Daniel Porazil - eWRC.cz
29. 3. 2004 00:00 − 2388× − 0

Poručíme větru, dešti…

KOMENTÁŘ eWRC.CZ k XXXIX. Mogul Šumava Rallye

Neporučíme… Hlavní roli v představení nesoucí název XXXIX. Mogul Šumava Rallye hrály po roce znovu rozmary počasí. Před dvěma týdny bychom druhý podnik Mezinárodního mistrovství České republiky sledovali za slunečného počasí div ne v tričku, o minulém víkendu však padal sníh a s ním i stromy přes cestu. Ani to však nezabránilo Martinovi Prokopovi s vozem Škoda Octavia WRC v tom, aby se stal dosti nečekaným králem Šumavy pro rok 2004.

Přestože se klatovští pořadatelé snažili posunutím termínu soutěže obelstít matku přírodu a nedat jí tak, jako v loňském roce, šanci nasypat na trať peřiny bílého chmýří, neuspěli. Krásnou šumavskou přírodu postihla taková sněhová kalamita, že se počátkem minulého týdne, kdy se konaly seznamovací jízdy, hovořilo dokonce o rušení některých rychlostních zkoušek. Jednak kvůli nesjízdnosti komunikací samotných, ale také s ohledem na spadané stromy, které neunesly tíhu mokrého sněhu. Navíc se vedly spory o možnosti používat či nepoužívat pneumatiky s hřeby. Výsledkem byla lehce nervózní předstartovní nálada jezdců, ale i pořadatelů a zkrácené erzety 8, 9, 11, 13, 14 a 15. Přejímkou nakonec prošlo 76 vozů startujících v FIA Evropském poháru Východ a 16 vozů kategorie A8, která boduje pouze v domácím šampionátu. O mezinárodní charakter podniku se staral Polák Leszek Kuzaj s Fordem Focus WRC, Slováci Jozef Béreš s Hyundaiem Accent WRC, Tibor Cserhalmi a Radovan Rusinko, oba s Mitsubishi skupiny N, Zuzana Cserhalmiová na Hondě Civic, Rus Serguei Uger se Saxem VTS, Maďar v Českých barvách Zoltan Vas s Almerou Kit Car a Chorvat Crnojevič s dieselovou Fabií.

Na trať první rychlostky – Klatovského okruhu – dorazily vozy WRC 60 minut před prvními Evropany, a to se ukázalo v pozdějším průběhu Šumavy jako největší kámen úrazu. Klasickou okruhovou zkoušku vyhrává Pech před Kopeckým, Kuzajem a Štěpánem Vojtěchem. Jedenáctý Ladislav Křeček před sebe nepustil žádné N-ko, navíc porazil Chvojku i Bergera na identických vozech. Po okruhu následovaly další dvě vložky, a to bez možnosti servisu. Znovu vyhrává Pech před Krestou, který se v Klatovech skutečně objevil s Imprezou WRC a Petrem Grossem na sedadle spolujezdce. Třetím místem se blýskl pozdější vítěz Prokop, stejně tak sedmým místem Semerád s Mitsubishi skupiny N. Výborně jeli i osmý Trojan a devátý Tuček, oba s enkovými Lancery. Naopak zde končí Štěpán Vojtěch s Peugeotem 206 WRC pro poruchu turbodmychadla. Lámání chleba přinesla třetí erzeta. "Byla to velká smůla, diváci stáli moc blízko tratě. Probrzdil jsem zatáčku a nestačil jsem je minout, musel jsem to tam pustit. Naštěstí to dopadlo, jak to dopadlo", komentoval svůj karambol Václav Pech. A výsledek? Lehce zraněný divák v nemocnici a zrušená erzeta. Na čtyřce jde do čela Kresta, stíhaný Kopeckým a Kuzajem. Pech se propadá až na 30. místo. Celkové pořadí se až do konce první etapy nemění, a tak se upravují pouze časové rozestupy. Spokojen je Kresta, který odchází spát s náskokem 35,5 vteřiny na Kopeckého. Dalších 22,5 vteřiny ztrácí Kuzaj. Následuje Tomáš Vojtěch, Prokop, Triner, Trněný, osmé je první N-ko v rukách Tučka. Nejrychlejší dvoukolka je na 18. místě a je to Peugeot 306 Maxi Josefa Petáka.

