20. 5. 2004 00:00 − 2395× − 0

Komentář k IV. AUTOTEC RALLY BRNO

Komentář – V sobotu 15.května se uskutečnil druhý podnik Mistrovství ČR ve sprintrally – IV. Autotec rally Brno. Závod to byl zajímavý se spoustou soubojů o body do šampionátu rallysprintů, ale

To se nám to sezona pěkně rozběhla! V sobotu 15.května se uskutečnil druhý podnik Mistrovství ČR ve sprintrally – IV. Autotec rally Brno. Závod to byl zajímavý se spoustou soubojů o body do šampionátu rallysprintů, ale pojďme popořadě. V pátek večer bylo před centrem rally – brněnským výstavištěm předstartovní představení posádek, při kterém se divákům (kterých bohužel bylo poměrně málo) představilo celkem deset posádek. Největší zajímavostí byl návrat Tomáše Vojtěcha po havárii na nedávné Rally Matador a sklidil také největší (a zasloužený) potlesk.

Po pátečním představení vybraných posádek se v sobotu kompletní peloton 93 současných a 18 historických automobilů postupně ze startovní rampy rozjel na trať dlouhou necelých tři sta kilometrů a protkanou osmi rychlostními zkouškami o délce 75 kilometrů. Největšími favority závodu byli bezesporu Václav Pech junior a Petr Uhel s vozem Ford Focus WRC. S číslem 2 sjeli z rampy jejich největší soupeři Štěpán Vojtěch a Michal Ernst s Peugeotem 206 WRC. O Tomáši Vojtěchovi již byla řeč a s dalšími dvěma WRC-čky přijeli do Brna domácí Volf s Latifem a Szabó s Tichým a v obou případech to byla Octavia, připravovaná týmem Profiko. Vystrčit drápky však chtěli i David Komárek s Mitsubishi, Milan Chvojka s Escortem, Ludvík Otto s Toyotou nebo také třeba slovenský talent Tibor Cserhalmi s produkčním Mitsubishi a Josef Peták s "dvoukolkovým" Peugeotem. Jednoduše bylo na co se těšit.

