Zájemci by byli, nikoliv však všechny díly
Jako pomyslná červená niť se nedostatek dílů pro kompletaci vozů vine poslední měsíce projektem Fabie RS Rally2 a problémy v dodavatelském řetězci nadále způsobují, že nové speciály (a vlastně vůbec první kusy Fabie) vznikají šnečím tempem. Zatímco na rychlostních zkouškách při debutu na Lausitzu Fabii rychlost nechyběla, nyní její výroba příliš nechvátá a Škodě motorsport se plní pořadníky na nový vůz, avšak naplňování poptávky vázne. Pokud jde o dodací doby, ty vám v Mladé Boleslavi raději ani neřeknou a s trochou nadsázky tak lze říct, že kupovat dnes rally auto je stejné jako sériovku, na které se nezřídka stojí taktéž několikaměsíční čekací lhůty. Proto může znít ambice týmu do konce roku dodat prvních pět aut poměrně necílevědomě, avšak realita v automotive je, jaká je a externí dodavatele a jejich dovávky kalendář soutěží pro rok 2023 příliš neobměkčí a žádné díly, co by někde zázrakem vyškrábli ze skladu neexistují.
"Situace je pořád obtížná. Jistě, mohli bychom postavit víc aut, ale neměli bychom pro ně náhradní díly. Když jdete jako tým do nového auta, tak němu obvykle kupujete druhé rozložené v náhradních dílech. Takže nechme klientům slibovat něco, co bychom nemohli splnit. Takže nyní jsme v kontaktu s týmy, kterým v příštím měsících novou Fabii dodáme, ale teď jim nedokážeme říct v jakém měsíci to bude. Jsme jim schopní pouze říct: ´Zatím zůstaňte u starého modelu, dodáme vám více náhradních dílů. Auto má pořád na vyhrávání a spolehněte se na to, co máte teď a dáme vědět, jak budeme vědět více k dodání nového modelu.´ Je to nároční. Víme, že o auto je obrovský zájem a rádi bychom jej všem dodali, ale co máme dělat? Teď všechny nezásobíme," říká k aktuální situaci s výrobou nových Fabií RS Fally2 Michal Hrabánek a pokračuje, "štve nás to. Víme, jak kvalitní nové auto je. Při premiéře na Lausitz šlo vše podle našich očekávání, neměli jsme technické problémy a posádka též zajela výtečně. Řekl bych, že nešli do rizika a přesto dokázali zvítězit. Z mého pohledu si celou roli hlídali svou pozici a lze říct, že pro auto to byl dobrý debut. Šlo sice o regionální rally, ale když vezmeme její kilometráž, tak byla srovnatelná s podniky běžných národních mistrovství, což je cílová destinace auta. Evropské a světové podniky jsou delší, ale když si vzpomenu na první start Fabie R5, tak šlo také o národní závod, když debutovala na Šumavě," dodává historickou paralelu šéf Škoda motorsport.
Když se podíváme na počty vyrobených soutěžních škodovek od restartu Motorsportu, tedy od doby Fabie S2000, lze vidět postupný vzrůst produkce a v případě první R5 Fabie vzniklo více jak 400 karoserií a Fabie evo je na polovině tohoto počtu. Tým by rád i v případě nového vozu pokračoval v podobných počtech a produkoval kolem stovky exemplářů za rok, avšak problémy s dodávkami dílů sráží plánovanou produkci v příštím roce dolů. "Měl bych radost, pokud by se nám napřesrok povedlo postavit 50 aut. Jaká bude situace se však uvidí, dodávky některých dílů se lepší, u jiných je to naopak. A nejde jen o dostupnost dílů, roli hraje taktéž jejich kvalita, dodavatelé mají problémy s jejich dodavateli. Umíte si asi představit, jak v automotive umí být složitý dodavatelský řetězec," uzavírá Michal Hrabánek. Jak dodává server Dirtfish prvních 4 nebo 5 exemplářů Fabie RS Rally2 by měl dostat továrnou podporovaný německý Toksport, v jehož režii je očekáváno nasazení vozu na Rallye Monte Carlo.
Umíme. To je problém všech, kteří finální produkt nestaví z vlastních dílů, ale montují z dovezených komponent.