22. 3. 2023 12:40 − 917× − 0

Tuhé boje na irských asfaltech

Irský asfaltový šampionát letos na start přilákal ještě více posádek se špičkovými speciály kategorie Rally2.

Vloni to měl Josh Moffett až nečekaně jednoduché. Se svým Hyundaiem i20 R5 našel hned na začátku roku skvělý rytmus a vyhrával jednu soutěž za druhou, až se mu podařilo celkem rychle získat titul. Mistrovskou techniku Josh přes zimu neměnil a i tak se soupeři s modernějšími vozy znovu bojuje jako rovný s rovným. V úvodním podniku skončil druhý a porazil i svého bratra Sama. Ten se do mistrovství vrátil se zbrusu novým Hyundaiem i20 N Rally2 a svého sourozence doprovodil na pódium. Na nejvyšší příčce tam stanul Meirion Evans, vicemistr loňské sezóny pokračující s osvědčeným a v domácí stáji připravovaným Volkswagenem Polo GTI R5. To samé auto od půlky loňské sezóny řídí i Callum Devine. Další z nejsilnějších adeptů na titul ale sezónu rozjel trochu slabším výsledkem. V Corrib Oil Galway International Rally skončil pátý. Jestli nějaká značka ale na irských asfaltech opravdu prorazila, tak jednoznačně francouzský Citroen. Na start druhého podniku se postavil až neskutečný počet deseti C3 Rally2. To skoro vypadá, že Irové od Francouzů dostali nějakou hodně výhodnou množstevní slevu. V Galway řídil nejrychlejší Citroen pilot, který s touto technikou jezdí už delší dobu. Jonny Greer. Rychlost, bohužel bez adekvátního výsledku v cíli, předvedli i nováčci s touto technikou Robert Barrable a Cathan McCourt. S Citroenem C3 Rally2 odstartoval do Clonakilty Park Hotel West Cork Rally i Desi Henry, který tím vytvořil pomyslnou tečku za irskou érou Fordu. Byl totiž posledním z předních jezdců, kdo ještě neztrácel víru ve Fiestu Rally2. Teď už s Fordem nepokračuje ani on a u modrého oválu mohou jen se slzou v oku vzpomínat na nedávná léta, kdy se to Fiestami v irském mistrovství jen hemžilo.

Pořadatelé pro posádky připravili na poměry národní scény nečekaně dlouhou trať. Během dvou dnů se 159 startujících dvojic muselo vypořádat s 235 ostrými kilometry. A jak zejména touhle dobou bývá v Irsku zvykem, jezdilo se na mokré trati a počasí si s účastníky řádně pohrávalo po celé dvě etapy. Deště před startem trať důkladně pokropily a největší koule v úvodu ukázal Evans. Cestami plnými kaluží prolétnul v RZ 1 nejrychleji a po nejrychlejším času v druhém testu se za něj zařadil jeho značkový kolega Devine. Další pilot Volkswagenu Gareth MacHale doplatil v RZ 2 na příliš tvrdé nastavení a skončil mimo trať. Sam Moffett válčil s nefunkční ruční brzdou a propadnul se na páté místo za svého bratra. Greer pro první sekci obul příliš tvrdou směs gum a nejrychlejším jezdcem Citroenu se tak stal třetí Barrable. Henry podrobil svou novou C3 ve třetí zkoušce crashtestu a rally pro něho předčasně skončila. Josh Moffett obul na osychající trať tvrdé gumy a všem soupeřům doslova vytřel zrak. Evansovi nadělil skoro deset vteřin a ze čtvrté příčky vyskočil do čela. Devine se naopak trápil na mokrých gumách a byl rád, že i tak stáhnul Evanse na rozdíl pouhých šesti desetin. Duel dvou VW pokračoval i odpoledne a Devine pro sebe dokázal rozhodnout předposlední test. V tom posledním ale atakoval břeh u trati a rally pro něho málem skončila. Etapu nakonec zakončil na třetím místě s odstupem skoro deseti sekund na Evanse. Ten řádil ráno na mokru, ale na suchu pak už nebyl schopen držet s úřadujícím mistrem Joshem Moffettem krok. Pilot Hyundaie v druhé půlce etapy opanoval tři zkoušky a přiblížil svůj náskok dvaceti sekundám. Jeho bratr s novějším Hyundaiem opět zaostával. V RZ 5 se přetočil a pak ještě bojoval s pop-off ventilem a etapu tak zakončil s odstupem třičtvrtě minuty jako pátý.

Tak trochu nenápadně se mezi nejrychlejší pěticí držel Barrable. Pilot Citroenu sice nezajel žádný nejrychlejší čas, ale ani moc neztrácel a do nedělní etapy odjížděl jako čtvrtý. Ráno zvolil to samé obutí jako lídr rally, ale očividně z něj dokázal vytěžit daleko víc. Posádky se ráno probudily do nevlídného deštivého počasí. Barrable vypadal, že ho déšť polil živou vodou. V první sekci nenašel na žádném z testů přemožitele a poskočil ze čtvrté příčky na druhou. Ze svého manka na Joshe Moffetta přes půl minuty učinil příznivější desetivteřinový odstup. Barrable však nebyl jediný pilot C3, který na vodě doslova letěl. I Greer oproti sobotě zrychlil a dokázal se přes Sama Moffetta vyhoupnout do nejlepší pětky. Sam si v poslední sekci sice pochvaloval, že už u své i20 N Rally2 našel ideální nastavení, ale se šestým místem za Greerem se i tak musel smířit. Jednomu jezdci Citroenu ale neděle přeci jen nevyšla. McCourt nedokončil ani druhý start s novou technikou. Havaroval ze sedmé příčky v předposlední zkoušce. Devine měl v neděli plné ruce práce, aby si udržel svou příčku před dotírajícím Greerem. Zvládnul to o 3,1 sekundy. Evans mohl jen sledovat, jak se o vítězství perou jiní dva jezdci a tentokrát se musel smířit jen se třetí příčkou. Barrable pokračoval v útoku a před posledním testem své manko snížil na 6,5 vteřiny. Josh Moffett tak nemohl polevit v tempu. V posledním testu ukázal, že není mistrem jen tak pro nic za nic. Poslední zkoušku vyhrál a vítězství v dramatickém druhém podniku šampionátu si pohlídal.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!