23. 5. 2023 22:32 − 2987× − 0

Paráda u Mazurských jezer

Třetí podnik mistrovství Evropy hostila jedna z nejstarších soutěží starého kontinentu, která se letos jela po devětasedmdesáté.

Sto let od prvního ročníku oslavili v Polsku už před dvěma roky, kdy soutěž slavnostně končila na divácké superspeciálce přímo v hlavním městě. Takovou show letos Orlen Rajd Polski nenabídnul, zato nabídnul jako obvykle rychlé šotolinové cesty s většinou měkkým podkladem v lesích a mezi poli v oblasti Mazurských jezer. Mezi známými úseky nechyběla ani divácky vděčná paralelní superspeciálka Mikolajki Arena, na kterou po světovém ročníku 2009 určitě v dobrém nevzpomíná Jari-Matti Latvala. Tehdy byl její druhý průjezd zařazen na samotný konec harmonogramu a po vylomení kola tam před zraky vedení M-Sportu Fin přišel o druhé místo. V aréně se letos začínalo v pátek večer a pak následovala dvojice etap, přičemž ta nedělní posádky přivedla i na zcela nové úseky na západ od centra rally. Loňský vítěz rally Mikolaj Marczyk se sice i letos soustředí na WRC2, ale největší domácí soutěž si nemohl nechat ujít. Se Škodou Fabia RS Rally2 opanoval už kvalifikaci a nejrychleji zajel i diváckou první zkoušku. Hned na té první přírodní v sobotu ráno chyboval a skončil v příkopu. Měl však štěstí v neštěstí a incident jej stál jen čtvrt minuty. Simone Campedelli by mohl vyprávět. Itala vloni příkop na třetím testu pohltil daleko více a ještě k tomu byl plný vody. Letos bylo v Polsku sucho po celou rally a podle toho vypadala i volba startovních pozic. Jako první si vybíral Marczyk, ale výhodu ve svůj prospěch proměnit nedokázal. Na začátku rally jej lehce přibrzdil problém s turbem, ale polský jezdec nakonec kromě úvodní superspeciálky už žádnou další zkoušku nevyhrál. V závěrečné Power Stage pak měl namále podobně jako vloni. Tehdy málem přišel o vítězství. Stejně jako tehdy měl štěstí i letos a třetí místo si udržel.

Vloni tedy málem vyhrál Tom Kristensson, který startoval ještě s Hyundaiem i20 R5. Letos pilotuje v evropském šampionátu Citroen C3 Rally2 z maďarské stáje Tagai Racing Technology. V úvodní portugalské soutěži se vešel těsně do top ten, ale minule na Kanárských ostrovech už ne. Teď ale přichází část šampionátu, ve které se měl Švéd poprat o nejlepší výsledky. Po Polsku bude totiž mistrovství pokračovat na dalších rychlých šotolinách v Lotyšsku a pak na nové Royal Rally of Scandinavia. Hned první rally ale pro Kristenssona dobře nedopadla. Už v první přírodní zkoušce musel zastavit a problémem s uvolněnou řadící pákou ztratil přes tři minuty. I když je špatně, klidně může být ještě hůře. A tak Švéd v RZ 3 v katu narazil na kámen, vylomil kolo a neovladatelný rudý Citroen musel odstavit na louce. Podobně rychle vypadnul minule na Kanárských ostrovech ze hry druhý pilot maďarské C3 Mads Ostberg. Tentokrát mu auto fungovalo lépe, ale Nor se pořádně nebyl schopný dostat do tempa. Během soboty se horko těžko prokousal do první pětky a rychlost, jakou od něj všichni očekávali, předvedl až na dvojici závěrečných zkoušek. Obě vyhrál a bodovou ztrátu tak aspoň trochu zmírnil bonusem za Power Stage. Na Marczykovu třetí příčku to už ale nestačilo. Ke znamenitému výkonu ale v neděli Ostberga vybičoval hlavně Mikko Heikkilä. Fin rozhodně patřil, obzvlášť po jeho skvělém výkonu v úvodní rally ve Fafe, k největším favoritům na vítězství. Skvěle zajel už kvalifikaci, ve které skončil druhý. Pak sám sobě ale hodně hlasitě nadával za špatně zvolený příliš měkký setup Škody Fabia Rally2 evo. Prvním dnem se Fin protrápil a zaútočil až v neděli. To už ale bylo pozdě a musí se tak smířit s body za pátou příčku. V cíli si ale pochvaloval pneumatiky Michelin, narozdíl od portugalského smolného defektu v poslední zkoušce jej podržely.

