Portugalsko se závanem roku 2022

Ani v pátém podniku letošní sezóny mistrovství světa se fanoušci nedočkali souboje o vítězství trvajícího až do poslední zkoušky.

Kalle Rovanperä zpátky ve verzi 2022

Úřadující mistr světa dal vzpomenout na loňskou sezónu, ve které naprosto jednoznačným způsobem dominoval. Z Portugalska tehdy odjížděl se ziskem třetího triumfu v řadě a na čele průběžného pořadí měl náskok už celých šestačtyřicet bodů na nejbližšího z pronásledovatelů. Letos do okolí Porta Fin přijel jako třetí muž průběžného pořadí s bodovým odstupem za dvojicí svých týmových kolegů. V prvních čtyřech soutěžích sezóny byl k nepoznání. Jeho loňské dominanci se při pohledu na výsledky skoro nedalo věřit. Na druhou stranu druhé místo za historicky nejlepším jezdcem velmi specifické Rallye Automobile Monte-Carlo Sébastienem Ogierem je ve své podstatě vítězstvím. Ve Švédsku Rovanperä doplácel hlavně na první startovní pozici a po problémech Otta Tänaka vlastně čistil i v Mexiku, kde se k tomu přidalo několik menších chyb a špatných analýz během předstartovních testů. V Chorvatsku pak Fin získal letos potřetí v řadě příčku hned pod stupni vítězů. A to hlavně kvůli pátečnímu defektu. V další části soutěže sesbíral dostatek nejrychlejších časů, takže o chybějící rychlosti nemohla být řeč.

V pátek v Portugalsku Fina čekal těžký úkol, když musel na suchou trať už jako druhý v řadě a těm za zády čistit stopu. Nakonec jej to ale příliš nebrzdilo, když dokázal vyhrát tři rychlostní zkoušky a večer vést o deset sekund. Své soupeře ale mladý pilot Toyoty deklasoval až v sobotu. Hned na první zkoušce všem nadělil půl vteřiny na kilometr a více a do poledního servisu už přijel s náskokem nebezpečně se blížícím celé minutě. “Ráno jsem se probudil s myšlenkou, že bychom si mohli trochu zasoutěžit.” Taková slova z úst úřadujícího mistra musí soupeře budit ze sna a budou jim znít v uších ještě dlouho. Pokud se dostane do takového módu, nikdo mu nestačí. A to ani na Power Stage, kde mělo několik jiných jezdců velkou motivaci vylepšit si průběhem rally poznamenané bodové konto. Rovanperä verze 2022 je zpátky a v čele šampionátu všem uskočil minimálně o sedmnáct bodů. Je to tak ale dobře pro samotné mistrovství? To po první třetině překvapovalo vyrovnaností pětice jezdců majících mezi sebou rozestup pouhých jedenáct bodů. Teď už je to bodů třicet.

Elfyn Evans v Croatia Rally po dlouhých osmnácti měsících půstu konečně vyhrál další soutěž mistrovství světa. Získal tím vedení v šampionátu a tolik potřebné seběvědomí, jaké poslední dobou trochu postrádal. Ve Vodafone Rally de Portugal viděl ambiciózně, jak nebude problémem ani při čištění trati po pátku vést. Tak to úplně nedopadlo. V poslední přírodní zkoušce páteční etapy svou Toyotu GR Yaris Rally1 zahodil do lesa. Velká nehoda ve stylu krajana Krise Meeka, po které zpod kapoty vyšlehly plameny, vystavila Velšanovi stopku na zbytek víkendu. Až Sardinie za tři týdny odkryje, nakolik se tento nepěkný moment na Evansovi podepsal a ovlivní jeho dosud marný boj o zisk světového titulu. Vedoucí stáji mistrovství světa Toyotě dorazil do cíle první etapy pouze jediný Yaris. Jako první se z rally odporoučel ten řízený Takamotem Katsutou. Už po druhé rychlostní zkoušce jej musel Japonec odstavit s poškozeným alternátorem. Sen o čtvrtých stupních vítězů kariéry se okamžitě rozplynul. Japonci tak pokračuje smolná sezóna, ve které už dvakrát havaroval a ve zbylé dvojici soutěží se nedostal ani mezi pětici nejrychlejších. Po Evansově havárii, která učinila jeho Toyotu neopravitelnou, hrál Katsuta důležitou roli pro svou stáj. Zbylé dva dny a hlavně ten nedělní musel za každou cenu dokončit. To se mu povedlo a Toyota i s jediným autem, které odjelo kompletní kilometráž rally, navýšila svůj náskok v čele mistrovství.

