Příští rok nejpravděpodobněji se 14 soutěžemi
Je tomu již nějaký týden, co bylo oznámeno zařazení Lotyšska jako nové destinace do kalendáře mistrovství světa a v mezičase svůj zájem deklarovali například organizátoři ze Spojených států či Spojeného království. Zapomínat nesmíme na zájem Blízkého východu a touhu stávajících podniků po zachování svého slotu v kalendáři a výsledkem všech těchto ingrediencí je vzrůstající tlak na počet soutěží v sezóně WRC. Jak však informuje server autosport.com, nejpravděpodobnějším scénářem pro příští sezónu je nárůst kalendáře jen o jeden podnik na konečný počet 14 zastavení. No a vedení rallysportu se netají zájmy na tom, aby 14. podnikem byla Saudská Arábie a to i s ohledem na skutečnost, že původně mel být podnik v této zemi na Arabském poloostrově zařazen už letos.
"Naším cílem je mít 14 podniků. Myslím si, že tento počet nás pro střednědobý výhled WRC uspokojuje. Myslím si, že tento počet soutěží funguje nejlépe i pro týmy z hlediska testování, logistiky a dopravy. Nevidíme smysl v tom nahánět množství soutěží v kalendáři, nejsme MotoGP nebo Formule 1, kde není problém jet závody v po sobě následujících týdnech. Pokud budeme mít oněch 14 podniků, tak každý musí být něčím unikátní a pokud se nám povede zařadit Blízký východ, což pro příští rok plánujeme, tak budeme moct být spokojení s náturou a image každé jednotlivé soutěže. Myslím si, že pouští soutěž je tím, co nám doposud chybí," říká Simon Larkin za WRC Promotera.
Z dostupných informací se už dnes dá usuzovat na podobu kalendáře, protože Monte Carlo, Švédsko, Acropolis, Safari, Lotyšsko, Central European Rally, Sardinia a Chile mají smlouvy s promotérem na rok 2024, Portugalsko podepsalo smlouvu i s obcí na rok 2025 a očekává se, že z kalendáře nevypadne ani Finsko a Japonsko. Z kola ven by mělo jít Estonsko a otazníky jsou nad Chorvatskem a Mexikem. Zatímco balkánská soutěž je v procesu jednání s promotérem o nové dlouhodobé smlouvě, Mexiko má situaci složitější a může dopadnout jak kdysi v geopolitice s Texasem, tedy že přijde o soutěž ve prospěch s USA.
Pokud jde o Spojení státy, tam si promotér uvědomuje, že návrat vrcholného rallysportu do USA po několika dekádách nebude jen tak. "Pokud se pojede v USA, tak nemůže jít jen o sport, ale o celou událost. Nejde jen přivést auta a odjet rally. Musíme mít zajištěno, že k dispozici bude veškerá zábava a doprovodná infrastruktura, abychom zaujali americké fanoušky. Ti jsou totiž hodně odlišní a o rallysportu je budeme muset naučit. Takže bude více diváckých speciálek jako třeba letos v Mexiku. Musíme si být jistí, že soutěž bude mít ten správný formát, protože to poslední co chceme, při pořádání soutěže v USA je, aby ona nezaujala americké fanoušky. Jistě, i ve Státech je dost rallyových nadšenců, což vidíme ze statistik WRC+ a z toho, kdo sleduje sociální sítě WRC. Proto si musíme dát čas na plánování a být si jistí, že soutěž pojmeme správně," dodává Simon Larkin. My už jen můžeme dodat otázku, můžeme tedy v podání rally čekat podobný "cirkus" jako například při Grand Prix v Miami? To se ukáže.
Absolútne nechápem načo to je dobre mat závod v USA a v saudskej arabii