28. 2. 2024 15:01 − 3406× − 8

Kris Meeke ve vlastní lize

Portugalský šampionát odstartoval soutěží, která ještě vloni hostila mistrovství Evropy.

Rally se snad nejdelším názvem na světě, která je dlouhodobě známá pod zkráceným Rali Serras de Fafe, se jezdí na tratích známých z portugalského podniku mistrovství světa. Až do loňska hostila kontinentální šampionát, ale problémy s nestabilním jarním počasím a chaotickou organizací výrazně poznamenaly poslední dva ročníky. Předloni to vedlo ke zrušení dvou a vloni už dokonce tří rychlostních zkoušek a soutěž se po právu pakovala zpátky do národního mistrovství. Zajímavé tratě ale i tak na start přilákaly rychlé zahraniční posádky v čele s Marcem Bulaciou. Pilot z Bolívie se připravuje na svůj první letošní start ve WRC2 a tak se hodilo vyzkoušet si Citroen C3 Rally2 právě na těchto tratích. Ze stejné jihoamerické země dorazil do Portugalska Sebastian Franco, který vloni začal jezdit také s Citroenem C3 Rally2 a vydal se s ním i do Argentiny, kde se hned v prvním startu dostal na stupně vítězů. Se stejným vozem, jen půjčeným z evropského týmu, startoval i ve Fafe a na první zkoušce se hned vešel mezi trojici nejlepších. Postupně jej překonali tři soupeři, ale nejhorším momentem Francova startu se stalo odstoupení v závěrečné zkoušce.

Menší vzdálenost musel při cestě na rally urazit Sergi Pérez jun. Úřadujícího juniorského mistra Španělska letos čekají starty v domácím supešampionátu za volantem Hyundaie i20 N Rally2 a právě s ním se objevil i ve Fafe. Problémy na začátku hlavní sobotní etapy a osmdesátivteřinová penalizace jej srazily na konec top ten. Když byl v půlce dne pro porušení pravidel tankování vyloučen do té doby nejrychlejší ze Španělů, šestý Alexander Villanueva ve Škodě Fabia RS Rally2, stal se Pérez i přes slabé umístění na devátém místě nejrychlejším Španělem této rally. Nejvýraznější zahraniční host se však paradoxně schovával mezi posádkami portugalského mistrovství. I letos totiž bude barvy portugalské stáje Hyundai hájit Kris Meeke. Kvůli změně pravidel ale již nebude moct usilovat o zisk titulu, tuto možnost pro sebe budou mít vyhrazenou pouze domácí.

A ty tak nemusela příliš vzrušovat Britova dominance na úvodní soutěži. Meeke se do čela dostal okamžitě po startu rally, vyhrál všechny tři páteční testy a pak i drtivou většinu těch sobotních. Do cíle dorazil s náskokem čítajícím více než jednu celou minutu a jasně ukázal, kdo bude letos udávat na portugalských tratích tempo. Jeho týmový kolega a úřadující šampión Ricardo Teodósio se na startu nové sezóny naopak vyloženě trápil. Ve Fafe začal na konci top ten a odtud se během druhého dne dokázal odlepit pouze na sedmé místo s pětiminutovou ztrátou na vítěze. V poslední zkoušce jej navíc přeskočil zrychlující Pedro Meireles s dalším Hyundaiem i20 N Rally2. Celé dvě minuty nakonec úřadujícímu šampiónovi nadělil asfaltový specialista José Pedro Fontes, který svůj Citroen C3 Rally2 dokázal vměstnat mezi pětici nejrychlejších. Jasně nejrychlejším domácím jezdcem se však stal multišampión Armindo Araújo, který i letos pokračuje se Škodou Fabia RS Rally2. Ta dostala nové, dosti pestré zbarvení s netradičně převládající fialovou. Na barvy ale auto nejede, rozhodující jsou jezdcovy schopnosti. A tady se Araújo rozhodně nemá za co stydět. Když zvítězil v RZ 7, posunul se v průběžném pořadí před druhého jezdce, který během víkendu dokázal porazit suverénního Meeka, Bulaciu. Na druhém místě pak Araújo setrval až do konce rally a sezónu tak otevřel výrazně lépe než vloni. Tehdy ve Fafe ošklivě havaroval a musel pak vynechat následující podnik. Letos si domů odvezl nejvíce bodů ze všech.

