Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
18. 6. 2023 11:04 − 4210× − 9

Akio Toyoda: Rally potřebuje zvukovou kulisu

Jeden z nejvyšších představitelů Toyoty a milovník motorsportu Akio Toyoda má za to, že v rallysportu potřebují auta zvuk.

Jak se nechal pro server DirtFish slyšet Akio Toyoda, věří, že mistrovství světa v rally se spíše než čistě elektricky vydá k budoucnosti vodíkové, protože ta by mohla zajistit, že motorsport nepřijde o zvukovou kulisu. V současné chvíli totiž probíhají diskuze o tom, kam by měla královská kategorie (a postupně třeba i nižší třídy) od roku 2024 směřovat, zda zůstat u hybridů a přidat na významu elektrické trakci nebo zda se vrátit zpět k čistě spalovacím motorům se syntetickými palivy či zda dát šanci vodíku, který se od roku 2026 představí v Le Mans, kde bude představena nová, vodíkem poháněná kategorie aut a současné Hypercars budou moci volit z více druhů paliv. No a jedním z hlavních proponentů vodíkového pohodu je Toyota, která ostatně letos v Le Mans představila koncept GR H2 Racing, který Toyoda v demonstrativní jízdě předvedl i na trati a vůz se spalovacím vodíkovým motorem by za tři roky zasáhnout i do bojů proti chronometru. A japonská značka není jediný, koho toto palivo láká, spekuluje se i o zájmu Hyundai, ostatně právě tyto dvě jmenované značky jsou jediné, které na našem trhu nabízejí osobní vozy na vodík.


Foto: Toyota

"Zvuková kulisa se v motorsportu podílí na celkovém zážitku. Na okruzích, kde kolem vás neustále projíždí více aut nemusí být zvuková složka tak důležitá, ale v rallysportu, kde někde uprostřed lesa nebo pole čekáte po každém průjezdu několik minut na další auto, tak si neumím představit, že byste na obzoru viděli stoupat prach či sníh a k tomu by chyběla zvuková kulisa přibližujícího se auta. Proto si myslím, že v rallysportu je pro fanoušky zvuková kulisa velmi významná, je to součást zážitku. Nemluvím tu o hluku, ale o zvuku aut. Vím, že to každý tak mít nemusí, ale pro mě je to jako poslouchat pěknou písničku," rozmlouvá se Akio Toyda o svém vztahu k rallysportu a zážitkům s ním spojeným.

Pokud jde o budoucnost pohonů v rallysportu, tak dle DirtFish nepanuje takové nadšení ze současných hybridů a týmy mimo záznam rozporují zejména náklady, které jsou s hybridním systémem spojeny. Otázky jsou spojeny také se syntetickými palivy, které na produkci vyžadují velké množství energie, což je nedělá tak zelenými, jak se tváří a bez chyby by nebyl ani čistě elektrický pohon, kde by mohl být problém s dojezdem speciálů. Vodík naopak postrádá relevanci vůči aktuální nabídce v autosalonech, z čehož by však mohl profitovat, že by rallysport byl opět jednou laboratoří technologií pro běžné použití. Navíc, když si lehce zavzpomínáme, loni na Ypres Toyoda pilotoval speciál GR Yaris H2 ICE, jenž používal spalovací vodíkový motor a Toyota tak autoritám ukázala, že tento pohod lze do rally aplikovat a že nemusí být nebezpečný. "Když jsme poprvé přišli s myšlenkou jet s autem na vodík, tak jsme čelili řadě otázek. Panovaly obavy, že to bude nebezpečné, ale když jsme jim na otázku, kdo bude sedět za volantem řekli, že to budu já, tak nám startovat dovolili. Myslím si, že fakt, že jsem se posadil za volant pomohl všechny přesvědčit, že technologie je bezpečná," uzavírá Akio Toyoda.

Komentářů celkem: 9
Fox
18. 6. 2023 13:031
0 0
Víc lidí jako je pan Toyoda a o budoucnost bych neměl takový strach, jaký momentálně mám.
18. 6. 2023 18:183
0 0
Pán Toyoda ma jednu veľkú pravdu. Škoda, že v Európe v týchto funkciách je čoraz viac hlupákov, ktorí nie sú ako pán Toyoda. smajlík
18. 6. 2023 22:214
1 0
Deda bojoval proti Ose a vnuk ted podepisuje prohlaseni Pana Toyody v celem rozsahu smajlík. Promin dedecku. A navic Japonci nedelaji (snaad) falesne vyfuky ala audi a spol. :-D. Drzim mu pesti a jdu studovat Kaizen smajlík. Respekt jak jim zustal selsky rozum!
19. 6. 2023 21:525
0 0
Konečně normální člověk a normální a rozumný názor.Snad ten svět nesměřuje ještě do prdele.
19. 6. 2023 23:106
0 0
No nevím.Názor ok,I už víc takových se ozývá i jinde(VW,Mazda) a fabriky (Porsche,Ferrari,Bugatti a pod.)určitě nebudou nesouhlasit.
20. 6. 2023 10:427
0 1
Jo, a proto dame do sportaku trivalec :P
20. 6. 2023 12:048
2 0
Zajímavé je, že ten tříválcový sporťák má samé kladné hodnocení a je jeden z nejprodávanějších...
20. 6. 2023 12:389
2 0
Protoze jinak se nic podobnyho neprodava. Kdyz se z lesa misto Peugeotu 208 rally4 vyloupla Toyota, tak me to sokovalo.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!