14. 1. 2023 21:17 − 2765× − 0

#18 Malé japonské překvapení

Takamoto Katsuta si při své teprve druhé kompletní sezóně mezi elitou MS vyšlápnul na zkušenějšího týmového kolegu.

Toyota si mladého Japonce vybrala do juniorského programu ještě dříve, než se vůbec první Yaris WRC dostal na rychlostní zkoušky. Tommi Mäkinen jako první principál týmu japonské značky po jejím návratu na světové kolbiště pomocí své stáje zajišťoval sbírání zkušeností dvou japonských juniorů. Takamoto Katsuta a Hiroki Arai nejprve proháněli po finských lesích produkční vozy Subaru Impreza TMR R4 a později s Fordy Fiesta R5 vyrazili do světa WRC2. Arai byl později vybrán jako ten méně perspektivní a vývojový program už pokračoval jen s Katsutou. Ten ve Švédsku 2018 vyhrál v rámci WRC2 svůj první podnik, Rally Sweden. V další sezóně přidal ještě jeden triumf v Chile, ale maximálně to dotáhl ten rok na osmé místo konečného pořadí. Dva týdny po Copec Rally Chile Katsuta na lokální finské soutěži podruhé osedlal Toyotu Yaris WRC. Třetí start s vrcholnou technikou se už odehrál v rámci mistrovství světa. ADAC Rallye Deutschland 2019 Japonec dokončil na konci top ten. Pro další sezónu neměl v plánu kompletní světový program. Vzhledem k ořezání kalendáře kvůli pandemickým opatřením ale nakonec odjel skoro všechny tehdejší podniky. Před pauzou dojel sedmý v Monte Carlu a devátý ve Švédsku. Po návratu mistrovství světa do života se mu už tolik nedařilo. V Estonsku a Sardinii poslal svůj Yaris WRC přes střechu a na Monze jej poškodil nárazem do bariéru už v úplně první zkoušce. S nelichotivou bilancí se vydal vstříc své největší sezóně dosavadní kariéry. K překvapení mnohých expertů zvládl situaci skvěle a v prvních třech soutěžích se shodně umístil na šesté příčce. Na tvrdých šotolinách v Portugalsku a na Sardinii své tempo ještě přitvrdil a dojel těsně pod stupni vítězů. Parádní první půlku sezóny vyšperkoval na Safari Rally Kenya, kde jej týmový kolega Ogier těsným rozdílem připravil o premiérový světový triumf. Za zmínku stojí i to, že se Katsuta tou dobou v průběžném pořadí šampionátu nacházel před letošní šampiónem Rovanperou. Bohužel stejně jako rok předtím se i sezóna 2021 rozdělila na dvě nesourodé půlky. Všechno štěstí z první půlky roku jako by vyprchalo. Začalo to vcelku nevinným skokem na trati Rally Estonia. Při něm si ale spolujezdec Daniel Barritt poranil záda a dodneška se do závodního speciálu nevrátil. Do Belgie Katsuta odjel s náhradníkem Keatonem Williamsem, ale toho vyválel na druhé sobotní zkoušce takovým způsobem, že už si k němu do Toyoty zpátky netroufnul. Katsuta kvůli tomu musel odvolat start na řecké Acropolis Rally a vrátil se až ve Finsku. Tam s novým spolujezdcem Aaronem Johnstonem ale také skončil mimo trať a havárií skončil i jejich druhý start. V Katalánsku přišla chyba už v úplně první zkoušce. Body za dokončenou soutěž si tím pádem v druhé půlce roku Katsuta připsal jen za sedmé místo na závěrečné FORUM8 ACI Rally Monza.

Ve stejném složení vstoupila japonsko-irská posádka i do nové sezóny a ta se jim vyloženě povedla. Crashman, co to zahodí na každé druhé soutěži, už vloni Katsuta rozhodně nebyl. Pravda, tři nehody si během sezóny neodpustil. Ale o body jej nakonec připravila jen ta na Novém Zélandu. Ze sklouznutí do příkopu na slavném Sisteronu vyšla Japoncova Toyota bez větších poškození a nakonec jej dovezla k osmému místu. A třetí nehoda se stala v Estonsku už na shakedownu. Nic, s čím by si šikovní mechanici stáje Toyota Gazoo Racing WRT neporadili. V cíli soutěže bral Katsuta body za páté místo. Ve Švédsku pošilhával po pódiu, ale tehdy mu k němu slovem času chybělo hodně. To v Portugalsku panovala jiná situace. Bronz mu tam tehdy ukradl Daní Sordo úplně v závěru, o pár sekund na Power Stage. Následující Sardinie zkomplikovaná poškozením chladiče úplně nedopadla podle Japoncových představ, ale chuť si spravil na Safari. Paradoxně to ale byla jedna ze soutěží, ve kterých se oproti loňsku zhoršil. Tehdy bojoval o vítězství, tentokrát skončil jen třetí. Ogiera, který jej vloni jako jediný porazil, ale letos udržel za zády. To nejlepší si ale Katsuta schoval až na závěr sezóny. Ten se poprvé odehrál na jeho domácí půdě a už to samo o sobě bylo důvodem k oslavě. Hnán místními fanoušky, kteří se ale více než podél rychlostních zkoušek nacházeli kolem silnic určených k přejezdům, tam do cíle dovezl nejrychlejší GR Yaris Rally1. Vybojoval tak druhé pódiové umístění v sezóně. Bohužel to bylo ale zase jen třetí místo. Co do jednotlivých výsledků se tedy Katsuta nikam dál neposunul. Druhá příčka z loňské Safari Rally Kenya zůstává jeho nejlepším výsledkem. Jako celek se mu ale sezóna 2022 podařila. Odstup za špičkou se zase o něco zmenšil a hlavně se mohl pochlubit daleko lepší vyrovnaností výkonů. Pátá příčka v konečném hodnocení mistrovství hovoří za vše. V závěru roku navíc došlo k zajímavé zápletce a nechybělo mnoho a Katsuta se stal druhým nejlepším pilotem japonské značky. Elfyn Evans si svou pozici udržel jen s minimálním náskokem. Příští rok se spolu poprvé setkají v hlavní stáji, kde bude Katsuta alternovat s Ogierem. Zbylé podniky Japonec odjede také, ale nebude to pod hlavičkou A týmu.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!