Rallysprint Kopná: Dominik Jakeš nejrychlejším poháristou

Čermák a Hrachovec Adam Cup 2024 zůstal na moravských silničkách.

Po Valašské rally ValMez pokračoval jubilejní desátý ročník Rallysprintem Kopná, s centrem ve Slušovicích. O prvenství si to rozdali Matěj Manderla a nakonec rychlejší Dominik Jakeš, třetí příčku vybojoval Tomáš Dudák.

Promotéru Čermák a Hrachovec ADAM Cupu Zdeňku Pekárkovi se sice nepodařilo oslovit nikoho ze soutěžících, nově startujících s vozy Opel Adam Cup, ale i tak se proti Valašce počet vozů navýšil z pěti na šest. Tomáš Omelka dodržel svůj záměr vyrazit na Kopnou a doplnil předchozí pětici. V ní nechyběli ani Radim Orava a Martin Migdal, ač jejich vozy musely projít opravami po haváriích na Valašce.

Rallysprint Kopná patří k dlouholetým klenotům Čermák a Hrachovec ADAM Cupu. Tentokrát se závodilo ve třech sekcích, na celkem osmi rychlostních zkouškách. Řada pasáží je v různých obměnách dokonce i součástí Barumky. Kopná už mnoho let startuje testem Kameňák a letošní ročník nebyl výjimkou. Dalo by se říci, to nejnáročnější na začátek…

A Kameňák pohárové pole ihned rozdělil do tří skupinek. V čele figurovala dvojice Jakeš (nově se spolujezdcem Zdeňkem Bělákem) a Manderla, za nimi bojovali Tomášové Dudák s Omelkou a už výraznější ztráty zapsali Radim Orava s Martinem Migdalem. Také druhý test potvrdil vedení Jakeše, trojka byla pro pohárové dvojice zrušena, a tak se valašský jezdec vracel do servisu s náskokem 2,8 vteřiny před Manderlou. Orava na dvojce zajel čtvrtý čas mezi Dudákem a Omelkou, ale celkově byl této dvojici docela vzdálen. Jeho konkurenty naopak dělily tři vteřiny (3. Dudák, 4. Omelka). Průběžné pořadí uzavíral Migdal.

Ve druhé sekci dokázali Manderla s Kalistovou urvat na Pinduli první bonusový bod. Na Kameňáku však zastavovali u jednoho havarovaného vozu a dostali přidělený čas. Z pohledu vyrovnanosti této dvojice však tato skutečnost v podstatě rozhodla o osudu pohárového klání. Když Jakeš v šesté zkoušce přidal dalších šest desetin, oba rivaly dělilo před posledními dvěma zkouškami 7,9 sekundy.

Orava se na Pinduli blýsknul třetím časem, ale na Kameňáku opět výrazně zaostal za Dudákem s Omelkou. Bylo tedy jasné, že do boje o bronz nezasáhne. Ze zmíněné dvojice i přes třetí čas Omelky v RZ 5 (rozdíl 1,4 vteřiny) dále tahal za delší provaz Dudák. Ten si svou pozici upevnil i na druhém průjezdu Kopnou, kdy svůj náskok navýšil na 5,3 vteřiny.

Manderla se v závěru závodu nevzdal, na Zádveřicích si připsal druhé dílčí prvenství, Jakeš dojel se ztrátou 2,3 sekundy. Valašský mladík si v závěru sice vedení udržel, ale vzhledem k vývoji (přidělování časů + zrušení prvního průjezdu zádveřického testu), a faktu, že si Jakeš stěžoval na přehřívající se motor, mohlo vše dopadnout i v jeho neprospěch. Ale na kdyby se v rallysportu nehraje…

Dudák si třetí příčku pojistil dvěma třetími časy, Omelka však i po návratu ukázal svou rychlost a bude s ním třeba do bojů o čelní příčky počítat. Maximem Oravy byl odpoledne čtvrtý čas v RZ6, Migdal si z konstantních šestých časů polepšil o jednu příčku jen na závěrečné Pinduli.

Ohlasy v cíli:

Dominik Jakeš: „Pořadatelé Rallysprintu Kopná připravili krásné erzety, panovalo i pěkné počasí. Se Zdeňkem jsme si celou soutěž užili, i když nás trápily technické problémy. Celý závod se v motoru ztrácela chladicí kapalina a auto se začínalo ke konci zkoušek přehřívat. Museli jsme dolévat během soutěže hodně vody, ale naštěstí opel dojel až na cílovou rampu. Se Zdeňkem se mi jelo dobře, chci mu za spolupráci poděkovat, v Plzni se vedle mě zase vrátí Petr Těšínský. Na Plzeň hlavně musíme dát do pořádku auto, výpadek si nemůžeme dovolit.“

Matěj Manderla: „Od konce loňské sezony jsme udělali kus práce na rozpisu, závody už nejedeme poprvé, a tak si přece jen daleko více věříme. A to byl i případ Kopné. Ráno jsme vyrazili na pneumatikách z Valašky. Až na poslední rundu jsme nasadili variantu se dvěma rezervami pro případ deště. Existovala totiž šance, že voda spadne, což se nakonec stalo až na rampě. Co rozhodlo? Prostě Dominik byl v cíli o kousek rychleji. My jeli v pohodě a bez krizovek, nicméně s řadou drobných jezdeckých chybiček, které obyčejně nedělám. Tentokrát nás v součtu stály určitě nižší desítky vteřin. K tomu jsme zastavili na druhém průjezdu Kameňáku u nehody, abychom zkontrolovali, zda je posádka v pořádku. Ukázalo se však, že jen nevypnula signalizační zařízení. Sice nám pořadatel čas drobně upravil, ale lídr nám trochu odskočil. Zpětně tak mrzelo zrušení prvního průjezdu Zádveřic, které se mi líbí. To všechno ale k závodům patří a jak jsem psal, Dominik byl zkrátka o něco lepší. Tímto mu ještě jednou gratuluji a děkuji za skvělý souboj.“

