Anebo zase jinak, MS i napřesrok se 13 soutěžemi
Nechvalně známými slovy jednoho z našich ministerských předsedů by šlo o kalendáři na příští sezónu mistrovství světa říct, že ti, co měli přijít, nepřišli. Zařazení podniku v Saudské Arábii se bralo za téměř hotovou věc, avšak záměr zřejmě nepřežil střet s realitou a zařazení podniku na Arabském poloostrově se o rok odkládá. Dál se odkládá nejen žal, ale i Spojené státy, kde se taktéž uvažovalo o novém podniku MS a i tady záměr pro rok 2024 nevyšel. Výsledkem tedy je, že kalendář bude stejně jako poslední roky sestávat z 13 podniků a novinkou tak bude Lotyšsko, která nahradí Estonsko. Pokud se zaměříme na soutěž v Saudské Arábii, tam se nepovedlo dotáhnout do konce veškerá jednání a plánování, takže se vše o rok posune a kandidátská soutěž se uskuteční v příštím roce v okolí Jeddahu a bude započítávána do mistrovství Blízkého východu. Z dostupných informací už lze nastínit potvrzené soutěže v MS v roce 2024 následovně. Začínat se bude Rallye Monte Carlo, pokračovat klasicky do Švédska a následně je jistotou podnik v Portugalsku, Řecku, Keni, na Sardinii, v Lotyšsku a Chile, přičemž tuto sestavu podpisem smlouvy v minulém týdnu doplnilo Finsko.
Takže za předpokladu, že MS s největší pravděpodobností zůstane u skladby 13 soutěží, zůstává nám místo pro 4 podniky. Z toho je velmi pravděpodobné setrvání Japonska už jenom kvůli angažmá Toyoty v šampionátu. Pokud se nestane něco neočekávaného, tak by další jistotou měla být Středoevropská rally, která by dle informací serveru autosport.com měla mít kontrakt s promotérem na tři roky. V jednání je nadále Chorvatsko, které má poměrně vysokou podporu veřejné správy a které by chtělo uzavřít novou víceletou smlouvu o setrvání v šampionátu. Tím se dostáváme k poslednímu volnému místu v kalendáři, o které by i před odpadnutí Saudské Arábie a Spojených států mohl být docela boj.
V posledních dnech se totiž začaly objevovat spekulace o návratu Rajdu Polského, který by mohl nahradit Mexickou rally, jíž již vypršela smlouva a jejíž organizátoři se po letošním ročníku tvářili poněkud fatalisticky stran setrvání jejich rally v kalendáři. Mimo to, i když spíše v delším časovém horizontu pořád panuje zájem na návratu Argentinské rally, která se jela naposledy v roce 2019 a kde nyní probíhá diskuze hned se dvěma regiony, které by případnou světovou soutěž mohly hostit. Naopak šance o návrat Britských ostrovů a podniku v Severním Irsku po vychladnutí zájmu veřejné správy tento záměr financovat lze glosovat slovy z názvu knihy Kena Keseyho vyhoďme ho z kola ven.