Jiří Hejčl - eWRC.cz
13. 5. 2004 00:00 − 2363× − 0

Solberg největším favoritem

PREVIEW Už v pátek v sedm hodin ráno bude odstartován pátý podnik světového šampionátu v rallye. Po Mexiku a Novém Zélandu se rallye kolotoč vrací na evropskou půdu

Už v pátek v sedm hodin ráno bude odstartován pátý podnik světového šampionátu v rallye. Po Mexiku a Novém Zélandu se rallye kolotoč vrací na evropskou půdu, aby se na dva měsíce zastavil na pobřeží Středozemního moře. Následující tři podniky se budou odehrávat v podobných podmínkách rozbitých cest Řecka, Turecka s první zastávkou na malebném ostrově, který je cílem mnoha českých turistů, Kyprem. Posádky se vydají na trať, nejpomalejší soutěže v kalendáři, z přístavního města Limassol.


Foto: Petr LUSK eWRC.CZ (Petter Solberg 2003)

Kyperská rallye je jedna z nejmladších v kalendáři mistrovství světa. Do „první ligy“ postoupila v roce 2000. Soutěž se pořádá od roku 1970 s výjimkou let 1974 a 1975, kdy na tomto ostrově probíhala Turecká invaze. V prvních ročnících se mezi vítěze zapsaly mimo jiné i legendy soutěžního sportu jezdci stáje Ford Roger Clark a Ari Vatanen. Soutěž byla po mnoho let zařazena do kalendáře mistrovství Evropy s nejvyšším koeficientem. Na tento ostrov zajížděly přední posádky ME pro laciné body, protože soutěž se nikdy nepyšnila přílišným zájmem posádek. Do historie soutěže se zapsaly také dva bývalí tovární jezdci Škody Mladá Boleslav Pavel Sibera a zejména Emil Triner, který v roce 1998 dovedl Škodu Octavii Kit Car na druhém místě absolutního pořadí.

Slavnostní start soutěže se odehraje na přímořské promenádě ve čtvrtek večer a vozy odstartují k první rychlostní zkoušce v pátek ráno. Na posádky čekají obvyklé podmínky – prašné, kamenité cesty s velkými balvany, které jsou zatěžkávající zkouškou pro zavěšení a pneumatiky soutěžních vozů. To vše je „vyšperkováno“ velmi vysokými teplotami. Ty by letos měly být o něco nižší, neboť soutěž byla posunuta o několik týdnů dopředu. Rychlostních průměry se, díky mnoha pomalým zatáčkám, nevyšplhají nad 70 km/hod. Pro úspěch na této soutěži je velmi důležitá volba pneumatik a posádky se musí opět vyrovnat s jejich omezeným množstvím. Pro tuto soutěž mohou vybírat pouze z 60 kusů.

Tradiční Shakedown, předstartovní test, je na programu ve čtvrtek 13. května v blízkosti kláštera Stavrovouni asi 60 km od centra soutěže. Jako obvykle se soutěž bude skládat ze tří etap o celkové délce 1146,42 km. Posádky absolvují 18 Rz o délce 326,68 km na devíti úsecích, které se pojedou dvakrát. Velkou úlohu sehraje již první etapa v pátek 14. května, kdy posádky prověří 6 RZ a zejména dvojnásobný průjezd 40-ti km, která je zařazena jako číslo 1 a 4. Stejný počet RZ, šest, bude zařazen i po oba následující dny. Všechny testy jsou situovány do pohoří Troodos. Servisní zóna je umístěna v areálu nového přístaviště.

