Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
24. 1. 2023 18:55 − 8986× − 25

Rich Millener: WRC by se mělo učit od F1

K aktuálnímu stavu šampionátu a možným způsobům, jak zvýšit jeho atraktivitu se vyjádřil šéf M-Sport Ford WRT Richard Millener.

Po úvodním podniku MS se opět rozhořely o debaty o stavu šampionátu, o pouhých třech značkách a o tom, co by se mělo dělat, aby se zvýšila atraktivita seriálu a ideálně aby se přilákaly další značky. Se svým názorem se do debaty připojili šéf M-Sport Ford WRT Rich Millener, jenž si myslí, že by se světový rallysport měl inspirovat Formulí 1, protože té se povedlo v posledních letech nebývale zvýšit popularitu, zájem diváků a sponzorů. Poté, co F1 koupila skupina Liberty Media, došlo k některým změnám v propagaci šampionátu a jednou z těch navenek nejviditelnějších bylo zahájení natáčení dokumentu Drive to Survive, který s větší či menší mírou přesnosti sleduje dění každé jednotlivé sezóny. Tím se o formule začala zajímat řada diváků nejen tvůrcovského Netflixu, což vedlo k nárůstu sledovanosti, sociálních sítí a taktéž zapojení nový sponzorů. A právě podobný přístup by Rich Millener viděl jako cestu i pro světovou rally, protože podle něj je hlavním problémem šampionátu propagace. Z hlediska techniky jsou na tom současné speciály dobře, navíc by mohly díky speciálům na bázi prostorového rámu umožnit zapojení nezávislých týmů, slovy Enza Ferrariho, oněch eponymních garagistas, kteří by pomohli rozšířit současné chudší pole na špici startovek.

"Potřebuje do šampionátu dostat více týmů a je jedno, jestli půjde o angažmá značek nebo soukromé týmy. Proč bychom do MS nemohli pustit soukromníka, milovníka rally, který má kapacity na to postavit si své auto a dát dohromady svůj tým? Od značek si může koupit základ auta, motor a podvozek a hle, máme tu další tým. Na světě jsou zájemci, kteří by na to peníze měli. Co nám brání mít třeba 10 až 12 týmů jak v F1, polovinu výrobce a polovinu soukromníky, kteří by si některé služby a díly od nich kupovali? Na základě toho budete dál budovat tým, objeví se značky, co budou chtít soukromé týmy koupit a postupně poroste úroveň šampionát," říká Richard Millener s odkazem na F1, kde se brzy zapojí Audi spoluprací se Sauberem či z nedávné minulosti můžeme vzpomenout návrat Aston Martinu do dříve soukromého Racing Pointu.

No a nejde jen o samotné zapojení týmů, to musí jít ruku v ruce s komerčním dopadem a medializací šampionátu. "Musíme z rally udělat více sexy značku, aby lákala k zapojení se více lidí a právě současné Rally1 postavené na prostorovém rámu jsou k tomu skvělá příležitost. Když totiž zlepšíte marketing, tak vzroste hodnota šampionátu a tím pádem bude více lákavý pro další zájemce. Po světě chodí řada lidí, co nemá hluboko do kapsy. Pokud by dostali možnost provozovat svůj tým s konkurenceschopným autem, jehož základ si koupili od nějakého výrobce a na něj nalepili svou značku, tak by to bylo skvělé. Pak by mohl fungovat řetězec, zvýší se zájem o šampionát, roste jeho hodnota, soukromník prodá tým nějakému výrobci, vydělá na tom a všichni budou spokojení. No a ve výsledku se do MS zapojí více značek," uzavírá šéf M-Sport Ford WRT.

Komentářů celkem: 25
24. 1. 2023 20:13
2 0
Je hodně pravdy na tom, že hodně pokulhává propagace. Asi bych jen doplnil, že to je práce promotéra, za mně mu to moc nejde, pokud se tedy o to vůbec nějak snaží...
