Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
16. 6. 2023 08:45 − 8852× − 20

Povolíme ve WRC prototypy?

Nejvyšší rallysportu hledají, jak tento sport zatraktivnit a jak do něj dostat více značek, než současných 2 a půl.

Slovy prezidenta Václava Havla by šlo stav MS hodnotit parafrází slov z jeho slavného novoročního projevu a říct, že šampionát nevzkvétá a potenciál MS není smysluplně využit. V podstatě od roku exodu značek na konci roku 2005 sledujeme šampionát, který tvoří maximálně kvarteto značek a v hubených letech se spolu utkávaly jen M-Sport s Citroenem, popř. dnes dvě oficiální továrny se soukromým M-Sportem podporovaným Fordem. Změnu tak nepřineslo ani zavedení speciálů Rally1 a byť se FIA tvářila, že čtvrtý výrobce je určitě na cestě, tak se spíše nacházíme v Beckettovském Čekání na Godota. Navíc je tu otázka budoucnosti, která je dosti nejasná a řeší se, co s šampionátem a jaké vozy by měly být královskou kategorií. Jednou z cest, jak by šlo v MS rozšířit počet vozů a zvýšit zájem značek by mohla být aplikace prototypové třídy po vzoru Le Mans, kde funguje formule Garage 56, která umožňuje nasazovat inovativní vozy, které nejde zařadit do klasických škatulek jednotlivých tříd. Letos tak na start přivedla upravená speciál z americké série NASCAR, v minulosti třeba speciál Nissanu s tvarem delta křídla nebo speciály na alternativní paliva.

Jak je zvykem, zatím o přenesení těchto záměrů do rally není mnoho informací, ale zdroje serveru DirtFish naznačují, že příprava inovativní třídy je v běhu a půjde spíše o doprovodnou sérii a nikoliv o speciály, které by měly tvořit královskou kategorii. Zdroj výše uvedeného serveru k problematice říká. "Mistrovství světa je celosvětově nejvíce relevantním odvětvím motorsportu. Používá auta vizuálně obdobná k těm, které si můžeme koupit a nechává je závodit v těch nejextrémnějších podmínkách světa. Start hybridní éry šampionátu přišel pozdě a všichni si toho jsme vědomi. Pamatuji si, že jsem četl nějaký komentář o tom, že Toyota se nechala slyšet, že hybridy tu máme od pozdních 90. let a MS je implementovalo v roce 2022. Takže vytvoření třídy Garage 56 by týmům otevřelo cestu k tomu, aby ukázaly, co všechno jsou schopní postavit. Rallysport jako nejlepší a nejrelevantnější testovací pole pro automotive takovouto třídu potřebuje a už tady dávno měla být."

Pokud jde o FIA, tak jde o poměrně odměřenější přístup, technický ředitel FIA Xavier Mestelan Pinon se k podobné třídě staví zdrženlivě: "Pokud někdo chce postavit koncept, speciál pro demonstrování technologií, tak klidně může i dnes. Citroen to ostatně udělal v roce 2009 s C4 Hybrid. Takže kdokoliv z výrobců může tuto cestu volit už dnes. Je proto předběžné řešit, jestli FIA chce okolo prototypů něco oficiálně organizovat," uzavírá Mestelan Pinon za FIA.

