Tuhé boje na maďarském vojenském cvičišti

Mistrovství Evropy odstartovalo v půlce dubna svou dvaasedmdesátou sezónu.

I letos připravil promotér šampionátu osmidílný kalendář. A stejně jako vloni v případě Skandinávie se mistrovství vrátí do dalšího teritoria, kde se poslední léta o evropské body nebojovalo. Zařazení velšské Rali Ceredigion vrací mistrovství Evropy na britské ostrovy. Těch novinek je v letošním kalendáři vícero, oproti loňsku se změnila hned celá polovina soutěží. Rajd Polski se přesunul do mistrovství světa a jeho místo obsadila jiná polská soutěž, asfaltový Rajd Slaska. Lotyšsko si prohodilo místo s Estonskem a sezóna odstartovala ve stejné zemi, ve které se vloni končilo. V Maďarsku ale posádky nesoutěžily kolem Nyíregyházy na rychlých asfaltových cestách. Kvůli nedostatku šotolinových podniků se promotér s Maďary domluvil na změně místa konání Rally Hungary. Novým centrem se stal Veszprém a rychlé šotoliny plné kamení situované v mnoha případech do místního vojenského prostoru. I přes změnu povrchu této rally se nepodařilo udržet poměr zpevněných a nezpevněných soutěží 50:50.

Co se naopak podařilo udržet, to je skvělá konkurence, jakou se mistrovství Evropy mohlo pochlubit už vloni při teprve druhé sezóně pod taktovkou nového promotéra. Francouzskou značku Citroen bude i letos reprezentovat hlavně Mads Ostberg. C3 Rally2 mu bude i tentokrát připravovat maďarská stáj Tagai Racing Technology, nově vůz ale budou obouvat na pneumatiky Michelin. Do Rally Hungary měl Nor nastoupit jako obhájce vítězství, které zde získal na konci loňské sezóny. Už kvalifikační zkoušku ale strávil v nemocnici a ze zdravotních důvodů se nakonec nepostavil ani na ostrý start rally. Absence bodování hned na začátku sezóny Ostberga staví do prekérní situace. Domácí stáji se nedařilo ani s druhou C3 Rally2, se kterou startoval místní dravec Róbert Bútor. V neděli odstoupil z patnácté příčky. Francouzi si mohou skóre vylepšit hned v další soutěži. Na startu Rally Islas Canarias by neměl chybět obhájce tamního triumfu Yoann Bonato, kterého letos opět čeká částečný evropský program.

Do bojů o evropský titul se letos zapojí i značka Ford. Vloni sice na několika soutěžích startovali švédští piloti Pontus Tidemand a Dennis Radström, ale na žádné zářné výsledky nedosáhli a odjeli pouze pár podniků. Letos M-Sport nechce situaci podcenit a nasadí vlastní Fiestu Rally2 ve všech soutěžích. Místo v jejím kokpitu získal Jon Armstrong, který jim vloni udělal dobrou službu při propagaci Fiesty Rally3. Vyhrával hodnocení ERC3 v jedné soutěži za druhou, až dokráčel k zisku titulu. První letošní soutěž odstartovala v pátek kvalifikací a večerní paralelní superspeciálkou. A ta mohla Armstrongovi hned vystavit stopku, když zadním kolem vrazil do betonového hrazení. Měl štěstí a tak v pátek mohl vyrazit do vojenského prostoru. Na nejrychlejší nestačil a držel se na konci top ten. V neděli si Brit prožil horkou chvilku po dopadu na předek vozu v RZ 10. Ta se později odpoledne jela jako Power Stage a pátým časem si na ní Armstrong připsal jeden bonusový bod. Celkově soutěž zakončil na osmém místě.

V pátek rally začala zajímavým výsledkem pro české barvy. Diváckou superspeciálku zvládnul nejrychleji ze všech Erik Cais, který letos bude evropské starty kombinovat s českým šampionátem. Na následných přírodních zkouškách si český pilot Škody Fabia RS Rally2 hlavně hlídal kameny, o které by mohl poškodit kolo. Zároveň si trochu stěžoval na opatrný rozpis, jaký si se spolujezdcem Igorem Bacigálem napsali. Nedělní ranní minutí odbočky sice Caise o nějaké vteřiny připravilo, ale nakonec se dokázal vyvarovat větších problémů a defekt jej postihnul až v úplném závěru Power Stage. Bonusové body si tak nepřipsal, ale díky větší míře odstoupeních a problémů soupeřů se dokázal v konečném pořadí dostat až mezi pětici nejrychlejší. Zatímco Cais do cíle poslední zkoušky přijel na defektu, Filip Mareš tam dorazil s vylomeným levým zadním kolem. Oba dny strávil český pilot sžíváním s novou technikou. Bohužel jeho modrá Toyota GR Yaris Rally2 zároveň startovala ve skupince předních posádek a Mareš oba dny doplácel na čištění trati. Soutěž zakončil na samém konci elitní desítky.

