7. 9. 2023 19:41 − 4710× − 1

Rallysrazy Běšiny – líheň (nejenom) škodováckých talentů

Sám jsem jedním z nich.

Vždy, když je avizována nějaká akce na podporu mladých talentů nebo nováčků v rally, tak se v duchu trochu pousměji nad tím, že jedna taková akce už je tady každoročně 22 let. A rallyových adeptů a talentů už vychovala desítky, aniž by se o tom někde psalo…

Sám jsem jedním z nich. V roce 2010 jsme se přes kamaráda Tomáše Zdrubeckého, den před konáním podzimního Rallysrazu Škoda Běšiny, dozvěděl, že existuje tato amatérská rally, kam se lze přihlásit i se sériovým vozidlem (resp. škodovkou) a ještě si zazávodit na uzavřených úsecích rychlostních zkoušek Rallye Šumava. Byl jsem z toho maximálně nadšen, ale zároveň jsem pak jako divák u trati, a se sériovou Feldou zaparkovanou na příjezdovce k erzetě, velmi, ale velmi trpěl. Zapřísáhl jsem se, že příští rok už musím stát na startu. Což se stalo a byla to naprostá pecka! Protože se jela noční RZta u Běšin, start byl na náměstí v Klatovech a jel se legendární Čínovský okruh! Přitom o tom, že bych se na něm mohl někdy svést, jsem tehdy ještě nesnil ani v těch nejvlhčejších snech. Do toho se jel i můj srdeční Koráb. Od té doby jsem na podzimních Běšinách nechyběl téměř nikdy, ani když jsem pak začal účinkovat v MČR.

Rallysrazy Škoda Běšiny jsou zároveň i dokonalou rally-školou v praxi. A to skoro zadarmo (resp. dříve za litr, nyní za dvojku). Nejenom my jsme se tady s mým tehdy stejně jako já začínajícím spolujezdcem Martinem Vinopalem například naučili, že do časovek se musí dobíhat na čas, i když je před ní kolona vozidel. A poprvé jsme si vyzkoušeli jízdu podle itineráře. A jak to, že se tu může po RZtách jezdit se sériovými vozy? Protože tratě jsou velmi chytře vybírány tak, aby byly v rámci možnost bezpečné, a kde je to vhodné a potřebné, tam jsou umístěny zpomalovací retardéry v podobě slalomových kuželek, jejichž sražení se penalizuje.

A co je ještě na Běšinách super? Často jsou ke čtení stesky starých pamětníků závodníků, že dříve se po rallye ještě sedělo v hospodě, pilo se a probíraly se zážitky až do dalšího dne. Zatímco dnes že se každý hned po projetí cílem vydá domů. Tak na Běšinách je to, prosím, stále jako za starých časů! Sobotní pozávodní vyhlášení, pařba, koncert, striptýz či „taneční party“ je vyhlášená. K Běšinám prostě patří! A vzhledem ke svému charakteru se dá akce celkem v pohodě absolvovat i s dětmi, čehož v současnosti se spolujezdkyní Alex Vronou Wood využíváme.

Běšiny nejsou jenom amatérské rally na Klatovsku, ale i sraz (převážně starších) škodovek a jejich majitelů. Amatérská rallye je jenom na podzim v září, ale běšinské srazy se konají i v červnu, kdy jde o normální sraz s „tunerskými“ soutěžemi a jezdí se jenom slalom a orienťák (ten se dříve jezdil i na podzim v noci a vzpomínám na to, jak nám Břeťa Šindelář starší někdy mezi jednou a druhou hodinou ranní v hospodě v Kolinci obětavě vysvětloval, kde všude jsme udělali chyby…). Za vším od začátku stojí Roman „eRman“ Schavel a bezva parta kolem něj a webu www.skodateam.cz (Facebook).

Ale zpět k pointě článku. Při pohledu do historie výsledků nám vznikne velmi důstojný seznam současných jezdců a spolujezdců z Mistrovství ČR, kteří na Běšinách buď úplně začínali, nebo Běšiny patřily k prvním podnikům, kde získávali své závodnické zkušenosti. Jsou to například: Jan Talaš, Jan Frei, Lukáš Frána, Vladimír Příborský jun.+sen., Petr Šlegl, Radek Touš, Otakar Zenkl jun., Zdeněk Omelka, Jiří Terš jun. i sen., démon ČMPR Václav Hlavatý, Václav a Jan Andrle, Přemysl Budín, Jan Šimánko, Pavel Vítovec, Jiří Vítovec, Veronika Kožmínová, Vladislav Bernatík nebo také dohromady čtyřnásobní Mistři ČR v Rally pravidelnosti Václavové Hornové st./ml. či dvojnásobný Mistr ČR v Automobilových orientačních soutěžích Radek Zdrubecký.