Na 1. RZ potvrdil Pech roli favorita, přesto odstup druhého Štěpána Vojtěcha a třetího Jiřího Volfa byl jen minimální. V cíli 1. RZ rally skončila pro Viktora Szabo (porucha převodovky). Na RZ 2 pak ztratil hodně času možný černý kůň závodu Jirka Volf, kterého zradila převodovka a po RZ skončil. Ani jedna Octavia z Profika tak nepřežila ani první sekci. Na druhé vložce Pech mladšímu z Vojtěchů opět o něco málo ujel, na třetí pozici se dostal Tomáš Vojtěch, za kterým se však rozhořel souboj o čtvrtou příčku mezi Komárkem, Ottem, Cserhalmim a Petákem. RZ 3 i 4 vyhrál Štěpán Vojtěch a dostal se o jednu sekundu do vedení před Pecha. Třetí Tomáš Vojtěch si jel závod sám pro sebe. Na svého bratra ztrácel tři čtvrtě minuty, stejný odstup však měl i na čtvrtého Komárka. Za ním byl po první polovině rally Ludvík Otto, dále pak Tibor Cserhalmi s prvním produkčním vozem a Josef Peták s prvním vozem, poháněným pouze jednou nápravou. Během první sekce brněnské soutěže naštěstí nepřišla žádná vážná havárie. Největší havárie předvedli David Marek se svým Lancerem a David Smetana s Fabií, který při své "ráně" měl i velké štěstí. Po servisu se posádky opět rozjely na celou "rundu" rychlostních zkoušek, která byla shodná s tou první. První se jela okolo Adamova, druhá okolo Veselic, třetí perla programu RZ Boskovická a poslední osvědčená Tišnovská RZ. Na úvodní vložce Štěpán překvapivě Pechovi o další půlvteřinku ujel, na dalších dvou však začal úřadovat Pech a před závěrečnou dlouhou RZ se posunul o 1,6 vteřiny do čela před svého největšího soupeře. Štěpán na Tišnově zariskoval, ale nevyplatilo se mu to. Nakonec byl po výletu mimo trať rád za druhé místo. Z vítězství se tedy radoval Václav Pech mladší se spolujezdcem Petrem Uhlem a vozem Ford Focus WRC. Za druhými Štěpánem Vojtěchem a Michalem Ernstem dojeli na třetí příčce Tomáš Vojtěch s Miroslavem Fantou, kteří se tak úspěšně vrátili na soutěžní tratě. První vůz, který nemá přízvisko WRC, byl Mitsubishi Lancer nejrychlejšího "Moraváka" Davida Komárka. Ten porazil o necelou čtvrtminutu Ludvíka Otta s Toyotou Celica. Ale jelikož jel Otto se svou manželkou Renátou, tak si společně dojeli pro vítězství mezi smíšenými posádkami. Ve skupině A se z vítězství radoval Josef Peták s výborným Peugeotem 306 Maxi, kterého především potěšila suchá vozovka a minimum retardérů. Naopak z Petákova finiše neměl radost Slovák Tibor Cserhalmi s nejrychlejším produkčním vozem, kterého Peták na poslední RZ odsunul na sedmé místo a talentovaný jezdec z Prešova si tak do absolutní klasifikace Česko – slovenské trofeje z Brna odvezl čtyři body. Během závodu postupně zrychloval zkušený Josef Semerád, který pak po velmi dobrém finiši dojel osmý absolutně a druhý v klasifikaci produkčních vozů. V závěru předstihl stále se zlepšujícího Pavla Červenku, který se však se svým spolujezdcem Krečmanem posunul do vedení MČR v klasifikaci produkčních vozů. Po drobných problémech v závěru rally pak elitní desítku uzavřel olomoucký Milan Chvojka s obstarožním Escortem.

Produkční vozy
Klasifikace produkčních vozů byla od začátku rally ve znamení výborného výkonu Tibora Cserhalmiho a také souboje Pavla Červenky a Josefa Semeráda. Od začátku měl v tomto souboji lehce navrch Semerád, ale na Tišnovské RZ si stěžoval na pneumatiky a na fakt, že v soutěžním voze přes měsíc neseděl. Ve druhé sekci se však rozjel ke skvělému výkonu a byl jediným, který dokázal vedoucímu Slovákovi alespoň sekundovat, po zásluze k němu tak putovala druhá příčka. Spokojený byl i třetí Červenka, který měl oproti Cserhalmimu a Semerádovi nevýhodu ve starším modelu Mitsubishi Evo šestce. Po odstoupení Landy si dojel pro velmi dobrou čtvrtou příčku vrchař Vladimír Liška s Protonem. První pětici pak uzavřel František Blahout s vyškovským spolujezdcem Rudolfem Kouřilem. Krásné nové Subaru představil Marek Vítovec, bohužel však do cíle nedojel.

Skupina A
Ve skupině A vedl od začátku Josef Peták se svým spolujezdcem a "šéfem" v jedné osobě Liborem Joskou. Jedině Dušan Kouřil je mohl o vítězství připravit, ale technická závada na jeho Seatu ho vyřadila nejen ze souboje o vítězství mezi "áčky", ale i ze souboje o první desítku absolutního pořadí. Velmi brzy soutěž skončila i pro Zdeňka Vrbeckého, debutujícího za volantem Zedníkova Fordu, a tak o druhé místo bojovali "šestnáctistovky". Druhý ve skupině A dojel "Michael Honda" s Citroënem. Jeho týmový kolega Marcel Sitník s Felicií soutěž dobře rozjel, ale nakonec musel závod předčasně ukončit již po 2. RZ. Třetí mezi "áčky" tak dojel Jiří Skoupil s Almerou, čtvrtou pozici vybojoval po několika měsíční pauze jedoucí Jaroslav Holý. Šestou příčku si vyjel famózní Lubomír Minařík s nejrychlejším vozem třídy A5. Svůj jubilejní 100. start v rally úspěšně dokončil brněnský Zdeněk Vrátníček pátým místem ve třídě A5.