Týmová režie není Hyundai přána

Jediná ze tři továrních stájí nemusela využít Restartu a jednalo se o Hyundai. Ovšem bez komplikací se to ani u týmu z Alzenau neobešlo. A jako na potvoru postihnuly zrovna jejich protěžovanou týmovou jedničku. Cyril Abiteboul měl v sobotu hodně těžkou hlavu z týmové režie. O ní měl v neděli rozhodnout. Nejrychlejší i20 totiž řídil pilot, kterému vzhledem k jeho částečnému programu o body zase tolik nejde. Ne že by snad Daní Sordo nestál o vítězství, ale to bylo vzhledem k Rovanperově formě nedosažitelné. Letos ale prostě týmu z Alzenau není týmová režie přána. Poprvé k ní francouzský šéf stáje přistoupil ve Švédsku, ale Neuvillova chyba v Power Stage, o které Craig Breen netušil a nemohl na ni nikterak zareagovat, rozhodla o jeho pádu zpět za Irova záda. Tentokrát udělala přítrž Belgičanovu posunu na druhé místo technika. Porucha turba způsobila, že se nedělní etapou proplazil hlemýždím tempem a může být rád, že se šampionátu účastní tak žalostně málo speciálů nejvyšší kategorie Rally1. Do Vodafone Rally de Portugal odstartovala jen osmička těchto vozů a zrovna Neuville se před jejím startem hodně hlasitě vyjadřoval o žalostném stavu šampionátu. V neděli mu však přišel k duhu, když spadl jen na páté místo. A může za něj být ještě rád. Chyba spolujezdce Martijna Wydaegheho s neodevzdáním jízdního výkazu v časovce po RZ 17 měla vést k vyloučení. Sportovní komisaři už ale byli očividně unavení z udělování penalizací a za tento prohřešek překvapivě udělili jen peněžitou pokutu. Do týmové kasičky museli v Alzenau šáhnout i kvůli jejich nejrychlejšímu jezdci, který shodou zmíněných okolností nebyl z vybojovaného druhého místa sesazen.

Na cílovou rampu je třeba se správně obléct

Španěl se totiž špatně obléknul na cílové ceremonie. Žádné oblečení mu tedy nechybělo, ale ta čepice prostě nenesla jméno toho správného sponzora. Pirelli je jediným dodavatelem obutí pro čtyřkolky v seriálu mistrovství světa a za to se jim dostává pořádného mediálního prostoru. Včetně loga firmy na čepicích vítězných posádek, na což už vloni nedbal Tänak. Možná by Italové měli o svém marketingu ale zapřemýšlet více ve smyslu nastavení kvality svých výrobků. Defekty se posádkám v Portugalsku také nevyhýbaly a hlavně postihnuly posádky vozů Rally2. O přetrvávajícím problému, který v sobě nese i bezpečnostní riziko, se už mnohokrát mnozí jezdci vyjadřovali, a to včetně toho nejpovolanějšího. Osminásobného mistra světa Sébastiena Ogiera. Z Itálie ale stále přicházejí podobné produkty a kontrakt se blíží ke konci. Možná by si měl promotér vzít příklad ze svého dalšího nedávno svěřeného mistrovství, toho evropského, kde pestrý souboj různých výrobců pneumatik dodává soutěžím ještě větší atraktivitu. Z pneumatik tentokrát nemusel mít těžkou hlavu Esapekka Lappi. V pátek dokázal vyhrát dvě rychlostní zkoušky a do sobotní části si udržel výhodnou pátou startovní pozici. Týmového kolegu Neuvilla se za každou cenu za zády držet nesnažil a zpátky na nejnižší stupínek pódia se vrátil až po jeho nedělních problémech.