Komentářů celkem: 20
16. 6. 2023 09:301
0 1
Musel jsem se podívat do kalendáře. Dnes ale není 1.4.....
16. 6. 2023 09:412
0 0
Proč Apríl, co se ti nezdá? Vždyť MS je minimálně jednou nohou v haj*lu. Dvě a půl značky, otázka jak dlouho je to ještě bude bavit (za mě hlavně Hyundai) a co dál? Hybridy jsou drahé, nikoho nenalákaly, EV jsou otázka, jak dlouho by potřebovaly k zavedení s ohledem na aktuální periodu technických předpisů...
16. 6. 2023 10:413
1 0
A čemu se divíš? Za posledních pár let tu už pár "nápadů" bylo (eNka R4, RRC, kategorie R4) a povětšinou to skončilo dřív, než se ta auta reálně začla objevovat... Jinak s tvým hodnocením stavu souhlasím... Ale je otázkou, jestli s tím lze něco dělat a zároveň zachovat rally jako takový sport, jak ho známe dnes? Podle mne rally (u)trapi snaha ji unifikovat (všechny soutěže "svazane" podle jedné šablony) a delat z MS uzavřený exkluzivní šampionát ve stylu F1.
16. 6. 2023 13:064 Upraveno 13:08
0 0
Tak enka R4 byla jen o tom prodloužit životnost těch aut, R4 by dávaly smysl, pokud by je FIA nezařízla A pokud by to nebyl jednotný kit, a RRC byl naprostý nesmysl, který byl jen o tom, aby M-Sport prodal víc aut. Pokud tato experimentální třída bude o tom, že si každý výrobce bude moct vyrobit cokoliv, co budou chtít, tak to bude mít smysl. Vždyť Toyota představila vodíkový Yaris už loni na Ypresu, Opel a Alpine mají zájem o elektrické auta a Hyundai se do těchto věcí pouští taky. Teď jde zas jen o to, aby to FIA nereguovala tak moc, že to zas nikoho nebude zajímat.
16. 6. 2023 13:225
0 0
mrkenny: Vypadá to, že postoj FIA k čemukoliv "jinemu" je vyjádřen v posledním odstavci... Vyrobte si co cokoliv, co budete chtít, nikdo vám nebrání... (ale my s tim nechcem nic mít)
16. 6. 2023 13:276
0 0
Idea motorsportu jako laboratore pro vyvoj civilu je samozrejme chvalyhodna, ale dost blbe se mi predstavuje trida, kde si kazdej muze postavit co chce. Neco takovyho snad fungovalo jen v uplnejch zacatcich. A co jsem si zbezne precet na wiki, tak to moc velkej uspech nemelo ani v tom Le Mans.
16. 6. 2023 14:437
0 0
Medvěd: Jasně, že si každý může postavit co chce. Ale k čemu to je, když s tím můžou jezdit jen někde na polygonu.
16. 6. 2023 14:458 Upraveno 14:46
8 3
Možná jsem jenom skeptik. Čím dál více mi současná rally1 auta připomínají skupinu B. Trubková konstrukce oplácaná něčím, brutální výkon, pekelná rychlost, nesmyslná pořizovací a vývojová cena, drahý provoz a jen kousek od velkého průseru. Proč živit kategorii o kterou sice maji zájem diváci ale jinak je na úbytě a automobilky i přes snahu FIA nezajímá. Proč jenom tu slavnou pyramidu jen neoříznout o tuto kategorii a soustředit se na rally2. Nemyslím, že tyto auta neumí udělat pěkný sport. Podle mne už je wrc za hranou únosného a myslím, že by se ulevilo i současným automobilkám, pro které je to hodně drahý závazek.
Fox
16. 6. 2023 16:409
3 0
A ony současná WRC nejsou prototypy? Kolik toho mají shodného s vozy, které názvem a tvarem napodobují ? 100% souhlas s Pačesem.
16. 6. 2023 17:2910 Upraveno 17:30
0 0
Napada me udelat neco jako "rally 2 plus"... Vetsi restriktor, Vetsi aero. Dnesni wrc jsou podle me strasne hnusny, to ty becka byly aspon pekny auta..
16. 6. 2023 17:3111
1 0
Zabili kralovsku triedu v lokalnych sampionatoch = zabili vychovu talentov, financovanie projektov a vrcholovu WRC.
16. 6. 2023 17:5012
2 0
Mě se naopak dnešní WRC nebo Rally1 líbí. A hlavně to, že mají brutální výkon, ufonský aera a připomínají skupinu B, mi přijde úplně adekvátní dnešní době. Za ty roky se podvozky a bezpečnostní prvky dostaly úplně na jinou úroveň. Proč většina lidí pořád vzpomíná na béčka, když je nějaká show a jede tam nějaké béčko tak má vždy nejlepší reakce diváků? Motorsport je o emocích a rally1 je prostě naživo několikanásobně větší zážitek než rally2. Jestli v budoucnu někdo prosadí vysavače, wrc do 2 let skončí úplně.
