#19 Mistr neztratil nic ze svých kvalit

Už deset let uteklo od poslední kompletní sezóny v MS v podání devítinásobného mistra světa Sébastiena Loeba.

Po ní se slavný Francouz představoval pouze příležitostně, ale i tak si připsal několik úspěchů a také přerušil věrnost své domácí značce Citroen. V roce 2013 si ještě střihnul čtyři starty a při nich pořádně potrápil svého nástupce Sébastiena Ogiera. Dvakrát jej během toho dokázal porazit a tím také pořádně popudit. Na svého někdejšího parťáka od Citroenu měl políčeno i během jednorázového návratu v roce 2015. Tehdy ale v Monte Carlu odstoupil poté, co ve sněhu narazil kolem na kámen. Další dvě sezóny mistrovství světa se musely obejít bez velmistra. Šance vyzkoušet nová, silnější auta WRC 2017 jej ale nenechaly v klidu a v Mexiku 2018 se do nejlepší světové konkurence pustil znovu. A znovu byl schopen je porážet. Defekt v druhé etapě jej však o vedoucí příčku připravil. Na Korsice Loeb chyboval, ale na konci sezóny v Katalánsku předvedl něco, co se hned tak někomu nepovedlo. Od posledního vítězství v MS uteklo pět let a Loeb stále dokázal vyhrávat. Narozdíl od Mexika využil gumy ve svůj prospěch a do proměnlivých podmínek dobře zvolil. Lepší derniéru v barvách své mateřské stáje si nemohl přát. Na shakedownu nedaleko Gapu se 24. ledna 2019 divákům naskytla do té doby nemyslitelná věc. Loeb v kombinéze tovární stáje Hyundai za volantem i20 Coupe WRC. S ním odjel šest světových podniků tehdejší sezóny, vyhrál několik rychlostních zkoušek a v Katalánsku se na chvíli ocitnul ve vedení. Nejvýše však Hyundai do cíle dovezl na třetí příčce v tehdy zbrusu nové chilské soutěži. V koronavirovou epidemií poznamenané sezóně 2020 už Francouz startoval jen dvakrát a výsledkově dopadnul podobně jako rok předtím. Vyhrál několik zkoušek, v Turecku chvíli vedl a do cíle tam opět dojel na třetím místě, čímž vyrovnal maximum z předešlého roku v Chile.

Barvy jiné stáje než Citroenu tedy velmistr vyzkoušel, ale vítězství mu to nepřineslo. V roce 2021 pak startoval jen jednou, když si udělal radost se svým Peugeotem 306 Maxi a potrápil s ním domácí konkurenci při Rallye Mont-Blanc Morzine. Letos ale přišlo na řadu nové tovární angažmá. Za britský Prodrive Loeb už druhým rokem absolvoval slavný maratón Dakar, ale vítězství mu opět uteklo. Aby se mu to nepletlo, spojil síly ještě s jedním slavným týmem pocházejícím z ostrovů. M-Sportem. Na startu slavného Monte Carla se tak objevil s fialovým Fordem Puma Rally1. Prestižní souboj dvou francouzských šampiónů vyzníval zprvu lépe pro jeho rivala, když s ním prohrál shakedown i obě noční čtvrteční zkoušky. Páteční ranní sekci už ovládnul Loeb a posunul se do čela. O tuto příčku jej připravil až první průjezd zkráceným Sisteronem. Zkouška s největším množstvím ledových a sněhových pasáží děsila i pro druhý průjezd, ale Loeb zkusil vše vsadit na dlouhou plně suchou asfaltovou pasáž a nazul slicky. Před zvídavým Ogierem však svou volbu neutajil a duel na stejném obutí vyzněl lépe pro pilota Toyoty. Start nové hybridní éry ale měl začít senzací a tak se také stalo. Když už se u M-Sportu s vítězstvím loučili, dostali informaci o Ogierově defektu v předposledním testu. Jejich nová hvězda se tak dostala do čela a osmdesáté vítězství bylo na světě. U M-Sportu slavili triumf na světové soutěži poprvé od roku 2018 a vůbec poprvé se radovala Loebova nová spolujezdkyně Isabelle Galmiche, která si na Monte Carlo vlastně jen odskočila od svých běžných učitelských povinností. Že Loeb ani v osmačtyřiceti neztratil nic ze svých dovedností, dokázal v Portugalsku. Využil tam svých bohatých zkušeností a zaútočil na prvním průjezdu nejtěžším úsekem Arganil. Bohužel ve vedení dlouho nevydržel, když hned v dalším testu chyboval a urazil pravé zadní kolo. Druhý duel s Ogierem o vítězství tak skončil už v pátek. A nejinak tomu bylo i na jejich dalším společném setkání v Keni. Tam se Loeb odporoučel po RZ 4 po technických problémech s motorem své Pumy. Na pokračování v rally by potřeboval výrazně větší baterii, která by mu umožnila odjet větší část přejezdu, než současnou “atrapu”. Safari se stala Loebovou jedinou letošní rally, kde alespoň chvíli nevedl. V Řecku na další slavné rally šel do čela už po první páteční zkoušce. V pátém testu chyboval, propadnul se, ale v posledním testu dne svému mladšímu kolegovi Loubetovi vedení sebral. Prasklý řemen alternátoru se bohužel v sobotu ráno postaral o neslavný konec Francouzova letošního programu. Čtyři starty bohatě stačily na to, aby ukázal, že do starého železa ještě rozhodně nepatří. Svou rychlost předvedla i nová Puma Rally1, ale zároveň se naplno projevila její slabina. Spolehlivost. Zda do toho Francouz s Brity půjde ještě jednou, není jisté. Teď se všechna jeho energie soustředí na Dakar, který bude mít o dva dny delší trasu. Díky tomu by bylo složitější absolvovat bezprostředně navazující monackou rally a úvod sezóny MS tak Loeb vynechá.

Komentářů celkem: 4
3. 1. 2023 15:18
0 0
Omlouvám se za OT, ale mám dotaz, proč zde nejsou taky výsledky z Dakarské rally? Je to škoda, jsem zvyklej chodit sem a tady je to vždy přehledné... smajlíksmajlík
3. 1. 2023 15:20
0 0
Ty ofiko stránky jsou hrozný .... smajlík
3. 1. 2023 17:17
0 0
já sleduju už několik let výsledky z Dakaru tady http://trackingdakar.com/cz/
4. 1. 2023 00:31
0 0
Petr123 - jo díky, to je docela přehledné smajlík smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!