Něco pro milovníky čisté stopy

Takřka okruhový charakter měly rychlostní zkoušky druhého podniku šampionátu starého kontinentu.

Vloni výrazně oživené evropské mistrovství letos pokračuje v nastaveném trendu a hned na úvodním podniku v Maďarsku se sešla skvělá konkurence. Samotná soutěž nabídnula skvělou podívanou jak pro diváky u trati vychutnávající si rychlé průjezdy na šotolině, tak pro diváky soutěž sledující skrz výsledkový servis. A neméně dobrá konkurence vyrazila i na druhý podnik, který nemohl být od toho maďarského odlišnější. Namísto drsné šotoliny čistý asfalt skoro až kvality okruhů Formule 1. Tomu pak také odpovídal styl průjezdu soutěžních vozů, který rozhodně nepotěšil milovníky smyků. Tuto rally si vychutnají opravdu jen ti, co mají rádi auta jedoucí jako po kolejích. Takový styl není úplně vlastní lotyšskému mladíkovi Martinsu Sesksovi. I kdyby se na Kanárských ostrovech vyhnul pátečním potížím s turbem, o moc lepší výsledek by se nedostavil. Umístění až ve třetí desítce je po jeho maďarském vystoupení velkým zklamáním. A jelikož se do konce roku už pojede na Sesksově silnějším šotolinovém povrchu jen dvakrát, můžeme si jej pomalu škrtnout ze seznamu aspirantů na titul. Havárie v závěru Rally Hungary bude pilota Toyoty GR Yaris Rally2 ještě hodně mrzet.

Ještě mezi oběma soutěžemi sám sebe z boje o titul vyřadil další pilot Toyoty, který právě se Sesksem sváděl na maďarských šotolinách krásný souboj o vedení v soutěži. Bohužel ani Mikko Heikkilä neviděl cíl, když mu z Yarisu kousek před koncem prvního průjezdu úsekem tvořícím Power Stage upadlo kolo. Následně se Fin rozhodnul vynechat Rally Islas Canarias a očekávat jej už můžeme spíše jen na zbylých dvou šotolinových podnicích. Přitom to ještě před začátkem sezóny vypadalo, že bude mít Toyota ve hře o evropský titul opravdu silnou dvojici pilotů. I přes neúčast finského pilota se na Kanárských ostrovech sešla skvělá konkurence, která svým počtem atakovala stovku. Té tato rally naposledy dosáhla v roce 2019, letos se konečný počet startujících zastavil na 96 posádkách jako předloni. Možná se tamní pořadatelé dočkají za rok, kdy jejich rally vstoupí do světového mistrovství.

Dočkají se i světová esa za volanty silných speciálů Rally1 kroužení kolem sudu uprostřed sportovní haly? Tato loňská novinka byla letos obohacena ještě o jakýsi retardér. Na kluzkém povrchu haly nešlo pro posádky asi o žádnou velkou zábavu. Snad si zmítání aut sem tam a rozrážení příliš utaženého retardéru užili aspoň diváci v ochozech. Ti fandící největší kanárské hvězdě Luisovi Monzónovi určitě ne. Bývalý španělský mistr a trojnásobný vítěz Rally Islas Canarias se na svou oblíbenou rally vrátil po dvou letech a skončil hned na prvním kilometru. V nesmyslném retardéru atakoval zábranu a urval u svého Citroenu C3 Rally2 kolo. Naděje domácích tak byly následně koncentrovány na dva piloty, další bývalé kanárské šampióny Yeraye Lemese v Citroenu a Enrique Cruze ve Fordu. Po první etapě je od sebe nedělilo ani deset vteřin, ale v cíli už Cruz za svým rivalem zaostal o dvacet sekund. Lemes letos vyhrál i obě předešlé soutěže kanárského šampionátu a zůstává neporažen. V celkové klasifikaci se jako jediný z ostrovních pilotů dostal až do top ten, když svou C3 dovezl na devátém místě.

S kanárským šampionátem pak souvisí i start jedné známé tváře. S kyperskou licencí v barvách Hyundai Canarias se postavil na start rally, kterou v minulosti již třikrát vyhrál, Alexey Lukyanuk. Vylepšit svou statistiku, kdy je po Carlosu Sainzovi druhý nejúspěšnější jezdec, který kdy vedl Rally Islas Canarias, ale nedokázal. O vedení Lukyanuk tentokrát ani nezavadil a maximem byl druhý čas na čtvrté zkoušce. Jinak laboroval s nastavením Hyundaie i20 N Rally2 a nakonec svůj jednorázový start zakončil jako třináctý. Podobně dobře jako piloti pocházející přímo z ostrova soutěž znají piloti španělského superšampionátu, který na Gran Canarii pravidelně hostuje. A právě trojice pilotů z tohoto mistrovství se postarala snad o nejzajímavější a nejdramatičtější souboj celé rally. Jeho zajímavost byla umocněna tím, že se v sobotu přelila do boje o stupně vítězů absolutně. Přitom to tak vůbec nemuselo být.