Velké věci se začaly odehrávat v sobotu. Druhá, delší etapa, která představovala 9 rychlostních zkoušek, skutečně zamíchala pořadím. Po vzoru předešlého dne opět vyráží skupina vozů A8 hodinu před druhou částí pole. V tomto konkrétním případě to také znamená, že za zcela odlišných povětrnostních podmínek. Je to smůla nebo nedomyšlení nového systému? Paradoxem je, že náš domácí šampionát nedělá rozdíly mezi vozy WRC a – řekněme – sériovými vozy. V žádném případě tedy nemůžeme mluvit o shodných podmínkách pro všechny účastníky našeho mistrovství. Á-osmičky jedou na sněhu bez možnosti využití obutí s hřeby, Evropa o hodinu později na téměř suchém a posoleném asfaltu. A tak se stalo, že se při vší úctě ke zmíněným jezdcům, objevují na čele vítězů RZ 7, 8 a 9 Štěpánek se Subaru, Tarabus s Hondou (2. místo na RZ 8) nebo Kulda s Favoritem, který dosáhl na téže vložce jedenáctého času a nechal tak za zády všechny vozy WRC. O tom, jak to na trati muselo vypadat, hovoří výsledky jasnou řečí. Osmička měla osudovou příchuť pro do té doby vedoucího Krestu, který po chybě ztrácí téměř 10 minut výletem mimo trať. Kámen na kameni nezůstal stát v celkovém pořadí, vede Štajf před Červenkou a Arazimem (všichni Mitsubishi Lancer skupiny N), čtvrtý je Kuzaj, pátý Tošovský… Pod vlivem těchto událostí se snad ani nelze pilotům královské třídy A8 divit, když tu a tam bylo k slyšení: "Mě to nebaví…". Do konce soutěže zbývá pět měřených úseků, počasí se ustaluje, obvyklý pohled do výsledků se začíná postupně znovu pozvolna vracet do normálu. Desítku vyhrává Kresta, v čele je Štajf. Druhý na desítce je Triner, celkově je však osmnáctý… RZ 11 je labutí písní Romana Kresty, po nejrychlejším čase odevzdává v servisu mezi RZ 11 a 12 kartu. Oficiální tisková zpráva hovoří o tom, že jezdec důvod nesdělil.

Pozdější vítěz XXXIX. ročníku Mogul Šumava Rallye Martin Prokop se poprvé do čela absolutní klasifikace dostal až na RZ 14 a nic na tom nemění, že nevyhrál ani jednu rychlostní zkoušku. Na trati vyrobil nejméně chyb a stal se tak překvapivým vítězem druhého podniku Mistrovství republiky. 15 vteřin za Prokopovou Octavií WRC si pro stříbro dojel Václav Arazim, který současně vyhrál FIA Evropský pohár Východ. Třetí místo patří Štajfovi, který jako Arazim pilotoval Mitsubishi Lancer skupiny N.

Šumava je tedy za námi. Naštěstí se nepotvrdily zprávy o tom, že se budou nesjízdné erzety rušit a za zkracování vložek, které způsobily popadané stromy, nemůžeme vinit pořadatele. Odklidit 87 stromů představuje slušnou porci zaplacené lidské práce. Diskutovat naopak můžeme o aplikaci rozhodnutí hřeby použít či nikoliv. Hlavu zamotanou z našich hřebů musel mít Rus Uger, který ještě neodstartoval a už byl vyloučen před RZ 1 právě za použití takovýchto kol… Projevila se tak absence transparentních a jasných předpisů a pravidel, která by ošetřovala závodění na zimní soutěži. Pokud se má jet v příštím roce hned několik sněhových podniků, je načase začít tento problém řešit. Co se také ukázalo v naprosté nahotě, je fakt, že rozdělení startovního pole 20ti nebo dokonce 40ti minutami je minimálně nepraktické, nebo přesněji řečeno nezaručující přijatelně shodné podmínky pro jezdce MMČR. Snad jen majitelé občerstvení na rychlostních zkouškách si mnuli ruce… Pořadatelé dalších Evrop si teď lámou hlavu společně s FASem nad otázkou – nejsme sami, kteří v to pevně doufají – jak zajistit regulérní podmínky pro všechny účastníky našeho mistrovství.

