17. 1. 2023 00:00 − 2441× − 0

#4 Návrat ztraceného syna

První domácí vítězství nové finské stáje Toyoty vybojoval v roce 2017 debutant ve voze WRC Esapekka Lappi.

Nutno říct, že ale nešlo o žádného neznámého jezdce bez předešlých zajímavých výsledků. Už jeho vstup do elitní kategorie finského mistrovství SM1 v roce 2012 byl doslova dechberoucí. Tehdy nebylo jediné mistrovské soutěže, kterou by pilot Fordu Fiesta Super 2000 nedokázal vyhrát. Talentovaného Fina si všimnuli ve Škodě Motorsport a v zářijovém Rajdu Polském, podniku ME, jej posadili za volant Fabie Super 2000. Nemohlo to dopadnout jinak než vítězstvím. Rok na to už seděl v tovární Fabii celý rok a objížděl různá světová kolbiště. Ve WRC2 odjel tři soutěže a v Portugalsku získal první světový triumf. Doma ve Finsku ale kvůli poškozenému náboji kola cíl nespatřil. Třikrát startoval i v Evropě a i tam vyhrál jeden podnik, švýcarskou Rallye du Valais. Kompletní sezónu ale Fin odjezdil pouze ve vzdáleném asijsko-pacifickém mistrovství. Když po havárii na Nové Kaledonii svou Škodu odstavil v Malajsii s poškozeným motorem, titul se mu začal vzdalovat. Definitivně jej ztratil ve prospěch týmového kolegy Gaurava Gilla odstoupením v Japonsku. V roce 2014 Škoda Motorsport Lappiho nasadil do mistrovství Evropy. Craig Breen doplácel na nespolehlivost nového Peugeotu 208 T16 R5 a Sepp Wiegand s druhou Škodou Fabia Super 2000 kvůli požáru vozu nemohl absolvovat závěrečnou rally. Lappi po ročním půstu získal další mistrovský titul, tentokrát poprvé v zahraničí. Na tratích Rally Bohemia divákům poprvé v akci představil prototyp zbrusu nového vozu. V sezóně 2015 s Fabií R5 Fin odjezdil kompletní seriál WRC2. Rychlé šotoliny v Polsku a ve Finsku vyhrál, ale pak dvakrát nebodoval na asfaltech v Německu a Španělsku. Na lepší než třetí místo konečného pořadí to nestačilo. Poslední společnou sezónu s českým týmem Lappi už mistrovským titulem zakončil. Vyhrál tehdy čtyři soutěže po sobě a nedal Teemu Suninenovi s Fabií R5 stáje Oreca šanci.

Toyota pro svůj návrat do mistrovství světa vsadila na čistě finskou sestavu. Lappi se do Yarisu WRC poprvé posadil v Portugalsku a už na následující Sardinii atakoval stupně vítězů. Vrchol však přišel poměrně záhy, už čtvrtý Lappiho start se proměnil ve vítězství. V druhé sezóně s Yarisem WRC ale na tento finský úspěch nedokázal navázat. S finským týmem se po sezóně 2018 rozešel a zavítal k Francouzům. U Citroenu C3 WRC celý rok hledal recept na jeho správné ovládání a z toho pramenilo několik havárií. Také ale třikrát dojel do cíle na druhém místě. Ve Švédsku a doma ve Finsku se musel sklonit před budoucím šampiónem Tänakem v Toyotě. Citroen po sezóně ukončil své aktivity v kategorii WRC a Lappi musel opět měnit stáj. Placen financemi z ukončeného kontraktu s Francouzi se stal levnou kořistí M-Sportu. Interní finský duel s Teemu Suninenem dokázal vyhrát, ale se stájí, kde se hodně šetřilo na vývoji i testování, nemohl pomýšlet výše než na celkově šesté místo. Po konci sezóny na nedostatek financí v britské stáji doplatil a musel odejít. Z peněz vlastních sponzorů ale dokázal ufinancovat tři starty v roce 2021 a tato sázka se mu vyplatila. Nejprve odjel dvě soutěže v kategorii WRC2 s Volkswagenem Polo GTI R5. V Laponsku ani Portugalsku nenašel přemožitele. O titul v tomto podpůrném seriálu ale nestál, hlavním cílem se stalo zaujmout některou ze tří tovární stájí. Od jedné z nich, Toyoty si tak pro domácí Secto Rally Finland zapůjčil Yaris WRC. S pro něj dobře známou technikou si počínal skvěle, vměstnal se mezi nejlepší jezdce továrních aut a skončil čtvrtý. Návrat do Toyota Gazoo Racing WRT byl na světě.

