Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
14. 9. 2023 18:34 − 4559× − 3

Zkuste to bez elektřiny, milé týmy

Parafrází známých slov českého génia Járy Cimrmana by se dala charakterizovat budoucnost MS, jak ji vidí promotér šampionátu.

Diskuze o tom, kam se bude ubírat technika speciálů Rally1 po konci aktuální periody regulí se často stáčí k elektrifikaci a možnostem toho, aby se i rally přidala do módy greenwashingu a nasazením EV, když už nezískala přímo srdce ekologistů, tak alespoň trošku lepší obrázek v centrálách korporací, kde je image značky a její starost o životní prostředí důležitým prvkem. Jak se však podle nejnovějších informací ukazuje, budoucnost nemusí patřit ani aluminiu ani elektřině, protože zástupce promotéra MS vidí jako budoucnost současné hybridní technologie a syntetická paliva. To se ale bavíme o budoucnosti od roku 2027, pro roky 2025 a 2026 by se nemělo nic měnit a promotér právě dotahuje kontrakt se současným dodavatelem hybridů. "Diskuze o technických regulích pro nadcházející období je nyní absolutně kruciální věcí a všichni, co se nyní v šampionátu angažují se i shodují na tom, že budoucnost musí být ve znamení mixu hybridů a syntetických paliv v jakékoliv vzájemné kombinaci," říká za WRC Promotera Peter Thul.


Foto: Toyota

Jak dále německý manažer dodává, zvažovány jsou i další možnosti pohonu, ale ty si vyžádají více času na případné zavedení. "Vodík by jako pohon byl fantastický, ale sama Toyota, která tento pohon v motorsportu zkouší, říká, že bude potřeba více času." Pozitivně pak působí informace o tom, že v rozhovoru pro server DirtFish Peter Thul uznal, že elektřina není cesta: "Přechod na plně elektrické vozy není v tuto chvíli s dostupnými technologiemi možností. Byl jsem v Mnichově na autosalonu a někteří z výrobců zvažují cestu směrem k syntetickým palivům a to nám dává jistotu pro budoucnost MS. Problém ale je, že automobilový svět nyní nejde jednou cestou. My věříme, že v rallysport by měl být přítomen prvek vnitřního spalování v motoru. Například Porsche jde ve svém sportovním programu cestou speciálů, které mají spalovací motor a to dokonce i v plánech pro rok 2030, kdy pořád dle mého názoru bude polovina aut využívat spalovací motor. Věříme, že toto je jediný způsob jak zachovat rally takové, jaké je," uzavírá Peter Thul.

Za FIA pro server motorsport.com dodává pohled Andrew Whately, jenž má na starosti silniční sport u federace. "Co bude po roce 2026 je nyní klíčovou částí diskuzí a hybridní pohon je klíčovou částí návrhů a určitě bude ve vozech použit nadále. Teď se jen řeší jaký bude poměr výkonů, který dá spalovací motor a který hybdridní jednotka. Snížíme podíl spalováku na 10 % nebo 20 %? Posílíme hybrid na 50 ? To se teprve rozhodne, ale nemyslím si, že poměr bude 50-50. Nejvyšší třída rally aut potřebuje prvek elektrifikace a to bude nadále to, co Rally1 odlišuje od Rally2. Z pohledu výrobců je elektrifikace jednou z nutných ingrediencí, ale ne tou klíčovou, protože jsme si udělali výzkum o přechodu na plně elektrické Rally1 a bylo by to náramně obtížné. Ale situace je dynamická a proměňuje se. Stejně tak si myslím, že je nepravděpodobný přechod k vodíku. Úplně bych jej nezatracoval, Toyota nám ukazuje, že to z hlediska technologie v rally provést lze. Takže nikdy neříkej nikdy, ale aktuálně je u vodíkového pohonu problém s velikostí nádrže na něj a s celkovou logistickou a bezpečností tohoto pohonu. "

Komentářů celkem: 3
14. 9. 2023 19:291
1 0
FIA je jedna veľká mafia a banda hlupákov. smajlíksmajlík
14. 9. 2023 20:322
0 0
Syntetická paliva jsou alibismus. V reálu to nedává smysl. Nejdříve se musí vyrobit vodík, což se zatím vzhledem k energetické náročnosti moc nedaří. Alespoň ne tedy ve velkém množství. Vodík, který se dnes převážně používá je takzvaný šedý vodík vyráběný ze zemního plynu. Pak je třeba vzít CO2. Ze vzduchu to ve velkých objemech neumíme, takže se výroba syntetických paliv umisťuje k velkým zdrojům CO2 a pak se další chemickou reakcí vyrobí syntetické palivo. Takže ve výsledku je na výrobu syntetických paliv potřeba velký objem energie.
16. 9. 2023 22:073
0 0
VasekK: Jistě je třeba velký objem energie, ale na krmení všech elektromobilů není velký objem potřeba? Zvlášť pokud jich bude čím dál víc a začnou se tím krmit i kamiony? U syntetických paliv se aspoň nějaká část CO2 zpracuje, pořád lepší než nic. A že to bude drahé? Dotuje se tolik věcí a tady by byl problém?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!