28. 2. 2024 17:00 − 1109× − 0

Mexický souboj národů

Pořadatelé z Guanajuata letos nenašli pro svou soutěž místo v kalendáři mistrovství světa.

Mexiko se na mapu světového rallysportu zapsalo v roce 2004 a i přes menší zájem posádek tam setrvalo až do roku 2020. Když se objevila příležitost návratu do mistrovství světa pro loňskou sezónu, pořadatelé oprášili již jednou použitý formát souboje národů. Rally of Nations se jela poprvé v roce 2009, kdy některé soutěže ve světovém kalendáři rotovaly a pauza ten rok čekala právě i Mexičany. Ředitel soutěže Gilles Spitalier se snaží pořadatelský tým udržovat v akci, aby nevyšel ze cviku. K tomuto účelu, a také k udržení zájmu sponzorů a politiků, letos už potřetí parta z Guanajuata využila tento nezvyklý formát soutěže dvoučlenných národních týmů. Rally México se tímto krokem jasně staví do fronty zájemců o post ve světovém kalendáři 2025. Jako obhájce vítězství se na start postavil Mads Ostberg a se zapůjčenou Škodou Fabia R5 vyhrál stejně jako před dvěma roky. Tehdy mu dělal největšího soupeře dřívější soupeř z WRC2 Adrien Fourmaux, který s Fordem Fiesta Rally2 po Norově minutové penalizaci do cíle dojel s odstupem necelých šesti vteřin. I letos skončil druhý jeden z evropských hostů, na program v mistrovství Evropy se pomalu chystající Andrea Mabellini se Škodou Fabia R5.

Tyto výsledky jsou sice pěkné, ale o ně jde na soutěži tohoto typu trochu až v druhé řadě. Hlavní je pořadí národních týmů. Ty jsou dvoučlenné a každý z nich získává za zajeté časy v jednotlivých rychlostních zkouškách body dle předem daného schématu. Jelikož ale nestartují všechny posádky s nejsilnějšími speciály kategorie Rally2, pořadatelé připravili na základě výsledků shakedownu systém koeficientů. Jím se násobí časy každé posádky a to má vytvořit srovnání celého pole nehledě na použitou techniku. Jedním z týmů, ve kterém obě posádky jely s vozy stejné kategorie, byla Francie. Mistr světa 1994 Didier Auriol si však mexických tratí moc neužil, když motor jeho Mitsubishi Lancer EVO X vypověděl službu už v pátek večer na divácké superspeciálce v ulicích Guanajuata. O moc lépe nedopadnul ani jeho týmový kolega, za volantem debutující několikanásobný mistr světa spolujezdců Julien Ingrassia. Jeho Lancer EVO IX přestal fungovat hned v pátek ráno.

Na půjčenou mexickou techniku doplatil i britský tým složený z Maxe McRae a Toma Williamse. A který národ se nakonec radoval z vítězství? Po sobotě vedl s náskokem 100 bodů skandinávský tým. Mabellini sice jel tou dobou jako druhý absolutně a teoreticky měla být Itálie hlavním soupeřem Seveřanů, ovšem pilot Fabie R5 už byl v souboji osamocen. Jeho krajan Alberto Battistolli musel svůj Lancer EVO IX odstavit s poruchou turba. Technika se třemi diamanty ve znaku si v mexickém souboji národů nevybrala zrovna nejlepší chvíle. Dennis Radström, druhý zástupce Skandinávie přežil sobotní krizovku po jednom skoku a i v neděli si udržel nejlepší pozici z jezdců produkčních GR Yarisů a šestou celkově. Ostberg si dojel pro vítězství, ale také kvůli defektu ztratil na RZ 13 skoro celou minutu. Tato zkouška se stala kořistí domácího Alejandra Maura, který se za volantem Škody Fabia Rally2 evo posunul na stupně vítězů. Jeho kolega z týmu Mexico TV4 Gustavo Uriostegui sice s Renaultem Clio Rally5 mezi jezdci vozů s jednou poháněnou nápravou úplně nezářil, ale i tak se domácímu týmu nakonec podařilo o pár bodů Skandinávce překonat.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!