8. 4. 2024 20:15 − 10746× − 15

Kdo dožene Kopeckého?

Sezóna hlavního mistrovství ČR v dvoudenních soutěžích se kvapem blíží a slibuje zajímavé dění.

Zatímco se úspěšně plnil seznam přihlášených posádek na úvodní podnik hlavního šampionátu, který za dva týdny odstartuje na Šumavě, na Moravě odstartovala Rallysprint série. Ta si pro letošek prohodila s hlavním šampionátem roli a bude narozdíl od šesti dvoudenních podniků čítat sedm sprintů. Mezi jednodenní soutěže se totiž po osmi letech vrátila Kowax Valašská Rally Valmez. Zatímco dřívější pády z hlavního mistrovství, ještě za předešlé organizační skupiny, byly za trest, tentokrát si takový krok vybrali sami pořadatelé. Jejich skupina se obměňuje a pro hladší rozjezd si zvolili jednodušší verzi soutěže. Vzhledem k tradičnímu termínu na samém začátku sezóny si ale rozhodně nemohli stěžovat na nezájem posádek. Někteří přijeli se zájmem přímo o tuto konkrétní rally, jiní se zájmem o body do sprinterské série a jiní s cílem otestovat po zimě svou techniku. Dohromady jich bylo čtyřiadevadesát.

Maratón testování se už rozjel před několika týdny a kromě soukromých testů se po delší odmlce poprvé od roku 2019 odjela Testovací RZ, chcete-li dneska RallyeTest. O ten se na konci března postarali plzeňští pořadatelé a umístili jej do prostoru Úterska, kde se jezdila i jejich Lak Racing Rally. O týden později vyrazila početná skupina českých posádek rozjet se po zimě do Německa na ADAC Oster-Rallye Tiefenbach. A třetí týden v řadě se již testovalo a závodilo na Valašsku. Netradičně se soutěž konala vzhledem k původním plánům na dvoudenní podnik a s tím spojenými povoleními až v neděli. K dispozici byla trojice klasických úseků, které v obou průjezdech čítaly předepsaných sedmdesát ostrých kilometrů. První měřené kilometry, do konečných výsledků nezapočítávané, posádky hltaly už v sobotu. Shakedown se odjel na městském úseku přímo ve Valašském Meziříčí a jak sem, tak ke startovní rampě přišlo i díky až letnímu počasí velké množství diváků.

Poslední roky se nesly ve znamení duelů mistra Jana Kopeckého v moderních vozech Rally2 od Škody s Václavem Pechem jun. ve Fordu Focus RS WRC. I když byl druhý jmenovaný už poslední dva roky přeřazen do Divize II, letos to vzhledem k novým pravidlům bude ještě trochu složitější. Jak ale naznačila již Valašská Rally, desetinásobný mistr se bude muset mít na pozoru před jinými dravci. Hlavně mezinárodním startům se věnoval poslední roky, tedy vlastně od druhého roku kariéry, Erik Cais. Letos má v plánu kombinovat MČR s ME a na Valašsku začal nejrychlejším časem. Naposledy zde startoval před třemi roky ještě s Fordem Fiesta Rally2 a vzhledem ke zdravotním potížím tehdy nedosáhnul výše než na páté místo. Za ním byl v cíli první zkoušky klasifikován Adam Březík, který se pro letošek vybavil zbrusu novou technikou. Pravda, špička mistrovství neoplývá z tohoto pohledu největší pestrostí. Na druhou stranu, síly jsou vyrovnány maximálním způsobem. Kromě Březíka totiž letos bude za volant Škody Fabia RS Rally2 usedat i Dominik Stříteský. Ten coby vítěz shakedownu zajel v RZ 1 třetí nejrychlejší čas.

Od zbytku pole se čtveřice pilotů Fabií RS rychle oddělila. O páté místo tak po zbytek soutěže probíhal mezinárodní souboj dvou českých jezdců, dvou polských a jednoho slovenského. Nejlépe si nakonec na Valašsku počínal Lukasz Kotarba, který zde ale není žádným nováčkem. Startoval zde již počtvrté a letos si vlastně o jednu příčku pohoršil. Vloni to s Citroenem C3 Rally2 dotáhnul až na čtvrté místo. Za ním pak letos skončil Aleš Jirásek, který narozdíl od elitní čtveřice zůstává věrný starší technice Škoda Fabia R5. Úplně historik to ale ještě není, těm byla věnována samostatná klasifikace. A tu ovládnul na všech šesti zkouškách Martin Černý s BMW M3 E30. O druhé místo svedl souboj Jan Hráček pilotující jako obvykle Ladu VFTS s Martinem Klepáčem. Ten na sebe již vloni strhnul pozornost, když na Silmet Rally Příbram dovezl Citroen Xsara Kit Car. Tento překrásný speciál na další dvě rally oděl do nádherných rudých barev tovární stáje a dál těšil diváky kolem trati. Radost sobě i divákům hodlá tento pilot dělat dál a na Valašce se o druhé místo pral s neméně nádherným Peugeotem 306 Maxi.

Francouzská technika se řvoucím atmosférickým motorem a pohonem přední nápravy nás dostává do klasifikace Rallysprint série. Ač se na čele absolutního pořadí vyjímají vozy Rally2, přeci jen tou hlavní kategorií bojující o seriálové body jsou dvoukolky. Třikrát je v posledních čtyřech sezónách opanoval Jan Dohnal s Renaultem Clio S1600 a po valašském úvodu není pochyb, že za prvním místem bude směřovat i letos. Šest zkoušek, šest nejrychlejších časů, poměrně jednoznačná statistika. Vůz té samé kategorie předvedl i Kryštof Zpěvák a v záplavě moderních Rally4 dojel s Citroenem C2 S1600 sedmý. Nováčky v nejsilnějších vozech z kategorie Rally4 jsou letos kromě dalších Jaroslav Petráš a Filip Šipoš a u Valašského Meziříčí spolu bojovali o stupně vítězů. Nakonec se radoval Petráš s Opelem Corsa Rally4. Druhou příčku získal René Dohnal mající na svém Peugeotu 208 Rally4 díky vyhrané ERT privilegium startovního čísla 1.