Nakonec ale na ten stejný problém málem sám také doplatil. Finovi naštěstí turbo vybouchlo až na samém konci Power Stage a ještě si tak stihnul připsat tři bonusové body a se Sordem zajistit Hyundai obsazení dvou pozic na stupních vítězů. U Belgičana zřejmě došlo k pochybení mechaniků, když se problém na autě vyskytnul už při příjezdu do sobotního večerního servisu. Dojde k personální obměně týmu mechaniků? K jedné personální obměně brzy určitě dojde. A to na pozici jezdecké týmové trojky. Španěl bude pokračovat ve svém částečném programu a vedení stáje již hledá náhradníka, který odjede zbylé soutěže. Z konkrétních jmen padlo jediné. Kris Meeke. Ten se do mistrovství světa vrátil už v Portugalsku, díky svému programu v tamním šampionátu. Kvůli poškozenému zavěšení ale s Hyundaiem i20 N Rally2 odjel pouhé tři testy. Ale zpátky k tovární trojce Hyundaie, u které se Abiteboul nechal slyšet, že by tuto pozici radši svěřil mladému jezdci. Moc dlouhou dobu na rozhodování však nemá. Dá se totiž očekávat, že rychlé šotoliny v Estonsku a Finsku Sordo nebude chtít absolvovat.

Puma nebo kůň

Pierre-Louis Loubet má Vodafone Rally de Portugal rád. A má k tomu minimálně jeden pádný důvod. Právě v okolí Porta totiž před čtyřmi lety slavil svůj první triumf v hodnocení WRC2. Před letošním ročníkem neskrýval ambice na stupně vítězů. A za svým cílem si šel hodně ambiciózně od samého startu, když dokázal v prvním testu všechny porazit. O dvě zkoušky později si prožil hodně horké chvilky. Opravdu horké. Z jeho auta se valil dým a po projetí cílem museli přijít na pomoc i pořadatelé s hasičáky. Přitom v poledne nebyl na programu klasický servis, jen vzdálený s minimem pomoci a použití jen dílů, které si posádka v autě sama přivezla. Naštěstí pro Korzičana se problém s výfukovým potrubím podařilo vyřešit a mohl pokračovat až do cíle první etapy, ve které obsadil čtvrté místo. Drobná chyba při seznamovacích jízdách a chybějící varování před vyvaleným kořenem bohužel Loubetovi vystavila stopku hned v druhé sobotní zkoušce. Jak ji sám zhodnotil: “V pátek a sobotu jsme ze sebe vydali to nejlepší, ale pak jsem udělal drobnou chybu s velkými následky.” Na čele týmového kolegu vystřídal Ott Tänak, který na svou Pumu Rally1 zrovna nepěl žádné ódy. V cíli prvního testu ji přirovnal k divokému koni. Ať už to byla puma nebo kůň, nakonec se na Estoncově výsledku podepsalo Pirelli. Defekt v RZ 4, hned první zkoušce druhé sekce, a jediná rezerva v kufru byla hodně zrádná kombinace. Tänak se se situací naštěstí vypořádal a s minutovou ztrátou byl po pátku šestý. I v sobotu si stěžoval na těžko řiditelný vůz, u kterého se jako obvykle začaly objevovat drobné problémy. Tu nešla ruční brzda, tu vypadnul hybrid. Problémy soupeřů ale Estonce posunuly alespoň na čtvrté místo a bonusové body za druhé místo si pak připsal na Power Stage. Zjištění, že Ford Puma Rally1 zrovna dobře nepracuje na rozbité a kamenité trati, není před dvojicí tvrdých soutěží na Sardinii a v Keni žádnou výhrou.

