11. 1. 2023 15:01 − 4181× − 1

#2 Rychlý vzestup, rychlý pád

Oliver Solberg rychle přeskočil několik stupínků kariérního žebříčku rallysportu a posadil se ve své teprve šesté sezóně do továrního speciálu.

S autem nejvyšší specifikace WRC se po světových tratích syn mistra světa z roku 2003 proháněl už vloni. Tehdy ale s Hyundaiem i20 Coupe WRC reprezentoval barvy stáje Hyundai 2C Competition. Body jim přivezl už z debutu na finské Arctic Rally, kde nebýt chyby před kamerami na závěrečné Power Stage mohl dojet šestý. V Keni po havárii cíl soutěže nespatřil. Následovala série startů v rámci WRC2, po kterých se Švéd vrátil za volant WRC až v poslední dvojici soutěží. Ty ale dopadly dobře a i přes problémy se spojkou dokončil RallyRACC Catalunya jako sedmý. V Monze pak poprvé ve své kariéře nakouknul do nejlepší pětky mistrovství světa. Povedený závěr sezóny hrál jistě důležitou roli při zařazení mladého Solberga do tovární sestavy Hyundai Shell Mobis WRT pro rok 2022. A jeho jméno jistě také. V Monte Carlu to pro mladíka byl těžký boj. Syrový speciál Rally1 vůbec nefungoval, posádku navíc dusily unikající výpary z výfukového systému. Není divu, že v sobotu skončili mimo trať a o den později ze zdravotních důvodů odstoupili. Následující Rally Sweden ve zcela nové lokalitě se vyvíjela daleko slibněji. Po čtvrté zkoušce se Solberg ocitnul na senzační druhé příčce. K večeru se ukázalo proč. Své pneumatiky ze začátku vůbec nešetřil a později už kvůli tomu nemohl tak rychlé časy zajíždět. O umístění v nejrychlejší pětce jej ale připravily až sobotní technické potíže. Na pátém místě zakončil i páteční etapu Croatia Rally. V sobotu ale hned ráno chyboval, vyletěl z trati a musel hasit hořící vůz. Safari byla pro celý Hyundai těžká a Solberg zůstal nakonec jediný z trojice, kdo ji odjel bez užití restartu. I tak ale nachytal takovou ztrátu, že skončil desátý. Snad ještě více problémů ale Solberg řešil během následující Rally Estonia. Po přetočení a defektu zakončil páteční zmar bez posilovače řízení. V sobotu musel zastavovat a čistit mřížku chladiče. V neděli pak létal od jedné strany trati k druhé a mnohdy i mimo ni. Celkem třikrát se přetočil a jedním odvážným spektakulárním skokem se zapsal mezi tři nejzajímavější akce motorsportu za rok 2022 vyhlašovaných samotnou FIA. Třinácté místo v cíli ale bylo mizerné. A ještě mizernější bylo jeho vystoupení ve Finsku. Chyboval už v první zatáčce první přírodní zkoušky. Týmu tím zničil jeden z vozů a nad jeho pokračováním v Hyundai se definitivně zavřela oblaka. Do oficiálního oznámení rozchodu odjel Solberg ještě dvě rally. Paradoxně to byly jeho dvě doposud nejlepší soutěže. V Belgii se vyvaroval větších chyb a podařilo se mu dostat nejvýše, kde dosud v soutěži MS byl. Na čtvrté místo. I vystoupení na Novém Zélandu bylo prosto větších chyb a Solberg se s týmem Hyundai rozloučil pátým místem.

V roce 2023 švédský pilot spojí síly se značkou Škoda, za kterou už několik soutěží odjel před třemi lety. Do WRC2 ale naskočil ještě o rok dříve, v první mezinárodní sezóně za volantem čtyřkolek. S rodinným Volkswagenem Polo GTI R5 tehdy absolvoval i lotyšské mistrovství. V tom strávil první dva roky své kariéry ještě za volantem slabšího Peugeotu 208 R2. Teprve v absolutním pořadí se mu ale podařilo to, čeho mezi juniory nedosáhnul. Získat titul. Hezkou reminiscencí pak bylo opětovné spojení jména Solberg se značkou Subaru. Hvězdnou plejádu ale tentokrát reprezentovala mladší generace slavného rodu, a navíc jen v americkém seriálu ARA. Oliver tam dokázal vyhrát slavnou Olympus Rally, někdejší podnik mistrovství světa. A pak ještě dva podniky na konci roku. Celkově ale skončil až třetí. Teď už ale k tomu prvnímu startu na světové půdě. Ten tehdy ve Wales Rally GB 2019 skončil havárií. Zcela jiný obrázek se naskytnul při pohledu na debut v mistrovství Evropy. Vítězství na Rally Liepaja. V Evropě Solberg pokračoval i v koronavirem poznamenané sezóně 2020 a hned se zapojil do boje o titul. V Římě vybojoval třetí místo a záhy obhájil triumf v Lotyšsku. Pak ale v Portugalsku své Polo zahodil mimo trať a čtvrtá místa na konci roku v Maďarsku a na Kanárských ostrovech ho odsoudila k pozici vicemistra. Střídavě za volantem Volkswagenu a Škody se objevil i v seriálu WRC3. I v něm se mu nejvíce dařilo v Pobaltí, když vyhrál Rally Estonia. Zajímavé body za druhé místo bral i na Monze a v konečné klasifikaci se těsně nevešel na pódium. S německým koncernem ale spolupráci na dva roky ukončil a spojil síly s korejskou značkou. I stáj sídlící rovněž v Německu v Alzenau jej vyslala do podpůrného seriálu WRC2. Body Solberg získal ale jen při prvním startu v Portugalsku, kde dojel pátý. Následovala série čtyř nedokončených podniků. V Estonsku při derniéře se starým Hyundaiem i20 R5 Švéd přehnal jeden skok a po poškození chladiče přehřál motor. V Renties Ypres Rally Belgium debutoval nový speciál i20 N Rally2 a Solberg s ním po sobotní etapě vedl. Té nedělní se kvůli poruše elektroniky už ale nezúčastnil. Následující podnik v Řecku skončil havárií a ze stejného důvodu odstoupil Solberg i ve Finsku. Svůj vůz tam tehdy zcela zdemoloval. Během dvou následujících ročníků Secto Rally Finland tak Solberg Hyundai zničil hned dva vozy. Kolik nových Fabií RS Rally2 přežije Solbergovo nadcházející angažmá u Toksportu?

Komentářů celkem: 1
12. 1. 2023 03:551
0 0
Hledání vlastních limitů odshora je u Solbergů geneticky zakódováno. Je to pro stáje sázka do loterie. Srdce mají ale jako kráva žaludek, tak snad smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!