Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
30. 7. 2023 10:02 − 10447× − 20

Šetříme balíky aneb virtuální retardéry v rally

V Rally di Roma Capitale s eobjevil na rychlostní zkoušce 9 a 11 poměrně nezvyklý prvek, kterým byl virtuální retardér.

Když si na začátek položíme otázku jmenujte materiály, z jakých jste již na rally viděli zpomalující retardéry? Většina z našinců by jmenovala balíky slámy, pneumatiky či sudy (ať už plné nebo prázdné). Lze samozřejmě přidat další prvky jako přírodní retardéry, kdy se objíždí ostrůvky zastávek, různé kombinace místních komunikací a podobně. Nebo můžeme vzpomenou mnohem exotičtější věci, jako byly traktory Valtra, které se objevily v roli zpomalovacího prvku před 7 lety v ulicích Jyväskyly při úvodní speciálce Harju při Finské rally. Tohle vše byly viditelné retardéry, ale ve druhé etapě italského kola evropského šampionátu se objevil poměrně nezvyklý přístup, kdy na cestě byly jen vyznačené zóny ke zpomalení bez jakýchkoliv překážek na trati. Rally di Roma Capita totiž vytáhla z pozapomenutí virtuální retardér. Tento prvek se před několika lety povolil ve finském mistráku a podle níže přiloženého tweetu se poprvé objevil při Itäralli, která se před měsícem odjela v okolí Joensuu jako doposud poslední díl domácího mistráku. Jak je z videa vidět, virtuální retardér není nepodoben nám známým informativním radarům, které se často objevují v zastavěném území třeba u škol a správnou rychlost odmění spokojeným smajlíkem. Další zemí, kde se tento prvek objevuje jsou Spojené státy, kde se toto řešení dle spolujezdce Dannyho Perseina používá v posledních 3 až 4 letech.

Pojďme se nyní blíže podívat na situaci z Říma, protože to je doposud první (alespoň co je autorovi textu známo) použití tohoto prvku v mezinárodním šampionátu. V Itálii se virtuální retardér objevil na vložce Alatri, která se svými necelými 7 ostrými kilometry patří mezi nejkratší testy celé soutěže, avšak jedná se o poměrně technicky nenáročnou vložku a jak ukazuje pohled na mapu, zejména závěr testu dává vzpomenout na některé vložky z nedávné historie třeba Valašské rally, kde to byl, autorskou hyperbolou řečeno, sprint od retardéru k retardéru. No a jeden z nich teď na RZ 9/11 nebude z balíků slámy, ale pouze z cedulí. Bližší popis prvku nabízí bulletin č. 4, který organizátoři vydali před startem a kde se použití virtuálního retardéru zdůvodňuje prostorovými parametry a tím, že by se klasický retardér na cestu nevešel.

To zda posádky dostatečné zpomalí hlídá GPS systém a v něm bude taktéž vidět, že se k virtuálnímu retardéru posádka blíží a že by si měla dát bacha na rychlost. Na samotné vložce se objeví značení v podobném stylu jak u železničních přejezdů v běžném provozu, tedy cedule upozorňující na virtuální retardér ve vzdálenostech 300, 200 a 100 metrů a následně samozřejmě cedule značící začátek a konec zóny, kde posádky nesmí překročit rychlost 50 km/h. Celé to funguje tak, že jakmile soutěžní speciál vjede do příslušné zóny, musí zpomalit pod 50 km/h a v té chvíli mu GPS jednotka ukáže zelenou a posádka může opět akcelerovat. Pokud by jednotka nefungovala, bude dodržení rychlosti na posádce. Podobně jako v případě nedodržení retardéru ve fyzické podobě, tak i u virtuálního jsou stanoveny penalizace ve výši 10, 20 a 60 sekund za nedodržení rychlosti o 5, 10 a více jak 10 km/h. O tom, jak virtuální retardér funguje se můžeme přesvědčit live na Resultech.

