1. 3. 2023 09:04 − 1784× − 0

Vítěz bez bodů

O úvod belgického šampionátu se jako každý rok poslední dobou postarala tradiční jednodenní Rally van Haspengouw.

Na start se postavilo největší množství posádek za posledních dvacet let této rally, celkem 76 dvojic. Pořadatelé pro ně připravili jako obvykle hodně dlouhý soutěžní den se třemi průjezdy čtyř úseků o celkové délce 137 ostrých kilometrů. Za vysoký počet startujících mohli být pořadatelé hodně rádi, letos každou z pořadatelských skupin čeká ještě větší boj o posádky než obvykle. Zatímco se v hodně šampionátech snižuje množství zařazených soutěží, v Belgii jejich už tak dost vysoký počet deseti vzrostl o další tři soutěže. Aby to ale pro účastníky nebylo příliš finančně náročné, do závěrečné klasifikace se jim bude počítat sedm výsledků z osmi absolvovaných soutěží. Přitom maximálně dvakrát mohou bodovat v nově zařazených menších podnicích označených jako pohárové. Obhájce titulu Stéphane Lefebvre zatím žádný plán na belgické starty neoznámil. V Citroenu Belux by ale jistě na trůnu rádi viděli znovu některého z pilotů C3 Rally2 a k jejich motivaci připravili ještě samostatný pohár. Zadařilo se. Nový Citroen si pořídil třeba Niels Reynvoet, ovšem ten se v Landen neobjevil a sezóna pro něho odstartuje později. Nejvyšší ambice bude mít jistě Maxime Potty, který si vloni úspěšně zvykal na francouzskou techniku a letos bude mít šanci zkušenosti zužitkovat. O nejvyšší příčky se pak bude s další C3 Rally2 snažit Cédric de Cecco a na startu úvodní rally se pak objevil ještě jeden hodně rychlý pilot s touto technikou. Kris Princen už ambicemi na další domácí titul nesrší, ostatně vloni startoval jen pro radost s DS3 WRC. V Rally van Haspengouw na něj ale čekal jiný atraktivní úkol. Pokud by vyhrál, osamostatnil by se v historických tabulkách od svých soupeřů Pietera Tsjoena a Patricka Snijerse, se kterými aktuálně sdílí rekordní počet pěti triumfů.

Mistrovské ambice naopak neskrývá Cédric Cherain, který dal poprvé od roku 2019 dohromady pořádný program. Spojil síly se stájí BMA Bernarda Munstera a letos bude startovat s Hyundaiem i20 N Rally2. A nebude sám. Další i20 totiž bude pilotovat Munsterův syn Charles. Jeho bratr Grégoire dal korejské značce vale a spojil síly s Fordem na mezinárodní půdě, takže zůstala rodinná sedačka volná. A belgické mistrovství pojede ještě jeden Hyundai a za jeho volant usedne Bastien Rouard. Techniku přes zimu změnil i úřadující vicemistr a nejrychlejší z Belgičanů loňské sezóny Gino Bux. I nadále mu sice auto bude připravovat stáj SXM Compétition, ale už to nebude Škoda Fabia Rally2 evo. Do dílen totiž přibyl Volkswagen Polo GTI R5 od Vincenta Verschuerena. A novou hračku si do dílen pořídil i Jos Verstappen, který vloni jezdil s Citroenem C3 Rally2. Automobilové soutěže bere otec mistra světa Formule 1 očividně vážně a tak se pro letošní sezónu vybavil tím nejlepším a nejmodernějším železem. Bohužel během úvodní rally zůstala Škoda Fabia RS Rally2 doma. Verstappen kvůli zdravotním problémům účast v rally vzdal. Českou značku tam tak hlavně reprezentoval poslední šampión belgické národnosti Adrian Fernémont. Ani on se během zimy nevyhnul změnám. Služby stáje SAN Mazuin vyměnil za Pieter Tsjoen Racing a jejich Škodu Fabia Rally2 evo. Zrovna úspěšně ale jejich spolupráce nezačala. Fernémont se v úvodní třetině rally nebyl schopen dostat na tempo nejrychlejších a uzavíral první pětku. V šestém testu se začalo blýskat na lepší časy. Bývalý šampión zajel nejrychlejší čas a posunul se do první trojky. Bohužel už v RZ 7 své tempo trochu přehnal a zabořil své auto do zoraného pole. Chladič tuto eskapádu nevydržel a soutěž pro Fernémonta předčasně skončila.

Jiný z někdejších mistrů Princen začal naopak skvěle a v první zkoušce zaznamenal dělený nejrychlejší čas. Vedení si sice pilot Citroenu neudržel, ale ještě po pátém testu se držel na provizorním pódiu. V následující zkoušce se bohužel projevil problém s palivovým čerpadlem a Princen přišel o dvacet vteřin. Dalších čtyřicet pak inkasoval v penalizaci za pozdní příjezd. Na rekordní šestý triumf si v Rally van Haspengouw bude muset ještě minimálně rok počkat. Letošní skvěle rozjetý ročník zakončil neslavně, na sedmém místě. O úspěch francouzské značky se ale mohl postarat jiný jezdec. Potty sice nezvolil na první dvojici testů nejlepší obutí, ale i tak obě vyhrál. V dalších dvou naznačil svou rychlost Bux, ale po ztrátě z úvodní sekce se dokázal na čtvrté příčce jen dotáhnout deset sekund za lídra. Tím zůstával Potty. Ovšem postupně mu rostl nový soupeř v osobě Williama Wagnera za volantem dalšího Volkswagenu Polo GTI R5. Napůl Francouz není do mistrovství registrován a jeho jediným cílem bylo tuto rally vyhrát. Potty naopak více myslel na budoucnost a důležitost bodů. Jeho náskok se před závěrečnou třetinou rally smrsknul na půl vteřiny. A to jeho uvažování o tom, jak moc naplno jít do souboje o první příčku, rozhodně neulehčovalo. Pilot Citroenu se ale držel dál v čele a o vedení přišel až v předposledním testu. Zajímavou zápletku musel rozhodnout poslední test. Wagner do něho šel s nicotným náskokem osmi desetin. Potty v něm zajel nejrychlejší čas. Bohužel jen o dvě desetiny. Na vítězství to nestačilo, ale z vedení v šampionátu se může radovat. Bodový náskok bude potřebovat. Fernémont sice tentokrát žádné body nezískal, ale další dva aspiranti na titul uspěli. Cherain i Bux si celý den zvykali na nové vozy a lépe se to podařilo prvnímu jmenovanému. Jezdec Hyundaie tak nakonec vybojoval třetí místo.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!