Ostberg si udržením čtvrté příčky zajistil body, které jej posunuly na druhé místo v šampionátu. Na něm vystřídal jiného pilota Citroenu, kanárského vítěze Yoanna Bonata, který tento víkend bojoval o body v domácím šampionátu. Domů však Nor odjížděl chudší o 500 euro. Provinil se proti pravidlům zakazujícím sundavat si nehořlavé oblečení mezi letmým cílem a stopkou. Kdo by tušil, že ani zde na pomalém dojezdu si pilot nesmí sundat rukavice. Dvojnásobně velkou pokutu pak sportovní komisaři udělili Pontusu Tidemandovi za nezkontrolovaný hasicí systém v jeho Fordu Fiesta Rally2. Smutným faktem jeho vystoupení je, že pokutou na sebe upozornil více než dosaženým výsledkem. Švédský pilot navázal na nemastný výkon z Portugalska a opět do cíle dojel jako třináctý. Aby toho nebylo málo, někdejšího mistra WRC2 v neděli překonal i jeho nový stájový kolega Dennis Radström. A to se mladý Švéd jednak do Fiesty Rally2 posadil vůbec poprvé a navíc startoval se čtyřkolkou poprvé v zahraničí. Zajímavé bude oba sledovat na červencové Royal Rally of Scandinavia u nich doma ve Švédsku. Hodně za očekáváním skončil v Polsku i úřadující mistr Evropy Efrén Llarena. Jezdci Škody Fabia RS Rally2 se nepovedla už kvalifikace, což zde mělo daleko větší dopad než minule na asfaltové Rally Islas Canarias. Tehdy to Španěl po kvalifikační havárii dotáhnul až na stupně vítězů, ale v Polsku oba dny startoval mezi prvními, čistil trať a nakonec jen uzavíral top ten v sendviči českých jezdců. Filip Mareš už v RZ 4 svou Fabii Rally2 evo vyválel. Naštěstí to bylo v menší rychlosti a do měkkého. Diváci jej tak rychle vrátili do hry a český pilot mohl pokračovat až do jedenáctého místa v cíli. Erik Cais zajel kvalifikaci pomaleji než krajan, ale už v první zkoušce zaznamenal třetí nejrychlejší čas. V přírodě už na úspěch z divácké arény nenavázal a nakonec rally dokončil jako devátý.

Jedním z příjemných překvapení soutěže se stal Josh McErlean, který se v sobotu s Hyundaiem i20 N Rally2 na chvíli ocitnul i na pódiu. Souboj s domácím Marczykem o stupně vítězů se v neděli změnil v boj s Ostbergem o udržení čtvrtého místa. Mladý Ir nakonec doplatil na to, co jezdce v Rajdu Polském při druhých průjezdech tradičně trápí. Hluboké vyjeté koleje. Z jedné z nich v RZ 13 McErlean vypadnul a svůj Hyundai přetočil. Na konci soutěže už snahu o návrat na lepší příčky vzdal a smířil se se sedmou pozicí. Do podobné pozice se už v první nedělní sekci dostal jeho značkový kolega Hayden Paddon. Novozélanďan rally rozjel skvěle a už po první přírodní zkoušce šel do čela. Nakonec jej ještě před koncem etapy předstihnul Martins Sesks. Do závěrečného dne lotyšský pilot Škody Fabia RS Rally2 nastupoval s náskokem pouhých 8,2 sekundy. Paddon ranní zkoušku vyhrál a umazal osm desetin. Po dojetí zkoušky ale zjistil nepříjemný fakt. Defekt a v kufru jediná rezerva. Pro zbytek sekce musel lídr mistrovství Evropy zvolnit a myslet na sezónu jako celek. Dvacetivteřinové manko před závěrečnou sekcí nevěstilo dramatické finále. Další defekt a nedostatek rezerv zmařil Paddonovy šance na maximum bodů z Power Stage. Z druhého místa ale nemusí být smutný, vedení v šampionátu opět zvětšil a zatím se jeho cesta za evropským titulem zdá být nezastavitelná. Se začátkem série tří rychlých šotolin se vynořil z početné skupiny Paddonových soupeřů Martins Sesks. Lotyšský mladík na tomto typu rally umí, což dokázal svým dominantním výkonem na loňské domácí Tet Rally Liepaja.

Tentokrát se mladému jezdci Fabie RS Rally2 podařilo triumfovat za hranicemi své rodné země a okamžitě jej to katapultovalo na dělené druhé místo průběžného pořadí. A to se příště jede u něj doma v Lotyšsku. Zajímavou statistikou se může pochlubit souboj výrobců aut i pneumatik. Třetí soutěž a třetí rozdílná vítězná značka. V případě pneumatikářských výrobců se konečně dočkali Indové z MRF Tyres, kteří jsou svou rozsáhlou podporou spoustě posádek hodně na očích. V Rajdu Polském se poprvé odehrál souboj značek i v hodnocení ERC3. Paulo Soria se ale s Renaultem Clio Rally3 dostal už ve třetí zkoušce do potíží a nakonec své vystoupení zakončil na poslední přírodní zkoušce první etapy, když letmým cílem prolétl koly vzhůru. Třetí vítězství v řadě tak získal Jon Armstrong ve Fordu Fiesta Rally3. Letos poprvé se spolu utkali evropští junioři. Na start se jich postavilo šestnáct a zastoupeny byly všechny značky speciálů Rally4. Do cíle dorazila desítka jezdců a mezi nimi i Max McRae. Syn Alistera na sebe poutal velkou mediální pozornost, ale jezdecká chyba a problémy s elektronikou Opelu Corsa Rally4 jej odsoudily k šestému místu. Žádné problémy s autem nemusel řešit Ola Nore jun. a konečně se dočkal svého prvního vítězství mezi evropskými juniory. Před dvěma roky by tomu asi nikdo nevěřil. Jeho tehdejší sezóna, kterou stejně jako teď absolvoval s Renaultem Clio Rally4, byla hodně bizarní. Rok začal taky v Polsku, ale vyřadila jej porucha transmisí. Následně v Lotyšsku Nore havaroval. V Rally di Roma Capitale zvládnul havarovat ještě před startem na testování a následně neodstartoval ani ve Zlíně. A ve stejném duchu sezónu zakončil na Azorských ostrovech. Neodstartoval kvůli zdravotním problémům spolujezdec. Letos minimálně začal úspěšněji.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!