Daniel Porazil - eWRC.cz
5. 5. 2004 00:00 − 2404× − 0

Česko – Slovenská rallye

KOMENTÁŘ eWRC.CZ k 35. Rallye Matador Tatry – Valašská rallye

Snad je v tom i trocha symboliky, že v den vstupu České i Slovenské republiky do Evropské unie se na uzemí obou zemí, které kdysi tvořily Československo, odehrávala automobilová soutěž nesoucí poněkud zvláštní název – Rallye Matador Tatry – Valašská rallye. Pořadatelé ji do vínku dali početné a zajímavé startovní pole, reprezentativní zázemí, movitého partnera, ale také dvě podoby tratě, dvě tváře rychlostních zkoušek – techničtější na Vsetínsku, rychlé v okolí Púchova.

Vedle Mezinárodního mistrovství České republiky a Mistrovství Slovenska se podnik započítával také do FIA Evropského poháru Východ s koeficientem 5. Oproti stejně zařazené Šumavě se tu však sešla daleko zajímavější a kvalitnější zahraniční konkurence, která však byla dána, více než příslušností k regionálnímu poháru, ochotou pořadatele vytvořit pro hosty ze zahraničí zajímavé podmínky – odpuštění vkladu do soutěže, uhrazení ubytování či poskytnutí paliva na seznamovací jízdy. A tak se mezi 114 posádkami ze šesti zemí objevila jména představující nejen zpestření, ale i kvalitu. Namátkou jmenujme Poláky Solowowa (Mitsubishi Lancer – N4) nebo Kościuszka s krásným Opelem Corsa S1600, Ukrajince Aleksandrova (Subaru Impreza – N4) nebo v Čechách známého Angličana Mortona (Mitsubishi Lancer – N4). Bohužel, citelně chyběl další cizinec Leszek Kuzaj, který do Púchova nedorazil. K největším favoritům tak tradičně patřili Kresta s Imprezou WRC, Pech s Focusem WRC, Kopecký s Fabií WRC, ale i překvapivý lídr českého šampionátu Martin Prokop s Octavií WRC.

První etapa Rallye Matador Tatry – Valašská rallye se odehrála na Vsetínsku a představovala 9 rychlostních zkoušek o celkové délce 148,65 km. Svým charakterem představovala tu techničtější část závodu. Avšak dříve, než se soutěž – říkejme jí Valaška – rozeběhla, zasáhla ji rána v podobě těžké havárie posádky Tomáš Vojtěch a Miroslav Fanta, která se svým Peugeotem 206 WRC havarovala těsně před cílem úvodní erzety. Posádka byla převezena do nemocnice, vůz je po požáru hodně poničen, řečeno kulantně. Úsek mezi Hošťálkovou a Rajnochovicemi byl letos asi zakletý. Pořadatelé během soutěže naplánovali 3 průjezdy (RZ 1, 4, a 7), ale pokaždé byla erzeta z vážných důvodů zrušena – nehoda T. Vojtěcha, nepřítomnost sanitky v místě startu (zasahovala mimo rámec soutěže), havárie Z. Vase… Závodit se začalo až na druhém testu, který pro sebe rozhoduje Kresta před Kopeckým a Pechem. "Po Šumavě jsme se svezli v Pelhřimově a před týdnem jsme ještě testovali. Auto je nyní velmi dobře připravené", liboval si Roman Kresta, muž, na jehož bodovém kontě se v rámci českého šampionátu krčila hrozivá nula. Na další dvě erzety jde ale do čela Jan Kopecký s Fabií WRC, na které se postupně začínají projevovat změny, které v současné době v dílnách Škoda Motorsport vrcholí před premiérovým startem v sezóně 2004 v Řecku. Vůz opticky klesl a lépe sedí, tradiční škodovácké dělové rány při řazení jsou téměř pryč. Snad i to mělo za následek, že po RZ 5 vedl Kopecký před Krestou, Pechem, Štěpánem Vojtěchem a Trinerem. V následujících měřených testech se do čela dostal Kresta a svůj post až do konce Valašky neopustil. V přijatelném odstupu 14,7 vteřiny mu po první etapě na záda dýchal Kopecký a i třetí Pech, ztrácející 21,9, byl stále ve hře. Navíc neskrýval se svým postavením spokojenost: "Jedeme bez problémů, je to velmi rychlé. Máme ztrátu, kterou jsme nabrali na začátku soutěže. Uvidíme zítra, myslím, že to bude těžší, než jsme všichni čekali. Pro nás je důležité celé mistrovství, proto tomu podřídíme naši taktiku". Na dalších místech byli další jezdci s vozy WRC, Štěpán Vojtěch, Béreš a Prokop. Na sedmém místě byl Václav Arazim, coby vedoucí muž skupiny N i Evropského poháru, stíhaný Slovákem Cserhalmim a Polákem Solowowem (oba Mitsubishi Lancer). Nejrychlejší dvoukolka Josefa Petáka – Peugeot 306 Maxi se držela na 11. místě a před druhým Valouškem (Suzuki Ignis S1600) měla náskok téměř 50ti vteřin.

