17. 1. 2023 22:16 − 3688× − 1

#33: Promarněná šance?

S přechodem Sébastiena Ogiera k ojedinělým startům se uvolnil světový trůn, ke kterému měl v posledních letech blízko ještě jeden jezdec Toyoty.


Počátky kariéry Elfyna Evanse jsou zcela logicky spojeny s britským týmem M-Sport. Právě s jejich technikou jezdil Velšan v domácím šampionátu, který později právě s Fordem Fiesta R5 pocházejícím z Cumbrie ovládnul. S touto technikou vstupoval i mezi elitu mistrovství světa a úplně mezi ty nejlepší se pak zařadil s Fiestou nejvyšší kategorie WRC. I první vyhraný světový podnik odjel Evans s autem z M-Sportu a stalo se tak stylově doma ve Walesu v roce 2017. Když od Fordu po druhé mistrovské sezóně 2018 odešel Ogier, zbyla na mladého Velšana role týmové jedničky. V sezóně 2019 to dotáhnul na páté místo, kvůli defektu na Power Stage přišel o takřka jisté vítězství na Korsice, ale dvakrát také se svým autem pořádně praštil. V Monte Carlu a Argentině. O své rychlosti ale nemusel dlouze nikoho přesvědčovat a když se uvolnilo místo v továrním Yarisu WRC, nabídli jej v Toyotě právě Evansovi. Tedy přesněji řečeno ta místa zbyla dvě a v první řadě finskou stáj posílil Ogier. S Evansem se po roce odloučení opět sešli ve stejném týmu a zároveň se stali největšími soupeři v boji o titul. Evans k němu měl blíže, ale stačila pořádná sněhová nadílka na Monze a jedna zrádná zatáčka a bylo po všem. O rok později se duel dvou jezdců Toyoty rozhodoval opět na Monze a opět z něho vyšel vítězně Francouz. Ten ale své pravidelné starty po sezóně 2021 ukončil, italská soutěž z kalendáře zmizela a Evans se stal papírovým favoritem číslo 1. V době, kdy se definitivně potvrdilo, že závěr šampionátu obstará dle plánů Japonsko, už to mohlo být Velšanovi úplně jedno.

Místo boje o titul od půlky roku bojoval se zrychlujícími jezdci Hyundaie jen o post vicemistra. Nejen že jej nevybojoval, ale nakonec se ani nevešel na pódium konečného pořadí. Přitom na začátku roku to na Monte Carlu vypadalo tak slibně. Evans si s novým GR Yarisem Rally1 počínal skvěle a jako jediný byl schopný držet krok s dvojicí velmistrů Sébastienů. Pak ale v prvním průjezdu zrádným Sisteronem v jeho zkrácené verzi skončil na svahu a dlouhé minuty vracel auto zpátky na trať. Minimální skóre tvořené pouhými čtyřmi body za Power Stage si nijak nevylepšil ani ve Švédsku. Ani tam mu rychlost nechyběla, týmového kolegu Kalleho Rovanperu pořádně prohnal. Ale v neděli ráno chyboval, ve velké rychlosti o sněhovou bariéru očesal předek svého Yarisu a cíle se vůbec nedočkal. V Chorvatsku se Evans konečně dočkal většího bodového přídělu. Na loňský souboj s Ogierem do posledních metrů Power Stage ale musel zapomenout, tentokrát se zmohl jen na páté místo. Nejblíže vítězství se v první třetině sezóny dostal až v květnu v Portugalsku. Oproti svému týmovému kolegovi, který se mezitím usadil pevně v čele mistrovství, měl výhodu lepší startovní pozice a toho maximálně využil. Jakmile ale v sobotu odpoledne zapršelo, Fin se dostal do pořádného laufu a Velšana dokonale smazal. Podobný příběh se odehrál v červenci v Estonsku. Evans tam nejprve těžil z lepší startovní pozice a podobně jako v Portugalsku si vytvořil skoro čtvrtminutový náskok, aby jej pak Rovanperä v dešti na konci první etapy znovu přeskočil.

V té době už ale pilot Toyoty se startovním číslem 33 boj o titul vzdával. Mezitím totiž prožil smolnou Sardinii, kde už ve čtvrtém testu narazil na kámen a poškodil chladič. A moc si v boji se svým finským kolegou nepomohl ani na Safari Rally, kde dojel do cíle až za ním. O prázdninách se tak boj o titul s definitivní platností změnil v pokus vybojovat aspoň pozici vicemistra. A také alespoň jednoho vítězství letošní sezóny. Na začátku Ardeca Ypres Rally Belgium šel Evans do čela, aby o tuto příčku odpoledne přišel. Nejprve pomalý defekt, který způsobil, že musel v závěru obout nevhodné pneumatiky. A pak desetisekundová penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly. Přesto šel do neděle při odstupu 8,2 sekundy na vedoucího Tänaka s nadějí, že by to přeci jen mohlo vyjít. Nevyšlo. O rovných pět vteřin. Když následně odstoupil s poškozeným turbem na Acropolis a pak rozbil své auto na Novém Zélandu, začal ztrácet kontakt i s dvojicí Hyundaie. Ani trochu si Velšan nepomohl katalánským vystoupením, kde mu chyběla rychlost a k tomu jej ještě dvakrát přibrzdil defekt. Podobně jako týmový kolega Ogier nebude ani on asi velkým fanouškem Pirelli. A to ještě tou dobou nevěděl o průběhu závěrečné soutěže. FORUM8 Rally Japan chtěl Evans pojmout s jasným cílem konečně ukořistit to jedno letošní vítězství. Vyhrál první etapu, dlouho vedl tu druhou a do té třetí šel s odstupem čtyř sekund. První ranní zkoušku vyhrál a zadělal na drama. Toho se ale v RZ 16 dočkal sám. Lehce vyjel mimo stopu, ale i to stačilo na poškození kola a vynutilo si výměnu. Na konečné páté místo jej ale srazila špatná volba gum, když u Toyoty i přes očekávaný déšť své posádky nevybavili obutím do mokra. To už ale teď nehraje podstatnou roli. Evans v sezóně, ve které byl považován za favorita, nevyhrál ani jednu soutěž a skončil na čtvrtém místě. V týmu mu mezitím vyrostl soupeř hodně těžké váhy, se kterým to bude mít tento rok hodně těžké.

Komentářů celkem: 1
18. 1. 2023 11:11
0 0
já teda mám pocit, že kromě gum mu nesedí ani nové auto. Bylo by dobré zmínit, že to porovnání sezón je s jinou technikou. Držet palec ale budu i letos smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!