28. 2. 2024 15:48 − 3836× − 0

Nový evropský seriál

Příští rok spatří světlo světa zbrusu nový seriál odehrávající se na několika evropských soutěžích.

Oficiálním šampionátem starého kontinentu je mistrovství Evropy, které vloni oslavilo své sedmdesátiny. Během nich prožilo různé epochy, některé více a některé méně úspěšné. Ta poslední byla nastartována v roce 2013, tedy rok po skončení seriálu IRC. Eurosport se stal promotérem evropského šampionátu a postupně nastartoval jeho obrodu. Kalendář byl upraven na osm podniků tak, aby vyhovoval hlavní cílové skupině, soukromým týmům. Úspěšně se podařilo rozjet hlavně soutěžení juniorů. Po devíti letech převzal evropský šampionát nový promotér, ta samá skupina z Mnichova, která se letos již dvanáctým rokem stará i o mistrovství světa. Evropa tím dostala bezkonkurenční množství audiovizuálního obsahu, když je stejně jako u prestižnějšího “bratříčka” každá rychlostní zkouška vysílána živě. I přesto jak šampionát funguje a jakou nebývale silnou konkurenci vloni na startu přivítal, teď vzniká nový soukromý seriál European Rally Series (dále ERS).

Stojí za ním Paulo Ferreira, který plní zároveň roli promotéra okruhového šampionátu TCR Europe. Toto mistrovství cestovních vozů se postupem času vyvinulo z dřívějšího WTCC, kterého se v letech 2014 až 2016 účastnil i tovární tým Citroenu a mezi jezdci se nacházel i jejich klenot z WRC Sébastien Loeb. Za tímto šampionátem stál Marcello Lotti, tedy ten samý člověk, který plnil roli ředitele i v případě soutěžáckého IRC. Úspěchů tohoto seriálu by jistě portugalský promotér nového ERS rád dosáhnul, ale pravděpodobné to i vzhledem k aktuálnímu rozložení sil v evropském rallysportu úplně není. Zájem promotéra je dle jeho slov soustředěn na vytvoření atraktivního seriálu pro posádky, týmy i diváky díky živým přenosům ze všech soutěží, organizaci servisních zón pro přístup veřejnosti, VIP hosty a spoustou zajímavých vedlejších aktivit. Hezká slova, leč velmi obecná. Moc konkrétního není zatím známo ani ke kalendáři. Své místo v něm zatím našla pouze portugalská, z mistrovství Evropy vyhozená Rali Serras de Fafe. U dalších třech soutěží je sice zveřejněno datum, ale nikoliv o jaký konkrétní podnik se jedná. Trochu konkrétnější informace nabízí sekce přípustné soutěžní techniky. Tedy jak se to vezme, když je zde obsažena celá rally pyramida včetně RGT a elektromobilů, jen bez vrcholné kategorie Rally1.

Zatím je tedy ještě brzy hodnotit, co se z nového seriálu vyvine. S největší pravděpodobností se ale dá očekávat vznik konkurenčního šampionátu k dnes již devátým rokem existujícímu Tour European Rally. Tento šampionát si dal za cíl spojit do jednoho kalendáře soutěže v atraktivních turistických lokalitách nabízejících zajímavé prostředí nebo projíždějící místy se zajímavou historií. Při pohledu na letošní kalendář je patrné, že útočiště v TER našli hlavně pořadatelé ostrovních soutěží. Těch se v posledních letech snažilo mistrovství Evropy v rámci své cesty za snížením nákladů zbavit. Kypr, Azorské ostrovy nebo Sardinie jsou teď destinacemi pro posádky TER. Takových zájemců moc není a nic na tom nemění ani souhrny soutěží, dle promotéra nabízené televizím ve více než stovce zemí. Vloni seriál ovládnul tehdy úřadující mistr Velké Británie Osian Pryce jen díky tomu, že po vítězství na domácí JDS Machinery Rali Ceredigion zkusil štěstí v závěrečné Rally Terra Sarda. I tam zvítězil a to stačilo. JIž brzy budeme moct začít sledovat, jaká budoucnost čeká rodící se konkurenční seriál.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!