A co že přichystali pořadatelé na druhý den soutěže? Bylo to osm měřených úseků o délce 56,7 km. Všechny se odehrávaly na Slovensku a jak předesílali mnozí jezdci, svým charakterem byly velmi rychlé. Specifický je i místní asfalt, který je sám o sobě hodně klouzavý, a to mělo v neděli občas zapršet. Druhá etapa tedy začala pneumatikovým pokerem. Kresta je však velký hráč, nejen že si nechal na rychlé slovenské erzety namontovat dlouhou převodovou skříň, ale přenáramně vhodně zvolil pneumatiky. Jeho náskok na své pronásledovatele rázem narostl. Po prvním kole druhé etapy byl spokojený i druhý Pech, který přeskočil mladíky Kopeckého a Schovánka. "Nejsme vůbec spokojeni, ráno jsme dali slicky, a to nebylo dobře. Na RZ 10 bylo hodně vody, hodně jsme ztratili", svěřil se Jan Kopecký po RZ13. Těžkou chvilku si prožili do té doby vedoucí jezdci skupiny N Arazim s Gálem, kteří v první časovce druhé etapy chytli 6 minut za předčasný příjezd. Inu, i mistr tesař… V druhé rundě, která znovu představovala 4 erzety, se pořadí na stupních nejvyšších již neměnilo. Za nimi ovšem ano. Štěpán Vojtěch se začal trápit s turbodmychadlem, Bérešovi vystavila stopku porucha ojnice. Na čtvrté místo se tak posunul Prokop před Štěpána Vojtěcha, na šesté pak vítěz skupiny N Slovák Cserhalmi. Peták, vítěz kategorie vozů skupiny A, pozávodil druhého Valouška i třetího Zedníka (Ford Escort Kit Car). Do cíle nakonec dorazilo 71 vozů.

35. Rallye Matador Tatry – Valašská Rallye je již minulostí. Stala se zajímavým pokusem pořadatelů z Čech a Slovenska o uspořádání společného podniku. Přesto, že výsledek jistě vyzněl pozitivně a že se některé podniky Evropského poháru Východ s koeficientem 10 mohou o výši svého koeficientu obávat, byla terčem, řekněme diskusí, podoba tratě druhé etapy, stejně tak sobotní závěrečný přejezd ze Vsetína do Púchova. I zde se znovu odehrála epizoda "a la hřeby", tentokrát v podobě silného deště, který přinesl v RZ 10 divoké výsledky, kdy speciály WRC byly poměrně v hlouby pole. A důvod? Tradiční – rozdílné podmínky na trati mezi dvěma částmi startovního pole, ale přičítat to pořadatelům povedené soutěže rozhodně nemůžeme.

Tradiční podrobnou analýzu mapující boje ve všech vypsaných kategoriích XXXV. Rallye Matador Tatry – Valašská Rallye vám přineseme koncem tohoto týdne.


