9. 5. 2023 08:16 − 1484× − 0

Ve Španělsku vítězí Yoann Bonato

Vícenásobný francouzský šampión si na Kanárských ostrovech hlasitě řekl o slovo v boji o titul mistra Evropy.

Vloni získal Yoann Bonato svůj první triumf v soutěži evropského šampionátu a shodou okolností se tak stalo také na španělské půdě. Pilot Citroenu C3 Rally2 vyhrál závěrečnou soutěž v Katalánsku, ovšem vítězství přišlo trochu pozdě. V té době už bylo o mistrovi dávno rozhodnuto. Francouz tím každopádně potvrdil svou pozici asfaltového experta a tak nebylo divu, že se k hlavním favoritům počítal i před startem aktuálního druhého podniku letošní sezóny. O to větším překvapením byla jeho čtrnáctá příčka po první přírodní zkoušce. Hned na té druhé ale Bonato ukázal, že je za jeho nezdarem v předešlém testu třeba hledat podmínky na trati. Mokrá trať postupně osychala a posádky startující později měly podstatnou výhodu. Bonato s Boullodem si ale po kvalifikační zkoušce vybrali první startovní příčku a dopláceli na pomalejší mokrý povrch. Rally Islas Canarias tak nevedli od prvního testu, ale na čele se usadili až v tom čtvrtém. Následně zcela ovládli první sekci sobotní etapy a nebýt desetivteřinové penalizace za chybu v retardéru, mohli vést už o více než půl minuty. K perfektnímu víkendu nakonec Bonatovi chybělo jediné, body z Power Stage. Stejně jako v předešlé portugalské soutěži posádky pořádně trápilo nestabilní počasí, byť tentokrát se to díky asfaltovým úsekům obešlo bez rušení rychlostních zkoušek. Hodně se rozpršelo právě na Power Stage a Citroen absolutních vítězů ji projel až v desátém nejrychlejším čase. Jelikož si Bonato odvezl slušné body za páté místo už z Fafe, posunul se kanárským triumfem na druhou příčku v šampionátu. Bude to dostatečný důvod ke změně plánů a upřednostnění evropských startů před těmi v domácím mistrovství?

Na evropské půdě se právě Bonato stal jedničkou Citroenu, když jeho značkový kolega Mads Ostberg prožil hodně smolný víkend. Po posunu na druhou příčku v RZ 2 přišel záhy kvůli zlomené poloose propad až do třetí desítky. Z té to sice Nor vytáhnul na konec desítky druhé, ale z toho žádné body nekoukaly. Jedinou šancí zůstala závěrečná Power Stage. To by na ní ale nesměl havarovat před Ostbergem startující Oscar Palomo Ortíz s Hyundaiem i20 N Rally2. Z Kanárských ostrovů si tak Nor neodvezl ani bod. Stejně jako jeho skandinávský kolega Tom Kristensson s druhou C3 maďarské stáje Tagai Racing Technology. Větší radost panovala po druhém podniku u konkurenční značky Hyundai. Obzvlášť dobře pro ně vypadalo pořadí po RZ 2, když se na čele za Haydena Paddona dostal Andrea Nucita s druhou i20 N Rally2. Po nemastném portugalském výkonu zakončeném ulomeným kolem to vypadalo mnohem pozitivněji. První etapu Ital zakončil jako pátý, ale proměnlivé sobotní podmínky mu už tolik nevyhovovaly a i kvůli špatné volbě gum se propadl na osmé místo. Obutí se nakonec ukázalo vhodné alespoň na Power Stage a Nucitovi vyneslo tři bonusové body. Opačně pochodil na závěrečné zkoušce Paddon, ovšem moc ho to trápit nemuselo. Během všech tří soutěžních dní předvedl stabilní a velmi dobrý výkon, který mu vynesl druhé místo celkově. Ve vedení evropského šampionátu se nejen udržel, ale ještě jej posílil.

