2. 12. 2022 18:25 − 4822× − 0

#68 První světový start s vrcholnou technikou

Jari Huttunen po čtyřech letech startů s vozy korejské značky Hyundai na konci minulé sezóny vyměnil dres.

Na uzavírající soutěži v Monze se finský pilot představil poprvé za volantem Fordu Fiesta Rally2 a senzačně se z toho zrodil vítězný debut. Což ale vzhledem k Huttunenově minulosti nebylo žádné velké překvapení. Ve třetí sezóně startů s Hyundaiem i20 R5 se dostavil dosavadní největší úspěch, když Fin vyhrál klasifikaci WRC3 určenou privátním jezdcům s vozy Rally2 v mistrovství světa. I loňskou sezónu rozjel s technikou pocházející z Alzenau a připravovanou ve stáji Martina Vlčka doufajíc, že se z Německa dostaví pozvání ke startu s vozem vrcholné kategorie WRC. K tomu ale nedošlo a tak Huttunen zkusil štěstí jinde. U M-Sportu se mu už tohoto cíle dosáhnout podařilo. Letos v srpnu na domácí Secto Rally Finland slavnostně usednul za volant továrního Fordu Puma Rally1. Začalo to dobře, pátým časem na městské superspeciálce Harju. V lesích se pak Huttunen zvykající si na pro něho úplně novou techniku propadnul na konec nejlepší desítky. Spolehlivostí se hybridní speciály z M-Sportu letos zrovna chlubit nemohly a vrtošivost britské techniky bohužel okusil na vlastní kůži i Fin. V osmém testu kvůli problému s tlakem paliva nechal pět minut a na dobrý výsledek musel zapomenout. Podařilo se mu ale prokousat zpátky do top ten, když dojel na devátém místě. Před ním se tak umístil jen jeden z vozů kategorie Rally2.

K dalším startům s nejvyšší technikou letos už nedošlo a zbylých šest světových podniků Huttunen absolvoval s Fordem Fiesta Rally2. Ten sice dostal v létě upgrade v podobě lepšího zavěšení a vylepšení aerodynamiky zrcátek a zadního křídla, ale takové drobnosti nemohou zastavit stále se zvětšující odstup techniky M-Sportu od elity kategorie Rally2. Přitom jejich první vůz, tehdy ještě pod starým označením R5, se podařil a britskému týmu zajistil obrovské finanční příjmy. Největší aktuální slabinou Fiesty Rally2 se zdá být motor a právě s ním Huttunen hodně zápasil v úvodní rally ve Švédsku. Několikrát mu zhasnul a ani neposkytoval očekávaný výkon. Norská dvojice Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia Rally2 evo) a Ole Christian Veiby (Volkswagen Polo GTI R5) se tak ukázala nad jeho síly. Chorvatské vystoupení si Fin pokazil sám, když v předposlední páteční zkoušce skončil mimo trať. Následovala Sardinie a tam měl rozhodně tempo na vyhrání. Celkem dokázal zvítězit v pěti zkouškách včetně Power Stage, ale kvůli dvěma defektům na vítězství ani tentokrát nedosáhnul a stejně jako ve Švédsku dojel třetí. V červenci v Rally Estonia už byl Finův speciál vybaven nejnovějšími úpravami, ale žádnou zvýšenou výkonnost mu to nepřineslo. Naopak jeho mechanici řešili drobné potíže, které ale ve výsledku Huttunena hodně zpomalily a na konečném čtvrtém místě za vítězným Mikkelsenem zaostal o tři a půl minuty. Po premiérovém vystoupení s Pumou jej čekal už třetí start během letních prázdnin. Belgickou rally si ale Fin moc nevychutnal, když odjel pouze první etapu. Na jejím konci u Fiesty Rally2 odešel motor a tak se nekonal ani žádný restart. Do konce roku už finský pilot absolvoval jen soutěž v Katalánsku a ani tam se žádnou velkou konkurenceschopností neprezentoval. Za páté místo žádnou extra velkou porci bodů neinkasoval a v konečném pořadí šampionátu se krčí na slabém osmém místě. Pokud bychom Huttunenův přestup k Fordu hodnotili pouze z pohledu kategorie WRC2, tak by šel označit za těžký propadák. Cílem do budoucna je ale určitě prosadit se trvale do vrcholné kategorie Rally1 a zde přinesla uplynulá sezóna důležitý první krok. M-Sport zatím neoznámil sestavu na příští rok. Bude v ní figurovat Finovo jméno?

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!