FIA prověří pravidlo o penalizaci za výměnu motoru
Poté, co penalizace estonského jezdce ještě před startem stála celou soutěž, tak se FIA rozhoupala k tomu, aby se na zmíněné pravidlo penalizující výměnu motoru mezi technickou přejímkou a startem soutěže podívala podrobněji a případně jej revidovala. Protože i Tänakovi soupeři tuto penalizaci hodnotili jako krutou a pokud bychom si chtěli zaspekulovat, Estonec mohl docela na domácí soutěži pomýšlet na boj o příčky nejvyšší, protože v první etapě, kdy nečistil trať, měl bez penalizace v součtu nejlepší čas ze všech. Další dvě etapy už zametal cestu a výsledkem bylo 8. místo v cíli. No a jelikož jeho Puma začala používat druhý motor za sezónu a více jich pravidla nepovolují, tak kdyby jej potkaly další problémy s pohonnou jednotkou ústící ve výměnu, stálo by jej to dalších pět minut penalizace. Celé pravidlo je poněkud postavené na hlavu, protože mohou být sice použity za sezónu dva motory, ale i výměna prvního za druhý je penalizována. Kdyby se pak musel použít třetí motor, tak je to zase za zmíněných pět minut. FIA v reakci na události Estonské rally a penalizaci domácího jezdce slíbila, že se na pravidlo podívá, ale trvá na tom, že penalizováno musí být použití více jak dvou povolených motorů.
"Pokaždé, když nastane problém jako tento, tak jej musíme zpětně vyhodnotit a porozumět, ale jedno musí zůstat jasné, pokud překročíte limit dvou motorů, tak bude penalizace. Musíme se podívat na to, zda penalizace za výměnu motoru je dostatečná sama o sobě a zda potřebujeme ještě pravidlo o tom, že za výměnu mezi technickou přejímkou a startem rally dostanete penalizaci. Jsem si jistý, že najdeme lepší řešení, jak tuto situaci do budoucna řešit," říká za FIA Andrew Wheatley a dodává, "rozhodně tuto konkrétní situaci budeme v řádech řešit, ale penalizace, když použijete více jak dva motory v sezóně zůstane. Musíme situaci prověřit a je mi ohromně líto Otta a celého týmu. Pokud by motor selhal v soutěži, kdy by vedl, tak je to jiná situace, ale pokud se tomu stane před startem, tak je to špatně," uzavírá zástupce FIA.
Za M-Sport WRT doplňuje Rich Millener, že v týmu věří, že diskuze nad touto problematikou proběhne příští týden ve Finsku. "Za mě jde o něco, co by měl náš sport prodiskutovat a možná, že bychom měli najít změnu. Nemůžete ale používat nekonečně motorů, takže nějaká forma penalizace musí zůstat. Myslím si, že pokud bude někdo další v takového situaci a použil jen jeden motor a samotná rally ještě nezačala, proč bychom nemohli nutnou výměnu motoru umožnit bez trestu? Když ale už používáte druhý motor a potřebujete další, tak tam by penalizace měla následovat," uzavírá šéf M-Sport Ford WRT.
Jak jako vodrazuje? Kdyz pouzijou min motoru, tak to je leunejsi, ne? A urcite ne vo malo, ten motor musi bejt priserne drahej, kdyz se jich za rok vyrobi sest.