Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
10. 5. 2023 09:38 − 4171× − 1

Tam, kde se rally dostane i do kin

Představa možná nezvyklá, ale existují země, kde se na rally chodí na velké plátno. Tedy aspoň na dokumenty o něm.

Chvíli jsem přemýšlel, jestli tento článek (nebo možná lépe črtu) psát, ale nakonec jsem si řekl, že propagace a reklama na rally nikdy neškodí, zejména když jde o upoutávku na mediální dílo z pro nás (ne)známé země a éry. Chtěl jsem začít vzletnými frázemi o tom, jak byly země, kde automobilový sport představoval pro obyvatele jednu z mála možností jak alespoň na chvíli opustit všeobjímající náruč říše rudé pěticípé hvězdy a jak jeho prostřednictvím mohl malý národ bojovat o své pomyslné místo na slunci v rámci oné říše. Ale když se nad tím člověk zamyslí, tak by vlastně šlo o popis něčeho, co mnozí motající se okolo motorsportu zažili i v bývalém ČSSR. Proč tedy nosit sovy do Athén a pojďme se podívat na téma dnešní črty. Na úvod však malá kvízová otázka, jaké země se vám vybaví, když byste měli vyjmenovat státy, které mají obrovskou lásku pro motorsport a rally především a s ohledem na svou velikost produkují poměrně velké množství jezdců i na mezinárodní scéně?

Jednou z možných odpovědí by bezpochyby mohlo být Estonsko, kde má rallysport obrovskou základnu a zejména v posledních letech, i díky úspěchům Otta Tänaka, patří tento stát s 1,3 milionem obyvatel mezi velkou líheň talentů. Ostatně z poslední doby zmiňme jména jako Robert Virves, Ken Torn, Egon Kaur či Urmo Aava. A to nezapomínejme na Marko Märtina. Možná i právě proto se tato pobaltská země stala místem, kde v roce 2019 mohl dokumentární snímek zbořit dosavadní rekordy v návštěvnosti v rámci žánru, protože dokument jménem "Ott Tänak: The Movie" se stal hned v prvním týdnu nejnavštěvovanějším dokumentem všech dob v Estonsku. Mimochodem snímek je možno stále shlédnout na internetu. No a právě tvůrci tohoto dokumentu připravili další snímek, který se zabývá historií a vznikem popularity tohoto sportu. Jedná se o dílo s našinci poněkud krkolomným názvem Kurvilise tee legendid. O překlad se nepokouším, velmi volně podle překladače by jej šlo nazvat třeba jako Legendy vítězné rychlostní zkoušky.

Pro nastolení atmosféry a doby si pomůžeme oslím můstek parafrázujícím slova právě Otta Tänaka ze závěru zmíněného dokumentu, jenž říká, že závodit začal kvůli tomu, že závodil jeho otec a ten zase začal závodit proto, že sledoval závodit generaci 80. let. A právě tímto obdobím se dokument zabývá a dá se říct, že je rámován vznikem a zlatou érou LADY 2105 VFTS. Právě za volanty těchto speciálů se na estonských tratích pohybovala ekipa špičkových pilotů své doby, která tvořila významnou část celé sovětské reprezentace sdružené pod hlavičkou týmu Avtoexportu. Snímek Kurvilise tee legendid se spíše než technice věnuje lidem, kteří do ní usedali, protože autorům se povedlo dostat na jedno plátno výrazné a významné osobnosti tehdejší jezdecké scény a reprezentanty všech tehdejších týmů. Něco, jako kdyby u nás na jednom plátně vzpomínali zástupci týmů AZNP, Barumu, Agrotýmu a dalších.

Na ploše lehce přes dvě hodiny sledujeme příběh doby vyprávěný vzpomínáním na své kariéry zejména čtyřlístku pilotů, jmenovitě Ilmar Raissar, Vello Õunpuu, Hardi Mets a Vallo Soots, kteří jsou dohromady mnohonásobní vítězové soutěží ve své zemi i držitelé různých celkových titulů. Tyto aktéry doplňuje například i Stasys Brundza, jenž s VFTS stál za vznikem samotného speciálu o němž je řeč. Jezdci vzpomínají na dobu, ve které závodili, co vše museli pro svou sportovní vášeň obětovat a jak se v tehdejší době pokoutně sháněly různé materiály či díly. Celé vzpomínání, na jehož pozadí sledujeme znovuzrození několika vozů zmíněných jezdců se nese v duchu starých časů, avšak v závěru téma zvážní a do hry vstoupí realita 80. let v SSSR.

Nechci se zde pouštět do pokusu o recenzi, spíše jenom udělat malou reklamu na dokument, který by mohl až se dostane na stramovací platformy, zaujmout i mnohé z fanoušků rally v našich končinách. Protože jak často se rally dostane do kin a navíc ne jen do, autorskou hypebolou řečeno, jednosálových fajnšmejkrovsko artových kin, ale přímo do hlavních multiplexů a na plakáty na ulicích v Tallinnu. Navíc pozorného našince v závěru potěší odkaz na náš autoprůmysl a jeho roli.

Komentářů celkem: 1
10. 5. 2023 23:101
1 0
Myslím, že to byly Tatry 1977 nebo 1978 PMP, kdy tihle řízci předváděli s žigulama jak se jezdí na šotolině. Tenkrát neuvěřitelnej zážitek někde v noci na RZ, jakým způsobem to byli schopni poslat do tý konkrétní zatáčky, kde jsme stáli. Naši více méně po kolejích a oni už před vinglem auto na štorc a pod plynem pryč. Stopkama jsme to neměřili, ale podívaná jak ve Finsku. Taky to měli přes záliv pár kilometrů...ale to, že to nejsou Rusové ale Estonci a Litevci mi došlo o dost později. Všichni holt měli na autech rudý vlajky se srpem a kladivem.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!