Viktor Hausknotz - eWRC.cz
12. 12. 2006 00:00 − 3164× − 7

Pět sezon preview na eWRC

Letos v září tomu již bylo pět let, co se na stránkách eWRC poprvé objevilo tzv. preview na soutěž českého mistrovství.

Letos v září tomu již bylo pět let, co se na stránkách eWRC poprvé objevilo tzv. preview na soutěž českého mistrovství. Článek vzniknul naprosto spontánně v době, kdy jsme všichni horečně počítali, jak může dopadnout mistrovství České republiky. Z jednoho článku se stala tradice, která letos oslavila pátou kompletní sezonu. Cítím, že je právě teď nejlepší příležitost k tomu, abych toto privilegium vyjadřovat se k seznamu přihlášených předal někomu dalšímu. Ještě před tím, než tak učiním, zkusím zavzpomínat na těch uplynulých šest rallyových sezon a uvést pár čísel a zajímavostí k článkům, které jste mohli pravidelně na eWRC čítávat.

Úplně první preview se objevilo na stránkách 11. září 2001, tehdy aktuálně k nadcházející Rally Příbram. V České republice probíhala výměna generací. Naposledy se na našich tratích pravidelně objevovali Pavel Sibera či Ladislav Křeček, naopak svou premiéru za volantem vozu WRC slavil Pavel Valoušek, úplně první krůčky v rallye zkoušeli Jan Kopecký a bratři Vojtěchovi. Titul mistra ukořistil zatím naposledy Roman Kresta, titul v rallysprintech připadnul Tomáši Hrdinkovi. Ve skupině N o sobě dal poprvé vědět Miroslav Jandík, který znepříjemnil Václavu Arazimovi cestu za titulem. Mezi novými evolucemi lancerů se prosadili piloti escortů Jan Trajbold a Vojtěch Štajf. Ve formuli 2 se na tratích utkávali Jindřich Štolfa s maxíkem 306, Josef Peták s „minimaxíkem“ 106 či talentovaný Martin Knajzl s úzkou octávií. Poslední titul ve třídě A5 vybojoval Jaroslav Holý, v enkových dvoulitrech zase triumfoval Josef Sedláček, světlou budoucnost měl před sebou i vítěz „en dvojek“ Miroslav Cais. V tomto roce se „rozjely“ preview zcela nenápadně a pokryly pouze tři poslední podniky sezony.


Subaru Impreza Tomáše Hrdinky se stalo první vlaštovkou před boomem WRC v Čechách. Sám jezdec hned první rok svého účinkování v MMČR málem vybojoval titul mistra republiky…

V roce 2002 se z preview stala pravidelná rubrika, přinesli jsme čtenářům celkem 15 článků před mistrovstvím v ČR a jedno představení posádek před úvodním podnikem MSR. Už krátce po startu sezony se ustálil systém fotografií v tzv. „minisoubojích“ dvou vybraných posádek jedné kategorie. A že bylo na českých tratích co sledovat! Rok 2002 lze označit za boom WRC v ČR, úspěch zaznamenala Barum rally Zlín, která se jela poprvé jako součást evropského šampionátu s nejvyšším koeficientem 20. Nově se s vozy WRC objevili např. Karel Trojan, bratři Vojtěchovi, Jan Kopecký či Karel Trněný. Jiní piloti odcházeli. Sezonu završenou sprinterským titulem absolvoval Stanislav Chovanec, naposledy jsme viděli Michala Garguláka s áčkovým lancerem a Milana Doláka. Premiérový titul vybojoval Václav Pech, který absolvoval svou první sezonu s focusem WRC. Vody absolutní klasifikace zdařile čeřil Jindřich Štolfa s Peugeotem 306 Maxi. Mezi enky opět kraloval Václav Arazim a zase jen těsně před Miroslavem Jandíkem. Skvělé souboje byly k vidění v obou nižších enkových třídách, které byly nabité kvalitními jmény a sváděly se zde neuvěřitelně vyrovnané boje. Mezi dvoulitry to byli Vlašín, Tlusťák, Kunc, Vrbecký, Pudlo, Roubíček, o třídu níže Jelínek, Tarabus, Barvík. Objevuje se fenomén sprinterských specialistů. Na tratích sprintů si dobře počínají přeběhlíci z jiných disciplin – Viktor Wagner, Jaromír Malý, David Komárek a Jaroslav Kalný. Svými výkony překvapuje mladičký Martin Prokop, titul ve skupině N ale v rallysprintech patří Petru Poulíkovi. Další tituly mimo jiné získávají Jiří Brynda a František Fadrný.


