Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
1. 12. 2022 20:15 − 8739× − 5

Zájemci by byli, nikoliv však všechny díly

Nová Fabia RS Rally2 si na Lausitzu odbyla vítěznou premiéru, avšak pokračující problémy s dodávkami dílů omezují tempo produkce.

Jako pomyslná červená niť se nedostatek dílů pro kompletaci vozů vine poslední měsíce projektem Fabie RS Rally2 a problémy v dodavatelském řetězci nadále způsobují, že nové speciály (a vlastně vůbec první kusy Fabie) vznikají šnečím tempem. Zatímco na rychlostních zkouškách při debutu na Lausitzu Fabii rychlost nechyběla, nyní její výroba příliš nechvátá a Škodě motorsport se plní pořadníky na nový vůz, avšak naplňování poptávky vázne. Pokud jde o dodací doby, ty vám v Mladé Boleslavi raději ani neřeknou a s trochou nadsázky tak lze říct, že kupovat dnes rally auto je stejné jako sériovku, na které se nezřídka stojí taktéž několikaměsíční čekací lhůty. Proto může znít ambice týmu do konce roku dodat prvních pět aut poměrně necílevědomě, avšak realita v automotive je, jaká je a externí dodavatele a jejich dovávky kalendář soutěží pro rok 2023 příliš neobměkčí a žádné díly, co by někde zázrakem vyškrábli ze skladu neexistují.

"Situace je pořád obtížná. Jistě, mohli bychom postavit víc aut, ale neměli bychom pro ně náhradní díly. Když jdete jako tým do nového auta, tak němu obvykle kupujete druhé rozložené v náhradních dílech. Takže nechme klientům slibovat něco, co bychom nemohli splnit. Takže nyní jsme v kontaktu s týmy, kterým v příštím měsících novou Fabii dodáme, ale teď jim nedokážeme říct v jakém měsíci to bude. Jsme jim schopní pouze říct: ´Zatím zůstaňte u starého modelu, dodáme vám více náhradních dílů. Auto má pořád na vyhrávání a spolehněte se na to, co máte teď a dáme vědět, jak budeme vědět více k dodání nového modelu.´ Je to nároční. Víme, že o auto je obrovský zájem a rádi bychom jej všem dodali, ale co máme dělat? Teď všechny nezásobíme," říká k aktuální situaci s výrobou nových Fabií RS Fally2 Michal Hrabánek a pokračuje, "štve nás to. Víme, jak kvalitní nové auto je. Při premiéře na Lausitz šlo vše podle našich očekávání, neměli jsme technické problémy a posádka též zajela výtečně. Řekl bych, že nešli do rizika a přesto dokázali zvítězit. Z mého pohledu si celou roli hlídali svou pozici a lze říct, že pro auto to byl dobrý debut. Šlo sice o regionální rally, ale když vezmeme její kilometráž, tak byla srovnatelná s podniky běžných národních mistrovství, což je cílová destinace auta. Evropské a světové podniky jsou delší, ale když si vzpomenu na první start Fabie R5, tak šlo také o národní závod, když debutovala na Šumavě," dodává historickou paralelu šéf Škoda motorsport.

Když se podíváme na počty vyrobených soutěžních škodovek od restartu Motorsportu, tedy od doby Fabie S2000, lze vidět postupný vzrůst produkce a v případě první R5 Fabie vzniklo více jak 400 karoserií a Fabie evo je na polovině tohoto počtu. Tým by rád i v případě nového vozu pokračoval v podobných počtech a produkoval kolem stovky exemplářů za rok, avšak problémy s dodávkami dílů sráží plánovanou produkci v příštím roce dolů. "Měl bych radost, pokud by se nám napřesrok povedlo postavit 50 aut. Jaká bude situace se však uvidí, dodávky některých dílů se lepší, u jiných je to naopak. A nejde jen o dostupnost dílů, roli hraje taktéž jejich kvalita, dodavatelé mají problémy s jejich dodavateli. Umíte si asi představit, jak v automotive umí být složitý dodavatelský řetězec," uzavírá Michal Hrabánek. Jak dodává server Dirtfish prvních 4 nebo 5 exemplářů Fabie RS Rally2 by měl dostat továrnou podporovaný německý Toksport, v jehož režii je očekáváno nasazení vozu na Rallye Monte Carlo.

Komentářů celkem: 5
Fox
3. 12. 2022 09:55
1 0
"Umíte si asi představit, jak v automotive umí být složitý dodavatelský řetězec," uzavírá Michal Hrabánek."
Umíme. To je problém všech, kteří finální produkt nestaví z vlastních dílů, ale montují z dovezených komponent.
3. 12. 2022 21:59
0 0
Úzká specializace je typickým příznakem dnešní globalizace a projevuje se ve všech výrobních sférách. Pamatuji si, že na jaře v souvislosti s uhlíkovou stopou kritizovali tento jev a ukazovali to na obyčejné dámské halence. Ta, než byla definitivně zkompletována ze všech součástí, procestovala asi šest zemí v Asii, najezdila při tom asi 48 tisíc kilometrů, aby byla následně prodána v Paříži v jednom butiku. A to byla obyčejná halenka, která se skládá z pár částí. Ta Fabie je přece jenom kapánek složitější.
4. 12. 2022 21:52
0 0
No, mě by zajímalo, za kolik to v tej Paříži prodali...a taky, kolik by stála ta blůzička kdyby ji spíchla švadlenka někde ve Francii? Teda pokud se nejednalo o serii 10 000 kusů...ale k Fabii RS našel jsem video jakou kliku měl Lindholm při testu na Monte https://www.youtube.com/watch?v=5H3ASCUSsI4 je to až v úplným závěru. Umí holt chlapec krásně parkovat do úzký garáže na couvačku smajlík
4. 12. 2022 23:12
0 0
Tam se jedná o série desetitisíců kusů, s tím, že je to skládačka. V jedné zemi se vyrobí knoflíky, v další se ušije svrchní vrstva, v další se přišije podšívka, v další zemi se došije pásek a z další země se doveze spona na ten pásek a jinde se to dokompletuje.. Rozhodující roli hraje výrobní kapacita, cena dopravy a cena práce. A s těmi auty je to stejné, akorát složitější, protože těch dílů je tam o dost více. Navíc některé věci z elektroniky prostě vyrobit neumíme. Kompletní výroba aut tady skončila snad s řadou Š100, Š105. Mám takový pocit, že už na Favorita se některé věci vozily z venku
29. 12. 2022 10:41
0 0
Protiruské sankce, které si na své občany EU uvalila, způsobily problémy i tam, kde jsme to nečekali (jako obvykle). Představa, že Rus bude nahrazen Čínou se ukázala speciálně v automotive jako naprostá utopie. Zatímco Rusko se stále nacházelo na pomezí Evropy a evropské standardy pro ně byly přecijen známé, v Číně žádné evropské standardy neznají a nahrazují je lží a podvodem. Takže nakoupíte chromovou ocel na pístnice tlumičů za dvojnásobnou cenu, než byla před 3 lety a světě div se – pístnice praskne po 7 (!!!) ujetých kilometrech. A když tu zkrouceninu chcete z auta nějak dostat, zjistíte, že tu chromovou ocel promáčknete pákovýma kleštěma! Jediná šance, jak situaci vyřešit, je přesunout veškerou výrobu mimo EU a NATO, abyste mohli normálně nakupovat matroš z osvědčených zdrojů za normálních tržních podmínek. A to je smutný závěr.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!