Cyril Abiteboul: Možná, že je čas modernizovat WRC
Je tomu jen pár dnů, co se pro server DirtFish o svých nápadech jak zatraktivnit mistrovství světa v rally rozhovořil Thierry Neuville a dnes tu pro stejný server máme dalšího zástupce Hyundai. Cyril Abiteboul se ještě vrátil k událostem ze Safari, kde byl výše jmenovaný belgický jezdec vyloučen z konečného osmého místa za nedovolený trénink. No a možná logicky se ve svých názorech na změny Abiteboul vrací právě ke keňském události a nechává se slyšet, že tým s vyloučením souhlasil, nijak se proti němu nestavěl, akorát by rád viděl do budoucna taková opatření, aby to třeba nepostihnulo někoho dalšího a že by se pravidla stran seznamovacích jízd mohla do budoucna změnit. "Nechci ani naznačovat, že by někdo dělal něco nepovoleného. Ale chci říct to, že bychom měli na zřetel brát skutečnost, že svět se mění. Podívejte se na velikosti dnešních kamer. Jsou dost maličké a jde s nimi dělat dost věcí. Žijeme ve světe, který je otevřená, plně propojený a kde média proudí rychlostí světla. Takže si kladu otázku, nakolik jsou některá pravidla, která dnes máme, vymahatelná a zda sport, který se dnes snaží zakázat přístup k videozáběrům a pokud by chtěl zakazovat třeba i umělou inteligenci, dělá vůbec krok správným směrem," zamýšlí se šéf Hyundai motorsport nad možnosti dnešní doby a záznamových zařízení.
"Možná, že bychom měli akceptovat, že dnes je normální, že jsme schopní získat hromadu informací o zkouškách a pak to bude o tom, kdo je schopný tyto informace nejlépe využít. Podívejte se třeba na ChatGPT, možná, že v budoucnu bude AI schopná nám říct, kterou zatáčku cutovat a kterou ne. Vývoj zastavit nejde, jak zakážete právě třeba ChatGPT v rally? Nedělám si legraci. Jasně, trochu to přeháním, ale věřím, že chápete, kam tím mířím. Myslím, že je důležité, abychom nevstupovali do předem prohraného boje, protože v boji o zákaz umělé inteligence v motorsportu je těžké udržet kontrolu a zvítězit," říká Cyril Abiteboul, který se ještě donedávna pohyboval ve světě Formule1, která je využíváním informačních technologií, simulátorů a podobně proslulá. "Přijít jako někdo z venku a mít připomínky je jednoduché. Plně respektuji vedení sportu a regulace, protože rally je těžké ke kontrole v tomto ohledu. Na okruzích je pro mnohem snazší. Vyžadovat nějaká pravidla na 150 kilometrech zkoušek je obtížné. Ale když se nad tím zamyslím, kdybychom chtěli v rally zavést regulace jako na okruzích, tak by to byla předem prohraná bitva dle mého názoru. Takže se snažím trošičku šít do systému a chápu, že systém musí nějak reagovat. Doufám, že tenhle můj přístup napomůže konstruktivnímu dialogu a nepovede ke zlé krvi," dodává Cyril Abiteboul.
Šéf korejského týmu se dále zamýšlí nad tím, jak sport zatraktivnit pro diváky a jak je víc zapojit do dění. "Myslím, že potřebujeme být více dynamičtí, potřebujeme nový příběh. Třeba kdyby fanoušci mohli jezdcům říct, kde mohou a kde nemohou zkrátit zatáčku. Proč nejít třeba touto cestou? Mluvíme tu o zapojení fanoušků. O vytváření obsahu. Potřebujeme obsah generovaný fanoušky. Tak proč ne tato cesta? Takže v těchto ohledech šiji do systému a uvidíme, co to přinese. Protože z mého pohledu máme ve WRC mnoho možností, jak fanoušky víc zapojit. Rádi hodnotíme současné WRC negativně, ale co se tak poslední dobou dívám na analýzy diváků, tak WRC je pořád druhý nejpopulárnější motorsport. Máme miliony fanoušků, kteří mohou přispívat, pokud jim dáme tu šanci a ukážeme cestu. Takže nějakým takovým směrem bychom mohli jít. Ale teď máme nějaká pravidla, ty jsme porušili, my to akceptujeme a jdeme dál. Ale pořád si myslím, že bychom měli v tomto sportu zavést modernější přístup," uzavírá šéf Hyundai motorsportu.