#21 Hlavním reprezentantem své domácí značky

Yohan Rossel vloni získal titul v hodnocení WRC3 určeném pro privátní jezdce s vozy kategorie Rally2.

Během zimy došlo ke změně pravidel a seriál WRC3 se stal doprovodným v rámci mistrovství světa pro auta nové kategorie Rally3. Soukromníci se silnějšími speciály mají smůlu, když se po několika letech opět spojila jejich klasifikace s klasifikací továrních jezdců do jednotného WRC2 Open. Rossel si však svým loňským úspěchem vykoledoval podporu francouzské značky Citroen a místo Madse Ostberga se stal jejím hlavní reprezentantem na světové scéně. Do sezóny sice nastoupili ještě další dva Francouzi v C3 Rally2, ale těm se prosadit nepodařilo. Stéphane Lefebvre na domácích tratích Rallye Automobile de Monte-Carlo sice bojoval o první příčku, ale pak inkasoval obří půlhodinovou penalizaci a dostal se mimo hru. O ní se zasloužili jeho ledoví špióni, kteří porušili bezpečnostní pravidla a objevili se na rychlostní zkoušce v době jejího konání. Lefebvre pak nevydařený start zakončil utrženým kolem v RZ 10. Francouzský specialista na asfalty se objevil hned v následující soutěži na zpevněném povrchu v Chorvatsku, ale ani tam nezazářil. To že dojel až šestý, způsobil hlavně defekt v pátém testu. Mnohem úspěšněji si počínal v belgickém mistrovství, které opanoval. A v rámci něho si střihnul ještě jeden, poslední, start v letošním WRC2. Ardeca Ypres Rally Belgium dokázal v hodnocení pro vozy Rally2 vyhrát. Po skončení soutěže se ale jeho vítězství dostalo pod palbu ze strany poražené stáje Toksport. Ti Francouze obvinili ze zkracování trati a komisaři situaci vyřešili opravdu šalamounsky. Protest uznali, ale Lefebvrovi dali penalizaci jen 15 sekund, takže mu vítězství s náskokem 3,1 sekundy stejně zůstalo. Mikkelsenovi pak v konečném sčítání body k obhajobě loňského titulu chyběly. V barvách Saintéloc Junior Teamu do WRC2 vstoupil s dalším Citroenem Eric Camilli. V Monte Carlu vedl do té doby, než v pátém testu vylétnul mimo trať a poškodil zavěšení. I Croatia Rally měl rozjetou minimálně na bednu, ale zpomalil jej defekt v RZ 13. A když někdejší tovární pilot M-Sportu v Portugalsku odstoupil už na samém začátku kvůli poruše elektroniky, další účast v seriálu vzdal. V boji o úspěch domácí značky zůstal do konce roku osamocený Rossel.

Ani jemu se start do sezóny zrovna nevydařil, byť mu rychlost nechyběla a během dramatické sobotní etapy se dostal do přímého boje o první příčku. Když jej z této bitvy nevyřadil defekt v RZ 12, postaral se o neblahý osud sám jezdec. Chybou hned v další zkoušce. V neděli ale ještě měl dost prostoru poprat se o stupně vítězů. Defekt v druhé ranní zkoušce už ale znamenal stop veškerým nadějím a pád na šesté místo. Rossel si ale tento neúspěch rychle vynahradil skvělým vystoupením na kluzkých chorvatských asfaltech. Už po první etapě tam vedl zhruba o půl minuty a do cíle si dovezl náskok hned celé minuty. Na portugalských šotolinách na takovou dominanci jistě nepomýšlel. Ale s odstoupením Mikkelsena po problému s motorem se dostal na druhé místo za Teemu Suninena a na tom se držel až do předposlední zkoušky. Když v té poslední Fin svůj Hyundai zahodil mimo trať, zrodil se Rosselův senzační triumf. Ten Francouze okamžitě katapultoval do vedení v šampionátu. Povzbuzen čerstvým úspěchem se pustil do svých soupeřů s pořádnou vervou i na Sardinii. Po šestém testu se držel 6,5 vteřiny za vedoucím Mikkelsenem, který svou Fabii Rally2 evo druhý den opět odstavil s poruchou motoru. Tou dobou už ale byl Rossel mimo hru. Stihnul havarovat už v sedmém testu v pátek. Jak se ukázalo později, právě dvojice tvrdých jihoevropských šotolin ho stála možnost až do závěru roku bojovat o titul. Přitom měl šance hodně slušné, když v Belgii získal solidní porci bodů za třetí příčku. Třetí byl i na EKO Acropolis Rally Greece. A to až do závěrečné Power Stage. V ní však vyrobil osudovou chybu, svůj Citroen převrátil a vyřadil ze hry. Na start své poslední letošní rally ve Španělsku odjel Francouz již bez šance na titul. I kdyby rally včetně závěrečné Power Stage vyhrál, před tou dobou vedoucího Mikkelsena by se nedostal. Ač velký favorit na titul, který na začátku roku klasifikaci vévodil, obsadil Rossel v konečném pořadí až čtvrté místo. Důvěru Citroenu si ale zachoval a příští rok to bude moct zkusit znovu. S další C3 Rally2 se v šampionátu má objevit Španěl Alejandro Cachón, který má za sebou pozoruhodný rok v domácím superšampionátu, kde předvedl nečekané výkony. Na titul to sice nestačilo, ale jeho výsledky jsou rozhodně příslibem do budoucna. Snad se ukáže ve více soutěží než jeho předchůdce Jan Solans letos. Někdejší juniorský mistr světa totiž startoval jen třikrát. Dojel ve všech případech a nejlépe si počínal na Sardinii, kde Citroen dovezl do cíle na druhém místě.

Komentářů celkem: 5
11. 12. 2022 19:00
0 2
To rozdeľovanie na WRC 2 a WRC 3 úplný cirkus podľa mňa smajlíksmajlík
11. 12. 2022 20:41
2 0
Co je cirkus, že WRC2 je pro Rally2 a WRC3 pro Rally3? :D
12. 12. 2022 07:57
2 0
Původně napsal Sebloeb
To rozdeľovanie na WRC 2 a WRC 3 úplný cirkus podľa mňa smajlíksmajlík
Však je to v pořádku co je na tom špatně ? ? vozidla skupiny WRC3 (rally3) přece nemohou jen ve skupině WRC2 kam spadají vozy skupiny Rally2 a R5 smajlík
13. 12. 2022 08:10
0 0
Yohan by se mohl naučit lépe anglicky, to jeho "onetly" v cíli mně vždy rozesměje smajlík
13. 12. 2022 09:47
3 0
Původně napsal Sebloeb
To rozdeľovanie na WRC 2 a WRC 3 úplný cirkus podľa mňa smajlíksmajlík
Cirkus to byl doteď, kdy tam jely stejná auta. Teď zase všechny "erpětky" tedy Rally2 pojedou v jedné kategorii a tak to má být.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!