Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
24. 7. 2023 18:49 − 9929× − 12

FIA prověří pravidlo o penalizaci za výměnu motoru

Estonskou rally poznamenala pětiminutová penalizace, kterou Ott Tänak dostal za výměnu motoru jeho Pumy po shakedownu.

Poté, co penalizace estonského jezdce ještě před startem stála celou soutěž, tak se FIA rozhoupala k tomu, aby se na zmíněné pravidlo penalizující výměnu motoru mezi technickou přejímkou a startem soutěže podívala podrobněji a případně jej revidovala. Protože i Tänakovi soupeři tuto penalizaci hodnotili jako krutou a pokud bychom si chtěli zaspekulovat, Estonec mohl docela na domácí soutěži pomýšlet na boj o příčky nejvyšší, protože v první etapě, kdy nečistil trať, měl bez penalizace v součtu nejlepší čas ze všech. Další dvě etapy už zametal cestu a výsledkem bylo 8. místo v cíli. No a jelikož jeho Puma začala používat druhý motor za sezónu a více jich pravidla nepovolují, tak kdyby jej potkaly další problémy s pohonnou jednotkou ústící ve výměnu, stálo by jej to dalších pět minut penalizace. Celé pravidlo je poněkud postavené na hlavu, protože mohou být sice použity za sezónu dva motory, ale i výměna prvního za druhý je penalizována. Kdyby se pak musel použít třetí motor, tak je to zase za zmíněných pět minut. FIA v reakci na události Estonské rally a penalizaci domácího jezdce slíbila, že se na pravidlo podívá, ale trvá na tom, že penalizováno musí být použití více jak dvou povolených motorů.

"Pokaždé, když nastane problém jako tento, tak jej musíme zpětně vyhodnotit a porozumět, ale jedno musí zůstat jasné, pokud překročíte limit dvou motorů, tak bude penalizace. Musíme se podívat na to, zda penalizace za výměnu motoru je dostatečná sama o sobě a zda potřebujeme ještě pravidlo o tom, že za výměnu mezi technickou přejímkou a startem rally dostanete penalizaci. Jsem si jistý, že najdeme lepší řešení, jak tuto situaci do budoucna řešit," říká za FIA Andrew Wheatley a dodává, "rozhodně tuto konkrétní situaci budeme v řádech řešit, ale penalizace, když použijete více jak dva motory v sezóně zůstane. Musíme situaci prověřit a je mi ohromně líto Otta a celého týmu. Pokud by motor selhal v soutěži, kdy by vedl, tak je to jiná situace, ale pokud se tomu stane před startem, tak je to špatně," uzavírá zástupce FIA.

Za M-Sport WRT doplňuje Rich Millener, že v týmu věří, že diskuze nad touto problematikou proběhne příští týden ve Finsku. "Za mě jde o něco, co by měl náš sport prodiskutovat a možná, že bychom měli najít změnu. Nemůžete ale používat nekonečně motorů, takže nějaká forma penalizace musí zůstat. Myslím si, že pokud bude někdo další v takového situaci a použil jen jeden motor a samotná rally ještě nezačala, proč bychom nemohli nutnou výměnu motoru umožnit bez trestu? Když ale už používáte druhý motor a potřebujete další, tak tam by penalizace měla následovat," uzavírá šéf M-Sport Ford WRT.

