Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
23. 1. 2023 19:29 − 8167× − 18

MS: Nabíráme vodu, ale ještě se nepotápíme

Není tomu ani půl roku, kdy se šéf FIA pro rally nechal slyšet, že tři značky šampionátu stačí…

Tato dekáda by prozatím v mistrovství světa šla charakterizovat jako romantický příběh trojice nápadníků, kteří se snaží získat přízeň dvojice vyvolených aneb bez parafrází řečeno, máme tu nadále tři značky, které bojují o titul mezi jezdci a týmy. Když se podíváme do minulosti, podobná situace (popř. doplněná o čtvrtý tým) panuje bez pár let pomalu dvě dekády a jak to tak vypadá, moc nadějných vyhlídek není. Nepovedlo se tak naplnit původní záměr, se kterým byly připraveny regule pro stávající Rally1, protože tvůrci pravidel měli vidinu, že hybridní speciály přilákají nové značky a posílí světový rallysport. Nuže, nestalo se tomu tak, máme nadále trojici týmů, které se alespoň FIA upsaly k účasti v MS do roku konce 2024, takže bychom neměli, pokud nepřilétne ona pověstná černá labuť, ještě dvě sezóny přijít o zápolení M-Sportu, Hyundai a Toyoty. No a jelikož začínají prosakovat první informace o regulích od roku 2025, nabízí se otázka, co potom. Protože dle všeho by měly nadále zůstat vozy Rally1 s menšími úpravami, od čehož si FIA možná paradoxně slibuje nové značky. Obligátně se mluví o zástupci skupiny Stellantis a Škodě, ty poměrně nezvykle doplňuje Alpine. Ale tyto značky by zapojení zvažovaly s ohledem na technické předpisy.


Schválně, kolik napočítáte týmů? A k tomu nezapomeňme na plejádu soukromníků…

Po své návštěvě na Rallye Monte Carlo se nechal prezident FIA a bývalý úspěšný rallysta Mohammed Ben Sulayem slyšet, že nástup vozů Rally1 byl pro MS dobrý krok a zda mají tyto speciály budoucnost: "Není to jenom o autech, jde o celkový obraz. Jezdce v MS máme, ale cítím, že je pro budoucnost důležité, kde se budou konat jednotlivé podniky a jaké budou mít mediální pokrytí a zájem fanoušků. Ale cítím, že potřebujeme víc značek, aby bylo MS udržitelné a musíme pokračovat ve snahách je přilákat. Ale i se třemi značkami je MS zdravé dokud se nám bude dařit držet současná úroveň a neudělám chybu v nových pravidlech. Za mě by byla ideální jedna až dvě značky navíc, pak by byla pořádná konkurence. Věřím ale, že nástup Rally1 byl dobrým krokem pro všechny. Jezdci si na ně zvyknuli hned a jakmile se vychytaly některé dětské bolístky, tak mají auta i velkou spolehlivost a předvádí dobré výkony. Takže pokud jde o regule, není důvod je měnit. Je potřeba je udělat udržitelnější a proto dojde k nějakým změnám. Ale musíme vyjít z toho, co máme teď a pak přidat trošku flexibility," dodává prezident FIA multišampion MERC.

Takže když by měl Mohammed Ben Sulayem hodnotit stav MS, není pesimista: "Nemyslím si, že by se MS potápělo. Myslím si, že musíme vyjít z toho, co máme, zapřemýšlet a přijít s těmi správnými regulemi. Jistě, nějaké úpravy budou, ale musíme si být jistí, že půjdou správným směrem. Vždy jsem říkal, že se nesmíme spokojit s tím, co máme a říkat si, že takhle nám to vyhovuje. Pamatuji si ještě z dob mého závodění, že někdy přišly změny pravidel, které nebyly žádným přínosem. Takže bychom se měli i ohlédnout nazpět a podívat se, kde změna pravidel přinesla problémy a snížila udržitelnost sportu. Měli bychom jít naslouchat jezdcům a týmům spolu s novináři. Musíme všechny víc zapojit a přijít s něčím zajímavým," uzavírá prezident FIA.