Komentářů celkem: 8
1. 3. 2024 06:37 Upraveno 06:38
0 0
"... I letos totiž bude barvy portugalské stáje Hyundai hájit Kris Meeke. Kvůli změně pravidel ale již nebude moct usilovat o zisk titulu, tuto možnost pro sebe budou mít vyhrazenou pouze domácí." Nebude to omyl? Meeke je normálně veden na oficiálních stránkách portugalského autoklubu s plným počtem bodů (25+3 za PS) do portugalského mistrovství po prvním podniku (viz zde: https://fpak.pt/sites/default/files/ficheiros/2023-09/C%20P%20RALIS%202023%20CONDUTORES%20-%20ABSOLUTO.pdf) Navíc předpokládám, že podobně jako u nás platí pravidlo o jezdcích ze zemí EU, kteří splňují podmínky dle čl. 2.3.9 MSŘ FIA 2024.
1. 3. 2024 12:11
0 0
Nemuzu ten clanek najit, takze neznam jeho presny zneni, ale Meeke neni z EU smajlík
1. 3. 2024 20:04
0 0
Ten článek se v českých řádech objevil někdy v druhé polovině 1. desetiletí, kdy už se MČR uzavřelo a mohli do něj bodovat jen naši jezdci, resp. jezdci s českou licencí. Ve stručnosti říká, že vzhledem k volnému pohybu osob v rámci EU (vč. zaměstnávání) se profesionální jezdec jakékoliv členské země EU může zúčastnit jiného národního mistráku za stejných podmínek jako jezdec domácí. To byl třeba případ Huttunena (Bohemia 2020) či Kristenssona (Valaška 2022), kteří tehdy bodovali do MČR (na rozdíl třeba od Gryazina na Valašce 2021). Schválně jsem se teď díval do aktuálních FIAckých řádů a momentálně je tam tento článek veden pod "2.6.3 EU Professional Competitor or Driver" (paradoxně to v českých řádech dosud neopravili a já v prvním příspěvku odkazoval špatně podle aktuálních českých řádů - kapitola F. Rally NSŘ, hned úvodní článek 1.1.1). Co se týká Meeka, tak napadají mne jako nejpravděpodobnější tyto dvě vysvětlení: 1. jako řada jiných Britů si v době brexitu vyřídil občanství jiného státu EU, 2. vyřídil si portugalskou národní licenci. Těžko říct, každopádně ať už tak nebo tak, Meeke do portugalského národního mistráku boduje a třeba letos už se mu ten titul podaří získat.
4. 3. 2024 14:17
0 0
To je zase zajimavej bordel, protoze clanek 2.6.3 hovori o zonach, coz Bohemka ani Fafe nebyly. Dalsi vec je, ze podle clanku 2.2 prilohy Z je zona urcena pro zeme, ktery nejsou schopny usporadat zivotaschopnej domaci mistrak, coz MCR jeste porad je. Tudiz by pro zadnou soutez MCR priloha Z a tim padem ani clanek 2.6.3 nemely platit smajlík Tak hlavne, ze se v tom ty pravnici vyznaj.
5. 3. 2024 06:43 Upraveno 06:44
0 0
Kenny, to, že něčemu nerozumím, ještě neznamená, že v tom má někdo jiný "bordel" (já třeba absolutně nerozumím - mimo jiné - neurologii, ale rozhodně bych si nedovolil na adresu této vědy používat podobná slova smajlík .... Ale líbí se mi tvé zapálení pro řády, tak zkusím snad trochu srozumitelně odpovědět. Chybu děláš v záměně CEZ a podnik Zóny. Seriál Central European Zony (za mě alespoň v rally naprosto zbytečný šampionát) zahrnoval vloni cca 15 rally, od nás Valaška a Hustopeče, ne Bohemia. Ale na Bohemku se pohlíží jako na každý jiný podnik Zóny (Střední Evropa), zahrnující celkem 15 zemí. Tedy každá z těchto zemí si může (ale nemusí) svůj vlastní mistrák otevřít pro jezdce z jiných zemí dané zóny, aniž by musela žádat FIA o povolení pořádat mezinárodní mistrovství (článek 2.4.1.a MSŘ). Takže např. Slováci, kteří mají nouzi o posádky, toho využívají a naši jezdci normálně do jejich mistráku bodují. Ale nemůže (normálně) bodovat třeba Bulhar, Bulharsko je součástí jiné zóny. Naopak náš mistrák je uzavřený a (normálně) do něj nemůže bodovat právě třeba Slovák. To "ale - normálně" má jednu výjimku, a to ustanovení 2.6.3 a profesionálních jezdcích ze zemí EU. Snad bylo rozumět. i když nejsem právníksmajlík
5. 3. 2024 20:25
0 0
Diky za vysvetleni, ale stale mam vyhrady - vse podle prilohy Z: 3.1 Zona je jen jedna, tedy Bulharsko v zadny zone neni. 4.4 Podniky Zony musej bejt zapsany v Kalendari Zony. Ja nasel jen ten kalendar s Valaskou. Mozna jsem jen spatne hledal, neni psano, ze ten kalendar nemuze bejt zamcenej ve sklepe na zrusenym zachode, ale v dnesni dobe... 7.2 Jestli byla RB Podnikem Zony i loni, tak Yuan-Hu Lin nemel ve startovce co delat. Nehlede na to, ze posadka z ASN Cinsky Taipei ma ve startovce nekorektni zkratku. 7.4 Tenhle clanek je uplne nejlepsi, protoze se tyka veci, ktera podle clanku 4.4 nemuze existovat. Mne teda pripada, ze se realita rozchazi s radama do ty miry, ze vyraz "bordel" je zcela na miste.
14. 3. 2024 14:29 Upraveno 14:30
0 0
Bohužel skutečně to je tak, že Meeke může bodovat, ale titul mu stejně nedají. Pokud sezónu zakončí s nejvíce body ze všech, titul pak dokonce nedostane nikdo!
17. 3. 2024 20:06
0 0
Martine, tak jestli čerpáš ze stejného článku ze sportmotores. com (CPR: Poderá Kris Meeke ser campeão nacional?), který překládal Andre Oliveira na motorsportforums. com, tak tam se právě píše, že není v tomto ohledu nic jisté. Proto i ten nadpis článku s otazníkem. Šéf FPAKu je zřejmě silný národovec, když tvrdí, že " mají v Portugalsku dost dobrých jezdců a nedovolí cizinci, aby se zde stal mistrem". Ale pak se tam taky píše, že to má být protiprávní a že to bude řešit přes nějaký poslanecký klub dokonce i portugalský ústavní soud. Ať už ten právní spor dopadne jakkoliv, přijde mi naprosto absurdní, že se někomu dovolí bodovat do šampionátu, aby v případě jeho vítězství mu nakonec neudělili titul (a ani nejlepšímu Portugalci) ....
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!