Šetříme balíky aneb virtuální retardéry v rally
Když si na začátek položíme otázku jmenujte materiály, z jakých jste již na rally viděli zpomalující retardéry? Většina z našinců by jmenovala balíky slámy, pneumatiky či sudy (ať už plné nebo prázdné). Lze samozřejmě přidat další prvky jako přírodní retardéry, kdy se objíždí ostrůvky zastávek, různé kombinace místních komunikací a podobně. Nebo můžeme vzpomenou mnohem exotičtější věci, jako byly traktory Valtra, které se objevily v roli zpomalovacího prvku před 7 lety v ulicích Jyväskyly při úvodní speciálce Harju při Finské rally. Tohle vše byly viditelné retardéry, ale ve druhé etapě italského kola evropského šampionátu se objevil poměrně nezvyklý přístup, kdy na cestě byly jen vyznačené zóny ke zpomalení bez jakýchkoliv překážek na trati. Rally di Roma Capita totiž vytáhla z pozapomenutí virtuální retardér. Tento prvek se před několika lety povolil ve finském mistráku a podle níže přiloženého tweetu se poprvé objevil při Itäralli, která se před měsícem odjela v okolí Joensuu jako doposud poslední díl domácího mistráku. Jak je z videa vidět, virtuální retardér není nepodoben nám známým informativním radarům, které se často objevují v zastavěném území třeba u škol a správnou rychlost odmění spokojeným smajlíkem. Další zemí, kde se tento prvek objevuje jsou Spojené státy, kde se toto řešení dle spolujezdce Dannyho Perseina používá v posledních 3 až 4 letech.
This weekend's @RalliSM event #Itäralli will have a virtual chicane on its route. This is the first time such slow down maneuver is used in Finnish rally. We tried it today and got the green smileys. pic.twitter.com/79oIhO4Rt1
— Rallirinki / Teemu (@HartusvuoriWRC) June 15, 2023
Pojďme se nyní blíže podívat na situaci z Říma, protože to je doposud první (alespoň co je autorovi textu známo) použití tohoto prvku v mezinárodním šampionátu. V Itálii se virtuální retardér objevil na vložce Alatri, která se svými necelými 7 ostrými kilometry patří mezi nejkratší testy celé soutěže, avšak jedná se o poměrně technicky nenáročnou vložku a jak ukazuje pohled na mapu, zejména závěr testu dává vzpomenout na některé vložky z nedávné historie třeba Valašské rally, kde to byl, autorskou hyperbolou řečeno, sprint od retardéru k retardéru. No a jeden z nich teď na RZ 9/11 nebude z balíků slámy, ale pouze z cedulí. Bližší popis prvku nabízí bulletin č. 4, který organizátoři vydali před startem a kde se použití virtuálního retardéru zdůvodňuje prostorovými parametry a tím, že by se klasický retardér na cestu nevešel.
To zda posádky dostatečné zpomalí hlídá GPS systém a v něm bude taktéž vidět, že se k virtuálnímu retardéru posádka blíží a že by si měla dát bacha na rychlost. Na samotné vložce se objeví značení v podobném stylu jak u železničních přejezdů v běžném provozu, tedy cedule upozorňující na virtuální retardér ve vzdálenostech 300, 200 a 100 metrů a následně samozřejmě cedule značící začátek a konec zóny, kde posádky nesmí překročit rychlost 50 km/h. Celé to funguje tak, že jakmile soutěžní speciál vjede do příslušné zóny, musí zpomalit pod 50 km/h a v té chvíli mu GPS jednotka ukáže zelenou a posádka může opět akcelerovat. Pokud by jednotka nefungovala, bude dodržení rychlosti na posádce. Podobně jako v případě nedodržení retardéru ve fyzické podobě, tak i u virtuálního jsou stanoveny penalizace ve výši 10, 20 a 60 sekund za nedodržení rychlosti o 5, 10 a více jak 10 km/h. O tom, jak virtuální retardér funguje se můžeme přesvědčit live na Resultech.