24. 1. 2023 20:24
0 1
Smutný stav ms v rally dnešných dní smajlíksmajlík vyzerá to tak že rally skoro nikoho nezaujíma a formulky tociace sa dokolecka zaujímajú každého. Súhlasím problém je v propagácii. WRC nemá nič na netflixe F1 už niekoľký sezónu po sebe Drive to surové. Otázne je aké značky vy mohli pribudnúť. Škoda nechce, Hrabanek na podobné otázky vždy behom sekundy odpovie nie a ďalší výrobcovia, to vôbec neviem kto by pripadal do úvahysmajlík
24. 1. 2023 20:25
0 0
Souhlas s náčelníkem. Ono za sebe si tu udělám malý coming out, ale právě díky Netflixu a DtS mám pocit, že poslední dva roky spíše sleduju formule, než rally, protože propagaci a marketing značky má Liberty zmáknuté dobře... No a už x-krát jsem si říkal, vždyť rally nabízí tolik silných příběhů, které by dokázaly naplnit nějaký seriál, že by toho v každém díle byla taková hromada. Osobně mě zatím stávající promotér MS dost zklamává.
24. 1. 2023 20:45
0 0
Naprostý souhlas. Furt se řeší jak přilákat víc značek, protože si všichni bojí přiznat, že automobilky rally prostě rally nezajímá. Je čas na to rally otevřít dřív, než odejde i Hyundai a Toyota a z rally nezbyde nic.
24. 1. 2023 20:55
0 0
Má pravdu předseda . Všechno co řekl podepisuji .V podstatě je to velmi prosté.
24. 1. 2023 21:53 Upraveno 21:58
1 0
Citace... Po světě chodí řada lidí, co nemá hluboko do kapsy. Pokud by dostali možnost provozovat svůj tým s konkurenceschopným autem, jehož základ si koupili od nějakého výrobce a na něj nalepili svou značku, tak by to bylo skvělé. --- Co má chabá paměť sahá, základní filosofie MS značek v rally byla, že spolu soupeří výrobci s auty, která se více či méně (podle toho, jak se v čase měnily regule) podobají těm, která chrlí v desetitisícových serií pro své zákazníky. To F1 už dlouhá léta není, byla to snad ve svých začátcích, tam se o podobnost se serií nikdo nesnažil, šlo jen o demonstraci technický vyspělosti, nebo přímo geniality a propagaci značky. Transformovat současný WRC na tenhle model by podle mě odradilo právě ty velkovýrobce (Toyota a spol.), ale mohla by to být cesta - MS týmů nejen značek. Ostatně takovej model je svým způsobem WRC2, ale nějak si nedovedu představit, že auto WRC1 (v počtu několika kusů) v současný podobě dokáže postavit sebe bohatší s soukromník včetně nutnýho zázemí na soutěži i doma, aby byl aspoň trochu konkurence schopnej. Vždyť M sport je fabrika se vším všudy, jen Ford se k nim chová poněkud macešsky. Nějak mě to prostě bez velkovýrobců neštimuje. To by musely výrobci produkovat WRC1 (nebo nějaký stavebnice či co) v desítkách kusů...co by to pro ně obnášelo, lze celkem jednoduše domyslet.
24. 1. 2023 23:28
1 1
difka: Je plno výrobců jako M-Sport, kteří by podobné věci zvládli, třeba Prodrive, Oreca, GCK Motorsport a určitě plno dalších. Jsou soukromé týmy, které zvládají postavit mnohem drahší auto na Le Mans nebo na rallycross, na Dakaru máš kromě řady soukromých týmů i plno soukromých jezdců, kteří si staví vlastní auta, například i Martin Prokop. Takže se rozhodně nebojím, že by soukromé týmy nezvládly postavit WRC. Nezapomínej, že i v minulosti plno továren vlastně továrny nebyly, jako třeba Subaru, Mini nebo Ford. Jediný důvod, proč soukromníci nestaví vlastní auta je ten, že prostě nemůžou. A druhá věc je ta, že ani dnešní Rally1 nemají moc společného s auty co jezdí na silnici (a to podle mě není špatně). Trubkový rám, motor, který se nikde jinde nepoužívá, i ty hybridní jednotky jsou dodávané externě. Prostě není důvod k tomu to neotevřít soukromníkům. Teda možná kromě lobby automobilek. A to je smutné, když v celé rally jsou aktivní asi jen 4 automobilky.
