lítalo nejspíš zapálené listí od brzd. Kalle měl taky auto plné dýmu, ale dojel do cíle a za cílem to vyřešili, takže měl štěstí a mohl pokračovat.

Spíš co mě zaujalo, tak jak rychle se rozhořely ty plastové díly karoserie, bych čekal, že tam budou nějaké zpomalovače hoření. A pak taky, že velké hasící auto se dostalo na místo až za hodinu a do té doby baterka pořád hořela.

12. 11. 2022 10:309
1 2
Původně napsal ladaalois
Ja nevim, ale Vlcak na facebooku nepsal nic o pricine.
Psal o tom v komentářích.. Že příčinu on samozřejmě věděl hned, kdy to chytilo, a že se to už ví, ale veřejnost se to nedozví..

I kdyby tam ty komentáře nepsal, tak si snad zvládne každý dát 1+1 dohromady.
12. 11. 2022 10:3510
0 1
Jo ze Sordo sam tvrdi ze dva dny citil benzin je jedno, protoze proste hybrid...

Ohledne haseni, vime jak dopadla Fiesta Lappiho v Mexiku 2020 nebo C3 Breena v Turecku 2018, uplne stejne jako Hyundai tady. Pokud se to nezastavi hned na zacatku (jako kdyz pod Solbergem chytla trava letos v Chorvatsku) tak neni sance. Par Fabii (Stafj Barum) a VW Polo taky shorelo.
12. 11. 2022 14:3911
2 3
On Martin Vlček momentálně sbírá více bodů na sociálních platformách než na závodech. Odpor k elektrifikaci je populární a populistický, tak proč ne sbírat lajky a fanouškovskou základnu nenadchnout. Ono je u něj více takových postů jako třeba morální vítěz Lausitz rally. Podvody škodovky, které tam popisuje jsou "odporné". A hned se nabízí otázka, proč. Proč to řeší na Facebooku a ne protestem. Odpovědi jsou nasnadě. Buď to nebylo tak bombastické a nebo potřebujeme sbírat lajky u morálního vítěze rally který na čas na trati ale prohrál. A k zahození není ani diskuze pod elektroprůserem k Jaromírovi Tomaštíkovi a jeho finanční nevyrovnanosti, která je veřejně prezentována na autoklubu ČR. Nějak Martin poslední dobou upadá do šedi padlých facebookových diskutérů. smajlík
12. 11. 2022 17:5512
3 0
Původně napsal ladaalois
Jen napsal, ze elektrosilenstvi nepatri do rallysportu. Coz ma pravdu, jinak by haseni bylo pravdepodobne jednodussi. Trochu jste to tu prekroutili.
Pokud by byla elektřina zapojena do rallye, protože je to přínos, pak by to bylo v pořádku, ale elektřina je v rally, aby se dokázalo, že je to přínos. To znamená, že rally slouží elektrice, jako propagace, ne elektrika rallye, jako technologie.
V dnešní době, kdy doma nesvítím, vzdyt to tam znám i potmě, abychom si večer mohli pustit chvíli televizi a tam zrovna běží reklama na elekrické SUV a nikde se neříká kolik domácností má být potmě, aby se ten mastodonta mohl hýbat, tady se člověk nediví ničemu. Energetická krize a propagace SUV!?!
13. 11. 2022 05:4613
0 2
Po přečtení několika komentářů zde se až udivuji, kolik je tu expertů a odborníků až mě zaráží, že je ještě žádný z továrních týmů nepovolal do svých řad
13. 11. 2022 21:2614
1 0
Dojezd k pozaru 1 hodina 10 minut je slusnej ulet, to by snad dali rychlejc i ty nasi vidlaci s T805 smajlík
13. 11. 2022 22:4415
1 0
A to by ještě stihli před výjezdem si dát pivko v místní nálevněsmajlík
16. 11. 2022 07:3116
0 0
zhor: ty díly nejsou plastové - prakticky všechno je kompozit. Většinou uhlíkové vlákna a pryskyřice. Řeší se hlavně váha. Zpomalovač hoření asi vůbec ne. On taky hlavně závodní benzín hoří mnohem lépe.

Přidám historku. Slyšel jsem, že někdo potřeboval popálit nějaké chroští a dostal k tomu sud po závodním benzínu. Ten sud předtím několikrát vymyl. Ale i tak jen ten zbytek bezínových výparů způsobil, že prakticky ihned po zapálení, se objevil 3 metrový plamen...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!