Huttunenovy arktické patálie

Mistr světa WRC3 2020 předloni ukončil spolupráci se značkou Hyundai a přešel ke konkurenčnímu Fordu.

Fiesta Rally2 ale ve své kategorii nepatří k tomu nejlepšímu a absence pořádného vývoje ji odsouvá na vedlejší kolej. Maximem Finova loňského vystoupení se tak stalo pódiové umístění v hodnocení WRC2 ve Švédsku a na Sardinii. I když až osmá příčka v konečném pořadí nebyla úplně vinou Huttunena, ze sestavy M-Sportu pro letošní sezónu WRC2 vypadnul. Kde se během roku ukáže, zatím není úplně jisté. Start sezóny si ale už teď odbyl, a to za polárním kruhem. Tam v pátek odstartoval nový ročník finského šampionátu. Vloni o jeho mistrovi rozhodly pouhé čtyři desetiny vteřiny. O tolik v závěrečném klání v Kuovole Mikko Heikkilä porazil Emila Lindholma. Ani jeden z jezdců Škody se ale letos do bojů v domácím mistrovství nezapojí. Heikkilä dává dohromady mezinárodní program, pravděpodobně v mistrovství Evropy, a Lindholm bude v barvách Toksportu obhajovat titul WRC2. Větší šance získat znovu finský titul tak budou mít někdejší šampióni a další piloti Fabií Rally2 evo Teemu Asunmaa a Juha Salo. Zkušené borce se budou během roku pokoušet dostat do ouzkých mladí piloti. Stejně jako byl vloni napínavý boj o titul v hlavní klasifikaci SM1, byl velmi dramatický i duel o titul SM3. Vítězně z něho vyšel Roope Korhonen a za odměnu dostane k dispozici Volkswagen Polo GTI R5 stáje Rautio Motorsport, se kterým vloni ve finských lesích domácí piloty proháněl Egon Kaur. Svou příležitost ale dostane i poražený z boje s Korhonenem Lauri Joona. Vloni sice neuspěl ani mezi světovými juniory, ale porazil Jana Černého a stal se mistrem WRC3 Open. Letos bude jezdit minimálně doma ve Finsku se Škodou Fabia Rally2 evo. České speciály jsou v severoevropské zemi hodně oblíbené, ale přes zimu tam zamířily i dva zajímavé speciály jiných značek. Riku Tahko si pořídil nový Hyundai i20 N Rally2, který v jeho garáži nahradil dosavadní i20 R5. A Citroen C3 Rally2 si pořídil Niclas Grönholm, který letos kromě startů v mistrovství světa rallycrossu odjede i šest ze sedmi soutěží domácího rallyového mistrovství.

Syn dvojnásobného mistra světa v minulých čtyřech letech už několik finských soutěží odjel. Výsledkově se ale mezi úplnou špičku prosadit nedokázal a nejlépe zajel páté místo v poslední mistrovské rally, kterou vloni odjel. O páté místo Grönholm bojoval i v Arctic Lapland Rally, ale první den zakončil za oběma svými nejbližšími rivaly Riku Tahkem a Juuso Metsälou na sedmé příčce. Když v sobotu dva piloti z popředí odpadli, Grönholm se dostal do první pětky. To sice byl jeho předstartovní cíl, ale s dosaženými časy sám nebyl úplně spokojen. Dobrých časů naopak dosahoval Tahko, kterého modernizace techniky hodně posunula. Po druhé sobotní zkoušce se pilot Hyundaie dostal už na čtvrtou příčku a jí okupoval i v době servisní přestávky. Po ní ale v RZ 9 bohužel v jednom zrádném místě chyboval a na dlouhou třičtvrtěhodinu své auto zahrabal do sněhu. V tom samém místě chyboval i Korhonen. Mladík debutující s Volkswagenem už tou dobou byl ale mimo hru. První chyby se totiž dopustil už na první zkoušce, kde Polo poslal přes střechu do sněhové závěje. V sobotu se ale ještě před odstoupením po RZ 9 stihnul blýsknout dvěma druhými nejrychlejšími časy. Čtyři z pěti pátečních rychlostních zkoušek vyhrál Huttunen a tu poslední prohrál jen o pouhou jednu desetinu. Náskok 19,3 sekundy se mu ale pro sobotní část rally hodil.

V noci začalo sněžit a neustávalo to ani v sobotu přes den. Huttunen tak působil jako sněžný pluh čistící trať svým soupeřům. Hned na prvním ranním testu nechal skoro deset vteřin. V tom druhém nedobrzdil do levotočivé zatáčky a na skoro sedm minut svou Škodu Fabia R5 zahrabal do sněhové závěje. V další části rally zajel ještě dva nejrychlejší časy a dostal se alespoň zpátky do top ten. V úplně posledním testu ale Huttunen chyboval znovu a tentokrát již definitivně. Jeho první chyba vynesla všem soupeřům posun o jednu příčku dopředu. Na nejnižším pódiovém stupni tak svůj postup do SM1 zakončil Joona, který ještě předtím stihnul ráno zvolit špatné obutí a ztratit tím dost času. Nejrychlejšímu duu by ale i bez toho jen těžko stíhal. Jejich souboj se stal ozdobou závěrečné části rally. Po sedmém testu, kde Huttunen chyboval poprvé, se do čela o nicotných sedm desetin dostal Salo. O dvě zkoušky později jej však dokázal Asunmaa předehnat a vytvořit si malý náskok 2,3 sekundy. Salo pak zvládnul lépe předposlední zkoušku a stáhnul náskok svého soupeře jen na šest desetin. Rozhodnout musel až závěrečný jedenáctý test. A v něm zajel o devět desetin lepší čas Asunmaa. Vítězství v soutěži, která svou délkou převyšuje zbytek šampionátu a je tedy ohodnocena větším množstvím bodů, bylo jeho. Přes zimu se do Finska přestěhovalo několik nových vozů Ford Fiesta Rally3. Do laponské soutěže jich odstartovalo sedm a osmý kousek přivezl Eamonn Kelly, který se sem přijel učit před svým vstupem do juniorského mistrovství světa. Soutěž, kde jej navigoval bývalý mistr Velké Británie Matt Edwards, dokončil na páté příčce. Nejrychleji začal Henri Hokkala, ale od druhého testu už vládnul až do cíle Benjamin Korhola. Hokkala mu chtěl konkurovat, ale v druhé sobotní zkoušce skončil mimo trať. O dvě zkoušky později bohužel havaroval i český pilot Daniel Polášek, který letos plánuje prohánět finskou špičku dvoukolek. Před havárií pilotovi Fordu Fiesta Rally4 patřila čtvrtá příčka v SM3. O mezinárodní složení bedny hodnocení SM3 se postaral třetí Mille Johansson s Fordem Fiesta Rally4 a druhý Nao Otake, jeden ze tří japonských juniorů Toyoty, startující s Renaultem Clio Rally4. Vítězství však vybojoval synovec Kimiho Raikkönena Justus jedoucí s Peugeotem 208 Rally4.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!