6. 3. 2024 19:52 − 9382× − 27

Klasická Ouninpohja se vrací v celé své délce

Jenže aby mohla být zařazena, počítá se s něčím, co zatím mistrovství světa nezažilo.

Pokud je nějaká rychlostní zkouška opravud ikonická, tak je to finská Ouninpohja. 33 kilometrů plných horizontů a skoků. Legenda.

Jenže s tím, jak se auta neustále zdokonalují, už začala být strašně rychlá. Proto se v této klasické podobě jela naposledy v roce 2016. Už tenkrát byl problém srazit průměrnou rychlost alespoň ke 130 km/h. Kolik by to bylo se současnými vozy Rally1?

Od roku 2016 se využívala jen část Ouninpohjy, ta část kolem severního výběžku u známého diváckého místa Kakarista. Zkoušky se nazývaly právě Kakaristo nebo Rapsula. Ale ty první dvě třetiny zkoušky, ty nejrychlejší pasáže, ty se nejezdily.

Jak je tedy možné, že letos je Ouninpohja zpět? Pořadatelé museli hledat způsoby, jak soutěžící zpomalit. Jednak to bude pomocí klasických retardérů, které budou asi tři navíc. Tou hlavní novinkou je ale zařazení "virtuálních retardérů". Něco, o čem se už mluví přes pět let, ale v mistrovství světa to nikdy nebylo použito. Pokud si pamatujete, virtuální retardéry byly použity loni na Rally di Roma Capitale v rámci ME.

Pokud to ještě nevíte, tak virtuální retardér je úsek, kde je posádka nucena snížit rychlost na povolený limit. Na Ouninpohje se uvažuje o několika úsecích o délce kolem 200 metrů a rychlostním limitem 60 nebo 70 km/h. Aby si ten systém posádky osahaly, počítá se se zařazením virtuálního retardéru už na shakedownu.

No a vy se zatím můžete podívat na celý onboard z roku 2016.

Komentářů celkem: 27
7. 3. 2024 20:4021 Upraveno 20:42
10 1
Zkusím zde vyjádřit svůj subjektivní názor z pozice řidiče závodního vozu a budu doufat, že se ještě více neprohloubí má pokročilá idiocie. Nechci řešit, zda je nutné někde umístit retardér z důvodu přání majitele okolních pozemků, to je jasné a nezpochybnitelné. Jinak považuji retardéry (jakékoliv) jako nutné zlo a rozhodně v mých očích nepůsobí jako bezpečnostní prvek trati. Ze svých zkušeností jsem zažil nespočet nebezpečných retardérů. Ať už umístěných za horizonty nebo v úseku s rozteklým asfaltem, na který když zaprší, jste jak na ledě. Myslím si, že je na každé posádce jak moc je ochotna riskovat a dané rychlé úseky podržet. Snížení průměrné rychlosti z důvodu bezpečnosti je pouze alibismus. Když přidáme jeden retardér na RZ, kde se stejně 60% času jede plný plyn, tak nás to moc nevytrhne, ale do průměru se vlezem. Všechny strany jsou spoko. Loni jsem se účastnil čtyřech podniků v zahraničí a rychlé RZ byly všude. Někde dokonce rychlejší než ty u nás a nikde jsem žádný retardér (kromě Polska) nezaznamenal. A nyní problematika virtuálního retardéru. Z výše zmíněného by šlo usoudit, že bych měl být rád. Zmizela by záludnost pevných retardérů a spousta posádek ušetří nemalé finance za plechařinu smajlík. Já se na to dívám z pohledu, který asi nikoho moc nenapadne a to rozhození koncentrace. Kdo se někdy účastnil rally (jako člen posádky) mi dá jistě za pravdu, že se během maximální koncentrace na RZ dostanete do tzv. flow a neřešíte nic jiného než dění před sebou a diktát spolujezdce. Klasický retardér je nerušící prvek. Součást trati, překážka, kterou je nutno objet. Nemíním a ani se nechci připravovat na fakt, že budu mít úsek 50-200m, kdy budu dopředu řešit otázky jako: kdy brzdit, abych dostatečně zpomalil do požadované rychlosti a navíc zbytečně neztratil, kdy dát zase plný plyn atd atd, Za mě je to stresový faktor, který může hrát roli ve vztahu k vytržení z koncentrace a ta může poté způsobit průšvih. Když ještě zareaguji na zmíněný Řím. Ano, daný úsek byl nebezpečný, uskákaný....ale je to rally a je potřeba se tomu přizpůsobit, umět si to vyhodnotit při seznamovačkách. Rally není jen o tom držet tupě plyn na podlaze a opakuji, nikdy nebude bezpečná. Bohužel o tom mnohé vím.....toť můj názor na danou problematiku - René Dohnal
8. 3. 2024 11:1122
1 0
Ja si dokazu predstavit uzitecnej retarder. Treba pred zradnym horizontem, aby se pres nej nelitalo 180. Nebo jako se to dela v CMPR, pred vesnici se udela retarder, aby se pak odboceni nemuselo vymlikovat a mohl tam bejt hasicskej stanek. A jo, je jich moc a z pohledu divaka stejne jako antikaty degradujou sportovni kvalitu trati. Nicmene porad je to prvek trati, kterej kazdej projede jak nejrychlejc umi a nekouka pritom na nejaky nicnerikajici cislo. Jinak k tomu zastavovani na prechodu - ve Francii se s tim umej vyporadat: https://www.youtube.com/watch?v=HfwQsNvNe1A
8. 3. 2024 11:2623
1 0
Ten vyraz idiocie nebyl myšlen na jiný pohled na věc, ale veskrze na afektovaný způsob vyjadřování.
8. 3. 2024 14:5324
1 0
René Dohnale, děkuji za vysvětlení z pozice řidiče závodního vozu.Vic není co dodat.Konecne logický a smysluplný názor.Moc si toho vážím jak jsi to popsal a vysvětlil.Preji ti krásnou novou rallyovou sezónu.Tady je svět ještě v pořádku.smajlík
8. 3. 2024 14:5825
0 1
Ecky to nebylo afektovaně,ale z těchto nesmyslů co se pořád vymýšlí,si člověk opravdu už musí dělat prdel.Temi idioty bych nazval lidi co toto vymýšlí.
9. 3. 2024 02:1126 Upraveno 02:22
3 0
Vím, že inzerce je jinde, ale přesto...nabízím velký otáčkoměr výměnou za velký tachometr... Jinak R.D. to popsal přesně. Takže na těch 200 metrech nebudu poslouchat mitfáru a čumět na trať, ale budu jen sledovat tachec (kterej stejně kecá), abych o 0.1km/h nepřelezl. Což je nejlepší cesta k tomu to zahodit, udělat gumu o šutr nebo díru (protože nečumím ven), přeslechnout mitfáru atd., protože se prostě soustředím na něco jinýho. A já vůl si dodnes myslel, že na erzetě se máme snažit být co nejrychlejší a ono ne... Hod gumovým granátem a couvání mezi kužely by se tam nedalo zamontovat?
9. 3. 2024 07:4127
0 0
To Kopeček: Přesně, však jste závodníci a né nějací zpomalovači ,a když je to někde nebezpečné nebo se bojíte jet rychleji tak zpomalte,na to snad nejsou potřeba nějaké retardéry a už vůbec né nějaké virtuální retardéry, já jako divák chodím na rally hlavně kvůli rychlosti, mě nějaké vracaky a zatáčky.moc nezajímají.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!