Sportovně se však nechal přeřadit ke svým a jako první tak na trať vyrážel Kopecký. Když po kontaktu s barelem dostal už v prvním testu půlminutovou penalizaci Březík, odpadnul úřadujícímu mistrovi jeden z rychlých mladších soupeřů. Tak velkou ztrátu na sprintu běžně nejde dohnat. A obzvlášť ne, když na čele probíhal tak těsný souboj. V čele se až do servisní přestávky v půlce rally udržel Cais, každý test ale vyhrál někdo jiný. Jemu se pak odpoledne povedlo znovu zajet nejrychleji na úvodní zkoušce. Když poslední dvojicí testů projel nejrychleji Kopecký, musel se už Stříteský vzdát své druhé příčky. Tu první si ale až do cíle pohlídal Cais a poprvé zapsal své jméno do historických tabulek Kowax Valašské Rally ValMez. Předehra před startem velkého šampionátu nabídnula opravdu strhující souboje. Pokud mají být předzvěstí toho, co nás ve dvoudenních soutěžích čeká, máme se skutečně nač těšit.

Komentářů celkem: 15
9. 4. 2024 06:501
0 0
Pokud pojedou Cais se spolujezdcema celý mistrák tak to vyhrají oni.Toto je můj soukromý názor.
9. 4. 2024 08:452
1 0
Rychlostně se mladé pušky Honzovi hodně přiblížily, klíčové ale bude, jestli budou mít také takovou spolehlivost jako on. smajlík
9. 4. 2024 11:043
0 0
Cais bude mít trochu nevýhodu, že tak dobře nezná domácí soutěže. Třeba na Krumlově to bude mít dost těžké.
9. 4. 2024 14:324
1 5
Pokud Jenda bude chtít,tak trochu přidá a porazí je,s prstem v nose smajlíkKluci pojedou hranu,aby stačili na jeho standart.
9. 4. 2024 16:455
0 0
Původně napsal R.KrumLove
Cais bude mít trochu nevýhodu, že tak dobře nezná domácí soutěže. Třeba na Krumlově to bude mít dost těžké.
To je pravda , ale tím že je testman Škodovky ,tak věřím že to zvládne.Ma opravdu hodně nalitano.
9. 4. 2024 16:486
0 0
Původně napsal dalva
Pokud Jenda bude chtít,tak trochu přidá a porazí je,s prstem v nose smajlíkKluci pojedou hranu,aby stačili na jeho standart.
Uvidíme , ale zdá se mě že už to tak nejde.Samozrejme obrovská výhoda je že ty tratě zná téměř poslepu.Tesim se,bude to paráda.
9. 4. 2024 17:207
1 1
Upřímně si myslím, že Kopecký už nejezdí naplno, ale chce naopak předat žezlo někomu z mladých pušek. Samozřejmě to nikomu nechce dát zadarmo. Ale věřím, že letos mistrák vyhraje buď Cais nebo Střítezský. A uvidíme, jestli se někomu z nich podaří vyhrát i Barumku.
9. 4. 2024 17:528
1 1
Že nejezdí naplno? Větší blbost jsem už dlouho nečetl.
9. 4. 2024 18:039
2 0
Tento rok bude zaujímavé sezóna v ČR, no netreba zabúdať ani na Vaška Pecha ten tiež bude bojovať o čelo.smajlíksmajlík
9. 4. 2024 18:2710
0 0
Původně napsal plejtvak
Rychlostně se mladé pušky Honzovi hodně přiblížily, klíčové ale bude, jestli budou mít také takovou spolehlivost jako on. smajlík
Souhlas,bude to zajímavé .Ta pětka Březík, Cais, Kopecký, Stříteský,Pech bude famózní, Valaška to ukázala,jezdilo se v desetinách .Plus co bude moct jet Mareš.WRC éra byla skvělá,ale toto bude zase neskutečně vyrovnané.Uz aby to začalo.
9. 4. 2024 19:4911
2 1
Původně napsal subaru87
Že nejezdí naplno? Větší blbost jsem už dlouho nečetl.
Definujte "naplno", Kefalín. Třeba poslední erzeta Janneru 2013? Tak takhle naplno Kopecký vážně už nejezdí smajlík Ani to po něm nechceme, už nám nemusí nic dokazovat. smajlíksmajlík
10. 4. 2024 02:0512
2 1
Původně napsal subaru87
Že nejezdí naplno? Větší blbost jsem už dlouho nečetl.
Máš snad pocit, že na Valašce (nebo vlastně celou minulou sezonu) jel stejné tempo, jako třeba v Německu 2018, nebo když se na Barumce 2016 tahal s Lukyanukem o vteřiny?
10. 4. 2024 17:5313 Upraveno 17:54
0 4
Budu se opakovat 😁 Jenda má velkou rezervu v rychlosti a v klidu nechá kluky vycukat a pak si trochu přidá,pokud tedy předtím neproběhne od soupeřů nějaká kolostřecha.Na jeho tempo jeho soupeři na naší scéně prostě nemají, ať se to někomu líbí nebo nelíbí.smajlík
10. 4. 2024 18:2914
0 0
Mám podobný názor, ale rozhodující je, aby jel i Venca, toho si ujet nenechá...
11. 4. 2024 18:2315
0 0
Černý kůň šampionátu je Cais.A hrozně moc mu to přeju.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!