Tradiční podrobnou analýzu mapující boje ve všech vypsaných kategoriích XXXIX. Mogul Šumava Rallye 2004 vám přineseme koncem tohoto týdne.

Pořadí XXXIX. Mogul Šumava Rallye 2004 – MMČR:
1. Prokop – Novák, CZ, Škoda Octavia WRC
2. Arazim – Gál, CZ, Mitsubishi Lancer +15,5
3. Štajf – Volf, CZ, Mitsubishi Lancer +46,5
4. Tuček – Tesař, CZ, Mitsubishi Lancer +1:00,4
5. Pech – Uhel, CZ, Ford Focus WRC +1:04,1
6. Trojan – Řihák, CZ, Mitsubishi Lancer +1:41,7
7. Červenka – Krečman, CZ, Mitsubishi Lancer +1:46,4
8. Triner – Hůlka, CZ, Seat Cordoba WRC +1:48,5
9. Tošovský – Sláma, CZ, Mitsubishi Lancer +1:50,6
10. T. Vojtěch – Fanta, CZ, Peugeot 206 WRC +2:25,9

Pořadí XXXIX. Mogul Šumava Rallye – FIA Evropský pohár Východ:
1. Arazim – Gál, CZ, Mitsubishi Lancer
2. Štajf – Volf, CZ, Mitsubishi Lancer
3. Tuček – Tesař, CZ, Mitsubishi Lancer
4. Trojan – Řihák, CZ, Mitsubishi Lancer
5. Červenka – Krečman, CZ, Mitsubishi Lancer
6. Tošovský – Sláma, CZ, Mitsubishi Lancer
7. Cais – Ondrejčík, CZ, Mitsubishi Lancer
8. Poulík – Novák, CZ, Mitsubishi Lancer
9. Peták – Benešová, CZ, Peugeot 306 Maxi
10. Liška – Jugas, CZ, Mitsubishi Lancer

Vítězové tříd XXXIX. Mogul Šumava Rallye 2004:
A8
1. Prokop, CZ, Škoda Octavia WRC
2. Pech, CZ, Ford Focus WRC
3. Triner, CZ, Seat Cordoba WRC

A7
1. Peták, CZ, Peugeot 306 Maxi
2. Berger, CZ, Škoda Octavia
3. Zedník, CZ, Ford Escort Kit Car

A6
1. Kneifel, CZ, Škoda Felicia
2. Kundrát, CZ, Škoda Felicia Kit Car
3. Brynda, CZ, Škoda Felicia Kit Car

A5
1. Hora, CZ, Škoda Fabia
2. Fiala, CZ, Škoda Fabia
3. Kulda, CZ, Škoda Favorit

N4
1. Arazim, CZ, Mitsubishi Lancer
2. Štajf, CZ, Mitsubishi Lancer
3. Tuček, CZ, Mitsubishi Lancer

N3
1. Křížek, CZ, Honda Civic
2. Tlusťák, CZ, Honda Civic
3. Šilha, CZ, Peugeot 306

N2
1. Sedláček, CZ, Honda Civic
2. Tarabus, CZ, Honda Civic
3. Koukola, CZ, Honda Civic

N1
1. Vodička, CZ, Škoda Felicia
2. Kulhan, CZ, VW Polo
3. Smetana, CZ, Škoda Fabia

XXXIX. Mogul Šumava Rallye 2004
Datum: 25. – 27.3. 2004
Zařazení: Mezinárodní mistrovství ČR, FIA Evropský pohár Východ
Délka soutěže: 609,68 km
Počet RZ: 15
Délka RZ: 222,38 km
Posádky – start/cíl: 92 / 58
Počasí: +2 / – 4 stupně, sníh, jasno až polojasno, sněhové přeháňky
Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!