Debut vozu Škoda Fabia RS Rally2 ve FIA Mistrovství světa v rally na Rallye Monte-Carlo

Do prvního podniku sezóny 2023 je přihlášených sedm zcela nových vozů Škoda Fabia RS Rally2

› Škoda je opět nejsilnější značkou v bohatě obsazené kategorii WRC2
› Tým Toksport WRT ve spolupráci se Škoda Motorsport obhajuje týmový mistrovský titul v kategorii WRC2
› Úřadující mistr světa v kategorii WRC2 Emil Lindholm (Škoda Fabia RS Rally2) vynechává Rallye Monte-Carlo a svůj sedmidílný program zahájí až únorovou Švédskou rally

Mladá Boleslav, 18. ledna 2023 – Na Rallye Monte-Carlo (19.–22. ledna), úvodním podniku FIA Mistrovství světa v rally (WRC) sezóny 2023, bylo potvrzeno 75 přihlášek. Nejméně 22 z nich budou vozy Škoda Fabia v různých specifikacích, včetně sedmi exemplářů zcela nového vozu Škoda Fabia RS Rally2. Nejnovější verze nejúspěšnějšího vozu této kategorie si během nejslavnější rally v kalendáři WRC odbude svoji premiéru ve FIA Mistrovství světa.

FIA Mistrovství světa v rally opět zahajuje Rallye Monte-Carlo a navazuje tak na tradici, která se datuje od úvodní sezóny v roce 1973. V roce 2023 se v mistrovství světa představí vůz Škoda Fabia RS Rally2. Zcela nový soutěžní speciál české značky jde ve stopách vozu Škoda Fabia Rally2 evo, který na loňském „Monte“ zvítězil v kategorii WRC2 a v roce 2022 pomohl Emilu Lindholmovi k titulu mistra světa jezdců kategorie WRC2 a titulu kategorie WRC2 Junior.

Škoda Fabia RS Rally2 je první soutěžní variantou vozu Fabia, která nese ve svém názvu legendární písmena RS. Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje, k tomu říká: „RS – tato dvě písmena symbolizují u značky Škoda desetiletí tradice motorsportu a nespočet vítězství na mezinárodních závodních okruzích a tratích rally. Jako nový člen rodiny RS má Škoda Fabia RS Rally2 všechny předpoklady k tomu, aby v této úspěšné historii pokračovala.“

Mezi 41 jezdci skupiny Rally2, kteří se zúčastní úvodního podniku sezóny, chybí úřadující mistr světa kategorie WRC2 Emil Lindholm. Tento Fin se spolujezdkyní Reetou Hämäläinen se totiž dobrovolně zřekli Rallye Monte-Carlo a obhajobu svého titulu zahájí až na následující Švédské rally (9.–12. února). „V kategorii WRC2 můžeme bodovat pouze v sedmi ze třinácti rally mistrovství světa. Dáváme přednost zahájení sezony až na zasněžených rychlostních zkouškách ve Švédsku,“ vysvětluje Lindholm.

Přesto se na vůz Škoda Fabia během Rallye Monte-Carlo bude spoléhat celkem 22 posádek, z nichž několik patří k horkým adeptům na vítězství v kategorii WRC2. Vynikají zejména dva mladí jezdci, kteří startují s nejnovější verzí vozu Škoda Fabia RS Rally2: 22letý Marco Bulacia z Bolívie a jen o rok starší Čech Erik Cais. Cais se spolujezdcem Petrem Těšínským dokončili v roce 2022 Rallye Monte-Carlo v kategorii WRC2 na druhém místě. Při neúčasti loňských vítězů Andrease Mikkelsena/Torsteina Eriksena (Škoda Fabia Rally2 evo) je česká posádka týmu Orsák Rally Sport v roli favoritů. Bulacia si odbyl svůj debut na Rallye Monte-Carlo za volantem vozu Škoda provozovaného společností Toksport WRT v kategorii WRC2 v roce 2021.

Nyní se vrací do úřadujícího mistrovského týmu kategorie WRC2 s novým spolujezdcem Axelem Coronadem ze Španělska. „V roce 2021 jsem Rallye Monte-Carlo dokončil na čtvrtém místě v kategorii WRC2. Na tento výsledek chci samozřejmě navázat. Nový vůz Škoda Fabia RS Rally2 mi k tomu určitě pomůže. Přesto mám před legendárními rychlostními zkouškami ,Monteʻ velký respekt,“ zdůrazňuje Bulacia.