Tomáš Dudák: „Kopná byla velmi zajímavá. Právě tento závod před rokem odstartoval moji soutěžní kariéru. Ráno jsme obuli tvrdé na předek a měkké dozadu. Myslím, že to byla skvělá volba. Začátek na nejtěžší rychlostní zkoušce Kameňák poznamenala menší krizovka, při které jsme ztratili zadní nárazník. Matěj Manderla a Dominik Jakeš byli po celý závod hodně rychlí. Já se snažil jet čistě, bez havárie, ale zároveň jsme si chtěli udržet třetí pozici. Po druhém servisu jsme přezuli tvrdé i na zadní nápravu. Na sedmé rychlostní zkoušce jsme se rozhodli, že se pokusíme zrychlit, abychom si udrželi místo na bedně a to nám vyšlo. S Tomášem Omelkou to byl moc pěkný souboj a nejen díky tomu mě Kopná opět moc bavila.“

Tomáš Omelka: „Návrat po sedmi měsících byl těžký. Od loňského Vsetína jsem v autě neseděl, před Kopnou jsem neodjel ani metr. V mezidobí jsme provedli změny v nastavení podvozku a geometrie, a tak první testovací km byly na úvodní RZ Kameňák. Ten nám celkem vyšel, podobné tempo se nám dařilo držet do půlky dne, kdy jsme se Tomovi přiblížili takřka na dostřel. Bohužel RZ Kopná nám vůbec nešla, a i naše zlepšení v druhém průjezdu bylo minimální. Tomáš nám znovu odskočil a svůj náskok ještě upevnil na Zádveřické. V závěru tak nemělo smysl riskovat, důležité pro nás bylo sbírání cenných závodních kilometrů. Obzvlášť poslední pasáž Pinduli byla pro mě hodně těžká. I přesto, že člověk v koutku duše pomýšlí na stupně vítězů, odjížděl jsem moc spokojený. I přes absenci na Valašce jsme navázali na tempo z minulého roku, za což jsem rád. S autem jsem byl spokojený, teď to je jen o mém zlepšování.“

Radim Orava: „Čekal jsem, že to pro mě bude nesmírně těžký závod a to se potvrdilo. Bojoval jsem hlavně sám se sebou, bylo těžké začít autu zase plně důvěřovat. Celý závod jsem se soustředil jen na sebe. Myslím, že se mi dařilo získávat důvěru, ale v poslední zatáčce celé soutěže jsem udělal školáckou chybu, která vyústila v poškození přední části adámka. V letošním roce jsem chtěl v ADAM Cupu zúročit zkušenosti z minulých let, ale zatím je tomu přesně naopak. Tým kolem Martina Vopatřila, který auto připravuje, funguje perfektně a je to vše jen o mně. V poháru se jede opravdu rychle a musím před všemi soupeři smeknout. Snad se mi letos podaří k nim přiblížit. Plzeň poprvé vynechám, protože budu na dovolené. Snad se mi tam podaří optimálně se naladit na Příbram. Tam bych chtěl zajet konečně výsledek, se kterým budu spokojen.“

Martin Migdal: „Za volant jsem se opravdu těšil, i když jsem se bál, že budu mít po havárii na Valašce nějaký blok. Proto jsem to vzal tak, že pojedu opatrně a postupně se budu vracet zpátky do tempa. Tak se i stalo. Kopná byl za mě nejtěžší závod, který jsem zatím absolvoval, takže to nebyl úplně snadný návrat. Ale i tak jsem si závod moc užil a erzety mě bavily. Kameňák byl opravdu drsný, a protože hlavní cíl byl dovézt auto do cíle, raději jsem ho projel opatrně. Nesledoval jsem ani výsledky, protože by mě to nutilo přidat a to bylo přesně to, čemu jsem se chtěl vyhnout. Ráno jsme jeli vpředu střední směs, vzadu měkkou, v prvním servisu jsme volbu sjednotili a pokračovali na střední tvrdosti a na nich jsme následně odjeli i zbytek závodu. Jsem rád, že ADAM fungoval a my jsme projeli cílovou rampou bez krizovek.“

Lak Racing Rally Plzeň bude třetím kláním Čermák a Hrachovec ADAM Cupu. Pořadatelé letos přesunuli termín soutěže ze začátku června na jeho poslední víkend.

Rallysprint Kopná 2024 – Čermák a Hrachovec ADAM Cup

1. Jakeš – Bělák (Opel Adam Cup) 42:48,2
2. Manderla – Kalistová (Opel Adam Cup) + 6,7
3. Dudák – Fuksa (Opel Adam Cup) + 1:12,0
4. Omelka – Horáček (Opel Adam Cup) + 1:26,0
5. Orava – Osička (Opel Adam Cup) + 2:12,3
6. Migdal – Němec (Opel Adam Cup) + 3:21,6

Průběžné pořadí Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024:

1. Manderla 49 (4 vítězství v RZ), 2. Dudák 38, 3. Jakeš 34 (9), 4. Omelka 16, 5. Orava 14, 6. Migdal 12.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!