Skupina N
Ve skupině N byl od začátku až nečekaně suverénní Antonín Tlusťák s dvoulitrovou Hondou. Jeho největší soupeř Petr Křížek nestačil a po polovině rally musel odstoupit kvůli technickým problémům. Druhý dojel nejen ve skupině ale i ve třídě N3 Karel Soumar. Pohár za třetí místo pak po zásluze získal vítěz třídy N2 "dravec" Daniel Běhálek. Ten po celou soutěž sváděl vyrovnaný souboj se Zbyňkem Novotným, který však musel těsně před závěrem vzdát. Čtvrtý do cíle dojel bývalý jezdec historického BMW Vítězslav Krch s Renaultem a elitní pětici uzavřel Ladislav Henzl s Hondou. Vítězem třídy N1 se stal po těsném souboji s Marcelem Tučkem Josef Dvořák se svou Fabií. Nejrychlejší dámskou posádkou byly Zuzana Cserhalmiová a Gábina Szenderáková, které podaly za volantem Hondy Civic velmi slušný výkon.

Historici
V kategorii historických automobilů se z vítězství dle očekávání radovali bratři Odložilíkové s překrásným vozem Porsche Carrera. I přes veškerou snahu dojeli s půlminutovým odstupem druzí Antonín Blažek a Jiří Machaj s oproti Porsche slabším Fordem. Do poslední RZ se jich drželi jako klíště Jaroslav Mikulenka a Petr Hambálek s "bavorákem", nakonec se však museli spokojit s třetím místem. Čtvrtou příčku vybojovali Aleš Jirátko s Michaelem Stiksou a nejrychlejší škodovku vedli celkově pátí bratři Hejhalovi, kteří využili odstoupení Tenkla s Kadettem v samotném závěru rally. V kategorii I zvítězili Liška a Lucák s vozem Škoda 1000 MB, když jim trochu usnadnili situaci svým odstoupením Ondřej Výmola a Veronika Matušová.

Brněnská Autotec rally se velice vydařila. Po velmi dobře organizačně zvládnutém Brnu pořadatelé z Hanáckého rally klubu již pomalu přemýšlejí nad organizací populární vyškovské Böttcher rally Vyškov, která se pojede v září: "V loňském roce jsme kvůli přípravě Brna trošku ošidili trať Bottcher rally, která zůstala po dva roky beze změn. Letos bychom rádi připravili posádkám nějaké překvapení," prozradil na adresu příprav vyškovské soutěže člen "železného jádra" Hanáckého rally klubu Jan Olejníček.

Co se týče trati Autotec rally, tak posádky s ní byly spokojené, slabším článkem se ukázala snad jen RZ Veselická, která byla až příliš rychlá. Naproti tomu především na adresu RZ Tišnovská a Boskovická zazněla jen slova chvály.

Velmi kvalitní bylo i jezdecké pole. Bohužel chyběl loňský vítěz, žijící legenda našich rally Stanislav Chovanec, přesto ho svým výkonem rozhodně solidně zastoupili Pech a oba bratři Vojtěchové. Velká škoda odstoupení mladého Volfa, který měl být černým koněm závodu, stejnou funkci mohl mít i plzeňský Szabó.

Dalším podnikem sprintérského šampionátu bude poslední červnový víkend oblíbený Rallysprint Kopná, pro body do "velkého" šampionátu si posádky budou moci přijet již poslední květnový víkend do Českého Krumlova na Seat rally.

Foto: Jan Olejníček, Jiří Dokulil

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!