Komentářů celkem: 20
30. 7. 2023 11:251
1 1
K čemu GPS, to není spolehlivé, když to má být až tak přesné, i úsek měření. Když už takový nesmysl, pomalá zóna, proč 50 km/h, když je to závod, ať tam dají radar a i posádka se má podle čeho orientovat, nemusí čumět na nějakou obrazovku. Už mi to připadá jak v té stolní hře Rally, kterou vyráběla Tofa Semily. smajlík Byla tam taky pomalá zóna a pak i nějaká vůbec brzdící. Jak jste hodili kostkou velký číslo, tak se prostě stálo. smajlík Takže zbývá už jen aby se do rychlostních zkoušek přidalo házení granátem a střelba ze vzduchovky za jízdy. To by je taky zpomalilo, tím bych to doplnil, ať to zpomalování stojí za to smajlík
30. 7. 2023 11:402
0 0
Nakonec se bude přes obce jezdit 50 km/h, jak to navrhoval Ječmínek, a bude to bráno jako virtuální zpomalovací zóna.
30. 7. 2023 12:273
2 1
Chlapci, můžu být tak smělý a zeptat se, kde je rozdíl proti obyčejnému retardéru? Ten není zpomalovací zóna? smajlík V zásadě proti němu nic nemám, na toto téma se mi líbil při procházení podkladů jeden z dávnějších příspěvků Anttiho z webu It gets faster now, který článek na toto téma uzavíral slovy, jo, je to novinka, ale kde bychom měli v jejich odmítání skončit, abychom byli rally puristi? Co superspeciálky, je to pure rally? Proč nevrátit zkoušky stálosti výkonu apod? Kde dát tu hranici? Jako když by se tohle používalo místo normálních balíků, tak by to vlastně mohlo vyřešit tolik debat, jestli někdo nějaký balík posunul, co říká rozhodčí faktu apod.
30. 7. 2023 12:454
1 1
Pominu li vubec potřebu zpomalovacích retardérů tak by toto řešení ušetřilo mnoho vrásek pořadatelům se sháněním, distribucí, znovupostavením a evidencí prohřešků a posádkám ušetřilo dost peněz při kontaktu s balíky. Nevidím v tom nic proti ničemu. Občas je potřeba digitalizovat i balíky.
30. 7. 2023 13:035
5 0
kuře: Rozdíl v tom je. Aspon dle mne. Do "klasickeho" retarder" preci jen musis nejak presne zabrzdit a projet ho - zamávat volantem sema tam - je to svym zpusobem technickej prvek a je pozadovana urcita presnost. A kdyz udelas chybu, muze te to stat cas/celej zavod. Kdyz jde jen o t o zpomalit a zase se rozjet, tak je to jak jizda po dalnici - rychle zabrzdit, ryhle pridat - to "zvladne i moje babicka". Takže z meho pohledu, z hlediska "zpomaleni" rychlosti je to stejny (rozumim i pohledu pačesa), ale z hledisky jizdy/rally je v tom rozdil velky.
30. 7. 2023 13:216
0 0
kuře,pačes: Chlapci něco velmi podobného jsem zde navrhoval už před mnoha léty/ nějaký šikovný hledač to jistě najde.../, pouze ne přes GPS, ale ve formě použití těch klasických radarů , které stojí u každé vesnice...
30. 7. 2023 13:487
0 0
Medvěd, plně chápu tvůj pohled a dovolím si trošku ještě filosofickou otázku smajlík Co je smyslem retardéru? Zpomalit průjezd tam, kde někdo naznal, že je to nebezpečné jet flat out nebo být technickým prvkem? N
30. 7. 2023 14:168
3 0
Já souhlasím s Medvědem. Retardér slouží primárně ke zpomalení, ale zároveň je to poměrně těžký prvek na trati, kde je potřeba správně dobrzdit a projet ho. Jsou to jakoby zatážky v místech, kde je obvykle rovina. Virtuální retardér tě jen zpomalí, ale nic dalšího nepřinese.
30. 7. 2023 16:269
1 0
...to je dobře,že už jsem prakticky nad hrobem ...
30. 7. 2023 16:3010
0 0
Mám pocit, že o zpomalení během RZ se už uvažovalo po tragédii v Lopeníku . Tuším, že byl nějaký návrh o zpomalení během průjezdu vesnicemi, ale už přesně nevím. Naštěstí to tehdá neprošlo
30. 7. 2023 20:0311
0 0
Souhlasím s Medvědem i Shackim, nicméně myslím, že i virtuální retardér by si mohl své místo na slunci najít. V určitých místech dávat retardéry z balíků, protože (jak tu bylo zmíněno) to má ten technický přidaný prvek ...a někde třeba virtuální. Dobrý pořadatel bude vědět, kde dát který a špatnému pořadateli stejně nepomůže ani svěcená voda smajlík