Komentářů celkem: 18
24. 1. 2023 09:311
1 0
Jediným smysluplným řešením by bylo nechat jako vrchol pyramidy soutěžit R5ky s o 1 mm širším restriktorem , povoleným aerem a rapidně snížit ty registrační poplatky, aby i ten poslední tým, kterej vlastní 2 ks R5ky se mohl přihlásit jako plnohodnotný tým. Protože se vším jiným budou narážet na to, že některá automobilka chce víc elektromobility, některá míň elektromobility , Malcolm to chce celé levně a Toyota do toho nepůjde, když to bude všechno takhle zlevněný a osekaný ...a podobný blbiny. ...Jenže popravdě tohle možná ani my, fanoušci, úplně nechceme. lepší mít 8 ks těch nových Rally1, než je nemít. Takže tenhle problém vlastně nikdo nemůže a ani nechce řešit.
24. 1. 2023 10:512
1 0
Ta fotka je krásné připomenutí !!! Díky smajlíksmajlíksmajlík PS. Ví někdo rok ?????
24. 1. 2023 11:073 Upraveno 11:25
1 0
Podle gziftu co znam, tak 2001 https://www.ewrc-results.com/entries/94-rallye-automobile-monte-carlo-2001/ . Eriksson za Hyundai jel az ve Svedsku. Citroen jeste se Saxem S1600 v sestave Bugalski, Puras, Radstrom; Loeb na fotce chybi.
24. 1. 2023 11:464
0 2
liposh: Deexluzivizace by pri drobnym vylepseni R5 mozna ani neznamenala takovej ubytek dojmu, top 10 by stejne jela kladu jako prase. Ale zajem by asi nebyl prave ze strany tech fabrik. Kdo by taky chtel, aby ho pojelo 7-8 skodaren...
24. 1. 2023 12:085
0 0
Původně napsal Kenny_pce
Podle gziftu co znam, tak 2001 https://www.ewrc-results.com/entries/94-rallye-automobile-monte-carlo-2001/ . Eriksson za Hyundai jel az ve Svedsku. Citroen jeste se Saxem S1600 v sestave Bugalski, Puras, Radstrom; Loeb na fotce chybi.
Děkuji za oživení !!! Thiry Bruno ??? to bych fakt už z paty nevytáhl !!! smajlík
24. 1. 2023 13:426 Upraveno 13:43
1 0
liposh píše: ...Jenže popravdě tohle možná ani my, fanoušci, úplně nechceme. lepší mít 8 ks těch nových Rally1, než je nemít. Takže tenhle problém vlastně nikdo nemůže a ani nechce řešit.......... Souhlas
24. 1. 2023 14:237
0 0
Lituji, ale na zhodnocení se stačí podívat na startovku Monte Carla 2002 22 vozů WRC, v roce 2016 už jen 14 aut WRC, letos jenom 9....
24. 1. 2023 15:008
0 3
No joo, Vrátníčku. Ale spíš nám spočítej, prosím, počet čtyřkolek v roce 2002 a v roce 2023.
24. 1. 2023 15:359
0 1
Co pak vůz WRC byl nutně čtyřkola?
24. 1. 2023 15:4310
1 0
hujer, metelesku blesku, běž si dostudovat regule smajlík Samo, že to byla 4kolka liposh, no, to je dobrá otázka, schválně se dívám na staré startovky, ale z cca 60 aut polovička čtyřkolky. Letos 51 ze 75 aut 4kolky a ono ta polovina startovky čtyřkolky vlastně platí tak nějak dlouhodobě.
24. 1. 2023 15:5011
0 0
Původně napsal hujer
Co pak vůz WRC byl nutně čtyřkola?
Tak schválně, písni nějaké WRCo ve dvoukolce.. smajlík
24. 1. 2023 16:1212
2 0
Sorry,hážu ručník do ringu.Sem to pos..To byly velké kity.
24. 1. 2023 19:5313
1 0
Původně napsal liposh
No joo, Vrátníčku. Ale spíš nám spočítej, prosím, počet čtyřkolek v roce 2002 a v roce 2023.
