Akio Toyoda: Rally potřebuje zvukovou kulisu
Jak se nechal pro server DirtFish slyšet Akio Toyoda, věří, že mistrovství světa v rally se spíše než čistě elektricky vydá k budoucnosti vodíkové, protože ta by mohla zajistit, že motorsport nepřijde o zvukovou kulisu. V současné chvíli totiž probíhají diskuze o tom, kam by měla královská kategorie (a postupně třeba i nižší třídy) od roku 2024 směřovat, zda zůstat u hybridů a přidat na významu elektrické trakci nebo zda se vrátit zpět k čistě spalovacím motorům se syntetickými palivy či zda dát šanci vodíku, který se od roku 2026 představí v Le Mans, kde bude představena nová, vodíkem poháněná kategorie aut a současné Hypercars budou moci volit z více druhů paliv. No a jedním z hlavních proponentů vodíkového pohodu je Toyota, která ostatně letos v Le Mans představila koncept GR H2 Racing, který Toyoda v demonstrativní jízdě předvedl i na trati a vůz se spalovacím vodíkovým motorem by za tři roky zasáhnout i do bojů proti chronometru. A japonská značka není jediný, koho toto palivo láká, spekuluje se i o zájmu Hyundai, ostatně právě tyto dvě jmenované značky jsou jediné, které na našem trhu nabízejí osobní vozy na vodík.
Foto: Toyota
"Zvuková kulisa se v motorsportu podílí na celkovém zážitku. Na okruzích, kde kolem vás neustále projíždí více aut nemusí být zvuková složka tak důležitá, ale v rallysportu, kde někde uprostřed lesa nebo pole čekáte po každém průjezdu několik minut na další auto, tak si neumím představit, že byste na obzoru viděli stoupat prach či sníh a k tomu by chyběla zvuková kulisa přibližujícího se auta. Proto si myslím, že v rallysportu je pro fanoušky zvuková kulisa velmi významná, je to součást zážitku. Nemluvím tu o hluku, ale o zvuku aut. Vím, že to každý tak mít nemusí, ale pro mě je to jako poslouchat pěknou písničku," rozmlouvá se Akio Toyda o svém vztahu k rallysportu a zážitkům s ním spojeným.
Pokud jde o budoucnost pohonů v rallysportu, tak dle DirtFish nepanuje takové nadšení ze současných hybridů a týmy mimo záznam rozporují zejména náklady, které jsou s hybridním systémem spojeny. Otázky jsou spojeny také se syntetickými palivy, které na produkci vyžadují velké množství energie, což je nedělá tak zelenými, jak se tváří a bez chyby by nebyl ani čistě elektrický pohon, kde by mohl být problém s dojezdem speciálů. Vodík naopak postrádá relevanci vůči aktuální nabídce v autosalonech, z čehož by však mohl profitovat, že by rallysport byl opět jednou laboratoří technologií pro běžné použití. Navíc, když si lehce zavzpomínáme, loni na Ypres Toyoda pilotoval speciál GR Yaris H2 ICE, jenž používal spalovací vodíkový motor a Toyota tak autoritám ukázala, že tento pohod lze do rally aplikovat a že nemusí být nebezpečný. "Když jsme poprvé přišli s myšlenkou jet s autem na vodík, tak jsme čelili řadě otázek. Panovaly obavy, že to bude nebezpečné, ale když jsme jim na otázku, kdo bude sedět za volantem řekli, že to budu já, tak nám startovat dovolili. Myslím si, že fakt, že jsem se posadil za volant pomohl všechny přesvědčit, že technologie je bezpečná," uzavírá Akio Toyoda.