26. 2. 2024 22:15 − 1857× − 0

Belgie 2024: Citroen vs. Hyundai

Nový ročník atraktivního belgického mistrovství nabízí spoustu nového a také spoustu osvědčeného.

Belgické mistrovství vstupuje do nové sezóny s výrazně pozměněným kalendářem, který obsahuje jen sedm hlavních podniků místo loňských třinácti. I tehdy ale měly některé soutěže nižší status a bodovat na nich posádky směly jen jednorázově. Tři z těchto soutěží se teď přesunuly do samostatného kalendáře Divize 2 a jednu z nich si každý z účastníků hlavního mistrovství může dopředu vybrat a bojovat zde o zisk bodů. Do konečného pořadí se ze sedmi hlavních a této jedné vedlejší soutěže bude započítávat šest nejlepších výsledků. Každá ze sedmičky hlavních rally bude navíc obsahovat na závěr Power Stage, což je oproti loňsku, kdy byla tato bonusová zkouška součástí pouze některých rally, další změna. Ve dvoudenních rally se budou rozdělovat bonusové body prvním pěti posádkám a maximem bude pět bodů, v jednodenních pak pouhým třem nejlepším a maximálně se bude závodit o tři body. Promotér seriálu letos pokračuje v kvalitní péči o diváky, kteří se přímo nedostaví k trati rychlostních zkoušek. Jak ukázala již úvodní rally, na Facebooku bude během roku možné sledovat solidní množství živého vysílání. Teď byla vybrána vždy jedna rychlostní zkouška z každé sekce, na ni umístěny většinou dvě venkovní kamery a k tomu vysílány onboardy z několika vozů, záběry z dronu a rozhovory v cíli.

Mladí jezdci vozů s jednou poháněnou nápravou budou i letos bojovat o juniorský titul. Ti z nich, kteří usednou za volanty Peugeotu 208 Rally4 a Opel Corsa Rally4, se pak mohou účastnit oblíbeného Stellantis Cupu Belux o finanční odměny. Těch se znovu dočkají i posádky dalších vozů koncernu Stellantis, když i letos pokračuje pohár Citroenů C3 Rally2. Aby nezůstal pozadu a nepřišel o posádky svých speciálů, rozhodnul se vypsat pohár pro Belgii a několik dalších evropských soutěží konkurenční Hyundai. Podle skladby účastníků úvodní soutěže šampionátu a jejich zveřejněných plánů se dá očekávat, že se sezóna ponese právě ve znamení duelu C3 Rally2 vs i20 N Rally2. Ten přinesl už minulý rok, když spolu o titul až do posledních metrů bojovali Maxime Potty s Citroenem a Cédric Cherain v Hyundai. Oba si to spolu rozdají i letos a právě jim patřila hned úvodní rally. Cherain vloni neuspěl, ale i tak se letos může těšit z lepšího finančního zajištění a podpory samotného titulárního sponzora celého mistrovství. Jeho Hyundai je tak nově oděn do slušivých barev firmy Kroon Oil. Úřadující mistr si měl v zimě vyzkoušet zbrusu novou Toyotu GR Yaris Rally2, ale na start Rally van Haspengouw dorazil s osvědčeným Citroenem.

Dva dřívější šampióni, kteří poslední dva roky trávili jen občasnými starty v šampionátu, se vracejí do záře reflektorů. Jak Adriana Fernémonta, tak Vincenta Verschuerena zlákal pod svá křídla Citroen. Zatímco první jmenovaný plánuje odjet jen pět soutěží, Verschueren má v plánu všechny a ještě se dvakrát hodlá podívat i do Divize 2. Iniciativa se Citroenu vyplatila, do úvodní rally odstartoval pěkný počet osmi exemplářů C3 Rally2. Na konkurenční Hyundai bude i letos sázet Bastien Rouard. Na prvním podniku se za volant auta z Alzenau rovněž posadil Gino Bux. Překvapení předloňské sezóny, kdy se mu podařilo s bývalým spolujezdcem Thierryho Neuvilla Nicolasem Gilsoulem vybojovat v kokpitu Škody Fabia Rally2 evo titul vicemistra, vloni zažilo rok jako z hororu. Přechod k jinému spolujezdci a Volkswagenu Polo GTI R5 se mu šeredně vymstil. Nejprve havaroval v druhé soutěži South Belgian Rally a pak ještě hůře v následující Rallye des Ardennes. Ze zranění se Bux půl roku zotavoval a chuť si spravil až na závěrečné rally, kdy se do šampionátu vrátil s Gilsoulem a Škodou. Hned z toho bylo umístění na stupních vítězů. Mladoboleslavská značka několik let vládla mistrovství a teprve během posledních dvou let ji na čele vystřídal francouzský Citroen. Do nové sezóny nikdo z hlavních favoritů s českou technikou nenastoupil. Od Jose Verstappena se ale určitě dá očekávat, že minimálně mezi pěticí nejrychlejších rozruch dělat bude. Bývalý cyklista Tom Boonen se bude i letos hlavně učit nové sportovní disciplíně.

