29. 11. 2022 23:06 − 4886× − 0

Od jara s Renaultem

Na duben plánuje francouzská značka homologovat svůj první soutěžní speciál s pohonem čtyř kol.

Do této doby jsme mohli speciály Renault vídat v bojích o vavříny v nižších kategoriích určených vozům s pohonem jedné nápravy. Třeba v devadesátých letech, kdy FIA úplně neměla jasno v tom, jaký typ speciálů nahradí na vrcholné úrovni “áčkové” čtyřkolky původní koncepce, vznikla atraktivní kategorie takzvaných Formulí 2. Lehké speciály s pohonem přední nápravy a úžasným dvoulitrovým motorem o sobě dávaly vědět hlavně na asfaltu a svou krásou se mezi nimi vyjímal Renault Mégane Maxi. Po něm následoval neméně atraktivní vůz Clio Super 1600, který sehrál podstatnou roli v juniorském mistrovství světa a mnoha národních šampionátech. Po Cliu R3 s atmosférickým dvoulitrem a Cliu R3T opatřeným přeplňovanou 1,6 a také odbočce přes “enkový” Renault Mégane RS vstoupila před dvěma roky francouzská značka do aktuální rally pyramidy s vozy Clio Rally5 a Rally4. Na evropské scéně vloni vybojoval s technikou kategorie Rally4 titul mistra dvoukolek i juniorů Jean-Baptiste Franceschi. V září loňského roku ale začali v Renault Customer Racing budovat zbrusu nový vůz, který značku v soutěžáckých vodách poprvé přivedl do kategorie určené vozům s pohonem všech čtyř kol. Technické regule Rally3 umožňují stavět na vozech nižší kategorie Rally4 a zde měli Francouzi ideální výchozí model.

Za účasti domácích pilotů Jean-Sébastiena Vigiona a Jean-Baptista Franceschiho začalo v květnu letošního roku důkladné testování, kam byl pozván i mistr Itálie Andrea Crugnola. Piloti během testovacích jízd ve Francii a Španělsku najezdili 2500 kilometrů na asfaltu a 2000 na nezpevněných cestách. Během toho technici měnili mapy motoru a nakonec jich na novém voze bylo vyzkoušeno na 250. Oproti dvoukolkám nižších kategorií je dovolen u vozu Rally3 jeden aerodynamický prvek. A sice zadní přítlačné křídlo. To je oproti tomu na sofistikovanějších speciálech Rally2 mnohem jednodušší. I tak ale na jeho důkladný design u Renaultu využili zkušeností stáje F1 Alpine. Minulý týden dostali první zájemci o vůz možnost si jej neoficiálně vyzkoušet během testů na asfaltu i šotolině. Celkem 31 jezdců jezdilo s Cliem Rally3 a 16 z nich projevilo zájem jej rovnou objednat. Hlavní inženýr Renault Customer Racing Yann Paranthoen však přiznává, že výroba více než 30 kusů během příštího roku by se rovnala malému zázraku. V půlce ledna bude v Andoře Renault Clio Rally3 oficiálně představen a s homologací se počítá na duben. Na začátku nové sezóny by se pak první kusy očekávané techniky měly dostat ke svým zákazníkům. Dominance jediného vozu nové kategorie levných čtyřkolek Fordu Fiesta Rally3 je u konce a můžeme se těšit na zápolení dvou značek.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!