Alejandro Cachón s Toyotou GR Yaris Rally2 už v pátek vyhrál nejvíce zkoušek a v sobotu pak i celou etapu. Když ale do cíle RZ 5 dojel na defektu, bylo jasné, že těch ztracených čtyřicet vteřin bude stahovat jen stěží. Na tomto typu rally jsou rozdíly obzvlášť malé a těžko udělat větší časový zvrat. Zpětně už můžeme říct, že bez defektu by se Cachón nejspíš stal vítězem Rally Islas Canarias 2024. Čas ale vrátit nejde a tak tato událost dala vzniknout parádnímu sobotnímu souboji tří nejlepších španělských posádek. Na začátku odpoledne se všichni přehnali přes do té doby třetího Haydena Paddona a do Power Stage nastupovali odděleni jen čtyřmi desetinami. Lídr mistrovství José Antonio Suárez se Škodou Fabia RS Rally2 se mohl honosit touto malinkou výhodou, ale nakonec mu k ničemu nebyla. Přehnal se přes něj Diego Ruiloba s Citroenem C3 Rally2, který na minulé soutěži získal svůj první triumf v šampionátu, a nakonec nezůstalo jen u něj. I na závěrečném testu ukázal Cachón, že byl o víkendu nejrychlejším pilotem. Svým konkurentům ze šampionátu ukázal záda a jako bonus k tomu přidal pozici na stupních vítězů. Všichni tři borci mají na kontě po třech soutěžích vítězství a novým lídrem superšampionátu se stal jezdec Toyoty.

Minule v Maďarsku na své domácí půdě vybojoval bronzový stupínek Miklós Csomós. Tentokrát se vrátil do své klasické Mixi formy a v RZ 3 poslal svou Škodu Fabia Rally2 evo čelně do domu u trati. Stejně jako před rokem se domů vrací s hromádkou šrotu a doufáním, že se letos ještě do dění v ME bude moci znovu zapojit. Teprve v druhém podniku se do bojů zapojil jeden z hlavních favoritů na titul Mads Ostberg. Minule na domácí rally týmu připravujícího jeho Citroen C3 Rally2 nemohl odstartovat ze zdravotních důvodů. Tentokrát se musel popasovat s neoblíbeným asfaltovým povrchem. I když jeho auto patří k těm nejlepším na takový typ rally, Norovi okruhový typ zkoušek moc nesedí. Oba dny tak laboroval s nastavením a nakonec až ke konci rally diagnostikoval problém s rozložením brzdné síly. To už bylo pozdě a musel se smířit s osmým místem. Útěchou Ostbergovi může být jedině to, že se nedařilo ani jeho hlavnímu soupeři a úřadujícímu mistrovi. Paddon už v druhé maďarské etapě zažil obří zklamání, když po defektu na Power Stage vypadnul nejen z boje o vítězství, ale nakonec se nevešel ani na bednu. O tu jej divocí Španělé připravili i teď a nakonec Novozélanďana odsoudili k šestému místu. A to přitom jeho ztráta na vítěze oproti loňsku činila jen o 4 vteřiny více. Tehdy ale i tak jeho výkon stačil na druhé místo.

Pravidelní účastníci mistrovství zatím doplácejí na příležitostně startující jezdce. Kromě domácích jezdců to tentokrát byl Yoann Bonato. Obhájce vítězství a asfaltový specialista šel do čela na chvíli už po RZ 2, ale definitivně se v něm usídlil po Cachónově defektu. Svou roli největšího favorita se zhostil se ctí a Citroen C3 Rally2 dovezl vítězně až do cíle. Přeci jen v tomto ohledu na tom je jinak než Simone Tempestini, který určitě před startem maďarské soutěže nevystupoval jako favorit na vítězství. Podobné pocity jako Cachón teď na Kanárských ostrovech si tehdy prožil Mathieu Franceschi, když doplatil na chybu a následný defekt. Tentokrát se Francouz chybám dokázal vyhnout a sám sebe překvapil tak skvělým výkonem na asfaltu. Škodu Fabia RS Rally2 dovezl k dalšímu druhému místu a byl tedy z pravidelných účastníků ME znovu nejrychlejší. Za Bonatem navíc zaostal jen o necelé tři vteřiny. Paddonovi ve Franceschim očividně vyrostl hodně zdatný soupeř, který navíc stále navyšuje svůj náskok v šampionátu.

Čeští piloti na Gran Canarii prožili opačné etapy. Zatímco Filipu Marešovi s Toyotou úplně nesedla ta první, Erik Cais se Škodou zase prožil horší sobotu. Ve výsledku druhý jmenovaný skončil čtrnáctý těsně před svým krajanem. Pro svůj nejcennější dosavadní úspěch mezi evropskými juniory si na Kanárské ostrovy zalétnul Daniel Polášek. S Peugeotem 208 Rally4 dojel v klasifikaci ERC Junior na pěkném pátém místě. Jen o příčku výše se umístil nejrychlejší mladík z Rally Hungary Max McRae pilotující další Peugeot. Stupně vítězů ovládnuly Opely Corsa Rally4 a i přes ryze asfaltovou soutěž se z triumfu radoval mladý Seveřan Mille Johansson.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!