K učení dostal nejnovější verzi soutěžní Fabie, ale i tak se na trati, kterou před ranním startem řádně zkropil déšť, trápil. K lepším časům mu moc nepomohl ani defekt a následný výlet mimo trať v RZ 3. Tato zkouška ale potrápila i silnější piloty a mimo trať se objevila rovněž nejrychlejší Škoda Fabia RS Rally2 Jose Verstappena. Otec aktuálního mistra F1 je z okruhů zvyklý na čistý podklad a ranní mokro a blátivo mu nedělalo zrovna dobře. Během dne ale dokázal viditelně zrychlit a poslední sekci dokonce ovládnul. Soutěž se skládala jako obvykle ze tří průjezdů čtyř rychlostních zkoušek. Verstappen tak tu závěrečnou mohl jet už prakticky na oči a to mu vyhovovalo. Ze čtyř testů vytěžil hned tři nejrychlejší časy a maximum bodů si díky tomu připsal i na závěrečné Power Stage. V konečném pořadí jezdec Škody obsadil páté místo, které při vyrovnanosti startovního pole znamenalo odstup pouhých 16,7 sekundy za vítězem. Těsně před ním a také těsně pod stupni vítězů se umístil Bux. Pochvaloval si nastavení své i20 N Rally2, která mu dokonce přišla lépe ovladatelná než škodovka, se kterou jezdil dříve. V ještě větší konkurenceschopnosti mu ale brání myšlenky na loňskou velkou havárii. V cíli ale přiznal, že je s výsledkem spokojený a doufá, že mu pomůže k vyjednávání se sponzory na pokračování sezóny.

Kdo zatím rozhodně není spokojený, je Verschueren. Bývalý belgický šampión si jistě představoval debut s mistrovskou technikou posledních dvou sezón lepší. S novým autem se mu ale celý den nedařilo najít společnou řeč, pohyboval se na konci top ten a s odstupem skoro dvou minut rally dokončil jako devátý. Fernémont si sice C3 Rally2 vyzkoušel na dvou menších soutěžích už vloni, ale i tak je za volantem vlastně nováčkem a tak se porovnání těchto dvou bývalých mistrů přímo nabízelo. Verschueren v něm ale vyloženě pohořel. Fernémont narozdíl od něho dokázal už v RZ 3 zajet druhý nejrychlejší čas a pak i vyhrát sedmý test. V závěru se přiblížil k Rouardovu Hyundai, ale ten už byl nad jeho síly. Pilot Citroenu se musel smířit se sedmým místem, ovšem Verschuerena porazil o více než minutu a čtvrt. Mezi oba se v konečném pořadí vměstnal Frédéric Miclotte, který je známější ze své role spolujezdce Freddyho Loixe a v poslední době hlavně Jourdana Serderidise. Belgičan na sebe v roli pilota upozornil již vloni, když dovezl v mistrovské Aarova Rally Volkswagen Polo GTI R5 do cíle na skvělém třetím místě. Do letošní sezóny nastoupil za volantem Škody Fabia Rally2 evo.

První nejrychlejší čas nové sezóny zaznamenal úřadující mistr Potty. Cherain začal trochu obezřetněji, ale už ve druhé zkoušce svého rivala porazil. Následující zrádná třetí zkouška se ukázala jako rozhodující pro celý průběh rally. Potty na brzdách chyboval, prolétl kaluž a vyletěl rovně z trati. Při návratu si pak ještě nechal zhasnout motor a rázem se cena za tento incident vyšplhala na půl minuty. Cherain si pak mohl dovolit trochu snížit tempo a jet tak, aby eliminoval riziko defektu. Niels Reynvoet s Citroenem C3 Rally2 na něho postupně ztrácel a před poslední třetinou rally už zaostával o 25,2 sekundy. Cherain se ovšem v desáté zkoušce přeci jen nevyvaroval chybě a rázem se jeho náskok snížil na polovinu. Reynvoet se v té době musel bránit útoku značkového kolegy Pottyho, který se před něho dostal v předposlední zkoušce. V té se vedoucímu jezdci Hyundaie stalo přesně to, čeho se nejvíce obával. Defekt jej připravil o další vteřiny a rázem už měl k dobru jen 5,3 sekundy na Pottyho. I když situace většinu dne vypadala dost jednoznačně, nakonec se přeci jen odehrálo pořádné drama. Na závěrečných jedenácti kilometrech dokázali oba jezdci Citroenu zajet rychlejší časy. Na to, aby Cherainovi sebrali první příčku, jim ale ještě několik vteřin chybělo. Reynvoetovi konkrétně pět a Pottymu tři. Cherainovi se tak konečně podařilo ovládnout Rally van Haspengouw, byť se to bez drobného problému neobešlo ani tentokrát. Za problémy s jízdním výkazem inkasoval podmíněný trest v podobě třicetivteřinové penalizace. Pokud se během roku tento incident bude v jeho případě opakovat, v dané soutěži jej čeká obtěžkání touto penalizací.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!