Dva kandidáti na vítězství v kategorii WRC Masters Cup, která je vyhrazena pro jezdce starší 50 let, rovněž jedou s vozem Škoda Fabia RS Rally2. Úřadující mistr a loňský zdejší vítěz Mauro Miele (Dream One Racing) z Itálie bude čelit soupeři v podobě místního hrdiny Françoise Delecoura (Toksport WRT). Tento Francouz není na stupních vítězů na Rallye Monte-Carlo žádným nováčkem – soutěž vyhrál celkově již v roce 1994.

Přestože předpisy umožňují jezdcům bojujícím o titul v kategorii WRC2 bodovat pouze v sedmi soutěžích, nic jim nebrání v účasti na dalších rally mimo klasifikaci šampionátu. Jedním z nich je švédsko-norský mladík Oliver Solberg. Jednadvacetiletý syn bývalého mistra světa Pettera Solberga bude na Rallye Monte-Carlo ve voze Škoda Fabia RS Rally2 provozovaným týmem Toksport WRT spolu s britským spolujezdcem Elliottem Edmondsonem. Za stejný německý tým jede také posádka Sami Pajari/Enni Mälkönen z Finska. Pajarimu je rovněž 21 let, v roce 2021 vyhrál juniorský titul mistra světa a nyní nastupuje do plnohodnotné kategorie WRC2. Pajari i Solberg využijí Rallye Monte-Carlo jako zahřívací kolo před svými vstupy do mistrovství světa v kategorii WRC2, které mají naplánované na Švédskou rally.

Boj o titul v kategorii WRC2 se naplno rozhoří až po Mexické rally (16.–19. března), třetím podniku sezóny 2023. K jezdcům s vozy Škoda se tam připojí loňský celkově třetí jezdec kategorie WRC2 Kajetan Kajetanowicz z Polska a Gus Greensmith z Velké Británie, který po několika letech strávených ve strojích skupiny Rally1 přesedne zpět do mladoboleslavského vozu skupiny Rally2.

Sečteno a podtrženo, Rallye Monte-Carlo se chystá zahájit pravděpodobně nejnapínavější ročník kategorie WRC2 v historii. Sezóna se skládá ze 13 soutěží. Po pandemií vynucené přestávce se do kalendáře vracejí šotolinové rally v Mexiku a Chile. Úplnou novinkou je Středoevropská rally. Tato čistě asfaltová soutěž bude mít start v Praze, pojede se na rychlostních zkouškách v Rakousku a cíl bude v Pasově, historickém městě na jihu Německa.

Rallye Monte-Carlo odstartuje ve čtvrtek (19. ledna) v 18:30 hodin před místním kasinem. Budou následovat dvě noční rychlostní zkoušky, z nichž jedna povede na legendární Col de Turini, přičemž letos bude cíl až na samotném vrcholu tohoto průsmyku. V průběhu pátku a v sobotu se pojede dvanáct rychlostních zkoušek, v obou dnech bez obvyklého poledního servisu. V neděli (22. ledna) proběhnou zbývající čtyři rychlostní zkoušky. Celkem musí týmy absolvovat přibližně 325 měřených kilometrů.

Tři otázky pro Michala Hrabánka, šéfa Škoda Motorsport

Pane Hrabánku, v roce 2022 jeli tři nejlepší jezdci v celkovém pořadí kategorie WRC2 a také mistr světa kategorie WRC2 Junior a mistr světa kategorie WRC2 Masters s vozem Škoda. Tým Toksport WRT s podporou Škoda Motorsport získal týmový mistrovský titul v kategorii WRC2. Dokáží vaši zákazníci tento úspěch zopakovat i v roce 2023?

MH: Především musím říci, že to nejsou jen tyto výsledky, na které jsme velmi hrdí. Škoda Fabia je totiž už nějakou dobu čistě statisticky také zdaleka nejoblíbenějším rallyovým vozem ve své kategorii. Do dnešního dne Škoda Fabia Rally2 a Škoda Fabia Rally2 evo vyhrály téměř 2000 rally po celém světě. V tomto úspěšném příběhu chceme samozřejmě pokračovat i v roce 2023.

Během Rallye Monte-Carlo si Škoda Fabia RS Rally2 odbude svoji premiéru ve FIA Mistrovství světa v rally. Dokáže nový vůz zopakovat úspěch vozu Škoda Fabia Rally2?

