Sebastien Loeb – nedostižný rychlík

Pohádková kariéra francouzského "mimozemšťana" pokračuje navzdory změně týmu a značky pneumatik i v letošním roce.
Pohádková kariéra francouzského "mimozemšťana" pokračuje navzdory změně týmu a značky pneumatik i v letošním roce.


Pokořitel řady rekordů: Sebastien Loeb je v seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích opravdu vyjímečným talentem. Šest vítězství v řadě, deset triumfů v jedné sezóně a 28 vyhraných soutěží mistrovství světa. Takovou bilancí se kromě sympatického Alsasana nemůže pochlibit nikdo na světě. Na úspěších trojnásobného mistra světa se nemalou měrou podílí rovněž výrobce pneumatik ze skupiny Michelin, jejíchž služeb Loeb po dobu celé své kariéry využívá.

Také díky své takřka nekonečné sérii vítězství v mistrovství světa v rally bývá Sebastien Loeb často srovnáván s Michaelem Schumacherem. Mezi oběma mistry volantu je možno nalézt několik paralel. Oba žijí ve Švýcarsku, mají neutuchající touhu po vítězství a vynikají takřka nadlidskou schopností se soustředit. Kromě toho každý z nich využívá několik let služeb jednoho sehraného týmu. U Loeba se jedná o spolujezdce Daniela Elenu, vůz značky Citroen a pneumatiky ze skupiny Michelin.

Rok 2006 přinesl pro sympatického Alsasana četné změny. Poté, co Citroen vystoupil s projektem WRC z kolotoče mistrovství světa, změnil Loeb zaměstnavatele a tím se stal továrnou podporovaný belgický tým Kronos Racing. Značce se dvěma hroty šípů ve znaku však zůstal věrný. Belgičané totiž připravili pro "Super-Seba", jak mu přezdívají nesčetné zástupy fanoušků, lehce modifikovanou verzi Citroenu Xsara WRC z loňského roku. Také ve značce pneumatik došlo ke změně, když svět rally opustila firma Michelin a štafetu po ní přebral sourozenec z koncernu – BF Goodrich.

Neuvěřitelný průběh pohádkové kariéry však nemohl vykolejit ani tento přestup. Po druhých místech z Monte Carla a Švédska zahájil Loeb opravdovou sérii vítězství. Díky úspěchům v Mexiku, ve Španělsku, na Korsice, v Argentině a na Sardinii se s pohodlným náskokem uvelebil ve vedení bodování jezdců. V Japonské rally pak Alsasan dosáhl dalšího vrcholu, když získal své 27. vítězství v závodě mistrovství světa. Sesadil tak z pomyslného trůnu Carlose Sainze, který tabulkám vévodil do té doby. Pozoruhodné je, že Loeb dosáhl všech svých vítězství za volantem Citroenu Xsara WRC a na pneumatikách z Clermont-Ferrand. Na Kypru se jeho bilance ještě vylepšila a počet vítězství se zastavil na neuvěřitelném čísle 28.


Na cestě k opětovnému získání titulu ho nemohla zastavit ani komplikovaná zlomenina, kterou si přivodil při relaxační jízdě na hoorském kole. Při Australské Rally získal dvaatřicetiletý Francouz svůj třetí titul mistra světa v rally i když se jí účastnil toliko doma v roli diváka. Jediný soupeř v souboji o titul Marcus Gronholm totiž neunesl tlak a havaroval se svým Fordem Focus WRC, díky čemuž se mu nepodařilo dojet lépe než na páté pozici.

Od začátku své kariéry, to jest od roku 1997 využívá Loeb služeb výhradně jedné značky pneumatik a tou je Michelin. Nejprve sbíral cenné zkušenosti s vozem Peugeot 106 v národní francouzské sérii. Roku 1999 pak zvítězil ve francouzské Citroen Saxo Kit-Car Trophy. Ve stejném roce se již ve velice dobrém světle představil i na mezinárodním poli. V závodech zařazených do seriálu mistrovství světa na Korsice a v San Remu bezpečně zvítězil ve své třídě. Velký průlom se mu však podařil v roce 2001, kdy při sedmi vystoupeních pětkrát zvítězil a vyhrál tak suverénně mistrovství Super 1600, předchůdce dnešního JWRC.

Ve stejném roce směl také poprvé startovat v mistrovství světa s Citroenem Xsara WRC. Při svém debutu se postaral o mimořádný rozruch, když skončil na skvélém druhém místě a nechal za sebou taková esa, jako jsou Didier Auriol a Carlos Sainz.

Prvního vítězství ve WRC dosáhl o deset měsíců později na Rally Deutschland. Samotný Loeb se v okolí Trieru cítí jako doma a považuje tuto soutěž takříkajíc za domácí. Na místě ho podporují početné davy fanoušků z Francie. Ať už jde o vinice nad Moselou, panelové cesty na Baumholderu a nebo velmi rychlé zkoušky v Sársku, Loebovi se zde daří jako nikomu jinému. I navzdory častým změnám počasí fungoval vždy spolek Loeb-Citroen-Michelin perfektně. Bývalý gymnasta je v Německu od zařazení závodu do seriálu mistrovství světa neporazitelný. Již pětkrát mohl sympatický Francouz slavit na Porta Nigra své vítězství.