16. 6. 2023 18:1313
0 0
A k těm financím, jak už jsem někde psal. Moto GP stojí okolo 2 milionu eur a kolik jich jezdí.. takže si nemyslím, že by to bylo pro automobilky neúnosný. Chápal bych to u M-Sportu, ale megakoncerny.. mi přijde, že jsou všichni akorát strašně nenažraný a tak nějak to odráží dnešní dobu, kdy jde o peníze až na prvním místě. Každopádně k článku. Mě se docela líbí, když vidím vozový park v rally v USA, ten malej Chevrolet s V8, to je peklo smajlík. Takže bych nějakou úplně jinou otevřenou třídu uvítal.
16. 6. 2023 18:5114
0 0
A to by jako bylo mimo pořadí ? Automobilky (ty co zbyly) by uvítaly, že je poráží nějaký "přemotorovaný" prototyp ? (viz dle mého soudu nefalšovanou radost šéfa Toyoty po každém jejím úspěchu....). Že by idea přenosu českého rybníčku do světa (v absolutním pořadí vítězí historik.....) ? A kde by byly zbytky motorsportu... ? Pro to za mě myšlenka vhodná na 1.4. ......
16. 6. 2023 21:2315
0 0
A co jít systémem hypercars jako v endurance LeMans a pod? Některé společné díly a velké zlevnění, přitom pořád super auta. Nedávno jezdila prakticky jenom Toyota, letos přibylo Ferrari, Porsche, Peugeot, Cadillac, příští rok BMW, Lamborghini atd... Výrazně levnější, ale furt divočina ,pro výrobce lákavé a spousta aut...
17. 6. 2023 18:1016
8 0
Je mi smutno z toho, jak rally postupně uvadá. Je to zejména kvůli nekompetentnímu vedení. Nesmysly, kdy se někdo snažil z WRC dělat F1 tenhle sport možná úplně pohřbí. Svět, kde jedou dvě a půl továrny nemá smysl. Auta z vrcholné kategorie jsou nesmyslně drahá na vývoj i provoz. Rozdíly v technice jsou příliš velké. Největší katastrofou bylo rozhodnutí o nemožnosti použit WRC auta v jiných šampionátech. Musí se začít konat. A to rychle, jinak WRC půjde do kytek a projeví se to i v nižších šampionátech. Mělo by oper dojít k tomu, že vznikne WRC na základě auta Rally2 chcete li R5. Auto by dostalo větší restriktor, nějaký aero kit a par výměnných věcí rak, aby si někdo mohl koupit Rally 2 a jet s nim svět v té nejvyšší lize a naopak. Vrcholná kategorie se musí zlevnit a otevřít více jezdcům. Znovu se objeví lokální specialisté, kteří za určitých podmínek potrápí tovární jezdce atd… Musí se ale jednat rychle. Je za pět minut dvanáct.
17. 6. 2023 20:3417
0 0
MravenecZ pod tohle se rad podepisu. Barry McKenna a Ken Block v USA s timto R5 na steroidech jezdili a verim ,ze to bylo v dobrych rukach konkurence schopne predchozi nehybridni generaci WRC
18. 6. 2023 09:5118
0 0
MravenecZ to vystihnul naprosto přesně... rallye není jako F1. Možnost použit WRC auta v jiných šampionátech, stejně jako soukromníkům s nimi umožnit účast na MS by určitě přinesla oživení. Navíc možnost auta prodávat, nebo pronajímat by určitě nebyla továrnám proti mysli.
18. 6. 2023 19:1619
1 0
Souhlasím s MravencemZem, viz můj příspěvek výše. Jen si myslím, ze ani není třeba ty auta nejak nafukovat a spojlerovat atd. Takovej pokus už s WRC/RRC. Myslím, že stačí i tak jak jsou (rozšířený jsou, křídlo to taky má smajlík ev. přidat nějakej ten koník restriktorem?), všude se jich pohybuje mraky, takže by opět stejný auto mohlo jet vše "od MS až po sprinty" a ještě by se mohlo "stejným" civilním autem moh jet v pondělí do práce smajlík . Jenže otázkou je, jaká je budoucnost těchto aut. Bude ještě nějaké další "spalovací" závodní auto po tom, co Toyota homologuje Yaris? Rally1 - už v názvu se udělala změna po vzoru formule ze zabehleho WRC na Rally1 - by měly jezdi ještě příští rok, pokud se nepletu, a asi se nedá předpokládat, že by byly "ukončeny" jako skupina B.
20. 6. 2023 20:4720
0 0
Hlavnìm poradcem projektu je pionÿr slepÿch uliček, Jára Cimrman
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!