26. 10. 2006 00:00 − 3246× − 0

Profil spolujezdce: František Rajnoha

Zlínský František Rajnoha se automobilovým soutěžím věnuje už více než deset let a patří v našich krajích mezi zkušené spolujezdce.

Zlínský František Rajnoha se automobilovým soutěžím věnuje už více než deset let a patří v našich krajích mezi zkušené spolujezdce. Největších úspěchů dosáhl v letošní sezóně. Na Šumavě a Hustopečích vyhráli s Romanem Odložilíkem skupinu A, ve Vyškově pak s Jirkou Volfem skončili druzí absolutně. Na posledním sprintu v Hradci Králové četl noty Pavlu Červenkovi.

Rallyové začátky
"Už jako malý kluk jsem chodil na Barum rally a na tenkrát velmi populární Valašskou zimu. Tu jsem nevynechal ani jednou, protože pocházím z nedalekého Zlína. Od malička bylo mým snem posadit se do závodního auta. V roce 1995 jsem dostal nabídku dělat mechanika Pavlu Okrajkovi, což jsem samozřejmě neodmítl. Po dvou letech se mi naskytla příležitost jet jako spolujezdec s předjezdcem na Vsetínské rally. Poté jsme se domluvili, že bychom mohli zkusit první ostrý start na Horácké rally v Třebíči. Bohužel tento start nedopadl dobře. Hned na první rychlostní zkoušce jsme v levé zatáčce trefili otevřený kanál, kde jsme ulomili levé přední kolo. Tímto pro nás závod skončil. Nejsmutnější na tom bylo, že tato rychlostní zkouška byla později zrušena a následoval volný průjezd. Na vyhlášení výsledků jsme obdrželi cenu za první odstoupivší posádku. Tou cenou byl PlayStation a asi víte proč. Tolik asi z mých rallyových začátků."


Foto: Petr Linhart

Názor na rallye
"Rallye je nádherný, ale bohužel hodně drahý sport. Mnoho mladých a talentovaných kluků by chtělo závodit. Chybí jim ale finance a to je velká škoda."

Učitelé a rádci
"V soutěžáckých začátcích mi nejvíce pomohli Miroslav Jančík a Franta Blahout. Vysvětlili mi, jak co funguje a především, jak mám číst a intonovat, aby rozpis nebyl monotónní a podpořil jsem tak jezdce. Nějaké další věci jsem se přiučil od Martina Turečka a obrovským přínosem pro mě bylo několik startů po boku Pavla Valouška. Nyní spolupracuji s výborným mitfárou a kamarádem Petrem Novákem. Ten pro mě chystá veškeré materiály k soutěžím."

Čas a finance
"Pracuji jako řidič. Když mám jet nějakou soutěž, musím objet všechny zákazníky a rozvézt co je třeba. Potom si vezmu dovolenou a můžu odjet. Pokud je soutěží hodně a dovolená nestačí, přichází na řadu neplacené volno. Ale to mě nebolí, protože rallye je prostě rallye. Je to pro mě droga, potkávám mnoho kamarádů a hezky se odreaguji."


S Jiřím Volfem na Bottcher Rally Vyškov 2006

Moji jezdci a auta
"Startoval jsem s mnoha jezdci a auty. Začínal jsem s Mirou Mikulenkou ve Škodě Felicii Kit Car A5. Následovali Miroslav Jančík s Fordem Escort RS Cosworth A8 a Martin Tureček se Škodou Felicia A5, od kterých jsem se toho hodně naučil. Velký sport jsem zažil s velkým střelcem Pavlem Šimkem se Suzuki Swift N1. Několik soutěží jsem absolvoval také s Dušanem Kouřilem se Seatem Ibiza Kit Car A7, Romanem Zavadilíkem s Fordem Escort RS 2000 N3 a Vráťou Kulhánkem se Škodou Felicia Kit Car A6. Pěkných výsledků jsme dosáhli s Romanem Odložilíkem. Nejdříve jsme se sice trápili s poruchovou Škodou Octavia A7: Suzuki Ignis S1600 a Renault Clio S1600 už byla mnohem lepší auta. Fanoušci rally možná nebudou moc vědět o našem startu v Kramolíně s Toyotou Corolla WRC. Roman zde startoval poprvé s vozem specifikace WRC a o vítězství jsme přišli až chybou kousek před cílem závěrečné erzety. Za velký zlom ve své kariéře považuji příležitost usednout vedle Pavla Valouška. Dostal jsem od něj v roce 2004 nabídku zaskočit za Víťu Houště a startovat ve Vranově. Taková šance se nedala odmítnout. Přesto jsem pak přemýšlel nad tím, na co jsem to vlastně kývl. Valda je vynikající jezdec a obával jsem se, jestli to po jeho boku vůbec zvládnu. Nakonec to dopadlo dobře a skončili jsme s vozem Suzuki Ignis S1600 čtvrtí absolutně. Valda mi potom nabídl možnost společného startu na Rally Snina. Původně jsme zde měli také startovat s ignisem, ale tento vůz nakonec nebyl včas nachystán, nebo nebyl v tom termínu volný. Už přesně ani nevím. Byl však volný Ford Focus WRC. Také tato varianta ale měla jeden háček. Vůz stál do šroubku rozebraný na dílně a do startu chybělo jen několik hodin. Mechanici nám slíbili, že auto bude stát na technické ve Snině a to splnili. Odvedli obrovský kus práce. Bylo to až neuvěřitelné. Samotná soutěž probíhala dobře, až na několik chybiček v podobě defektu a nedobržděného retardéru. Velký boj o vteřinky jsme tam sváděli s Honzou Štěpánkem. O našem vítězství jsme rozhodli až na závěrečné erzetě, na níž bylo mnoho šotoliny a bláta. I přes spoustu krizí jsme jí doslova proletěli. Potvrdilo se, že i když je někdy před soutěží hodně problémů o to šťastnější může být konec. Zatím poslední soutěže jsem absolvoval v kategorii produkčních vozů s Mitsubishi Lancer EVO VIII. Na Kopné vedle Jiřího Hanáka, ve Vyškově s Jirkou Volfem a naposledy v Hradci s Pavlem Červenkou. Jestli jsem na někoho zapomněl, tak se omlouvám."

Blízká budoucnost
"Vzhledem k tomu, že je téměř konec sezóny, tak letos už asi nepojedu nic. Ale kdyby se přece jen něco naskytlo, určitě bych neodmítl."

Vzdálenější budoucnost
"Tak ta je ještě daleko. Nevím, co bude zítra, ale pokud budou nějaké nabídky, určitě o nich popřemýšlím. Rozhodně ale zatím s rallye končit nehodlám."

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!