Michal Gargulák přivezl v roce 2000 do republiky originální Mitsubishi Lancer skupiny A z Ralliartu. Nakonec to byl dar spíše Danajský, designově krásně vyvedené auto mu žádný velký úspěch nedovolilo. Pro Garguláka byla sezona 2002 tou poslední.

V roce 2003 počet článků mírně poklesl, za sezonu to bylo „jen“ 13 preview, ve kterých se ani neobjevily žádné převratné novinky. Ani v koncepci českého šampionátu žádné velké změny nebyly. Největším kandidátem na titul byl Roman Kresta se špičkově připravovaným Peugeotem 206 WRC, prvenství mu ovšem vyfouknul Václav Pech, který překvapivě zvítězil i v třeskuté konkurenci na Barum rally Zlín. Podobným překvapením je i jméno vicemistra – Karel Trněný vytěžil maximum z povedeného úvodu sezony a spolehlivosti. Na českých tratích se objevují talentovaní mladíci, kteří promlouvají do pořadí – otrokovický Pavel Valoušek a Slováci Jozef Béreš a Tibor Cserhalmi. Velkou nadějí jsou výkony Tomáše Engeho, který ovšem absolvuje jen pár sporadických startů. Skupina N se poprvé stává kořistí Miroslava Jandíka. Po dlouhé době se sezona daří Petru Zedníkovi, který získává titul ve třídě A7, o třídu níže je pak králem Josef Peták, který ovšem není s Peugeotem 206 Kit Car vůbec nadšen a napřesrok opět mění sportovní náčiní. Kořením soutěží jsou opět nižší enkové třídy, tentokrát jsou jejich nejúspěšnějšími protagonisty Zdeněk Vrbecký, Petr Křížek a Antonín Tlusťák, respektive Jaromír Tarabus, Josef Sedláček a Daniel Běhálek. Sprintrallye se stávají vyhledávanou disciplínou. Celkovým vítězem je tentokrát Štěpán Vojtěch, který v průběhu sezony mění corollu za Peugeot 206. Zatím poslední vystoupení zde má Stanislav Chovanec, naposledy promlouvají do pořadí na špici i áčkové escorty. Mezi enky je tentokrát nejlepší David Komárek.


Legendární soutěžák Stanislav Chovanec nejprve představil první soukromou octavii WRC, kterou později přestavěl do nové evoluce. Po zisku titulu v rallysprintech v roce 2002 se v roce 2003 účastnil českého šampionátu pouze sporadicky. Posledním startem byla pro „Staňu“ rakouská Jänner Rally 2004.

Rok 2004 byl v českém mistrovství ve znamení překotných změn, které předznamenávaly úplný konec kategorie WRC (na evropských soutěžích oddělené startovní pole). Skupina N byla nově vzniklou kategorií, původní „enka“ se přejmenovala na produkční vozy. Do kalendáře MMČR přibyly dvě zahraniční soutěže – rakouská Jänner Rally a slovenská Rallye Matador Tatry, která se pro tento rok sloučila s populární „Valaškou“. To všechno provázelo 14 preview z MČR plus jeden kousek před populární Stopou, přičemž všechna byla obohacena o přehledné tabulky bodového stavu a předchozích vítězů, jasné již bylo i členění článků na jednotlivé kategorie. A jak to nakonec v „rozděleném“ mistrovství vypadalo? Václavu Pechovi se nedaří tah s půjčením nového Focusu WRC pro rozhodující soutěž v Příbrami a ztrácí titul ve prospěch Jana Kopeckého, který ten rok plně využívá velkého zázemí a potenciálu fabie WRC. Nic s tím nenadělá ani Roman Kresta, který s krásným Subaru Impreza sice vítězí v Púchově a Krumlově, pak ale musí využít služeb staršího focusu WRC a kvůli problémům týmu se z mistrovství postupně vytrácí. Ve voze WRC se poprvé objevuje Martin Prokop, poslední je tento rok naopak pro tým Seat Sport. Miroslav Jandík se věnuje mistrovství Evropy, klasifikaci produkčních vozů tak zcela ovládá Václav Arazim. Má ovšem nové vyzyvatele – Karla Trojana, Miroslava Caise a Tibora Cserhalmiho. Ve skupině A je podobně suverénní Josef Peták, který navíc s Peugeotem 306 Maxi často zasahuje na úplnou špici absolutní klasifikace. Ve třídě N2 probíhají infarktové souboje Josefa Sedláčka a Jaromíra Tarabuse, navrch má ovšem téměř vždy Sedláček. Václav Pech si spravuje chuť alespoň ve sprintech, kde poprvé získává titul, svou premiéru si na mistrovském trůnu rallysprintů odbývá i Josef Semerád.


