Cestovní horečka vzrůstá aneb plány na světové destinace
Z dosavadních náznaků to vypadá, že zatímco MS 2024 bude ještě poměrně konzervativní stran skladby destinací, další roky by mohly přinést novinky v kalendáři. Pro příští rok je podoba MS taková, že se tradičně bude začínat při Rallye Monte Carlo, pokračovat do Švédska a následně je jistotou podnik v Portugalsku, Řecku, Keni, na Sardinii, v Lotyšsku a Chile, které v polovině novou smlouvou doplnilo Finsko. Dále by mělo být součástí kalendáře Japonsko, Středoevropská rally, Polsko a Chorvatsko. Tato skladba podniků by mohla být nejdříve potvrzena 6. října při zasedání Světové rady motorsportu, popř. o 13 dní později při dalším meetingu. Aktuální sestava zemí je dle informací serveru Dirt Fish na schvalovacím kolečku na FIA a podle jeho rychlosti bude následovat definitivní schválení na jednom ze zasedání Rady. Pro rok 2025 pak již přijdou změny, které byly původně plánovány na příští rok a do kalendáře by se měly doplnit podniky v částech světa, kde se aktuálně nejezdí. To znamená Severní Ameriku, Blízký východ, popř. vybalancování počtu podniků na dalších kontinentech.
"V roce 2025 bude zpět v kalendáři Austrálie. Cílem je mít v kalendáři jeden podnik v Jižní Americe a jeden ve Spojených státech. Ty jsou jednou ze strategických destinací a cílem je mít podnik v roce 2025. Stejně tak si jsme jisti stejným rokem zařazení soutěže na Blízkém východě. Tam je hodně zemí, nelze říct, kde se pojede. No a druhým strategickým cílem je Čína a ta je v procesu," říká Simon Larkin, ředitel WRC Promotera. Ten by rád v budoucnosti opět vidět v šampionátu soutěž v oblasti Austrálie a Oceánie. "Nový Zéland je plně odhodlán se do kalendáře v budoucnu vrátit. Teď řešíme, jakou pravidelnost by soutěž v této zemi měla mít. Máme za to, že 14 soutěží v sezóně je maximum a Nový Zéland nemusí být zrovna tou nejlepší volbou pro to být jednou z každoročních soutěží. Soutěž ale nabízí jedinečnou sportovní hodnotu i přes její geografickou odlehlostí a malý trhem, který zastupuje. Ale pořád je to podnik, který bychom měli v šampionátu udržovat."
Z času na čas se objevují snahy o návrat podniku na Britských ostrovech, ale tady je aktuálně Simon Larkin ohledně zařazení podniku do MS poměrně rezolutní: "Aktuálně není žádná hodnověrná snaha." Nejblíže byly v poslední době snahy uspořádat podnik v Severním Irsku, kde vše stálo na týmu kolem Bobby Willise, který získal podporu potřebných míst, ale nakonec vše do zdárného konce nedospělo. "Bobby Willis myšlence podnik zrealizovat obětoval první poslední. Ale teď nevidím světlo na konci tunelu. Společně jsme pracovali na maximum, ale teď se nic dít nebude. Bobby má můj ohromný respekt a sympatie za veškerou odvedenou práci. Je to smutné," říká Larkin k možnosti podniku na Britských ostrovech. Záchrana by však mohla přijít jenom z kousek jižnějších destinací, protože aktuálně se ve velkém angažuje ve světe Irsko a jeho federace. "Podívejte se na WRC2 a JWRC, kde je vidět zájem a investice, které Irsko do rallysport dává. Aktuálně s nimi vedeme diskuze o možnosti nějakého společného projektu v budoucnu a mám v tato jednání velkou důvěru. Velmi tvrdě na tom pracujeme a soutěž v Irsku by byla úžasná. V letech 2007 a 2009 se zde odehrály skvělé soutěže a navíc se v případě Irska jedná o zemi, která by mohla pokrýt trh v této části světa. Pokud by se povedlo Irsko, Spojené království by bylo na vedlejší koleji," uzavírá šéf WRC Promotera.
Pánové, Chorvatsko má smlouvu ještě na 2024 a kravský dostih ( = CER) do 2025. Takže se zklidníme, vydechneme a pojedeme snad na Finsko, Švédsko, Sardinii, jooo a Monte. A to bude pro dostupnou Evropu vše. Tož to nám ta FIA pěkně "organizuje"!!!