MS: Nabíráme vodu, ale ještě se nepotápíme
Tato dekáda by prozatím v mistrovství světa šla charakterizovat jako romantický příběh trojice nápadníků, kteří se snaží získat přízeň dvojice vyvolených aneb bez parafrází řečeno, máme tu nadále tři značky, které bojují o titul mezi jezdci a týmy. Když se podíváme do minulosti, podobná situace (popř. doplněná o čtvrtý tým) panuje bez pár let pomalu dvě dekády a jak to tak vypadá, moc nadějných vyhlídek není. Nepovedlo se tak naplnit původní záměr, se kterým byly připraveny regule pro stávající Rally1, protože tvůrci pravidel měli vidinu, že hybridní speciály přilákají nové značky a posílí světový rallysport. Nuže, nestalo se tomu tak, máme nadále trojici týmů, které se alespoň FIA upsaly k účasti v MS do roku konce 2024, takže bychom neměli, pokud nepřilétne ona pověstná černá labuť, ještě dvě sezóny přijít o zápolení M-Sportu, Hyundai a Toyoty. No a jelikož začínají prosakovat první informace o regulích od roku 2025, nabízí se otázka, co potom. Protože dle všeho by měly nadále zůstat vozy Rally1 s menšími úpravami, od čehož si FIA možná paradoxně slibuje nové značky. Obligátně se mluví o zástupci skupiny Stellantis a Škodě, ty poměrně nezvykle doplňuje Alpine. Ale tyto značky by zapojení zvažovaly s ohledem na technické předpisy.
Schválně, kolik napočítáte týmů? A k tomu nezapomeňme na plejádu soukromníků…
Po své návštěvě na Rallye Monte Carlo se nechal prezident FIA a bývalý úspěšný rallysta Mohammed Ben Sulayem slyšet, že nástup vozů Rally1 byl pro MS dobrý krok a zda mají tyto speciály budoucnost: "Není to jenom o autech, jde o celkový obraz. Jezdce v MS máme, ale cítím, že je pro budoucnost důležité, kde se budou konat jednotlivé podniky a jaké budou mít mediální pokrytí a zájem fanoušků. Ale cítím, že potřebujeme víc značek, aby bylo MS udržitelné a musíme pokračovat ve snahách je přilákat. Ale i se třemi značkami je MS zdravé dokud se nám bude dařit držet současná úroveň a neudělám chybu v nových pravidlech. Za mě by byla ideální jedna až dvě značky navíc, pak by byla pořádná konkurence. Věřím ale, že nástup Rally1 byl dobrým krokem pro všechny. Jezdci si na ně zvyknuli hned a jakmile se vychytaly některé dětské bolístky, tak mají auta i velkou spolehlivost a předvádí dobré výkony. Takže pokud jde o regule, není důvod je měnit. Je potřeba je udělat udržitelnější a proto dojde k nějakým změnám. Ale musíme vyjít z toho, co máme teď a pak přidat trošku flexibility," dodává prezident FIA multišampion MERC.
Takže když by měl Mohammed Ben Sulayem hodnotit stav MS, není pesimista: "Nemyslím si, že by se MS potápělo. Myslím si, že musíme vyjít z toho, co máme, zapřemýšlet a přijít s těmi správnými regulemi. Jistě, nějaké úpravy budou, ale musíme si být jistí, že půjdou správným směrem. Vždy jsem říkal, že se nesmíme spokojit s tím, co máme a říkat si, že takhle nám to vyhovuje. Pamatuji si ještě z dob mého závodění, že někdy přišly změny pravidel, které nebyly žádným přínosem. Takže bychom se měli i ohlédnout nazpět a podívat se, kde změna pravidel přinesla problémy a snížila udržitelnost sportu. Měli bychom jít naslouchat jezdcům a týmům spolu s novináři. Musíme všechny víc zapojit a přijít s něčím zajímavým," uzavírá prezident FIA.
Podle gziftu co znam, tak 2001 https://www.ewrc-results.com/entries/94-rallye-automobile-monte-carlo-2001/ . Eriksson za Hyundai jel az ve Svedsku. Citroen jeste se Saxem S1600 v sestave Bugalski, Puras, Radstrom; Loeb na fotce chybi.
Co pak vůz WRC byl nutně čtyřkola?
No joo, Vrátníčku. Ale spíš nám spočítej, prosím, počet čtyřkolek v roce 2002 a v roce 2023.
Kolik jich tady z té fotky už není, 4? Na RMC 2003 bylo přihlášených myslím 39 wrc, na Barumku 23 a startovalo 18, jestli se nepletu.