Komentářů celkem: 12
24. 7. 2023 19:191 Upraveno 19:20
0 0
Sice můj postřeh nepatří do tohoto článku, ale svým způsobem ano - zeptejte se Abiteboula, co navrhuje on ohledně motorů, ten má skvělé nápady! smajlík smajlík Myslím, že výrok, aby diváci určovali, kde mohou jezdci katovat zatáčky je shit/perla roku! smajlík Už vidím, jak Ogi a Kalle bojují o desetinky (jak na Safari) a nechají si do toho kecat od amatérů - třeba ve 180 km/h to katuj tady a tady, to smrdí průserem.. smajlík
25. 7. 2023 08:352
4 0
Nemáte taky pocit, že pánům z FIA začíná IQ vpravo od desetinné čárky??? Já už delší dobu ano.
25. 7. 2023 15:083
3 0
Pamatuji si jak Solberg při shakedownu rozházel Imprezu několik set metrů po okolí, slavnostní start na rampě absolvoval se spolujezdcem po svých, Subaru si pronajalo v místě soutěže karosárnu a během noci postavili funglnové auto s kterým pak Petter celou soutěž vyhrál (bez penalizace atd) . Teď se mi zdá že FIA dělá vše proto aby odradili od WRC ostatní automobilky smajlík
25. 7. 2023 15:384
0 1
Jak jako vodrazuje? Kdyz pouzijou min motoru, tak to je leunejsi, ne? A urcite ne vo malo, ten motor musi bejt priserne drahej, kdyz se jich za rok vyrobi sest.
25. 7. 2023 16:345
2 0
To pravidlo je jako když máš povoleno 12 bodů,ale o papíry přijdeš už po šesti...smajlík
25. 7. 2023 18:186
0 0
Původně napsal Kenny_pce
Jak jako vodrazuje? Kdyz pouzijou min motoru, tak to je leunejsi, ne? A urcite ne vo malo, ten motor musi bejt priserne drahej, kdyz se jich za rok vyrobi sest.
Ten motor zas nebude tak úplně nesmyslně drahý,to že jich vyrobí za rok 6 bych řekl že nebude tak úplně pravda,skladem v sídle jich můžou mít i 10 ještě.To je prostě jen pravidlo aby náklady na sezónu nebyly vysoké tak se smí použít 2 na jedno auto
25. 7. 2023 19:057
1 0
To pravidlo je naproto jasně dané. Neznám to úplně přesne a mozná mi nekdo znalejsi bude odporovat, ale jsou určité komponmenty, jejichž počet je na závod omezen. Nevím přesně, ale myslím v tom třeba budou převodovky, turba apod. Jsou zaplombovány na prejímce a pokud se vymění během závodu, je konec... Motor smí být jen jeden na závod. Akorát drobná vyjimka je, když se vymění mezi technickou prohlídkou a startem (předpokládám ČK0), tak je možno ho vymenit pod penalizaci 5 minut. Nevím, kolik třeba turbodmychadel, se může použít za závod, ale čistě teoreticky, kdyby odešly všechny povolená turba během shaku, tak předpokládám taky "smolík". Kdyby motor vydržel o kousek dál a "padnul" po rampě, tak by skončil úplně. Ohromna smula je, ze to potkalo Otta zrovna na domácí soutěži a určitě mu to nepřáli ani ti, co mu nefandi, ale je to tak.
25. 7. 2023 19:108
0 0
Jo, kdyz jich misto 6 vyrobis 12, tak cena klesne skoro na pulku, to je fakt. Ale vazne: Nejak zvlast jsem to nesledoval a posledni, co pamatuju, bylo "parovani" - 1 motor na 2 souteze. Pri podstatne mensim vykonu. Vyvinout motor s takovym pomerem vykon / objem, aby vydrzel 2000 ostrejch, muselo bejt dost drahy...
25. 7. 2023 19:569
3 0
Pro mně má informace - FIA se rozhoupala k tomu, aby se na zmíněné pravidlo penalizující výměnu motoru mezi technickou přejímkou a startem soutěže podívala podrobněji a případně jej revidovala - ještě jinou hodnotu: pánové ve FIA takto přiznávají, že za: a) naprosto nerozumí technice, jejichž parametry v řádech nastavovali (tj. nemají šajn, kolik jsou jednotlivé komponenty auta schopné "vydržet"); b) svým dlouhodobě nekonzistentním rozhodováním/úvahami dostávají rally na okraj zájmu automobilek a především diváků; c) Jaroslav Pelc - máš bohovskou pravdu = již drahně let ten pocit mám.
26. 7. 2023 17:4010
0 0
Vy v tom FIA si hlavne prověřte vaše IQ,je na úrovni zmrzle makrely..
27. 7. 2023 15:0511
0 0
ale on vyměnil zatím jen jeden motor tak by neměl být penalizován . To je stejný kdyby nedokončil první den nikdy motor neměnil a na druhý den dal poprvé nový motor , nebo po závodech , nebo jak ted se to stalo a ten mu vydržel , až do konce . Taky by neměl být penalizován ,nebot on nepřekročil počet motorů za rok dva .
27. 7. 2023 18:3612
0 0
Prvně by to chtělo nemíchat dvě pravidla do jednoho...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!