25. 1. 2023 00:34
2 0
imho hlavní příčina nebude ve špatný propagaci, jsou tu přece přímý přenosy ze všech rychlostek, vysílaj to TV do celýho světa, sledovannost nebude o nic horší než třeba před deseti lety. Jak píše kenny, otevřít to pro soukromníky, ať se může nastartovat normálně nějakej klientskej program a automobilkám se může vracet část nákladů zpátky, to by mohlo nový značky přilákat. Btw na přelomu tisíciletí stálo WRC 20 milionů tehdejších peněz a kolik jezdilo soukromníků..smajlík
25. 1. 2023 07:05
3 0
Chocolate: A kolik si myslíš, že má "obyčejných lidí" (náhodných diváků, kteří jinak rally nesledují) zaplaceno wrc+, kde se ty přenosy dají sledovat? Tuto službu si troufnu říct, že nemá zaplacenou většina skalních fans, natož pak nějaký "obyčejný" fanoušek třeba i motorsportu... Kdežto zrovna u té formule si v neděli po obědě náhodně přepneš televizi na kanál, kde zrovna běží přenos z F1, který tě zaujme a od příště už to sleduješ pravidelně... Jasně, napsal jsem to velmi zjednodušeně, ale tady je podle mne zakopanej pes, alespoň co se propagace a práce promotéra týče...
25. 1. 2023 08:20
3 0
Zvláštní. Mně přijde, že situace je spíš horší právě od té doby, kdy si někdo usmyslel, že udělá z MS/WRC obdobu F1... Od té doby se jen mění koncepty - kolik vymyšlenejch tříd a kategiríí zaniklo dřív, než se pořádně rozjely (eNkové R4, vozy kategorie R4, auta typu Proto, v podstatě i GTéčka). Osobně si nejsem jistej, jestli odklon od seriových aut je správná cesta. Názvy a rozdělení tříd a kategorií se předělávaj snad ob rok a to tak, že už se v tom ztrácí i ti. které to zajímá... Já si myslím, že z WRC/MS formule/F1 udělat nelze. Co asi lze, je zlepšit propagaci, ale pokud by byl zájem, tak už by to předpokládám někdo udělal.
Raf
25. 1. 2023 09:06
1 0
Za prvé, díky za rozšíření znalostí o garagistas, no jo, ještě v 80. se hodně bastlilo. Za druhé, předseda má samozřejmě pravdu, otázkou je, co na to další dva kohouti. M-Sport má hodně jiné zájmy než T&H, které stále upřednostňují své WRC teamy a do ostatních aktivit (včetně WRC2) se moc nehrnou. Česko je příkladem země, kde bastlení (garagistas) je dlouhodobě zakotveno - Martin Prokop, Buggyra, všechny teamy zapojené do Dakaru jsou tím nejlepším příkladem, jak si na dodané platformě vyvíjejí speciály sami. Mnohé z nic by otevřené WRC mohlo i u nás zlákat, částky za jednorázový Dakar se uvádějí na úrovni €1milion u kamionů ... Jen se obávám, že od myšlenky je k realizaci hodně daleko. Drive to Survive inspiroval další sporty, WRC musí očividně přijít s novým konceptem, aby si vydobylo své místo. Jenže v tomhle sportu vše trvá hodně dlouho.
25. 1. 2023 09:40
1 1
Nevím jestli cesta F1 jde aplikovat na WRC. Samozřejmě atraktivita v případě alespoň 14 až 18 aut nejvyšší kategorie by byla velká, i když co jsem si přečetl o Serderidisovi tento víkend, nevím či by místní fans byli spoko kdyby tam takových jezdilo víc. Ale, přeci nelze úplně srovnávat WRC kde se během závodního víkendu píše spousta malých příběhů a dílků skládačky, a pak nekdo jede powerstage naplno, nekdo ne. Kdežto v F1 je vlastně nejzajímavější ta nedělní "dvouhodinovka" a stačí ti to ke kompletnimu zazitku.