Jänner Rally se stala od anabáze z německou 3-Städte dalším zahraničním podnikem zařazeným do českého šampionátu. Na sněhu se při premiéře česká špička trápila a na „domácím ledě“ vyučovali Rakušané. Pro Raimunda Baumschlagera to bylo po jedenácti letech další vítězství v soutěži MČR (Barum rally 1993)

Sezona 2005 byla pro preview rekordní. Nad startovním polem jsme polemizovali sedmnáctkrát, nově byl zařazen i pokus o pohledy zpět do minulosti v rubrice „Stalo se“. Všechny fotky u článků byly od tohoto roku z digitálních zrcadlovek všech fotografů serveru Sportfoto.cz, a tak byl zaručen velký výběr záběrů. Přesto v rozsahu jednotlivých článků se největším počtem znaků může chlubit až sezona letošní. Loňský rok máme všichni ještě v živé paměti, proto jenom zopakuji, že titul opět po roce připadnul Václavu Pechovi, který zároveň obhájil i první místo v rallysprintech, což se podařilo jednomu jezdci poprvé v historii. Mezi produkčními vozy kralovali Václav Arazim respektive Pavel Červenka. MMČR se rozrostlo o jeden podnik (Valašská Rally a Rally Matador Tatry se opět konaly jako dva podniky), sprintrallye se měnily podstatně více, když přibyly soutěže v Pelhřimově, Žamberku a Vsetíně a brněnský sprint se přestěhoval do Tišnova.


Sezonu 2005 si určitě budeme pamatovat jako rok Tomáše Vojtěcha. Po historicky prvním triumfu v MMČR na Rally Šumava vyhasnul jeho život po srdeční zástavě na rallysprintu v Pelhřimově.

A letos? Jedinou zásadní změnou je snad jen uspořádání tzv. supersérie pro „odložená“ auta skupin A8, A7VK a S, jinak se podstatnější změny očekávají až napřesrok. Vozy WRC z našich tratí již téměř vymizely, pomalu je nahrazují čím dál více využívané speciály S1600. Boje v absolutním pořadí dostávají nový náboj, do špičky už se neřadí jenom extrémně bohaté týmy. Přesto posádek i diváků na tratích ubývá, opačný trend lze zaznamenat u počtu soutěží a šampionátů. To je ale už na jiný článek… Letošní rok lemovalo 16 preview, která završila mé pětileté snažení. Nejdelším bylo preview na letošní Šumavu, celkově bylo napsáno přes půl milionu znaků (úhozů). Srozumitelněji řečeno, všechny články preview dohromady za pět let obsahují 303,5 normovaných stran textu, což by vystačilo na pořádně hutnou knihu.

Nezbývá, než vám na závěr poděkovat za shovívavost ať už při gramatických či faktických chybkách, kterým se bohužel mé články vždy nevyhnuly. Děkuji za vaši pětiletou pozornost a věřím, že se budeme dále setkávat na tratích českých rallye.

Komentářů celkem: 7
12. 12. 2006 07:301
0 0
Vicky děkujeme za pěknou a zajímavou práci.
12. 12. 2006 09:362
0 0
Díky!
12. 12. 2006 09:563
0 0
Díky za dobře odvedenou práci. Tvoje články si vždycky rád přečtu a věřím, že se budou objevovat i nadále.
Boban_MK
12. 12. 2006 10:024
0 0
Nesledoval jsem ty clanky od zacatku, ale v poslednich letech to bylo vzdy velmi zajimave cteni, ktere mi usnadnovalo orientaci pri samotne rally zejmena v nizsich tridach. Doufam, ze nastupce se toho zhosti alespon zpoloviny tak fundovane.
12. 12. 2006 13:185
0 0
Good job!
12. 12. 2006 20:496
0 0
Jo to byly tenkrat smyky smajlík skoda ze uz je to pryc rok 2000 2001 a 02 byly super
15. 12. 2006 06:127
0 0
-Vicky-, ty dezertére, kdo mi teď řekne, na co se mám těšit? smajlík)
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!