Největší favority je nutno hledat v posádce týmu Subaru Petter Solberg – Phill Mils. Solberg zvítězil v posledním podniku na Novém Zélandu a také zde bude obhajovat své vítězství z minulého roku. Jako obvykle, bude druhý vůz řídit Mikko Hirvonen. Oba strávili na ostrově několik dní usilovného testování. Soustředili na fyzickou přípravu : běhali, jezdili na kole a cvičili, aby se co možná nejlépe aklimatizovali na zdejší horké počasí. Hirvonen tvrdí, že tato rallye rozhodně nepatří mezi jeho oblíbené a své cíle vyjádřil jako příležitost k vylepšení svých dosavadních schopností. Tým Ford Malcolma Wilsona má letos skvělý úvod sezóny. Ford Focus se stal velmi spolehlivým a to se projevilo na průběžné klasifikaci MS – tým vede ve značkách a Martin mezi jednotlivci. Svou pozici si určitě bude chtít udržet a protrhnout smůlu, která jej na Kypru již několik let provází. Týmový kolega, Duval, startoval na Kypru třikrát, ale ani jednou nespatřit cíl. Navázat na dvě vítězství z počátku sezóny bude chtít i tým Citroen. Loeb se této soutěže zúčastnil pouze jednou, ale třetí místo jej řadí k aspirantům na vítězství. Carlos Sainz vyhrál Rally Kypr hned při jejím vstupu do seriálu mistrovství světa v roce 2000. Jeho bohaté mnohaleté zkušenosti by se měly projevit zejména v těžkých podmínkách jako tomu bude při této soutěži. Zapomenout rozhodně nesmíme ani na tým Peugeot. Nespolehlivost 307 z úvodu letošní sezóny se zdá být zapomenuta, ale i tak skutečným testem konkurenceschopnost nového auta bude až následující série soutěží. Po nahrazení Belgičana Loixe disponuje tým, se lvem ve znaku, dvěma piloty, kteří to na šotolině velmi umějí – Finové Gronholm a Rovanpera. Do boje o prvenství těžko zasáhne tým Mitsubishi. Jeho snahou bude odčinit propadák na Novém Zélandu a dostat obě auta do cíle soutěže. To by znamenalo obrovské množství informací pro zdokonalení Lanceru a jistě by to sehrálo svou pozitivní úlohu v době, kdy se rozhoduje o budoucnosti týmu. S Lancerem WRC pojedou Gilles Panizzi a Kristian Sohlberg. Oba piloti se v předstartovním testování zaměřili zejména na vylepšení spolehlivosti.

Kyperská rallye není součástí šampionátu produkčních vozů ani juniorského mistrovství pro vozy S1600. Místní automobilová federace se také rozhodla omezit počet soutěžících posádek na padesát, což dává velkou šanci na solidní výsledek přihlášeným privátním posádkám. Nejlepší výsledek můžeme očekávat od Finů Valimakiho, který představí Accent WRC a zejména Tuohina s Focusem WRC. Konkurenci pro tovární týmy a možnost zviditelnění se využil tým Bozian se dvěma Peugeoty 206 WRC v rukou Nora Henninga Solberga a Portugalce Miguela Campose. S dalšími vozy specifikace WRC se představí Alistair Ginley ( Subaru Impreza ), stálý účastník MS Němec Antony Warmbold ( Ford Focus ), Řek Papadimitriou také Focus, mladý Argentinec Perez Companc ( Peugeot 206 ) a Recordati se starší Corollou. Mezi zajímavé posádky bude určitě patřit zástupce našich východních sousedů Vladimír Palko s vozem Mitsubishi Lancer Evo II skupiny A. Ve startovní listině najdeme také mnoho místních posádek a i další soutěžící z celého světa. Podniku se mělo zúčastnit pětatřicet posádek skupiny A a patnáct skupiny N.

Víte že,

  • první ročník soutěže se uskutečnil s výraznou podporou tabákové firmy Rothmans a více než o skutečnou rallye se jednalo o destruktivní zkoušku automobilů – z dnešního pohledu spíše trial
  • hned prvního ročníku se také zúčastnila jedna velká hvězda Hannu Mikola ( odpadl pro zničený motor )
  • v roce 1976 vyhrál současný vysoký funkcionář FIA Shekhar Mehta
  • v roce 1981 musel ze soutěže velmi záhy odstoupit také šéf týmu Ford Malcolm Wilson
  • ročník 1988 využil Toyota Team Europe ideálních podmínek této soutěže pro testování své nové zbraně Celicy 2000 GT-4 a suverénně vyhrál
  • po 15 ti neúspěšných pokusech se konečně v roce 1991 podařilo zvítězit Dimi Mavropoulosovi s Audi Coupe Quattro
  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

    Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
    Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!