Povolíme ve WRC prototypy?
Slovy prezidenta Václava Havla by šlo stav MS hodnotit parafrází slov z jeho slavného novoročního projevu a říct, že šampionát nevzkvétá a potenciál MS není smysluplně využit. V podstatě od roku exodu značek na konci roku 2005 sledujeme šampionát, který tvoří maximálně kvarteto značek a v hubených letech se spolu utkávaly jen M-Sport s Citroenem, popř. dnes dvě oficiální továrny se soukromým M-Sportem podporovaným Fordem. Změnu tak nepřineslo ani zavedení speciálů Rally1 a byť se FIA tvářila, že čtvrtý výrobce je určitě na cestě, tak se spíše nacházíme v Beckettovském Čekání na Godota. Navíc je tu otázka budoucnosti, která je dosti nejasná a řeší se, co s šampionátem a jaké vozy by měly být královskou kategorií. Jednou z cest, jak by šlo v MS rozšířit počet vozů a zvýšit zájem značek by mohla být aplikace prototypové třídy po vzoru Le Mans, kde funguje formule Garage 56, která umožňuje nasazovat inovativní vozy, které nejde zařadit do klasických škatulek jednotlivých tříd. Letos tak na start přivedla upravená speciál z americké série NASCAR, v minulosti třeba speciál Nissanu s tvarem delta křídla nebo speciály na alternativní paliva.
Jak je zvykem, zatím o přenesení těchto záměrů do rally není mnoho informací, ale zdroje serveru DirtFish naznačují, že příprava inovativní třídy je v běhu a půjde spíše o doprovodnou sérii a nikoliv o speciály, které by měly tvořit královskou kategorii. Zdroj výše uvedeného serveru k problematice říká. "Mistrovství světa je celosvětově nejvíce relevantním odvětvím motorsportu. Používá auta vizuálně obdobná k těm, které si můžeme koupit a nechává je závodit v těch nejextrémnějších podmínkách světa. Start hybridní éry šampionátu přišel pozdě a všichni si toho jsme vědomi. Pamatuji si, že jsem četl nějaký komentář o tom, že Toyota se nechala slyšet, že hybridy tu máme od pozdních 90. let a MS je implementovalo v roce 2022. Takže vytvoření třídy Garage 56 by týmům otevřelo cestu k tomu, aby ukázaly, co všechno jsou schopní postavit. Rallysport jako nejlepší a nejrelevantnější testovací pole pro automotive takovouto třídu potřebuje a už tady dávno měla být."
Pokud jde o FIA, tak jde o poměrně odměřenější přístup, technický ředitel FIA Xavier Mestelan Pinon se k podobné třídě staví zdrženlivě: "Pokud někdo chce postavit koncept, speciál pro demonstrování technologií, tak klidně může i dnes. Citroen to ostatně udělal v roce 2009 s C4 Hybrid. Takže kdokoliv z výrobců může tuto cestu volit už dnes. Je proto předběžné řešit, jestli FIA chce okolo prototypů něco oficiálně organizovat," uzavírá Mestelan Pinon za FIA.