Tak je to věc názoru. Mě třeba nepřijde počet čtyřkolek jako ukazatel kvality. Pro mě je rally hlavně o emocích a když porovnám ty startovky před 20 lety a teď tak mi přijde mnohem atraktivnější startovka 20 WRC, 30 produkčních, a 30 s1600. Než 9 Rally1, 50 rally2 a 30 uchrochtaných rally4. (Čísla jsou jen obrazně).
RP
24. 1. 2023 20:0214
0 0
Kolik jich tady z té fotky už není, 4? Na RMC 2003 bylo přihlášených myslím 39 wrc, na Barumku 23 a startovalo 18, jestli se nepletu.
25. 1. 2023 05:2315
0 0
Když si vzpomenu jen na český mistrák 2000-2004 tak je mi velmi, velmi smutno...
25. 1. 2023 23:0616
0 0
Původně napsal RP
Kolik jich tady z té fotky už není, 4? Na RMC 2003 bylo přihlášených myslím 39 wrc, na Barumku 23 a startovalo 18, jestli se nepletu.
Colin McRae, Richard Burns, Michael Park, Philippe Bugalski? Byla to krasna doba.
27. 1. 2023 11:5717 Upraveno 11:57
0 0
Za současným stavem jsou dva (nevím, zda řešitelné faktory) faktory: 1/ Promotér. Tomu současnému jde jen a pouze o faktury z reklam a poplatků. Bohužel je to tak, že čím míň týmů, tím míň práce, dvě stáje by pro něj byly ideální. Sledovanost jej nezajímá, o sportovní stránce vůbec nemluvě, a to jak ve WRC, tak v ERC. Když měl MS pod palcem Richards, byl to taky byznys a pro něj rovnou na dvou frontách skrz ISC a Prodrive, ale fungovalo to. On byl ten kdo aktivně lákal týmy jako např. škodovku, které pak taky technicky pomáhal v tom se do WRC zapojit. V době dvoulitrových WRC se v MS protočila desítka fabrik a dost tomu pomohly i. 2/ Technické předpisy. Kategorie WRC byla oproti dosavadní sk. A přelomová v tom, že už fabriky nemusely vyrábět desetitisícové série speciálů typu Cosworth, Delta, Celica, ale obrazně řečeno stačilo vzít kastli a díly z různých typů, které automobilka vyráběla, to celé slepit dohromady a bylo hotovo. Když znovu vezmu octavii a Janebovo vyprávění, že to auto postavili a rozchodili čtyři roky po tom, co opustili karburátorový favorit, tak je to trochu úsměvné, kouzelné, ale taky dnes naprosto nereálné. Teď se jedou trubkové hybridy, které se sérií nemají nic společného a jejich vývoj je finančně i potřebným know-how úplně jinde, cena jednoho auta se odhaduje mezi 60-70 mil. Kč. Takže se není co divit, že se nové automobilky nehrnou, zvlášť když poslední tři roky z různých důvodů bez výjimky všechny finančně celkem tečou. Je otázka, kam se to bude dál vyvíjet, každopádně sestup k přifouklým R5 úplně reálně nevidím. Fabia a Yaris budou dost pravděpodobně poslední homologované Rally2 bez elektřiny a dál už automobilky pomalu nebudou mít z čeho stavět ani ty er-pětky, protože sériové benzínové kompakty už teď bez náhrady mizí raketovým tempem.
27. 1. 2023 16:1718
0 0
Ja se divim ze mame vubec i ty tri automobilky. WRC se delaji podle aut ktera za par let budou jezdit Hlavne na elektriku takze marketingovy prinos je minimalni a to v dobe raketove rostoucich nakladu znamena ze maloktere predstavenstvo se pod tohle podepise.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!