Na startu stáli i tací, jako pan Kabát s Vejvoďákem z rádia Kiss Proton nebo ředitelé soutěží – předseda organizačního výboru Rally Příbram Petr Šefr, ředitel Rallye Stars Kramolín Petr Šulc nebo ředitel Rallye Plzeň Jiří Hasman. Ze zkušených jezdců jsme mohli vidět například Ladislava Kopelenta a letos bude v pátek večer v kempu beseda s Otakarem Zenklem starším, závodníkem a duchovním otcem závodů Pickup Free Style a prvních generací Octavia Cupu, člověkem, který stavěl Felicia Kit Car i utvářel legendu Romana Kresty.

V rolích předjezdců, tzn. s vozy ne-Škoda jsme mohli vidět Petra Hozáka, Tomáš Herolda, Milan Gregora, manželé Lešákovi, Václava Tesaře, Mistra ČR v automobilovém slalomu v několika třídách Břeťu Šindeláře jun. Zajímavostí byl i start Stanislava Brouska s Audi Quattro S1 po Jozefu Bérešovi mladším. Silné obsazení tu jako předjezdci nebo účastníci Žigul cupu mívají i žiguly v rukou např. Václava Hostaše, Josefa Sázavského s Lukášem Jílkem, Michala Šlehofra, Jindřicha Klímy nebo Pavla a Petra Sklenáře.

Protože nejlepší ale je, kdy každý mluví sám za sebe, zeptali jsme se některých z těchto jezdců na následující otázky:

1) Co pro tebe znamenají škodovácké Rallysrazy v Běšinech?

2) Jakou roli sehrály "Běšiny" v počátcích tvé kariéry?

Odpovědi:

Lukáš Frána:

1) „Rally sraz Běšiny pro mě znamená super zážitky a mé úplné začátky v závodnické kariéře. Právě zde jsem jel v roce 2009 svůj úplně první závod v rally. Od té doby jsem se účastnil mnoha srazů a sbíral zde mé první zkušenosti a první poháry v závodech. Rád na ně vzpomínám. Ke srazům v Běšinech mám pořád kladný a blízký vztah. Chodím se každoročně dívat a fandit, a když je příležitost, tak se klidně i rád svezu. Škodovky favorit a felicie, se kterými jsem se Běšin účastnil, jsou u mě doma stále zaparkované, i když teď nejsou v pojízdném stavu. Nicméně například před třemi lety jsem potřeboval narychlo před Rally Pačejov otestovat a nastavit jiné brzdy na náš aktuální závodní speciál DS3 R3T z dílen Citroën Racing. A pořadatelé mi bez problémů vyšli vstříc a mohl jsem tu startovat mimo závod jako předjezdec. Za což jim ještě jednou děkuji. Jsou to skvěle a dlouhá léta pořádané amatérské závody a srazy. V čele s Romanem a jeho skupinou nadšenců a srdcařů je to vždy parádní zážitek. Obdivuji je, a jsem rád, že se tolik let snaží o udržení tak skvělých a tradičních akcí tady u nás na Klatovsku.“

2) „Běšiny v mojí kariéře sehrály určitě zásadní roli a to zcela ve všech směrech. Když jsem začínal, nevěděl jsem o závodění a autech, dá se říci, vůbec nic. Postupně jsem se učil od kamarádů jak si dělat a upravovat auta. No a po prvních pohárech byla motivace ke všemu pořád stále větší a větší a postupně se roztáčel ten můj jezdecký závodní kolotoč.“

Otakar Zenkl jun.

1) „Je to akce, na které se vždy sejdou lidé, kteří našli zalíbení ve značce Škoda. I když každý svým originálním způsobem. Pro mě, jakožto člověka odchovaného na této značce, byl tento sraz akcí, na kterou jsem se vždy rád přijel podívat. A vždy, když jsem se mohl účastnit, snažil jsem se dovézt nějaký zajímavý vůz.“

2) „Troufám si říct, že docela zásadní. Můj první kontakt „s režimem rally“ byl právě v Běšinech. Poprvé jsem se musel včas ustrojit před erzetou, poslouchat spolujezdce nebo psát rozpis. Dokonce jsem si tu odbyl i svou premiéru s rampou na noční RZ.“

Vladimír Příborský jun.