Vzhledem k tomu, že prvních úspěchů dosáhl Loeb na zpevněném povrchu – byl mnohými mylně pokládán za asfaltového specialistu. Již v roce 2000 se však mohl radovat z titulu francouzského šotolinového mistra. Do dnešního dne tak mohl pilot Citroenu Xsara WRC zvítězit v těch nejrůznějších závodech na nezpevněném povrchu. Počínaje zatáčkovitými horskými průsmyky na Kypru, přes tvrdé cesty Řecka až po jedinečný povrch tratí v Austrálii. V roce 2004 se také postaral o zboření mýtu, podle kterého ve Švédsku vítězí toliko skandinávští jezdci. Zvítězil tedy i v jediné sněhové soutěži seriálu, kde se jezdí na pneumatikách s hroty.

Vítězstvím ve Švédsku 2004, ale také díky úspěchu v Monte Carlu, kde prokázal opravdový cit pro výběr pneumatik si vytvořil dobrý základ pro zisk titulu. Ve své druhé kompletní sezóně se tak Loeb usadil na trůně. Tento husarský kousek zopakoval Super-Seb i v roce 2005. Loeb se přitom nespokojil s pouhým ziskem titulu, ale na cestě za vytyčeným cílem ještě pokořil řadu rekordů. Šesti vítězství v řadě a deseti v sezóně nedosáhl dosud nikdo před ním ani po něm.


Další vyjímečnost předvedl na domácí Rally Korsika, kde na klikatých horských cestách dokázal něco opravdu nevídaného. Zvítězil ve všech odjetých rychlostních zkouškách. Tento svůj úspěch oslavil bývalý gymnasta po svém a na cílové rampě předvedl efektní salto.

I když nám v dohledné době sympatický Alsasan nepředvede žádné další salto, všichni jeho fanoušci si můžou být jistí, že již nyní se plně soustředí na sezónu 2007. Jeden důležitý rekord totiž Loeb dosud nepřekonal. Se ziskem tří titulů mistra světa v hodnocení jezdců je totiž "až" na třetím místě historických tabulek. Legendární Finové Juha Kankkunen a Tommi Mäkinen dosud mají v této disciplíně náskok. Otázkou tak zůstává, jak dlouho…

Komentářů celkem: 8
5. 11. 2006 20:39
0 0
Loeb-Citroen-Michelin------- ještě bych doplnil Daniel Elena
5. 11. 2006 22:16
0 0
"Samotný Loeb se v okolí Trieru cítí jako doma a považuje tuto soutěž takříkajíc za domácí. Na místě ho podporují početné davy fanoušků z Francie." Nejak jsem si tech "davů" francouzů v Nemecku nevsiml. Spise se mi zdalo, ze na to, jake eso haji jejich barvy, je jich tam dost malo..
6. 11. 2006 07:22
0 0
... u Loeba mě napadlo, když mu tenkrát vyfoukl ten titul Solberg (on Loeb taky ale tenkrát dostal příkaz jet pro team), tak mě tenkrát napadlo, že tento chlapík má před sebou stejný osud jako například náš oštěpař Železný - první zlato z velké akce (u Železného to byla olympiáda, u Loeba titul MS) mu na poslední chvíli uteklo, ale to daného borce nažhavilo a pak se teprve rozjel. Jen bych dodal, že ono statistické škatulkování není zas tak úplně košer, protože dřív se jezdilo nesrovnatelně méně rally za rok než dnes, nebyla žádná, podle mě debilní pravidla superrally, že kdo vypadne, tak jede dál a podobně. Když se podívám na rally dřív a dnes, připadá mi to jako bych srovnával klasickou rally a sprintrally, kdy je za jedno odpoledne všechno odhrkané... tím ale nechci snižovat Sébovy kvality, jen říkám, že se porovnává neporovnatelné...
6. 11. 2006 08:05
0 0
Svět se prostě vyvíjí a lidi rádi erovnávají. Taky mi nepřijde být srovnatelná NHL ze svých počátků a dnes. Nemusím to ale hned označovat jako debilní. Striktně vzato by se totiž nedalo porovnávat nic. Krocení Béček je pro mně taky daleko hodnotnější, než ježdění dnešním WRC.
6. 11. 2006 16:07
0 0
Nechci rýpat, ale nebylo náhodou to první "vítězství" na Monte v roce 2002? Jestli teda je myšleno to druhé místo díky penalizaci...
6. 11. 2006 17:12
0 0
Ta prvni veta je reklamni zvast nebo nejakej blbej for? :D
6. 11. 2006 17:13
0 0
Tim myslim to o zmene znacek pochopitelne ;)
7. 11. 2006 16:03
0 0
ta otazka jak dlouho budou historicke tabulce v poctu mistrovskych titulu vevodit nekdo jiny nez Loeb tak ta je fakt dobra:D
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!