Značka Hyundai je hodně silně zastoupena ve španělském superšampionátu a Rally Islas Canarias je jeho součástí jako třetí podnik. Minule se závodilo na šotolině v Lorce a nejrychleji tam zajel Javier Pardo. První etapu kanárské soutěže zakončil pilot Hyundaie na druhé příčce a od lídra jej dělilo jen 7,2 sekundy. Bohužel obutí značky MRF Tyres, hlavního Pardova sponzora, v sobotu nevydrželo. Dvojitý defekt uprostřed sekce a pouze jedna rezerva v kufru, to byl neřešitelný problém. Defektu se už ve třetí zkoušce neubránil ani Jan Solans, který na svůj Hyundai obouvá Pirelli. Na konci etapy mu ale patřila čtvrtá příčka a při vyrovnanosti španělského pole zaostával jen o 8,8 vteřiny. Po sobotní druhé zkoušce se vítěz úvodního podniku španělského superšampionátu vyhoupnul do čela a v předposlední zkoušce zajel nejrychlejší čas absolutně. Na druhé vítězství roku a bednu v evropském poli to ale nakonec nestačilo. Efrén Llarena zvládnul Power Stage daleko lépe a postaral se o první stupně vítězů úřadující mistrovské značky Škoda v letošní evropské sezóně. Nakonec úřadujícího evropského šampióna nemusela mrzet desetivteřinová penalizace za prohřešek v úvodní superspeciálce. Tu letos pořadatelé natáhli i do haly místního basketbalového klubu. Auta tam vjela, vykroužila oblíbený donut a zase vyjela ven. S vykružováním a také se záludností místních obrubníků mělo starosti několik posádek. Obzvlášť pikantní byl pohled na první čtveřici, ze které zvládnul bez problémů projet superspeciálku jen Diego Ruilloba s Citroenem C3 Rally2. Llarena každopádně po nevydařeném portugalském vystoupení zakončeném slabým sedmým místem nastartoval svou cestu za obhajobou a posunul se na průběžnou třetí příčku. Po havárii na kvalifikační zkoušce by to čekal málokdo.

V soutěži se objevila i dvojice českých pilotů, byť každý s jinými ambicemi. Filip Mareš chtěl konečně získat své první letošní evropské body. V Portugalsku se mu to po problému s defektem a poškozeným zavěšením nepodařilo. Tentokrát k prvnímu bodu scházelo 2,2 sekundy. O tolik pilot Škody Fabia Rally2 evo prohrál boj o pátou příčku v závěrečné Power Stage. V konečném pořadí mu patřila dvanáctá příčka. Neztratil sice ani dvě minuty na vítěze, ale při vyrovnanosti pole to nestačilo ani na top ten. Jan Černý zaznamenal za celou rally celkový čas o třičtvrtě minuty delší, ale nakonec může být spokojen. Jeho letošní program je soustředěn hlavně na starty v mistrovství Kanárských ostrovů. A to pilot Hyundaie i20 N Rally2 na Rally Islas Canarias opanoval. Miguel Suárez jej sice se svým Citroenem C3 Rally2 pořádně prohnal, ale nakonec souboj o 6,5 sekundy prohrál. Černý mu tak vrátil porážku z předešlé úvodní soutěže a díky vyššímu koeficientu soutěže v Las Palmas de Gran Canaria se dostal do čela šampionátu. Smůla znovu postihnula kanárského multišampióna Enriqua Cruze. Minule doplatil na dvojitý defekt, tentokrát nejprve havaroval v kvalifikaci a nakonec musel v pátek vzdát kvůli poruše svého Fordu Fiesta Rally2. Papírový favorit šampionátu nabral další ztrátu a čeká jej hodně náročný rok. Bodovou ztrátu v evropském mistrovství už začíná nabírat Mikko Heikkilä. V Portugalsku měl velkou smůlu, když jej o už skoro jisté vítězství v závěrečných kilometrech Power Stage připravil defekt. Tentokrát jezdce Škody Fabia Rally2 evo čekala soutěž na jeho slabším zpevněném povrchu. Boj o vítězství se od něho očekávat nedal, ale přeci jen konec druhé desítky není úplně tím místem, kam by Fin měl patřit. Na šotolinu se již těší jistě i Martins Sesks. Na Kanárských ostrovech ale bodově naprázdno nevyšel, nakonec se dostal na deváté místo a ještě získal bonusový bod za Power Stage. Za dva týdny už se může těšit na rychlé polské šotoliny a tam už Lotyš bude patřit k hlavním favoritům. Na startu pak s největší pravděpodobností neuvidíme Miklóse Csomóse, který na Rally Islas Canarias získal nechtěný prim největší havárie. Při ní oddělil od zbytku Fabie Rally2 evo motor, ale naštěstí podobně jako při minulé obří havárii na loňské Barum Czech Rally Zlín zůstal se spolujezdcem bez vážnějších nebo trvalých zranění.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!