MH: Nový vůz Škoda Fabia RS Rally2 jsme intenzivně testovali. Jedná se o zcela nový vůz, který je ve všech ohledech dalším krokem vpřed. Základní filozofie se však oproti předchůdci nezměnila. Naším cílem bylo opět navrhnout absolutně spolehlivý vůz, který zohledňuje i provozní náklady. Vůz Škoda Fabia RS Rally2 jsme tak vyvíjeli především s ohledem na potřeby soukromých týmů.

Poptávka po voze Škoda Fabia RS Rally2 je velmi vysoká. Ne všechny týmy kategorie WRC2 zatím mohly vyměnit svůj osvědčený vůz Škoda Fabia Rally2 evo za novou generaci…

MH: Pracujeme na plný plyn, abychom co nejrychleji odpověděli na všechny objednávky. Musíme být také schopni dodat všechny vozy Škoda Fabia RS Rally2 společně s dostatečným množstvím náhradních dílů.

Věděli jste, že…

…první Rallye Monte-Carlo se jela v roce 1911 a je nejstarší soutěží aktuálního kalendáře WRC?
…tato soutěž byla původně navržena jako propagační akce Monaka pro posílení obvykle slabší zimní turistické sezóny? Do roku 1998 (i když právě v tomto roce měly tovární týmy výjimku)) se vyjíždělo z různých konců Evropy, někdy dokonce až ze severní Afriky, a účastníci se sjeli v Monte-Carlu nebo ve Francii, kde začal skutečný start rally.
…na Rallye Monte-Carlo je zcela zásadní a extrémně náročná volba správných pneumatik? K dispozici jsou pouze čtyři typy: slicky se dvěma různými směsmi, plus sněhové pneumatiky s hroty nebo bez nich. Posádky se musí až na čtyři rychlostní zkoušky obejít bez servisu. Během toho si musí vystačit jen se čtyřmi pneumatikami nasazenými na voze a maximálně dvěma rezervními koly. Protože se často stává, že zatímco jedna rychlostní zkouška je pokryta sněhem a další je namrzlá, mokrá nebo suchá, je volba pneumatik téměř vždy kompromisem.

Komentářů celkem: 6
18. 1. 2023 16:57
0 0
Pozeral som videá tejto novej tábor z testov na konte a mal som pocit, že pre diváka to je horšie ako predchádzajúca Fabia. Prišlo mi, že to auto vôbec nejde a ten zvuk no katastrofa. smajlík
18. 1. 2023 17:39
1 0
Ano, viděl jsem novou Fabii živě na Janner rallye a čekal jsem, že to třeba živě bude lepší. Ale ten zážitek z průjezdu je zvukově zatím ten nejhorší co jsem snad u rally 2 auta zažil. Strašně tiché, když odezní pískání při nájezdu do zatáčky a přidá se plyn, následuje něco jako zvuk elektroaut s generátorem zvuku. Velká škoda, protože jinak je to krásné auto, nejspíš bude hodně rychlé a bude jich jezdit hodně.
18. 1. 2023 19:02
0 1
?? Furt jen zvuk atd ? buďte rádi že to nějaký zvuk má, co budete říkat za pár let až budete poslouchat pištění elektromotoru ??? ... mě se naopak zvuk nové Fabie RS Rally2 líbí, ono hodně i záleží jakou mapu a jaký palivo se jede ...
18. 1. 2023 20:03
0 1
Ne všechny předchozí Fabie R5 měly stejný zvuk, například ty, které prošly rukama pana Vančíka měly ostřejší a výraznější zvuk. Třeba když si počkáme…smajlík
18. 1. 2023 20:18
1 1
Kuda 08: Na mapách a benzínu to nezáleží, už jsem to tady psal, tahle fábia má hlavu motoru s jedním integrovaným otvorem - výfukem pro všechny čtyři válce, tedy z hlavy válců na výfuk pouze jedna díra. Sice k turbu od hlavy pak je něco jako výfukový svod, ale to jen aby se turbo dostalo dál od motoru a i z jiných důvodů, no a původní motor měl 4 výfukové kanály a tedy i jiný, výraznější zvuk. Otázkou je , jaký a podle mne vždy negativní vliv to má na výkon a průběh točivého momentu, zdá se mi, že jsou první tři rychlostní stupně kratší, aby to odjíždělo, ale tohle je jen můj subjektivní dojem .
18. 1. 2023 22:46
0 0
smajlíkkonečně a já se bál, že na to nikdo nepřijde. Spojovací trubka hlava turbo, zbytek integrovaný svod v hlavě. Převodovky by se musely srovnat dle obou homologací, jak se poskládaly kvalty. Píši velkou jedničku smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!