30. 7. 2023 20:1712
0 0
Když se u nějakého prvku "zkouší" jaký má sportovní a technický dopad, tak samojistě budou dvě skupiny - odpůrci a podporovatelé. Dejme této novince čas a potom hodnoťme dopad. Ono i první, "pionýrské", provozování spalovacího motoru vyvolalo hodně nelibosti a odporu.
30. 7. 2023 22:2913
0 0
zlatý časy před rally deutschland 2002...,za veškerýma hovadinama dnešní doby hledej němce...,záměrně bez velkjých písmen...
31. 7. 2023 05:3514
0 0
Zpomalovat na závodech .To je vtip, né?
31. 7. 2023 06:2615
0 0
Jako divák se ptám.Zavodnici vám vadí že na závodech jedete rychle?Nebo proč jsou ty retardéry.Pokud ano,tak to respektuji a dokonce i chápu.A průměr rychlostní zkoušky tuším že 135km/h není pro mě argument.Myslim to v dobrém.Jen mě to zajímá.
31. 7. 2023 10:4016
1 1
Jo, pěkně mě to sejří, vůbec si nestihnu přečíst reklamy a jmenovky na okýnkách, když kolem mě všichni proletí 150 km/h smajlík </ironie>
31. 7. 2023 13:3317
0 0
To by pochopil každý i bez dovětkusmajlík
31. 7. 2023 21:1518
1 0
Definicí retardace je trvalé nebo dočasné snížení nějaké schopnosti nebo stavu. U retardace mentální je to jasné, vidíme to denně kolem sebe (vláda, LGBT+++, média...). Zjednodušeně se tedy jedná o stav neodpovídající normálu. U rally jde o retardaci rychlosti, tedy pokud jedu se snahou o nejlepší čas, ale tuto snahu musím "retardovat" nějakým zpomalovačem, pak je to oxymoron už z principu. Já se snažím o co nejvyšší rychlost a někdo mi ji záměrně snižuje? O tom je podstata závodění? Ano, souhlasím, že někde může být rychlost v daném úseku nebezpečná, ale (nejen) o tom závodění je. Takže pokud chceme závodění zprznit ještě víc, zaveďme virtuální retardéry všude. Sice to už nebude dívatelné, ale doba si to žádá. Retardér je většinou na dlouhé rovině, aby snížil rychlost před následující zatáčkou, kde pak pojedu s retardérem např. 50 km/h a bez něj 60 km/h. Na rovině je celkem jedno, jestli jedu 120 km/h nebo 140 km/h. A pokud to zahodím v té následující zatáčce, tak pokud jde o bezpečnost, je jedno, jestli pojedu o 10 km/h víc nebo ne. A když to přeženu blbým příkladem, Craig Breen měl v okamžiku propíchnutí okna kládou (údajně dle GPS) rychlost 27 km/h... Takže kdyby tam byl retardér, narazil by třeba v rychlosti 10 km/h a nic by se nestalo... To je krávovina, co? Jo, zvyšujme bezpečnost na rally, hlídejme, ať nestojí diváci v nebezpečných místech, hlídejme stav a bezpečnost závodních aut (aby třeba nějaká plzňská firma neprodávala fejkové pásy z Číny nebo boty vyrobené před 15 lety), ale neprzněme podstatu tohoto sportu. Je to jen můj subjektivní názor a nemusíte se mnou souhlasit, protože svět jde do řiti a já už jsem možná taky retardovanej...
31. 7. 2023 21:3719
0 0
Vrátníček: "...ve formě použití těch klasických radarů , které stojí u každé vesnice...". S dovolením tě opravím, ...u každé pořádné vesnice... Protože v té vaší žádnej není ! smajlík
31. 7. 2023 21:5220
0 0
Je ale přece obrovský rozdíl v tom, jestli je to retardér na krátké rovinaté rz, kde je jich šest za sebou a nebo sem tam nějaký pro to, aby se daly propojit zajímavé/technické úseky... a pak jsou taky ty bezpečnostní (opravdu zrádné/nebezpečné místo, kde nestojí za to riskovat zdraví), ochranné (míněno majetkově - např. památková nemovitost/přírodní památka) a nebo "nevyhnutelné" (že si někdo prostě vyřve, že se tam zpomalí)... jsou tedy různé úhly pohledu, kde s některými nelze nesouhlasit ať už jsou tvořeny jakoukoliv formou...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!