V týmu, kde vedle sebe startují tři silní piloti Kalle Rovanpera, Elfyn Evans a Sébastien Ogier, mohl Lappi jen stěží očekávat kompletní sezónu. Po předchozím roce byl ale jistě rád i za těch sedm startů. O volant GR Yarisu Rally1 se dělil s úřadujícím mistrem Ogierem a poprvé novou hybridní techniku naostro vyzkoušel ve Švédsku. Vyhrál tam hned první přírodní zkoušku. Vedení sice ve zbytku soutěže neuhájil, ale třetí místo nebylo vůbec špatné. Na pódiu se předtím objevil naposledy v roce 2019. Bohužel hned další dvě soutěže v Chorvatsku a Sardinii naznačily, že ovládnout techniku Rally1 nebude pro Lappiho zase taková hračka. V obou případech šlo o podobný problém, kdy škrtnul autem v pravotočivé zatáčce o kámen. V Itálii tím bohužel přišel o vedoucí příčku. Spravit chuť si měl Fin na dvou rychlých šotolinách v Estonsku a Finsku. Už na první soutěži ale musel na dobrý výsledek zapomenout, když v sobotu zastavil na trati a měnil defekt. Na domácích tratích už ale jeho jízda dávala vzpomenout na slavný ročník 2017. Lappi letěl, vyhrával rychlostní zkoušky a z celé stáje Toyoty byl nejbližším pronásledovatelem vedoucího Tänaka od korejské konkurence. Pak ale v sobotu odpoledne nabral spodkem vozu kámen, který se nešťastně odrazil přímo do čelního okna Yarisu. Zhoršená viditelnost v kombinaci se ztrátou koncentrace ukončila těsné pronásledování vedoucího jezdce a Lappi se propadnul na třetí příčku. I tak skvělý výsledek. Ale podařilo se mu jej udržet? Jen se štěstím. V předposlední zkoušce totiž svoje auto převrhnul a do cíle jej dovezl ve značně odlehčené verzi. Do třetice si třetí místo připsal ještě na belgických asfaltech. Jelikož se pro starty v posledních třech soutěžích sezóny rozhodnul Ogier, Lappi absolvoval svou poslední rallye už v září v Řecku. Ani tam si, pokud pomineme lehčí kontakt s bariérou na úvodní stadiónové superspeciálce, nevedl špatně. Týmu Hyundaie hodně kazil záměr obsadit kompletní pódium. Ale opět přišlo sobotní odpoledne a s ním jako obvykle problémy. Vadný senzor vyřadil Fina ze hry. Sezóna skončila a vyhlídky na tu další vypadaly všelijak, jen ne moc konkrétně. Komu by se chtělo sedět doma a čekat, až se ex-mistr z Francie rozhodne, že zrovna nechce startovat. Fin měl však štěstí v neštěstí. Odchod Tänaka od Hyundaie k Fordu způsobil, že mu v Alzenau udělali velmi lákavou nabídku. Kompletní sezóna 2023 s továrním Hyundaiem i20 N Rally1. Zároveň to ale bude velký závazek, když zdědil žhavé sedadlo po bývalém světovém šampiónovi.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!