1) „První rally závod v kariéře! Psal se rok 2011 (se sériovou feldou)…a já tehdy dokonce sepsal nějaké povídání o celém průběhu závodu. Od roku 2011 jsme se pravidelně účastnil srazů (i jarních „nerallyových“ – tady hlavně kvůli BOASce, kterou má ráda moje žena). Myslím, že v roce 2012 či 13 jsme poté byli vyhlášeni poté jako vítězové Poháru škodateamu na rally-plese za třídu P1, nebo celkově. V září v roce 2016 zde zase proběhla naše premiéra s rallyovou feldou. Dokonce jsem si zde zkusil dvakrát dělat spolujezdce tátovi, když jsme si prohazovali role.

Vybavuji si pár pěkných párty v hospodě v kempu, to je taky něco, co si budu pamatovat…tam to bylo vždy velký :-D. Na Běšinách jsem potkal spousty lidí, kteří jsou stejné nátury.“

2) „Byl to pro mě vstup do „světa“ rally. Já si chtěl v roce 2011 hlavně splnit sen a svézt se na Čínovském okruhu po uzavřené trati. A ještě k tomu se nám zadařilo a už nebyla cesta zpět. Nakažen rally virem – za tou můžou Běšiny!“

Petr Šlegl:

1) „Možnost se sejít s kamarády, užít si s nimi víkend a hlavně se porovnat na RZtách.“

2) „Velikou. Nejdříve jsem to bral jako tuning sraz, ale postupem času mě stále více lákalo se svézt a vyzkoušet si závodění. Byl to pro mě odrazový můstek do mistráku na automobilový slalom a poté i do rallye.“

Jiří Terš jun.:

1) „I když jsem na posledních srazech kvůli termínovým kolizím chyběl, znamenají pro mě pořád moc. Právě díky tomu, že jsme tam začínali a vždycky to pro nás byl perfektní závod, který měl svoji atmosféru od startu až po vyhlášení. Vždycky jsme si to užili.“

2) „V začátcích hrály roli velikou. Je to závod se vším všudy: přejezdy, časovky, RZ, které často zčásti nebo úplně kopírovaly RZ Rallye Šumava a bylo to skvělé učení. Běšiny byly jedny ze závodů, které kdyby se v době mých začátků nekonaly, asi bychom měli ty naše rallyové začátky o hodně těžší…“

Jan Šimánko:

1) „Na srazy jezdím už od jara 2004 a vždy se nás tu sešla výborná parta lidí.“

2) „Nebýt Běšin tak dnes nejezdím. Tuším, že na podzim roku 2005 jsme tam začali závodit.“

Radek Touš:

1) „Sraz škoda v Běšinech je taková moje srdeční záležitost. Bylo to první seznámení se závody, potkal jsem tam spousty úžasných lidí a nových přátel. V 18 letech jsem si koupil Škodu 100 a když jsem viděl, že se s nimi za kopcem dokonce závodí, tak mě to moc lákalo. Byl to takový tuning, koukalo se kdo co má, vrcholem byly hliníkové disky a nízké pneu. Dával se hustější olej do tlumičů. J Když si na to člověk vzpomene, byla to ohromná sranda. Večer se jezdily orientační soutěže a sedělo se u ohně. Byl a je to stále skvělý sraz.“

2) „V Běšinech se odehrálo spousty mezníků v mé závodní kariéře. Původně jsem auto stavěl na amatérské rally. Vrcholem byl motor z Fábie, kotouče na všech kolech, nezávislá ramena,… Naštěstí jsem se tam seznámil s Honzou Freiem, který právě dostavěl LR do MČR a neměl mitfáru. To se mi hrozně líbilo, že bych se mohl nějak účastnit domácí Historic Vltava Rallye. Tak jsme se dali dohromady a první naše svezení proběhlo právě v Běšinech. V ten moment jsem pochopil, že chci taky auto, které může jet MČR a začal jsem stavět své „Sko“ zpět podle homologace. Když jsem auto dostavěl, tak jsem zase neměl mitfáru já. A v Běšinech jsme se potkali s Lukášem Hronkem, který viděl, že jsem sice asi blázen, ale zkusí to se mnou. ? A povedlo se nám to. Společně sedíme v autě už tuším 9 sezón, stali se z nás výborní kamarádi ne jenom přes závody, ale i v soukromém životě. Vždy říkám, že když skončí on, tak už mi to taky nebude bavit. Jsme perfektně sehraná dvojice. A zvlášť bych moc poděkoval celému Škodateamu za to co dělají pro kluky, kteří chtějí začít, a tohle je to pravé místo!“

Komentářů celkem: 1
10. 9. 2023 11:081
0 0
Alešovi moc díky.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!