V kvalifikační zkoušce se víc dařilo dalším dvěma jezdcům Toyoty, kteří budou japonskou značku reprezentovat v boji o evropský titul. Mikko Heikkilä se dostal do čela soutěže po třetím testu a vydržel tam přes problémy až do servisní přestávky. Z auta toho kvůli nefunkčnímu systému ostřikovačů moc neviděl a ještě se se spolujezdcem dusil z přílivu prachu, který do Yarisu proudil dírou po upadlé střešní kapličce. Odpoledne se však Fin kvůli problému s pop-off ventilem propadnul za značkového kolegu Martinše Seskse. Mladý Lotyš si doslova užíval průjezdy nejdelším skoro třicetikilometrovým úsekem Kislöter. Do cíle poslední sobotní zkoušky ale dorazil na defektu a vítězem etapy se nakonec stal Heikkilä. Fin si dovolil ve večerním servisu odvážný odhad, že jej problém s pop-off ventilem připravil až o dvacet sekund. Když ale svým soupeřům v neděli hned ráno ujel o zhruba deset sekund, dodal svému odhadu na vážnosti. Bohužel tou dobou ještě nikdo nevěděl, co přinesou další zkoušky. Zejména ta, na které se v druhém průjezdu konala Power Stage, přichystala hodně těžké podmínky. I když Fin na její první průjezd zvolil opatrnější přístup a na mezičasech ztrácel, do cíle RZ 10 už nedorazil. Nejprve jeho Toyotu opustilo levé přední kolo, následně i celé zavěšení. Do cíle zkoušky, po které následoval servis, zbývalo sotva pár stovek metrů. Heikkilä si nemohl nevzpomenout na loňský start evropské sezóny. Tehdy ve Fafe také vedl, ale v poslední zkoušce o první příčku po defektu přišel.

Staronovým lídrem rally se stal Sesks s Toyotou obutou na pneumatiky MRF. V boji o vítězství se ale nadále držel i Hayden Paddon, který letos pokračuje s Hyundaiem i20 N Rally2. Na kvalifikační zkoušce překvapivě nepatřil mezi nejrychlejší a měl tak horší startovní pozici. Ta se i letos určuje dle výsledku kvalifikační zkoušky, už si ale jezdci nevybírají. Na asfaltových soutěžích se bude startovat přesně podle jejích výsledků, na šotolině se pořadí první patnáctky obrací. Novozélanďan v sobotu neriskoval a s dvanáctivteřinovou ztrátou se držel nedaleko lídrů. Před závěrečnou sekcí už měl ztrátu poloviční, zato ale neměl dostatek nových gum. Na druhou stranu už ani neměl tolik soupeřů. Lídr rally Sesks v předposledním testu chyboval, po korekci přetočení narazil autem do betonu a vylomil levé zadní kolo. Místo double získala Toyota v Maďarsku jen desáté místo díky Marešovi.

Do čela rally se zkoušku před cílem dostal Simone Tempestini. Rumunský pilot Škody Fabia RS Rally2 zajel dobře už kvalifikaci, kterou dokončil jako druhý. V sobotu vyhrál jeden z testů a po konci etapy se držel těsně za vedoucím duem Toyot. Ti se ocitli před koncem rally mimo hru a Tempestini se objevil v roli, jakou ještě v mistrovství Evropy nezažil. Premiérový triumf měl na dosah ruky. Paddon mu ale nechtěl nic dát zadarmo a v průběhu Power Stage jel rychleji a takřka osmisekundovou ztrátu snížil na necelou polovinu. Pak ale nevydržela guma na levém předním kole a pilot Hyundaie musel zpomalit. Nepřišel jen o vítězství, nakonec se nevešel ani na stupně vítězů. Vítězstvím na Power Stage zakončil parádní comeback Mathieu Franceschi. Francouz se na chvíli ocitnul ve vedení, po vyhrané druhé zkoušce. Pak ale chyboval, svou Škodu Fabia RS Rally2 převrhnul a k tomu udělal defekt. Ještě do konce etapy vyhrál další dva testy, ovšem držel se až na sedmém místě. V neděli nejprve přeskočil defektem zpomaleného Mikolaje Marczyka s další Fabií RS, pak dohnal i místní hvězdu Miklóse Csomóse a po odstoupení Toyot už byl třetí. V závěru tedy ještě Francouz přeskočil Paddona, vyhrál Power Stage a posunul se na konečné druhé místo.

Csomós tentokrát neútočil na vítězství, zato ale úspěšně dorazil až do cíle. Sice si jako obvykle prožil horké chvilky, ovšem umístění na stupních vítězů jistě bere všemi deseti. V maďarském vojenském prostoru si však pro senzační triumf dojel Tempestini a pasuje se tím do role černého favorita šampionátu. Těmi hlavními zůstávají Ostberg, Sesks nebo Heikkilä a ti nakonec mají se svým nulovým bodovým kontem štěstí. Paddon defektem v závěru přišel o hodně bodů a zmíněným tak v průběžném pořadí neuskočil o parník. O parník v Rally Hungary své soupeře porazil český pilot Filip Kohn. S Fordem Fiesta Rally3 kraloval hodnocení ERC3 a druhému Igorovi Widlakovi nadělil pět minut. Početné jezdecké pole čítající sedmnáct jezdců nabídnulo oblíbené juniorské mistrovství. Úvod patřil dvěma Fordům Fiesta Rally4. Fin Leevi Lassila bohužel vypadnul už na třetí zkoušce mimo hru a Estonce Jaspara Vahera poslal defekt v RZ 6 z vedení na třetí místo. Na druhé místo se dostal oficiální pilot juniorky Opelu Calle Carlberg. I ten doplatil v neděli na defekt, který mu navíc poškodil zavěšení a donutil jej odstoupit. Na stupně vítězů se díky tomu dostal jiný Švéd v Opelu Corsa Rally4 Mille Johansson. Vaher se posunul na druhé místo a kdo vyhrál? Jeden z jezdců, který na sebe už nějakou dobu váže velkou pozornost médií. Přeci jen příjmení McRae má v rallysportu stále velký ohlas. Max se dostal do čela už na konci soboty a v neděli si rozumnou jízdou při debutu v Peugeotu 208 Rally4 dojel pro triumf.

Mistrovství Evropy 2024 nabídnulo hned na začátku skutečně skvělou podívanou. Pokračování se odehraje na začátku května na Kanárských ostrovech a jistě i tam se sejde špičková konkurence.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!