Zábava zakázána

Hodně silnou startovní listinou se v Portugalsku mohlo pochlubit WRC2, když se do bojů o mistrovské body přihlásilo 43 dvojic ve vozech Rally2. Ambice několika hodně silných jezdců bohužel srazily problémy s pneumatikami. Do šampionátu se vrátil předloňský šampión Andreas Mikkelsen. Opět odstartoval se Škodou v barvách Toksportu, ale už v RZ 4 musel zastavit a měnit kolo. I tak se ale dokázal vrátit zpátky na stupně vítězů. Cestu mu však trochu umetl lídr seriálu Yohan Rossel, který bojoval v pátek s technickými problémy, inkasoval čtyřicet trestných vteřin a v sobotu si stěžoval na poškozené tlumiče. Letos poprvé Francouz poznal hořkost porážky. I body za čtvrté místo však jezdce Citroenu C3 Rally2 udržely na čele průběžného pořadí. Kompletní stupně vítězů patřily jezdcům ve vozech Škoda Fabia RS Rally2. Dva silní soupeři s konkurenčními vozy doplatili na zmíněnou křehkost pneumatik Pirelli. Teemu Suninen musel svůj Hyundai i20 N Rally2 zastavit na výměnu kola v páteční šesté zkoušce, ve které zastavil ke stejnému úkonu i Adrien Fourmaux s Fordem Fiesta Rally2. Bohužel to byl už druhý defekt v řadě, který Francouz musel měnit. Přišel tím o své vedení, které po RZ 4 držel. M-Sport mu pro portugalský podnik připravil vůz opatřený několika vylepšeními a jistě je těšila jeho zvýšená konkurenceschopnost. Bohužel čtyřmi nejrychlejšími časy si Fourmaux žádné body nevysloužil. Na pneumatiky si po defektu v RZ 6 stěžoval i Gus Greensmith: “Nemám tušení. Ale vím, jak k tomu defektu došlo, jedu na Pirelli. Není to žádné překvapení. Můžete jet co nejčistěji, jak umíte, ale stejně je to loterie, když jedete Pirelli. Šampionát rozhodují pneumatiky.”

Úplně pravdu ale Brit neměl. Možná se totiž o šampionátu více rozhoduje u zeleného stolu. Portugalsko se stalo letos už druhou soutěží, kde o vítězi WRC2 rozhodli svým zásahem sportovní komisaři. Tentokrát to bylo o to bizarnější, že minutovou penalizaci udělili za to, že si lídr Oliver Solberg dovolil na superspeciálce bavit diváky. K čemu jinému by taková zkouška měla být určena? Komisaři bohužel neměli moc na výběr, za chybné je spíš třeba považovat nastavení pravidel. Ta byla po loňských oslavných kolečkách Ogiera u cílové rampy katalánské rally výrazně zpřísněna. Žádné takové dovádění se už teď nesmí. I když k němu dojde na bezpečném místě, kde diváky od trati dělila betonová zeď. Opravdu je v době, kdy šampionát rozhodně nevypadá, že by byl dostatečně atraktivní pro nalákání nových značek k účasti, dobré posádky trestat za bavení diváků? Solbergova minutová penalizace každopádně zatraktivnila nedělní etapu. Vedoucí Greensmith bojoval s posilovačem řízení a Švéd se jej pokusil za každou cenu dohnat. Před Power Stage už ztrácel jen 8,7 sekundy. Nakonec mu ale ještě 1,2 vteřiny k radosti chybělo. Druhým letošním od zeleného stolu určeným vítězem se stal Brit ve Fabii RS Rally2.

Komentářů celkem: 4
17. 5. 2023 07:351
1 0
Moc hezky napsaný článek, vše důležité popsáno - takový čtivý! :-D Líbí se mi i občasné "rýpnutí".. smajlík
17. 5. 2023 08:272
0 0
Posádka (tovární..), která neodevzdá jízdní výkaz, obdrží místo vyloučení jen finanční pokutu a posádka, který "pobaví" tisíce diváků dostane minutu penalizace.... Zdá se mi to, nebo je někde něco dost špatně...
17. 5. 2023 08:533
0 0
Mimochodem, Solberg mohl za to dostat až 5 minut podle prováděček. Ale souhlasím, spíš on měl dostat pokutu a u Neuvilla pokud ne vyloučení, tak výrazná pentle.
17. 5. 2023 09:374
0 0
Původně napsal lukeska
Moc hezky napsaný článek, vše důležité popsáno - takový čtivý! :-D Líbí se mi i občasné "rýpnutí".. smajlík
Martin je borec a má přehled. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!