Foto: Dan Porazil

Pořadí XXXV. Rallye Matador Tatry – Valašská Rallye 2004 – MMČR:
1.Kresta – Tománek, CZ, Subaru Impreza WRC
2.Pech – Uhel, CZ, Ford Focus WRC +32,3
3.Kopecký – Schovánek, CZ, Škoda Fabia WRC +49,1
4. Prokop – Novák, CZ, Škoda Octavia WRC +3:51,0
5. Š. Vojtěch – Ernst, CZ, Peugeot 206 WRC +5:39,8
6.Cserhalmi – Krajňák, SK, Mitsubishi Lancer +7:49,7 (1.N4)
7.Trněný – Pritzl, CZ, Škoda Octavia WRC +7:53,7
8. Cais – Ondrejčík, CZ, Mitsubishi Lancer +8:13,9 (2.N4)
9. Solowow – Baran, PL, Mitsubishi Lancer +8:26,6 (3.N4)
10. Vlček – Středa, CZ, Mitsubishi Lancer +8:37,2

Pořadí XXXV. Rallye Matador Tatry – Valašská Rallye – FIA Evropský pohár Východ:
1.Cserhalmi – Krajňák, SK, Mitsubishi Lancer (1.N4)
2. Cais – Ondrejčík, CZ, Mitsubishi Lancer (2.N4)
3. Solowow – Baran, PL, Mitsubishi Lancer (3.N4)
4. Vlček – Středa, CZ, Mitsubishi Lancer
5. Peták – Benešová, CZ, Peugeot 306 Maxi (1.A7)
6. Trojan – Řihák, CZ, Mitsubishi Lancer
7. Valoušek – Houšť, CZ, Suzuki Ignis Super 1600 (1.A6)
8. Palko – Mueller, SK, Mitsubishi Lancer
9. Štěpánek – Omelka, CZ, Subaru Impreza
10. Červenka – Krečman, CZ, Mitsubishi Lancer

Vítězové tříd XXXV. Rallye Matador Tatry – Valašská Rallye:
A8
1. Kresta, CZ, Subaru Impreza WRC
2. Pech, CZ, Ford Focus WRC
3. Kopecký, CZ, Škoda Fabia WRC

A7
1. Peták, CZ, Peugeot 306 Maxi
2. Zedník, CZ, Ford Escort Kit Car
3. Berger, CZ, Škoda Octavia

A6
1. Valoušek, CZ, Suzuki Ignis S1600
2. Honda, CZ, Citroen Saxo Kit Car
3. Brynda, CZ, Škoda Felicia Kit Car

A5
1. Fiala, CZ, Škoda Fabia
2. Hora, CZ, Škoda Fabia
3. Lipčák, SK, Škoda Fabia

N4
1. Cserhalmi, SK, Mitsubishi Lancer
2. Cais, CZ, Mitsubishi Lancer
3. Solowow, PL, Mitsubishi Lancer

N3
1. Křížek, CZ, Honda Civic
2. Tlusťák, CZ, Honda Civic
3. Trojanová, CZ, Honda Civic

N2
1. Sedláček, CZ, Honda Civic
2. Tarabus, CZ, Honda Civic
3. Trojan, CZ, VW Polo

N1
1. Tuček, CZ, Škoda Fabia
2. Tonhäuser, SK, Škoda Fabia
3. Kapušanský, SK, Škoda Fabia

XXXV. Rallye Matador Tatry – Valašská Rallye 2004
Datum: 30.4. – 2.5. 2004
Zařazení: Mezinárodní mistrovství ČR, FIA Evropský pohár Východ - koeficient 5, Mistrovství Slovenska
Délka soutěže: 713,50 km
Počet RZ: 17 (3 zrušeny)
Délka RZ: 205,35 km
Vítězství v RZ: Kresta a Kopecký 5x, Pech 3x, Béreš 1x
Posádky – start/cíl: 114 / 71
Počasí: v sobotu polojasno, v neděli zamračeno, občas přeháňky
Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!