Dvacátá sezona Luboše Tenkla za dveřmi
V uplynulém roce se na sedadlo spolujezdce, vedle ostříleného soutěžního jezdce Luboše Tenkla, posadila zkušená Alena Benešová. Mnozí závodníci i fanoušci říkají, že Luboš je díky tomu jak politý živou vodou a na trati předvádí výkony jak zamlada. Že by na tom bylo něco pravdy? „S Álou je spolupráce úplně super. Sedli jsme si a je to teď fajn. Neříkám, že to všechno bylo úplně jednoduché, protože jsme oba trochu tvrdohlavé palice, ale oba si teď sport opravdu užíváme a máme ze závodů dobrý pocit. Vyřešili jsme i dlouhodobý technický problém, kdy naše auto nejelo, jak by mělo, a já tomu nedokázal za tu dobu přijít na kloub. Pomohl nám až Jára Vančík. Už jsem mu děkoval a udělám to znovu, protože je to profík a posunul motor našeho auta úplně jinam. Auto se teď dá mnohem víc řídit plynem a je daleko větší zábava ho řídit. Máme taky velmi pěkně nastavený podvozek a to je taky znát.
Největší problém ale dneska je udržet se v kondici, protože nikdo z nás nemládne. Letos mi bude sedmdesát a někteří moji vrstevníci mají problém vydržet v tomto věku u „mlíka“ jako diváci. Musím na sobě stále makat a každý den najedu na kole dvacet kilometrů a dvakrát týdně chodím na tenis. Jinak bych těžko dva dny v závodním autě zvládl. Je to makačka a není to zadarmo,“ vysvětluje Luboš Tenkl, který je v současné době pravděpodobně nejstarším aktivně závodícím jezdcem rally v České republice.
Celkem na sedmi soutěžích jsme loni mohli vidět posádku BMW M3 ve složení Tenkl – Benešová. Médii rezonovalo jejich odstoupení na Rally Bohemia, k němuž se jezdec vrací s odstupem několika měsíců. „Bohemka by mohla být nejhezčí soutěží v České republice. Rychlostní zkoušky jsou tady krásné, ale v poslední době se tady vždy vymyslí nějaká blbost, která celou soutěž zkazí. Býval to nesmyslný prolog bez měření časů v Sosnové, loni to byl pokus o šotolinovou zkoušku ve druhé etapě, ale k tomu jsem už toho řekl dost. Bohužel tam následně docházelo i k porušení nejdůležitějších zásad bezpečnosti, kdy nás ředitel soutěže nutil odstartovat do vložky, která byla dlouho přerušená, po trati chodili diváci a bylo to hodně nebezpečné. Nevím o tom, že by se celý případ nějak vyšetřil a že by z toho bylo nějaké poučení. Platí, že na Bohemku pojedu jedině za předpokladu, že tam nebude dělat ředitele pan Pavlát.
Jinak mají všechny soutěže v české republice super úroveň. Nás loni pozlobilo auto v Příbrami, jinak jsme si všechny soutěže užili a asi bych vypíchnul Pačejov. To je soutěž, kde všechno funguje v klidu od začátku až do konce. Myslí se na závodníky a je z toho cítit, že soutěž dělají lidi, kteří mají rally rádi. Jsem i rád, že tento tým dostane možnost v tomto roce pracovat na přípravě mistrovství světa v rally,“ otvírá další téma Luboš Tenkl, který už několikrát v minulosti vyjádřil názor, že marketing a propagace rally je obrovsky důležitá součást organizace rally.
„Mistrovství světa v rally, které má být letos i v České republice je velká příležitost pro náš sport. Rally je nejpopulárnější motorsport u nás, a kdo zažil doby WRC v Česku, ten ví, jak to dřív u nás vypadalo. Kilometrové kolony aut k RZ a když jste nepřijeli hodinu před startem, tak jste museli mít žebřík anebo jste stáli v desáté řadě. Po nejrůznějších uměle vytvořených omezeních ze strany FIA a Autoklubu klesla popularita rally o mnoho úrovní níž. Teď máme šanci to změnit, protože soutěž mistrovství světa v rally v České republice by mohl být svátek a oslava našeho sportu. Když se to povede, tak z toho rally v ČR může žít mnoho let a můžeme na tom všichni vydělat.
Když se to ale posere, tak to může poškodit nejen sportovce v rally, ale i pořadatele a všechny, co se kolem pohybují. Vůbec se nebojím o kvalitu rychlostních zkoušek a jejich zabezpečení. V tom jsme špička a lidi z Pačejova a ze Šumavy ví, co mají dělat. Problém ale může být v marketingu, propagaci, vysvětlování, promování a v tom, aby se o rally prostě mluvilo a byla všude vidět. Upřímně nic podobného teď nikde nevidím a podle mě není příliš brzo. Kampaň k MS v rally už by měla dávno běžet, mělo by se o tom diskutovat, mělo by být přesně jasné, kdy a kde se pojede a do lidí už by se to mělo v médiích masírovat teď. Měli bychom si na tom udělat jako český rallysport a Česká republika velkou reklamu. Velmi si přeju, aby z toho nebyla velká ostuda,“ vyjadřuje Luboš Tenkl svůj názor k Central European Rally 2023, která odstartuje v Praze první, českou etapu soutěže WRC.
Co čeká v roce 2023 Luboše Tenkla a Alenu Benešovou? „Budeme si i letos vybírat soutěže, které se nám líbí a baví nás. Chceme začít na Šumavě, pojedeme do Krumlova, na Plzeň, Příbram a na Pačejov, a když bude Bohemka bez Pavláta, tak i tam. Na autě se teď přes zimu udělá potřebná údržba, neplánujeme žádné velké změny. Na jaře chci určitě trochu testovat, abych se dostal do kondice já i auto, a věřím, že mi v tom znovu pomůže Honza Kubíček, který nám pomáhá v nastavení podvozku, a díky němu se auto řídí o mnoho líp a podvozek funguje perfektně. Málokdo dokáže s autem tak pracovat, jako právě Honza.
Celkově bych chtěl poděkovat našim partnerům, kteří nás podporovali v loňském roce, a to hlavně společnosti SILMET, která je distributorem paliv v České republice, a kterou chceme v rally propagovat i letos. Velký dík patří samozřejmě našim mechanikům a všem členům týmu, bez nichž by to nešlo. Na závěr musím vyzdvihnout nejlepší českou spolujezdkyni Álu Benešovou, která to v autě umí jako málokdo a na každou soutěž je perfektně připravená. Těšíme se samozřejmě i na vás, na fanoušky rally,“ uzavírá Luboš Tenkl.
Tak pánové Štolfa a Jirátko to je trochu jiná liga. Na Bohemii stáli na bedně a bylo jim fuk kdo tam je zrovna ředitel. Prostě profíci.