Dočkáme se v MS alternativních pohonů?
S ohledem na historii byl už loňský nástup hybridů do rally poměrně velkým šokem, vždyť se bavíme o sportu, kde prim hraje desítky let benzínový spalovací motor a s menší nadsázkou řečeno, doba měnila jen jeho objem, počet válců či přítomnost kompresoru nebo turba. Takže vlastě Wankel v Mazdě RX-7 byl na dlouhou dobu dost slušný úlet od tradice, ale dnešní doba si žádá oběti a nyní už v rally máme hybridní pohony, kdy se spalován spřáhl s elektromotorem, který dodává boost. Jak naznačují poslední informace, právě tento koncept by měl v MS hrát prim i v další periodě od roku 2025 a dozná jen některých větších či menších kosmetických změn spolu s rozšířením využití hybridní jednotky v průběhu jednotlivých rally. Pokud by se však podařilo prosadit novou demonstrativní kategorii pro speciály s alternativními pohony, byl by hybrid ještě poměrně usedlým řešením. Ostatně už máme první vlaštovky v podobě třídy Rally5e, kam lze nasadit elektromobily. Na volty již jezdí Corsa e-Rally od Opelu a další pohony by se mohly objevit, ono již Toyota loni v Belgii představila GR Yaris na vodíkový pohon a ani ten nemusí být konečná.
"Více podrobností bude zveřejněno v období Portugalské rally, kdy by měly světlo světa spatřit i technické regule pro rok 2025 a dál. Měla by vzniknout demonstrační třída vozů, kam by spadaly všechny různé experimentální druhy pohonu a sloužila by jako platforma pro experimenty a vývoj. My tyto snahy plně podporujeme," říká za šampionát WRC jeho ředitel Simon Larkin. Důvodem, proč se tyto informace začínají objevovat po začátku letošní sezóny, je zejména Rallye Monte Carlo, v jejímž průběhu proběhlo první Inovační fórum, kde se řešila udržitelná mobilita a hledal se její průnik mezi sportem a značkami. Jedním z účastníků byl například bývalý ředitel Renault Sports Cars Patrice Ratti, který k budoucnosti motorsportu řekl: "Motoristický sport hrál vždy velkou roli ve vývoji technologií pro budoucnost a to dnes platí ještě více, než v minulosti. Proto si myslím, že je velmi důležité, aby FIA umožnila v různých šampionátech použití různých technologií. V MS máme hybridy a syntetická paliva. To je za mě dobrý přístup, protože v reálných podmínkách můžeme vidět, jak tato paliva a technologie fungují. Nikdo neumí odhadnout, jaká technologie v budoucnu převáží a vsadil bych si, že to bude mix více různých." uzavírá Patrice Ratti.
Nadšení ohledně nových či experimentálních technologií však v rallysport poněkud chladí šéf FIA Mohammed Ben Sulayem, podle nějž by rozhodnutí o pohonu budoucnosti v rally nemělo být uspěcháno: "Nemyslím si, že bychom v rallysportu měli jednat emotivně a dělat zbrklá rozhodnutí. Měli bychom mít trpělivost, protože pokud bychom zvolili špatně, tak by z toho vznikla obrovská chyba. No a tu napravit by bylo dost těžké a dostat rallysport zpět správným směrem by bylo na dlouho. Jistě, měli bychom zvolit ten správný přístup, v tomto dynamickém sportu je těžké jednat pomalu, takže musíme jednat rychle, ale zároveň správně vybrat," uzavírá prezident FIA.
to mrkenny: A když už elektromobily, tak jako nejperspektivnější se mi jeví mezi rychlostkama dobíjet auta elektrickým generátorem na výrobu elektrického proudu...
Priznavam se, ze jsem vyuzil negativni konotace pojmu nad-. Ale gro je v tom, ze pro ekologickou udrzitelnost budto musi ted hned umrit 3.5 mld. prumernejch lidi, nebo se prumerna spotreba musi dostat na uroven rovnikovy Afriky. A jestli ty lidi nechceme zabit nebo nastvat tak, ze by se zacali zabijet mezi sebou, tak je potreba hodne slapnout do technologii. Coz v automotive pujde precijen lip nez v textilnim prumyslu nebo potravinarstvi. Spolehat se na prirozenou lidskou skromnost a schopnost sebereflexe je silne naivni.