25. 1. 2023 10:14
2 0
Tak som sa zamýšľal že najlepšia cesta pre rally by mohla byť aby jazdili auta ako svojho času v 90 rokoch skupina A. Teda auta vychádzajúce zo série a zároveň výkonné. Zjavne aj cenovo dostupné. Kto vie koľko peňazí stála napríklad Toyota celica gt four keď ju kúpil enginieering Zlínsmajlík
25. 1. 2023 10:17
0 0
Dovolím si ještě kacířské zamyšlení, byly opravdu auta dřív levnější nějak výrazně? Když si vezmu třeba zde již vzpomínanou cenovku WRC na počátku milénia vůči kupní síle. A ono nějaké velké áčka v 90´s asi asi taky byly za sedmimístnou částku a s ohledem na tehdejší platy...
25. 1. 2023 11:02
0 2
Pomerama v CR na prelomu tisicileti bych se uplne neridil, tehdy za cisty penize zavodila snad jen fabrika. Ale je fakt, ze na WRC 2017 neni oproti WRC 2003 nic navic, jen karbon. Akorat ze driv se pouzity WRC prodalo do narodnich sampionatu, coz pokrylo velkou cast nakladu. Jenomze otevreni narodnich sampionatu pro WRC / Rally1 by silne poskodilo prosperujici kategorii R5 / Rally2 a prvnich 5 aut by byl Pech, Odlozilik, Trneny, Tlustak a Marek Vlcek.
25. 1. 2023 11:19
1 0
Ono tie vozidla WRC svojho času boli neskutočne drahé. Som pozeral nedávno reportáž z Braun rally 2001 a Václav Pech starsi keď tam prezradil koľko ich vyjde prenajom corolly WRC na sezónu tak som len "žiaľ". Neskutočne veľké prachy. Len samotné WRC v tej dobe bolo veľmi drahé tipujem také Hrdinkovo Subaru muselo stát minimálne 15 miliónov kč. smajlík
25. 1. 2023 11:33
0 0
V pripade Hrdinkova Subaru se mluvilo o castce 40 MKc. Snad vcetne nakladu na jednu nebo vic sezon. U Octavie mam v pameti 17 M Evo 1 a 25 M Evo 2, asi jen auto. Ale je to info z doby, kdy si na netu placnul co kdo chtel a nebyly moznosti ani motivace si to overit.
25. 1. 2023 11:37
0 0
Tak to je riadne prestrelka čiastka potom. Ja si len pamätám že keď som bol menší som čítal v jednom časopise stalo továrenské Subaru zo sezóny 1997 WRC samozrejme okolo 14 miliónov slovenských korún. smajlík Tiež si ale pamätám že Fabia WRC stala tuším 25 miliónov kč, vtedy hovorili o Tom na autosalón tv Prima.
25. 1. 2023 12:17
0 0
Já mám tucha, že někdy na začátku roku 2003 se psalo, že Pechův Focus stál něco kolem 20 mio našich, ale jist si nejsu. Jediné články, co jsem dohledal obsahují citaci "Auto má hodnotu několika desítek milionů korun." Ze zvědavosti jsem zkoušel hledat kolik stál třeba Escort Cosworth, tam sériovka na začátku 90´s byla k 20 000 Ł a když tomu dopočteme přestavbu na rally a tehdejší kurzy...
25. 1. 2023 20:18
2 0
Trochu bych se při sdílení techniky a komponent obával dělení na první jakost a druhou cenovou skupinu. Přece jenom asi výrobce například Toyota neposkytne motor s nejlepšími mapami. To je zřetelně vidět třeba už u Fabie. Potom na novém týmu zůstane slepé testování a další obrovské náklady a nebo smíření s druhou ligou a to si myslím nikdo chtít nebude. Když jsem nakousnuto tu Fabii tak stačí se postavit na start libovolné rz a srovnat si Kopejdův start se zbytkem Fabií. Holt má prostě jiné nastavení a je to vcelku pochopitelné.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!